1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Om du ska ha en bil som fungerar att dra tunga släp många mil så är det väl ändå inte en 50 hästars motor du behöver. Jag har kört omkring med gamla bilar med 60-70 hk och dragit släp med dem, det går inte särskilt fort i backar direkt.S smurfen72 skrev:En elbil med en liten förbrännings motor typ 50 hk skulle funka för mig då kan man åka långt med begränsad effekt och man blir inte begränsad av vare sig laddstationer eller kö vid stationerna och den bilen kommer säkert 99% av tiden köras på el men vill ju inte skippa långresorna med släp på grund av att man har elbil eller tvingas ta bussen men en bil som går på endast el funkar ju inte i dag om man vill bruka bilen som tidigare.
Inte riktigt säker på vad en sådan pyttemotor skulle lösa för problem, räckviddsångesten eller? I såna fall mycket billigare och mer driftsäkert att ha en låda Sobril i handskfacket, eller varför inte ett litet elverk i skuffen.
Nu var din mening i och för sig fem rader lång men ändå förvånad att du får in orden "50 hk" och "långresorna med släp" i samma mening utan att orden "går inte" även finns med.S smurfen72 skrev:En elbil med en liten förbrännings motor typ 50 hk skulle funka för mig då kan man åka långt med begränsad effekt och man blir inte begränsad av vare sig laddstationer eller kö vid stationerna och den bilen kommer säkert 99% av tiden köras på el men vill ju inte skippa långresorna med släp på grund av att man har elbil eller tvingas ta bussen men en bil som går på endast el funkar ju inte i dag om man vill bruka bilen som tidigare.
Drar inte speciellt tungt släp runt 1000 kilo kanske med 2 skotrar på visst det går inte fort med en 50 hästare men inga problem att hålla normal hastighet förutom i nån enstaka backe och det är ju inte så att det kommer ske många gånger varje vinter. Normal körning kommer den bilen gå på el även med släp och hur fort går det med en ren elbil med släp på och -10 ute att ta sig 30-40 mil med lite marginal kvar innan man är framme det funkar helt enkelt inte och då går det ju bort.T tompaah7503 skrev:Om du ska ha en bil som fungerar att dra tunga släp många mil så är det väl ändå inte en 50 hästars motor du behöver. Jag har kört omkring med gamla bilar med 60-70 hk och dragit släp med dem, det går inte särskilt fort i backar direkt.
Inte riktigt säker på vad en sådan pyttemotor skulle lösa för problem, räckviddsångesten eller? I såna fall mycket billigare och mer driftsäkert att ha en låda Sobril i handskfacket, eller varför inte ett litet elverk i skuffen.
Nu har ju du tagit kort på Max i Upplands Väsby, där Teslas service-center ligger och där de lånar ut bilar.R Robert-san01 skrev:
Det blir ju helt omöjligt att diskutera med någon som tror att elbilsförsäljningen kommer explodera men att inte en enda laddstolpe kommer tillkomma under tiden.
Du hänger helt inte med i tänket bilen ska köras på el så mycket det går men det kommer inte funka några gånger varje år och då funkar det alldeles utmärkt att dra släp med 50 hk inte kul på nått vis men det funkar.Alfredo skrev:
Jag har dragit en del släp med en Skoda fabia med 64 hk vilket funkar förutom att den enbart driver fram 4 hjuldrift är ett krav nu är ju den visserligen starkare än 50 hk men nog tror jag 50 hk troligtvis vridstarkare än min gamla Fabia funkar dra släp med om man inte tänker göra det hela tiden då finns det naturligtvis bättre val. Hur klen den än är funkar det bättre än med dagens elbilar för det funkar inte alls och ska man ha en elbil med lite räckvidd en förbränningsmotor med 150 hk så man fixar långkörningar med vagn blir den dyr tung och alldeles för dyr men får nog helt enkelt kompromissa en del om man ska kunna ha en elbil.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Det är inte Tesla själva som laddar där. Det är mycket taxi som laddar och som synes många vanliga Tesla då det inte finns så många fler Superchargers på vägen till Arlanda.Nyfniken skrev:
Det var väl också tänkt att de skulle använda dem då de sålde bilarna med incitamentet att det är gratis laddning?
