Vilka batterier är det som gått sönder?

Ryobi har ju den vanliga långsamma laddaren och en snabbladdare.

Batterier verkar vad jag kan läsa Ryobis akilleshäl men undrar om det även gäller dom nya "high energy" batterierna, vanliga lithium typ 5Ah eller om det var dom äldre som är kass?
 
Riktigt dåligt. Jag står och väger om jag ska köra Ryobi 18v eller Makita 18v på framtida maskiner. Orkar inte med att saker pajar så får väl bli Makita då
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Riktigt dåligt. Jag står och väger om jag ska köra Ryobi 18v eller Makita 18v på framtida maskiner. Orkar inte med att saker pajar så får väl bli Makita då
Har en del ryobi, mina har hållt ok sen huset skaffades för 7år sen. Men hade jag fått göra om hade jag skaffat Bosch eller Makita för nu börjar mina ryobigrejer ge upp (inte batterierna dock utan maskinerna)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har en del ryobi, mina har hållt ok sen huset skaffades för 7år sen. Men hade jag fått göra om hade jag skaffat Bosch eller Makita för nu börjar mina ryobigrejer ge upp (inte batterierna dock utan maskinerna)
Bosch har ingen grästrimmer i Blå 18v så dom är diskade ;) Dewalt, Milwaukee och Hikoki är goda alternativ också
 
  • Gilla
bozman
  • Laddar…
Makita 18V är perfekt för hemmafixare, finns det mesta och nakna maskiner är inte så dyra.
 
Någon erfarenhet av ryobis borrskruvdragare? Jag tänker mig borstlöst och deras R18DD5 då jag redan har en grästrimmer ut ryobi one+ sortimentet
 
M mxjolle skrev:
Någon erfarenhet av ryobis borrskruvdragare? Jag tänker mig borstlöst och deras R18DD5 då jag redan har en grästrimmer ut ryobi one+ sortimentet
Har byggt ett attefallshus med Ryobi borrskruv, dock ej borstlös. Är ganska imponerade av kvalitet vs pris. Stark, tålig, fungerar kanon. Köper Ryobi igen när det blir dags.
 
M mxjolle skrev:
Någon erfarenhet av ryobis borrskruvdragare? Jag tänker mig borstlöst och deras R18DD5 då jag redan har en grästrimmer ut ryobi one+ sortimentet
Jag var nöjd i ett par år, sen började chucken vobbla på min.
 
Prisvärda helt klart, kan tycka Ryobi är lite klumpiga i formatet jämfört med t.ex. Makita.

Köper man batteriverktyg så föreslår jag:

Budget/Hempulare -> Ryobi
Högre krav -> Makita/Dewalt/Miluwakee

Sladdverktyg kan man ju mixa och blanda hur som, om man pallar verktyg med sladd ;)
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Är det någon som har en 18 v Ryobi laddare som den inte använder eller som är sönder som den skulle kunna skänka mig. Jag är i färd med och bygga om en laddare så att jag istället skulle få ut 12 v ifrån den, istället för att den skulle ladda batteriet. Om någon har möjlighet och skänka den till mig så kan jag stå för portoagifterna ifall den behöver skickas. Jag själv bör i Örebro.
 
Altantvättad träaltan med tydliga spår efter rengöring, jämför ren och smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis köpt en ryobi altantvätt med ett 2,5 ah batteri.
Maskinen funkade över förväntan. Vätte ner altanen och lade sen på brunsåpa/kristallsåpa blandat med vatten och lät det stå så i 20 min. Sen körde jag sakta med altantvättaren. Och vad jag kan se har såpan lagt sig som ett skyddande lager på brädan, trät ser också lite ”friskare” ut.
Men nu försöker jag räkna ut hur många minuter jag kan köra på mitt 2,5 batteri
Har kommit så långt att jag lärt mig räkna ut följande:
V18
A2,5
W45
Men sen tar det stopp. Hur skall jag räkna ut hur många minuter batteriet håller?? (När jag tog tiden så höll det ca 15-20 min)
Väldigt tacksam för räkne hjälp
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Trädäck med vit utomhussoffa och paraply mot husvägg med tegelimitation, planteringslåda och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väderbitet träaltandäck med synliga skruvar och en trädgårdsmöbel i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fillin Fillin skrev:
[bild] Har precis köpt en ryobi altantvätt med ett 2,5 ah batteri.
Maskinen funkade över förväntan. Vätte ner altanen och lade sen på brunsåpa/kristallsåpa blandat med vatten och lät det stå så i 20 min. Sen körde jag sakta med altantvättaren. Och vad jag kan se har såpan lagt sig som ett skyddande lager på brädan, trät ser också lite ”friskare” ut.
Men nu försöker jag räkna ut hur många minuter jag kan köra på mitt 2,5 batteri
Har kommit så långt att jag lärt mig räkna ut följande:
V18
A2,5
W45
Men sen tar det stopp. Hur skall jag räkna ut hur många minuter batteriet håller?? (När jag tog tiden så höll det ca 15-20 min)
Väldigt tacksam för räkne hjälp
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Fillin Fillin skrev:
[bild] [bild]
Här är 2 bilder på hur det blev. Den gråare delen har jag handskurat med borste. Så den skall få sig en omgång med maskinen
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Fillin Fillin skrev:
[bild] Har precis köpt en ryobi altantvätt med ett 2,5 ah batteri.
Maskinen funkade över förväntan. Vätte ner altanen och lade sen på brunsåpa/kristallsåpa blandat med vatten och lät det stå så i 20 min. Sen körde jag sakta med altantvättaren. Och vad jag kan se har såpan lagt sig som ett skyddande lager på brädan, trät ser också lite ”friskare” ut.
Men nu försöker jag räkna ut hur många minuter jag kan köra på mitt 2,5 batteri
Har kommit så långt att jag lärt mig räkna ut följande:
V18
A2,5
W45
Men sen tar det stopp. Hur skall jag räkna ut hur många minuter batteriet håller?? (När jag tog tiden så höll det ca 15-20 min)
Väldigt tacksam för räkne hjälp
18Vx2,5Ah = 45VAh = 45Wh

Sen behöver man veta medelförbrukningen på maskinen i watt
200W -> 45Wh/200W= 0,225h = 13,5min
 
  • Gilla
j1be
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.