Har hört att humid acid ska göra underverk för marken och microlivet, försöker själv få tag på det och har mailat ecoturf som säljer granulat men frakt från Danmark skulle kosta 900 för en säck.

Ecofarma har inte hört av sig än
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jorå. Dressat med ett ton, kört med vertikalskäraren en gång. Lagt en giva vanlig bonnagödningen. Klipper på 7,5 mm, stimp 5-5,5. Har provat chippa på green, men det rullar inte ut på rätt sätt, än. Vattnet går nästan varje natt.

Har beställt tre hålkoppar o korta flaggor, samt en håltagare. Lite dyr var den.

Räknade ut att jag lagt ut 12 mm dressand per m2. Inser att jag måste ställa om Greenklippare, där attackvinkel mellan fram och bakrullen justeras. Idag ör den inställd mellan 10-20 mm klipphöjd.

För att kommentera gödning, så läser jag om sk super juice, framförallt i USA. Vet inte vad de innehåller. Ännu bara vanlig gödning och järnsulfat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Här ska det finnas en massa mys för gräsmattan. De skeppar tydligen till Sverige. UK finns dem.
Jag skulle köpa humic acid som flytande. Billigare frakt.

https://www.pitchcare.com/shop/#

Trähandtag. Fan vad älskar när folk geekar ner sig likt du :)
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jorå. Dressat med ett ton, kört med vertikalskäraren en gång. Lagt en giva vanlig bonnagödningen. Klipper på 7,5 mm, stimp 5-5,5. Har provat chippa på green, men det rullar inte ut på rätt sätt, än. Vattnet går nästan varje natt.

Har beställt tre hålkoppar o korta flaggor, samt en håltagare. Lite dyr var den.

Räknade ut att jag lagt ut 12 mm dressand per m2. Inser att jag måste ställa om Greenklippare, där attackvinkel mellan fram och bakrullen justeras. Idag ör den inställd mellan 10-20 mm klipphöjd.

För att kommentera gödning, så läser jag om sk super juice, framförallt i USA. Vet inte vad de innehåller. Ännu bara vanlig gödning och järnsulfat.

Hur upplever du att gräset mår med sand som dress, läst att med mycket sand som dress så kan man nå stygga temperaturer i/på marken.

Har sett lite klipp om doc's super juice men har inte riktigt heller förståt vad det är då han endå sprider gödsel och humid acid.

Hur stor är skillnaden på färgen om du bara kör gödsel kontra gödsel och järn?


@TotalControl tack för tipset
 
Intressant. Gardena kontrollen mäter temp i gräsytan och den kan ju vara 5-10 grader högre än lufttemperaturen. På en del golfbanor körs bevattningen på dagen, korta perioder, för kyla ned gräset, bland annat på Barsebäck GCC, åtminstone när jag var medlem där. Har inte märkt något problem, än. Använder inte alltid uppsamlaren, så det blir ju lite organiskt i som blandas in. Kanske ska toppdressa med lite finsiktad jord nästa gång.
 
Yepp i staterna kallar de det syringing eller syringe cycle.
Det är som du säger för att kyla ner marken. Man ska tydligen inte köra längre stund än att hela cykeln avdunstar i marken sen.

När du stödsår och dressar med sand. Frön först eller sist?
 
Först stickluftning, sådd, dress och sedan vatten.
 
Precis som totalcontrol säger, det körs bara korta sekvenser för att kyla gräset, behovet av att köra bevattningen för att kyla uppstår när du börjar få så varma partier att även en kontrollerad rotblöta inte håller det brända/gula under kontroll.

Men tar du inte reda på klippet så får du ett solskydd för sanden så du inte bakar marken.

Hur upplever du att bevattningen fungerar när du både kör sand och klipper kort kombinerat med att du inte tar reda på klippet.

Kan bli så att du inte får ner vattnet i marken utan det rinner iväg och eller dunstar, gud finns massor att prata om.

Men att toppdressa med finsiktad jord är ett sätt att få mer organiskt men likväl så erbjuder gräset ingen skugga för marken.

Är du ute efter mer organiskt för jorden/sanden hade jag upp flytande sjögräs eller humid syra och fulvid syra.

