Tänkte att vi i denna tråd skulle kunna diskutera för o nackdelar med Ryobis sortiment.

Kanske tipsa om när det finns nåt bra erbjudande på maskiner.
 
Jag inleder!

Från att ha varit lite skeptiskt till Ryobis sortiment o ansett att det varit lite B-grejer,
så har jag helt klart ändrat uppfattning.

Inhandlade lite i panik första 18-volts grästrimmern RLT183225 för 2 år sedan.
även fast den känns lite plastig o ranglig så gör den sitt jobb bra, får ut ungefär 15-20min tid på 2,5AH batteriet. Har ju aldrig vart så lätt o ta fram trimmern som med denna istället för att böka med bensinmaskinen.

Idag blev det Vinkelslipen samt 2st 5,0AH.
Måste säga att jag är imponerad av den då jag kört en del Dewalt 18V på jobbet, o denna är minst lika stark. självklart inte jämförbar med en sladdmaskin, men för snabba putsarbeten o nån enstaka kapning så funkar den ypperligt.

För övrigt så har dom 2st 5AH batterier på bauhaus för 1795kr.
 
  • Gilla
Johnny Jussi och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som har erfarenhet av Hybridlövblåsen OBL1820H.

Funderar på en sån för att kunna blåsa av trappor o altan efter att man kört trimmern runt.
Kanske även duger att blåsa bord pudersnö?
 
Här oxå varit skeptisk till maskiner i suspekta färger men... nu har jag en skruvdragare, slagskruvdragare tigersåg grästrimmer... Alla i samma gröna färg och jättenöjd med dom har haft Hitachi och millwakie på jobbet varken sämre eller bättre än ryobi men den sista millwakie knacken kostar ju mer än alla mina gröna...
 
  • Gilla
hasv
  • Laddar…
Mor min inhandlade lövblås 1802h igår, absolut inte att jämföra med vår stihl med motor, men fullt duglig att städa ur i uterummet samt blåsa av gräs ifrån altan efter trimmning. Framför allt är de ju så lätt o ta fram den.. Blir ju helt klart sugen på den större som heter jet fan...
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Har blivit lite av en Ryobi nörd så det är i princip bara Ryobi produkter hemma. Blir ju tyvärr så att jag inte har något annat märke att jämföra med men på det stora hela är jag nöjd.

När det gäller batteridrivet så har jag grästrimmer, skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg och gersåg hemma och jag tycker det fungerar fin fint med tanke på det relativt låga priset.

Hade även en bensindriven gräsklippare och slytrimmer där tyvärr bara gräsklipparen var något att ha. Trimmern höll i några timmar innan den fick för sig att tvärdö :(
 
P
P pleqtiz skrev:
Jag är lite nyfiken varför inte Ryobis proffssortiment finns här i europa.. tex denna skulle jag köpt direkt [länk]

Man kan se att många av deras maskiner där är brandade Dewalt maskiner :)
Du menar Milwaukee? Techtronic Industries äger bl.a. AEG, Milwaukee och Ryobi. Dewalt ägs av Stanley/Black & Decker.
 
  • Gilla
Spartryck
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Jag är lite nyfiken varför inte Ryobis proffssortiment finns här i europa.. tex denna skulle jag köpt direkt [länk]

Man kan se att många av deras maskiner där är brandade Dewalt maskiner :)
Intressant, ser oxå att det verkar finnas ett helt annat utbud i USA, tex deras ledlampa P717, o avloppsrensaren 4001
 
O
Techtronics är även en stor OEM-tillverkare. Istället för att betala dyra pengar för Ryobi kan man många gånger gå och köpa exakt samma maskin för ett betydligt lägre pris under ett annat märke. Kika t.ex. på bordsslipmaskinen och bordpelarborrarna i det svenska sortimentet. De finns på Jula och under namnet Scheppach. Annan färg, annan logotyp och några mindre kosmetiska avvikelser men i övrigt identiska.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Är själv Makita nörd, men det jag har av Ryobi håller klass.. Men dom .org batterier på 1,3ah ger jag inte mycket för . Slagskruvarn med nytt 2,5 batteri är en egen favorit till i princip allt (utom små jobb där får Makita 10,8 ta över)

Kul att även Mora hakar på den limegröna trenden... Limegrönt Mora kniv med plasthölster på ett träbord, vilket indikerar användarens förtjusning i färgtrenden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spartryck och 1 till
  • Laddar…
När gräsmattan i stugan (400m^2) hade gått i frö. Då klippte jag cirka en meter med min handjagare, innan jag stack till Bauhaus för att hitta en motordriven. Efter att ha känt på alla så blev det en ryobi rlm15e36h 1500w nätdriven klippare. den kändes bäst för priset och har varit grymt bra i tre år.

kantklippningen är bra, men inte perfekt

uppsamling och mulching funkar prima

inga tecken på ålder ännu, vi kommer nog att klippa i många år med den.

för en liten trädgård så är den stor maskin. Men hade jag haft en stor trädgård hade jag säkert köpt en lyxigare variant
 
Införskaffade denna idag R18 spl Lampa, eftersom jag hade 2st 5AH batterier så var det inga stora pengar för o få en redig lampa, måste säga att den lyser sjukt bra, lyser upp på åkrarna ca 400m, kanske inte jätte brett, men bra brett i början samt bra spotljus, bilderna tycker jag ljuger en aning, men skogen är på ca 200m+ o i verkligheten så skulle de inte va nå problem o seom det stod djur eller liknande där...
 
  • Kraftigt ljus från R18 spl Lampa belyser marken och skapar en bred ljuscirkel med mörker runtom och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kraftfull lampa lyser upp ett snötäckt fält och skog i mörkret, med ett smalt fokus på ljuset som når långt fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ryobi R18 SPL LED-lampa med 5.0Ah batterier i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ryobi 18V Hi-Beam spotlight förpackning på en arbetsbänk, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Harr fått ta över en idag icke fungerande gräsklippare som drivs av et 36V 5ah batteri.

I laddaren så blinkar det bara rött/grönt och batteriet tar inte emot laddning.

Köpa nytt kostar ca 1500-2000:- vilket i mina ögon är mycket för ett batteri.

Tankarna gick då till om det är möjligt att sätta dit ett annat batteri? Inte just ett Ryobi då utan en annan sort och köra kablar från stiften.

Eller får man bita under sura och köpa nytt batteri?

Någon som vet hur länge man kör på en klippning och hållbarheten på batterierna?
 
  • Gilla
tgustafsson72
  • Laddar…
lärjungen
Apropå batterier så är det väl det jag är missnöjd med vad gäller Ryobi. Tar evigheter att ladda upp jämfört med makitas, och de går lätt sönder om de råkar utsättas för köldgrader. Har haft sönder två stycken, troligen för att det råkade bli minusgrader i källaren under en av de senaste vargavintrarna. Makitas batterier har stått ute i jobbilen året runt i åratal och funkar fortfarande fint fast de passerat bäst före.

Ryobis verktyg däremot tycker jag fungerar helt okej med tanke på priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.