Hej

Jag har sökt på forumet, men inte hittat något om att använda kopplingsdosor bara som rörförgrening.
Är det ok att lägga 5x2,5 + 3x1,5 i samma 20mm rör?
Skall mata en bastu och ett vägguttag.
Möjlighet finns att dela grupperna i en kopplingsdosa utan klämmor.
Dvs in med 8 ledare i kopplingsdosan och ut med två rör till varsin förbrukare utan några kopplingsplintar.
Dvs som jag ser det, ingen risk för farligheter i kopplingsdosan då det inte finns skarvar där.


Mvh
Höghus
 
Det är visserligen tillåtet enligt reglerna men ok anses det inte vara. Det behövs starka skäl till en sådan lösning. Man behöver t ex räkna på belastningsförmågan då man får fem belastade ledare i röret. Så försök dra fram separata ledningar (rör eller kabel).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är nog tveksamt om rent mekaniskt får in alla trådarna.
 
Ok, tack för svar!
"Inte Ok", är det ur personfara-vid-underhåll eller brandfara-vid-drift-perspektiv?
Röret ligger förlagt 5m i golv eps-betong och 1,5m luftigt mot betonghålsten.
Alternativ väg är 25m runt yttervägg.

@hempularen:
Jorå, testade att trycka in 8 ledare och det ska nog funka

/Höghus
 
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
"Inte Ok", är det ur personfara-vid-underhåll eller brandfara-vid-drift-perspektiv?
Både och, dels risk för förväxling vid underhåll. Eftersom det är ett fall som är ytterst ovanligt så är det lätt att dra felaktiga slutsatser. Det kan man lösa nöjaktigt med god uppmärkning i ändarna och på gruppförteckningen. Det underlättar ju också att de dras obrutna genom dosan. Det är inget förläggningssätt man vill uppmuntra till, men i ditt fall kanske det går att motivera :thinking:

Sedan har vi belastningsförmågan som blir kraftigt reducerad om både bastu och uttag avser att belasta för fullt samtidigt. Förläggningssättet här är ett plus då det kan räknas som utanpåliggande kabel med god kylning. Du räddas troligen av att basun har en märkeffekt en bit under 11 kW plus att uttaget inte avses att belastas med 2.3 kW samtidigt? Det är visserligen långt ifrån brandrisk, men man behöver räkna på detta.

Du kan ju även fundera på att låta uttag och bastu samsas på samma trefasgrupp. Även om inte heller det anses riktigt ok så tycker jag att det är en bättre lösning om du har JFB och trepolig säkring.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Både och, dels risk för förväxling vid underhåll. Eftersom det är ett fall som är ytterst ovanligt så är det lätt att dra felaktiga slutsatser. Det kan man lösa nöjaktigt med god uppmärkning i ändarna och på gruppförteckningen. Det underlättar ju också att de dras obrutna genom dosan. Det är inget förläggningssätt man vill uppmuntra till, men i ditt fall kanske det går att motivera :thinking:

Sedan har vi belastningsförmågan som blir kraftigt reducerad om både bastu och uttag avser att belasta för fullt samtidigt. Förläggningssättet här är ett plus då det kan räknas som utanpåliggande kabel med god kylning. Du räddas troligen av att basun har en märkeffekt en bit under 11 kW plus att uttaget inte avses att belastas med 2.3 kW samtidigt? Det är visserligen långt ifrån brandrisk, men man behöver räkna på detta.

Du kan ju även fundera på att låta uttag och bastu samsas på samma trefasgrupp. Även om inte heller det anses riktigt ok så tycker jag att det är en bättre lösning om du har JFB och trepolig säkring.
Detta avser renovering av ett 50, 60 och 70-talshus med diazed- central, inga automatsäkringar så långt ögat når. Inga problem att montera Jfb vid centralen.
Uttaget skall användas för att värma upp ett stort och omysigt duschutrymme i källaren i samband med bla bastubad, så det blir garanterat samtidig användning, gärna 2,3kW!
Bastun vet jag inte riktigt vad den drar, skulle tro runt 7kW.
Jag trodde det var mer no-no att använda en av bastusäkringarna även till uttaget, därav 5+3 trådar men om det är ok så underlättar det ju betydligt. Får räkna lite på effekten på bastun och värmeelementet.