Då slipper du bränna onödiga pengar på npk som endå bara går till spillo.
 
Tar upp klippet till 60-70 %. Nu i samband med vitgröen har blommat kraftigt har jag struntat i att ta upp klippet, samtidigt har jag dressat 2 ggr på mindre än 3 veckor. För två veckor sedan när det var så varmt satte jag igång bevattningen några extra gånger för att hålla fukthalten uppe i jorden. Har inte märkt något konstigt med att inte ta upp klippet. Vad skulle kunna hända? Thatch! Har inget ogräs! Hittar någon enstaka groblad o maskros i veckan, som tas manuellt. Hade det varit mycket fröande ogräs, så hade det var olämpligt att inte ta upp klippet.

Här i Skåne dör inte vitgröen under vintern, om inte det blir smällkallt. Nu dog ju mycket av vitgröen förra sommaren, så blomningen har varit intensiv under försommaren Jag kan se på golfbanor att det bildas efter något år en otrolig tät vitgröegräsmatta, utan blomning.

Skulle det bli för torrt, så att det inte rinner ned, kan man ju alltid spruta med lite yes och vatten för att minska ytspänningen.

Nu har jag start min resa på ren åkerjord ( lätt ), med befintlig gräs som är vitgröe och rödsvingel. Egentligen tror jag att behovet av jord, mull inte är stort, uran mer av sand. Har ju stödsått tre ggr med krypven, som tar sig dåligt. Intill green har jag ett bestånd av kärrgröe, ca 20 m2. Väldigt aggressivt gräs, men tätt o grönt blir det. Har det på fler ställen i den andra gräsmattan.

Nä nu måste jag sova, åter en jobbdag. Snart semester!
 
Risken att du ska få thatch när du inte tar upp klippet ökar, blir mycket klipp som ska brytas ner under en sommar. Har själv tidigare år alltid kört med uppsamlare för att minimera thatch och ogräs. Men eftersom min kompost har vuxit med flera kubik så har jag börjat låta klippet vara och får vertikalskära oftare.

Likväl fast jag klipper cirka 25-30mm blir det gräs som lägger sig och dör samt lite klipp som bildar en go thatch.
Så får se nu i höst då det ska vertikalskäras hur mycket det bygger på en sösong utan uppsamlare och ca 100kg gödning för maximal tillväxt.

Så att du kan få problem med det är inte allt för långsökt.

Jag skulle vertikalskära oftare både för att få bort eventuella problem med bevattning och slippa få det så kompakt att gräset otrivs sen löser du thatch problemen samt får en perfekt grund för att så in.

Vitgröe är ett helvete att bli av med, liksom kärrgröe, men många golfbanor består av det, och om jag inte minns fel så var det vitgröe man hade till golfbanor förr.

Nu bor jag i Norrbotten så lider inte så hårt av det men det är istället en kamp att få en riktigt bra gräsmatta när vår säsong bara är 4 max 5 månader om vi har tur. Blir intensivt kan man säga.

Hur har ditt förfarande varit både innan och efter sådd av krypven? Och varför väljer du krypven? Är det för den extremt låga klipphöjden eller för att få en finbladig planta?

Ett alternativ kan vara att så rödsvingel för att få extremt fina strån och en tät matta men endå kunna klippa kort. Eller ja kring 12mm är väll lägsta för rödsvingel egentligen.

Personligen tycker jag att krypven på riktigt låg höjd ser lite tarvlig ut.
 
Åter vaken!

lite om allt!

Inom golfen är ju thatch-bildningen på green ett ganska stort problem! De tar ändå upp allt klipp. Nu är ju mitt försök snart 1 år gammalt och jag har dressat kanske 5 ggr mer än vad en golfbanan här i söder gör. Tittar jag på min hemmaklubb så är det sått med rödsvingel och krypven (någon sort ven, kan vara rödven), men där vitgröen utgör majoriteten av gräset. Greenerna sköttes inledningsvis som svingelgreen, men med allt för lite dress, så de var toklångsamma, täta och jämna (ca 6 mm långhåriga). För att öka upp hastigheten gjordes misstaget att bara klippa ner gräset (typ 3 mm) och därmed dör en stor del svingeln och istället etablerar sig vitgröen. Det finns några klubbar i Sverige (främst södra sverige) som sått med svingel och försöker sköta dem på rätt sätt. Oftast i början går det bra, men sedan går det inte att hindra vitgröen. På samma sätt med de som sått olika krypvener. Jag vet att de som jobbar med aktivt svingelgreener har en mer dogmatisk hållning och skulle inte hålla med mig.

