E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns som att det var samma med IT och ingenjörer från Indien.
För typ 10-15 år sedan var det otroligt hett att anlita Indiska ingenjörer för i princip en struntsumma, och kicka de Svenska anställda (ja det hände i hela västvärlden, Europa USA), ty man kunde ha två Indiska rätt duktiga killar (sorry feminister, de indiska ingenjörerna och programmerarna är nästan uteslutande män) för bra mycket mindre pengar än en från det egna landet.
Jag har sett det själv, hur alltmer uppgifter övergår till en indisk avdelning, att all nyrekrytering sker i den Indiska avdelningen, medan den svenska stadigt minskar genom naturliga avgångar och ibland lite utrensningar.


MEN, det är, såvitt jag förstått, ganska slut nu.
Indien klarar just nu inte av att förse "oss" med fler indiska ingenjörer av tillräckligt hög kvalitet, Så det har hamnat i den vanliga tillgång/efterfrågan-situationen nu, deras löner har drivits upp till sådana nivåer att det är tveksamt om det är värt att anställa fler istället för inhemsk arbetskraft.
Jag har så sjukt mycket dålig erfarenhet av indiska sk programmerare, och tro mig, jag är inte ensam om dessa tankar.

Läste dessutom en intressant artikel nyligen ang indiska programmerare och Boeing 737-max:

https://www.bloomberg.com/news/arti...ed-to-9-an-hour-engineers?srnd=premium-europe
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Hantverkstjänster mot privatkunder är helt avreglerat. Om vi bortser från el, så bara att tuta och köra. Halva europa är redan här och jobbar.

Om DU tycker hantverkare tar ut för mycket. Och du kan bättre. Så står det dig fritt att starta byggfirma och lägga dig på den nivån som du tycker är rimlig.
 
F finnemang skrev:
Hantverkstjänster mot privatkunder är helt avreglerat. Om vi bortser från el, så bara att tuta och köra. Halva europa är redan här och jobbar.

Om DU tycker hantverkare tar ut för mycket. Och du kan bättre. Så står det dig fritt att starta byggfirma och lägga dig på den nivån som du tycker är rimlig.
Uj, uj, uj.....tänk vad höga löner vi hantverkare skulle ha om branschen var reglerad. Yrkebeviset styr upp det till viss del när det gäller anställning men som du skriver är den privata marknaden "cowboy".
 
Mikael_L
N Nils82 skrev:
Jo, såklart. Du behöver inte ta mig på orden när jag skriver "alla". Men du förstår vad jag menar.
Vad gäller lönenivån så vet jag inte varför det skulle finnas ett motiv, ursäkt eller förklaring. Gruppen av organiserade yrkesarbetare har helt enkelt krävt en större del av vinsten än andra "jämförbara" yrkeskategorier. Det man sår får man skörda, helt enkelt.

Till sist skriver du (och många, många andra) kommentarer som t ex "ett starkt fack". Facket är inte en hemlig sekt eller pestböld på marknaden. Det är endast en organiserad grupp yrkesarbetare. Medlemmarna ÄR facket.

Varför går inte lärarna ihop och kräver en lön på 50-60 tusen? Är man villig att gå på strejklön i 1 år. Är man villig att förlora sitt jobb för sina kollegors skull? Är man villig att gå på möten, planera strategier, engagera sig, offra sin tid med familjen, göra sig jävligt obekväm.........göra ALLT för att få högre lön.
Nu ralijerar jag en hel del men jag vill belysa det faktum att det är inte näringslivet som kommer ta tag i taktpinnen och höja löner för alla som "tjänar sämre" än den där jävla hantverkaren.
Så egentligen är det LO's fel att vi inte har en fungerande sjukvård, polis, tull och militär ... :thinking:
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så egentligen är det LO's fel att vi inte har en fungerande sjukvård, polis, tull och militär ... :thinking:
Det där får du utveckla för nu är jag "lost".
 
Sarkasm
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils82 skrev:
Det där får du utveckla för nu är jag "lost".
Nja, det var bara att jag drog mig till minnes att Akademiska sjukhuset hade en ombyggnation som gick loss på 2,5-3 miljarder, och hela sjukhuset, all verksamhet, har en budget på 7 miljarder.

Så när så stor andel av pengarna som är till för vården istället rinner ut till byggföretagens fickor så borde det väl märkas i verksamheten.
Så att hantverkarna ska ha råd att åka på årliga Thailandsresor och köra omkring med en Dodge RAM. ;)

Och så gjorde jag sen antagandet att detta antagligen drabbar även andra myndigheter.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
H
N Nils82 skrev:
Bäst du bokar en hjärnröntgen innan byggföretagen länsat hela landstinget på stålar. Verkar behövas med tanke på slutledningsförmågan.
Det är skillnad på sarkasm och personangrepp, det gäller att vara försiktigt med hur man utrycker sig i skrift.