/Höghus
 
Du kan kanske sätta 3 st uttag, ett per fas, och fördela värmen jämnt, och därmed strömmen på de tre säkringarna. Det låter även som att ledningen 5G2.5 skulle klara 20 A säkringar, men då behövs en liten minicentral vid bastun. Om du ska komplettera matande diazedcentral med en JFB kan du lika gärna sätta en trepolig dvärg i den kapslingen också så har du allt på det torra.
 
Mikael_L
Och det befintliga 20-röret mynnar alltså inte ut i bastun då?

För då tycker jag du ska välja spåret att ha en liten UC nära bastun, med JFB och säkringar, som du drar ut ström till bastuaggregatet till.
Men då är det problemet med att få 16A att räcka.
Men har du diazed i matande central så kan man kanske förlita sig på att de klarar ganska ordentligt med överlast korta stunder och att dina laster, som är termostatstyrda värmelaster, bara kommer som hyggligt korta "pulser".

Jag skulle nog satsat på en liten UC.

Allt annat blir så tråkigt och dåligt.

Det finns en kabel, FXQ-PURE 5G4, som borde vara minst lika lätt att få genom röret som 8 st FK1,5.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det befintliga 20-röret mynnar alltså inte ut i bastun då?

För då tycker jag du ska välja spåret att ha en liten UC nära bastun, med JFB och säkringar, som du drar ut ström till bastuaggregatet till.
Men då är det problemet med att få 16A att räcka.
Men har du diazed i matande central så kan man kanske förlita sig på att de klarar ganska ordentligt med överlast korta stunder och att dina laster, som är termostatstyrda värmelaster, bara kommer som hyggligt korta "pulser".

Jag skulle nog satsat på en liten UC.

Allt annat blir så tråkigt och dåligt.

Det finns en kabel, FXQ-PURE 5G4, som borde vara minst lika lätt att få genom röret som 8 st FK1,5.
Just nu mynnar 2st 20mm rör från centralen i golvet utanför en hålstensvägg utanför duschutrymmet. I samband med eps-betong på golvet i rummet mellan central och dusch gjöt jag ner 2 st 20mm rör, ett för bastun och ett för uttag för värme och en avfuktare i dyschutrymmet. Jag kom i efterhand på att jag vill ha det ena röret för tändtrådar för 4 led-belysningar med trappomkastare, totalt 8 snören, annars 25m runt ytterväggen x 8 trådar....
Därav min undran om 5+3 snören i det andra röret.
En undercentral skulle kanske funka på väggen utanför duschutrymmet, dock inte optimalt.
Men undercentral, L1 och L2 till ett värmeelement och L3 till avfuktaren kanske går bra om effekten räcker.
Bastun är fullknökad under renoveringen, får tömma den i morgon och kolla aggregatets märkeffekt :(.

/Höghus
 
Bild på gamla elinstallationer med två elkablar som går igenom väggen, varav en med eftermonterad röd ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar och en kopplingsklämma syns på ett stenigt golv, vilket illustrerar en äldre elinstallation diskuterad i forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anläggningen är avsäkrad med 25A. 20A diazedsäkringar i centralen och 5x2,5 till en undercentral med 4-polig jfb borde alltså funka? 2 x 10A säkringar till två uttag, värme och avfuktning och en trepolig 10A säkring till bastun.
Fundering om bastusäkringen... Enligt märkskylten är den på 7,5kW@380V. Det borde alltså bli 8,3kW@400V. Det har gått bra tidigare med 10A diazed-säkringar men kommer det att funka med 10A automatsäkringar åxå? Eller behövs det en 3pol 16A? Om mina beräkningar stämmer drar bastun knappt 12A/ fas.

Bifogar även lite bilder på gamla installationen. Den röda ledaren var nolla, antagligen inpetad i efterhand då panelen hade tidur som gick på 220V

/Höghus
 
Redigerat:
20 A diazed och 2.5 mm² kräver att kabeln kan betraktas som utanpåliggande med normalt god kylning, att den inte utsätts för värme någonstans. Det låter som du uppfyller detta även om den löper i rör men det kan jag inte veta. Det blir i så fall precis på gränsen, troligen lite över. Då är FQX 5G4 ett betydligt bättre val.