Jag kommer att ta upp allt klipp, men inte tyckt det varit någon ide innan gräset tätat till sig ordentligt, samt velat ha självsådden. Nästan alla banor för 80-talet har mer eller mindre skapat sitt eget greengräs genom att klippa ned och sköta det. Mitt mål är mer resan än att få Sveriges bästa green. Ska dock ned på 3 mm högst gräs innan jag är nöjd.

Justerade attackvinkel igår kväll och sänkte till 7 mm. Får tyvärr en del slitskador i ändsvängarna, där diametern är 7-8 m. Kan tyvärr inte göra den större, mer än marginellt. Funderar på om vinkel på skaftet på klipparen har betydelse. Nu är den flack, men vad händer om skaftet står mer rätt upp?

Vet att de greensvingel gräs som används klipps ned till 5-6 mm. Tittar man på ytan på en sådan green är ju grässtråna tunna och gräset glest, med mycket sand. Gräset ligger ned och blir väldigt tufsigt om man släpar skorna efter sig. Färgen är ju blekgrön. Hur det är med trädgårds-gräsmattesvingel vet jag inte, men kan mycket väl vara så att den inte ska klippas lägre än 12 mm- vet inte!
 
Thatch är alltid ett problem om man ska ha en fin gräsmatta eller green, går att dressa för att hålla den borta men vet dock inte hur ofta man bör dressa för att hålla det organiska borta.

Antar att många faktorer avgör hur regelbundet man måste dressa, en fördel med rödsvingel är att bästa sättet att sköta den är att inte sköta den. Den ska ha väldigt lite vatten och näring för att på så vis konkurrera med annat gräs.

Tråkiga är dock att den inte ger samma gröna färg som andra sorter, går kanske att korrigera med järn utan att ge andrum åt andra sorter.


Men när det kommer till krypven är jag inte alls så påläst, läste en uppsats om just krypven här för ett tag sen. Och den verkar ha svårt att etablera sig och då den etablerar sig så går det otroligt långsamt.
Du har nog bäst lycka nu till hösten innan gräset börjar tackla av.

För det finns en risk att du översköter din green så det inte hinner etablera sig ordentligt. I uppsatsen jag läste så klippte dom i princip bara greenen under 1 månad för att krypvenen skulle få chans att etablera sig. Dom gav också en tunn giva med dress ungefär efter 2v.


För att få Sveriges bästa green så vet jag inte riktigt vad jag skulle satsa på, alla har för och nackdelar. Tror en blandgreen är att föredra.

När det kommer till klippningen så har jag inget att tillägga då jag kör med rotor klippare och har inte det problemet och har inte samma ambition som dig.
 
L Lutte skrev:
Thatch är alltid ett problem om man ska ha en fin gräsmatta eller green, går att dressa för att hålla den borta men vet dock inte hur ofta man bör dressa för att hålla det organiska borta.
Ett gammalt jungelknep är att lösa upp melass i vatten och spruta ut det på gräset. Mikroorganismerna som käkar gräsklipp älskar melass och gräsklippet bryts ned mycket snabbare. Beräkna 1-2 liter melass till 1000m2:
https://www.plantfoodco.com/lawn-tree-care/products/biostimulants/blackstrap-molasses/

Melass köper man t ex här: https://www.granngarden.se/fodertillskott-granngarden-melass-5-l/p/1166363
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Coolt det visste jag faktiskt inte, mer än att det en del rekomenderar kolhydrater till gräset utan att veta varför. Även jästa produkter ska vara bra tydligen så att jäsa mellas kan vara ett framgångsrecept.

I staterna har dom något som kallas D-thatch, och jag antar att det är någon typ av melass blandning
 
Hade ingen aning om detta.

Återkommer med bild av hålkoppar och håltagare senare idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.