Dessutom har Mikael_L en bra poäng. När det gäller till exempel landstingen, men också andra offentliga aktörer så som kommun eller varför inte akademiska hus som ansvarar fastigheterna för universitet och högskolor, så finns en helt annan budget för byggprojekt än för den dagliga driften. Det Mikael beskriver är ett typexempel på hur svensk sjukvård fungerar – i det lilla och i det stora. Små sjukhus som är nedläggningshotade bygger en ny byggnad medan vårdplatserna står tomma. Antingen har man inte råd att anställa personal eller så erbjuder man inte tillräckligt bra löner för att få sjuksköterskorna att stanna vilket leder till att vårdplatser står tomma. Samtidigt skär byggbolagen i guld vilket också återspeglar sig i löner hos civilingenjörer, ingenjörer och byggnadsarbeterare som är långt över vad landstinget erbjuder sina anställda med motsvarande kvalifikationer och utbildning.

Dodge Ramen som står parkerad utanför sjukhuset tillhör i alla fall inte undersköterskan på akuten.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils82 skrev:
Varför går inte lärarna ihop och kräver en lön på 50-60 tusen? Är man villig att gå på strejklön i 1 år. Är man villig att förlora sitt jobb för sina kollegors skull? Är man villig att gå på möten, planera strategier, engagera sig, offra sin tid med familjen, göra sig jävligt obekväm.........göra ALLT för att få högre lön.
Jamen det funkar ju inte.
Om hantverkarna gör detta ensamma så är det djupt osolidariskt gentemot alla andra i befolkningen, djupt osolidariskt mot hela landet.

Med din självklara logik ska ju naturligtvis alla strejka skiten ur hela landet tills de har fått 200%, 400% 1500% löneförhöjning.

Låt alla undersköterskor gå på strejklön i ett år.
Låt alla poliser förlora sina jobb för sina kollegors skull.
Låt alla hotellanställda göra sig jävligt obekväma.

Jamen vilket fantastiskt land vi till sist får, precis alla har en löns som motsvarar en genomsnittlig lön för en amerikansk börsbolagsVD.
Det är bara att strejka satan och göra sig jävligt obekväm så har man ordnat till sin lön.

Och för hantverkaren kommer det att kosta 62.000:-/ natt för att bo på Scandic hotell, och en hamburgare går loss på endast 8000 spänn.

Alla nöjda.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Som sagt......den där slutledningsförmågan.
Jo men Nils, din idé är god. Vi alla strejkar och får högre lön, ja högre än byggnads som ju inte längre har samma läge då letterna och vitryssarna kommer strejka. Då kan vi köpa byggtjänster mycket billigare. Att jag inte tänkt på det förut. Direkt efter semestern går jag till facket och ber dem fixa storstrejk. Hoppas du stödjer alla oss andra yrkesgrupper som vill ha ännu mer pengar än byggnads?
 
J JohanLun skrev:
Jo men Nils, din idé är god. Vi alla strejkar och får högre lön, ja högre än byggnads som ju inte längre har samma läge då letterna och vitryssarna kommer strejka. Då kan vi köpa byggtjänster mycket billigare. Att jag inte tänkt på det förut. Direkt efter semestern går jag till facket och ber dem fixa storstrejk. Hoppas du stödjer alla oss andra yrkesgrupper som vill ha ännu mer pengar än byggnads?
Ja, jag vet att min ide är god. Den har ju funkat för oss hantverkare. Lönenivån är ett bevis på att strejk fungerar, ihop med andra förhandlingsverktyg.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det var bara att jag drog mig till minnes att Akademiska sjukhuset hade en ombyggnation som gick loss på 2,5-3 miljarder, och hela sjukhuset, all verksamhet, har en budget på 7 miljarder.

Så när så stor andel av pengarna som är till för vården istället rinner ut till byggföretagens fickor så borde det väl märkas i verksamheten.
Så att hantverkarna ska ha råd att åka på årliga Thailandsresor och köra omkring med en Dodge RAM. ;)

Och så gjorde jag sen antagandet att detta antagligen drabbar även andra myndigheter.
Här rullar fördomarna fritt ba. Hantverkarna, vilka vi vet är helt okvalificerade, enkelt ersatta. som samtidigt kan ta vilka priser de vill. Inte bara mot privatkunder utan även mot myndigheter, Detta "till minnes"

Riktiga lyxlirare.

Fan man skulle blivit hantverkare, rulla tummarna hela dagarna, bada i pengar, glida runt i en dodge ram i thailand.
 
Krilleman
F finnemang skrev:
Fan man skulle blivit hantverkare, rulla tummarna hela dagarna, bada i pengar, glida runt i en dodge ram i thailand.
Gör inte alla hantverkare det? Jag har några polacker som jobbar för 350:- hemma i Sverige och jag bara håvar in vinster i bolaget på en privat strand i Asien med min Dodge parkerad 50m upp på land.
#mys
:thinking:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo men Nils, din idé är god. Vi alla strejkar och får högre lön, ja högre än byggnads som ju inte längre har samma läge då letterna och vitryssarna kommer strejka. Då kan vi köpa byggtjänster mycket billigare. Att jag inte tänkt på det förut. Direkt efter semestern går jag till facket och ber dem fixa storstrejk. Hoppas du stödjer alla oss andra yrkesgrupper som vill ha ännu mer pengar än byggnads?
Hantverkstjänster mot privatpersoner är helt avreglerat... eller snarare det finns inga regler.

Så vad faen gnäller du om.

Byggnads har..typ inget med dina letter att göra överhuvudtaget.

Vad är det för fel på er?
 
Redigerat:
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.