12 A är mer än 10 A så bastun kräver ovillkorligen större säkring än 10 A oberoende av typ. Det finns ju 13 A dvärgar.

Kan du sedan använda 3 x 6 A säkring till uttagen så är det ett plus. Jag antar att ni kommer att köra igång värmen och bastun samtidigt så man kan nog inte räkna med någon sammanlagring.
 
13,6mm kabel i ett rör med 16,5mm innerdiameter låter... utmanande med lite böjar och skarvar.
@Mikael_L: Har du testat att dra igenom en sådan kabel?

Röret kommer inte att utsättas för värme, det går delvis i eps i en kall bottenplatta under jord, delvis i en 55mm luftspalt mellan betonghålsten och isolering/fibercement.
6A säkringar låter som en bra lösning, tack för den! 2st 1200W fläktradiatorer ger ju mer värme än jag får ut på en 10A-säkring. Och en 275W avfuktare som går på tredje fasen.

/Höghus
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hmmm... Eps-betong är ju faktiskt värmeisolerande så förläggningen får väl räknas mer som A1 än C när jag kontemplerat lite.
Skulle 5x2,5 RV-K med pex-isolering och 90grader driftstemperatur vara ett alternativ? Det ger isf tillgång till några extra Ampere och enligt Draka får den förläggas i rör.
Känns som att den med en ytterdiameter på 12mm skulle kunna knös igenom.
Isf kanske det funkar med 10A säkring på uttagen till och med?

/Höghus
 
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
13,6mm kabel i ett rör med 16,5mm innerdiameter låter... utmanande med lite böjar och skarvar.
@Mikael_L: Har du testat att dra igenom en sådan kabel?
Nej jag har får nöjet att testa FXQ-pure 5g4 än, på något som helst vis.

Men jag är övertygad om att det kan bli lite knöligt, jag tänkte mest att dra 8 st 1,5 mm2 skulle nog vara ännu knöligare.
Men nu var jag och la ihop 8st FK1,5 i ett knippe, och det blev faktiskt inte så vulgärt stort, jag backar nog på åsikten om att det bör bli lättare med en 5g4.

Det är ju inte speciellt ofta man har "nöjet" att dra 8 st FK i samma rör, så det finns liksom ingen "känsla" för det. :)

Men jag är nog inne på att du inte bör fuska med någon allt för originell installation.

Om det inte får att få in FXQ-pure 5g4 så kanske det går att klämma in 5 st RK4 , eller 4 st RK4 och en RK2,5 för jord.
Men då blir det antagligen tråkigt nog dosor och skarva i, vid rörsluten, om nu inte det mynnar ut i en central direkt. Man kan ju också skala upp FXQ-pure 5g4 långt, och dra in uppskalade ledare + någon dm av manteln i röret.


Eller så kör du med ursprungsplanen för rören och tar trådlösa strömbrytare istället för en massa tändtrådar.
Eltako har en fin modell som inte ens har batteri i, (som behöver bytas).
Finns även som on/off


Ytterligare ett alternativ är att ta 2,5mm2 som matning, och göra allt smart man kan för att klara sig under 16A i last.
Om du har diazed, porslinssäkringar, så klarar dom hyggligt mycket överlast i någon halvtimme, och då är nog dina laster ifråga bara igång kortare perioder i taget, efter att bastun väl blivit uppvärmd.
 
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Skulle 5x2,5 RV-K med pex-isolering och 90grader driftstemperatur vara ett alternativ?
Om du tycker det känns bra med kablar i väggarna som kommer upp till 90°C temperatur ibland ... :)

Själv tycker jag det känns problematiskt att projektera med att kablar når en sådan temp.
Jag känner ett visst motstånd mot det, jag brukar mer kunna tänka mig de där sista 20°C som en säkerhetsmarginal till driftsfallen som i princip aldrig kan hända vid normal drift, men som kan uppstå vid något slags haveri eller olycka, typ.

Nåja, det är ingen benhård praxis för mig, jag skulle dock aldrig dimensionera så att PEX-kabeln ligger 90°C typ hela tiden, eller långa obrutna intervall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.