Då har du tur då.P para skrev:
I den här artikeln hade de just problemet att när de hade kört "på ångorna" till nåt ställe för att ladda så var det precis en annan bil som hann före. Och de vågade sig inte på att försöka åka nån annanstans för då riskerade de batteritorsk. Så de fick vänta en extra halvtimme eller nåt. Med rastlösa ungar. (Artikeln ligger bakom betalvägg just nu, därför jag recenserar den så gott jag minns.)
https://www.svd.se/test-kor-tills-barnen--eller-elbilen-skriker-efter-energi
https://www.recyclingnet.se/article/view/664880/vart_tar_alla_elbilsbatterier_vagenA Alexn72 skrev:
Vilket alltså diskvalificerar en stor del av befolkningen. Det är bara att titta på hur det ser ut på vägarna på vintern. Alla som skulle kunna ladda bilen hemma eller på jobbet borde också kunna ha kupevärmare i bilen vintertid. Men de flesta bilar man ser vintertid är helt igenisade, d.v.s. de står inte parkerade med eluttag i närheten.
Ånej, rastlösa ungar måste ju vara fruktansvärt.
Jag borde nog väntat att köpa elbil.
Fast å andra sidan är det nog bäst att köpa nu när man får fin bonus och lågt förmånsvärde. Innan kilometerskatten införs sen när alla kör elbil. Nu kan man dessutom glida runt på alla gratisladdare som finns.
Jag borde nog väntat att köpa elbil.
Fast å andra sidan är det nog bäst att köpa nu när man får fin bonus och lågt förmånsvärde. Innan kilometerskatten införs sen när alla kör elbil. Nu kan man dessutom glida runt på alla gratisladdare som finns.
Jag har inte p plats med eluttag, men det beror inte på att jag inte kan. Att anlita elektriker för att dra el till parkeringen känns för mycket besvär. Hade jag däremot en elbil, då är det en annan sak. Och skulle jag dra el till parkeringen, ska den klara elbilsladningN Nerre skrev:[länk]
Vilket alltså diskvalificerar en stor del av befolkningen. Det är bara att titta på hur det ser ut på vägarna på vintern. Alla som skulle kunna ladda bilen hemma eller på jobbet borde också kunna ha kupevärmare i bilen vintertid. Men de flesta bilar man ser vintertid är helt igenisade, d.v.s. de står inte parkerade med eluttag i närheten.
Problemet var att behöva vänta en halvtimme på att få ladda. Sen brukar ju elbilsfantasterna säga att det är så smidigt att stanna och ladda när man ändå behöver stanna en stund för ungarna...
Förstår inte vad förmånsvärde har att göra med att köpa bil? Om du syftar på att du har elbil som tjänstebil så är du ju mer eller mindre diskvalificerad från diskussionen, för såvitt jag tolkat den handlar den om huruvida man som privatperson bör köpa elbil eller inte.
Det verkar vara mindre än 300 000 svenskar som har tjänstebil (hittar ingen siffra från senare än 2017, då var det 270 000).
Förstår inte vad förmånsvärde har att göra med att köpa bil? Om du syftar på att du har elbil som tjänstebil så är du ju mer eller mindre diskvalificerad från diskussionen, för såvitt jag tolkat den handlar den om huruvida man som privatperson bör köpa elbil eller inte.
Det verkar vara mindre än 300 000 svenskar som har tjänstebil (hittar ingen siffra från senare än 2017, då var det 270 000).
Märkligt nog blir det ingen skillnad när man har eluttag heller, har jag sett.N Nerre skrev:Vilket alltså diskvalificerar en stor del av befolkningen. Det är bara att titta på hur det ser ut på vägarna på vintern. Alla som skulle kunna ladda bilen hemma eller på jobbet borde också kunna ha kupevärmare i bilen vintertid. Men de flesta bilar man ser vintertid är helt igenisade, d.v.s. de står inte parkerade med eluttag i närheten.
Alla grannar i synhåll från mig använder aldrig motorvärmaruttagen, utan jag ser de springa ut på morgonen och starta bilarna och låta dem stå på tomgång i 5-20 minuter.
Själv skakar jag på huvet åt et.