Nu är det dags igen. Efter några år utan större byggprojekt drar vi igång vårt största och (förmodligen) sista.
2015 började det förra bygget, en lillstuga på 30 kvm, det finns här: https://www.byggahus.se/forum/threads/familjen-bygger-lillstuga.291743/. Årets byggstart innebär att vår gamla lada ska rivas, byggas upp och förlängas för att få plats med ett ordentligt tvättrum med bastu, ”kallsal” med sovloft, förråd och stort garage.


Den höga delen är vår befintliga verkstad med loge, den behåller vi. Det är den lägre längan som ska byggas om/till.
Bygget kan även följas på vår blogg som också är lite mer personlig än det jag lägger upp här. https://byggbraten.blogspot.com/ Där skildras även vårt tidigare projekt.

Som vanligt involveras familjen i våra byggen utifrån tid och förmåga. Maken är byggledare, ritar och planerar. Jag är enväldig Beautification Committee, dvs utseendet är det jag som styr över. Bygger gör jag efter förmåga men jag klättrar inte på stegar och går helst inte upp på ställningar. Svärsonen diskuterar konstruktionslösningar och bygger, dottern bygger mer än gärna och lärde sig mura tillsammans med oss andra på lillstugan. Blivande 6-åringen har varit med förr och är bra på att springa ärenden, 3-åringen ska introduceras i byggandets konst och lär sitta högst upp på stegar och ställningar om jag känner honom rätt. En sele får det nog utrustas med. Sonen med flickvän lär inte kunna vara med så mycket denna gången, de har andra projekt på gång.

Bygghandläggaren på kommunen tyckte att bygglov var onödigt byråkratiskt ute i skogen, långt från närmaste stadsplanerat område men bygganmälan på skorsten och avloppsanslutning ska förstås ordnas.

Just nu ritar vi, försöker bli överens vilket inte alltid är så lätt, samt räknar på mursten och betong.
Det blir en torpargrund under tvättrum och kallsal. Under garaget fyller vi grunden troligtvis med skumglas och gjuter platta på det. Här tittar vi på olika alternativ med skumglas har en hög bärighet och är kapillärbrytande så det verkar vara det bästa alternativet just nu. När snön försvinner och tjälen går ur jorden räknar vi med att rulla igång. Det mesta gör vi själva men tar in grävare för grunden. Det finns gott om småföretag runt oss som gärna tar såna uppdrag och vi gillar att stötta den lokala företagsamheten.
 
  • Illustration av en ombyggd lada med röda väggar och grått tak, inklusive en befintlig verkstadsdel och nytt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
husdrommaren och 12 till
  • Laddar…
Så var det således dags att komma igång med byggprojektet. Tre entreprenörer från bygden har fått förfrågan och underlag för anbud om att gräva grunden. Ingen har svarat...
En konstruktör har fått underlag för att räkna på och ta fram ritningar på utförandet, framför allt infästningar av takkonstruktionen. Vi väntar ivrigt! Ritningarna är det ingen brådska med, grunden var planen för sommaren. Resten kommer varefter.

Under helgen vid 1 maj hade vi tänkt padda den yta vi ska ställa en container på under byggtiden. Vi måste ju förvara allt som idag finns i ladan, och det är inte lite. Slänga det vi kan, plocka runt, flytta på saker till våra olika uthus, ja det finns att göra!
En container beställd för leverans helgen före kristiflygare, en skräpcontainer beställd även den så vi inte behöver ägna flera år till att elda resterna av den gamla ladan.

Tidplanen ser alltså ut som följer:
Ställa i ordning ytan för container - runt första maj och helgerna därefter.
Tömma ladan - kristi himmelsfärdshelgen
Riva ladan - nationaldagshelgen
Börja gräva för grunden - så snart det går därefter

Helgen för att padda ytan kom (ytan är uppbyggd av vårt gamla vägmaterial som blev över när vägen drogs om och vi minskade den gamla till gångstig istället). Maken tog en dag ledigt, hyrde padda och upptäckte att marken fortfarande var genomfrusen. Den senaste tiden värme och regn hade inte tagit död på den kalla våren. Bara att returnera paddan och ägna sig åt inomhusarbete istället. Det behövdes det med, så nu är köket nästan helt färdigt!

Ett par veckor senare så blev det en ledig dag till för nu skulle containern komma. Trodde vi ja. Container var inköpt och klar men leveransen hade säljaren glömt att boka. Däremot fick vi skräpcontainern som vi inte behöver på några veckor än. Ja ja, man kan inte få allt här i världen!
Nu fick vi en helg till att ordna den numer tinade ytan som förstås satt sig ordentligt efter tjälen. Grannkillen har en ny liten grävare och tog gärna några timmar med den för att jämna och fixa till den.

per%2B%2Btraktor.JPG
Kristi himmelsfärdshelgen kom och på torsdagen hyrdes en ny padda för den sista justeringen innan fredagens leverans. Ytan är uppbyggd och stenar lades längs kanterna för att förhindra att sidorna kalvar ut. Betongplattar vägdes av och snart är allt redo för den efterlängtade containern!


kranbil.jpg

Så på fredagen dök den äntligen upp och lyftes på plats. För att få in lastbilen på ängen där lyftet ska ske så behövdes det avverkas lite skog. I alla fall behövde lite grenar bort för att vidga hålet att köra in på. Ängen är inte plöjd på många år och stenhård men regnet hade gjort ytan lite mjukare och det långa gräset fick bilen att slira. Kranen lyfte dock 18 meter så det var inga problem att få containern på plats även om det var på håret att den klarade teleledningarna som går intill. Allt nog och väl, nu står den där!
kontainer.jpgNej, han står inte under lasten!!


Och här är den äntligen på plats! Tror ni att den blir en temporär förvaring? Knappast... Visst måste varje gård av rang ha minst en container på markerna? Jag funderar på om vi ska måla den röd med vita knutar.
contaier%2Bp%25C3%25A5%2Bplats.jpg container%2Bfr%25C3%25A5n%2Bv%25C3%25A4gen.jpg

Ladan fick vi tömd också! Helt otroligt. Tänk så fort det kan gå ändå. Fyra vuxna och två småtroll bär och släpar. Ut med allt! Far i huset fick sen avgöra vad som ska slängas (jo, undertecknad fick också tycka till). Allt i trä går till skräpcontainern, släpkärran fylls med diverse som ska sorteras. Det lär bli minst tre vändor till återvinningen med kärran men vi är ju stamkunder där redan.
Allt som ska in i förrådscontainern bärs dit, maken får sortera och bestämma var allt ska stå så han hittar sedan. Källarboden städas ur och där hamnar sedan alla trädgårdsrelaterade prylar. Mina gamla sockerlådor och pryttlar jag vill spara staplas väl av tetrismastern (=maken) i det gamla utedasset som inte används och en rostig gammal vedspis hamnar i lekstugan till treåringens stora glädje.

Trots att tidplanen inte hållit under maj så är vi ändå där vi tänkte vara, ladan är tom och till nationaldagen kan vi börja riva.
 
Nu ryker ladan! Bokstavligt? Inte av brandrök, men av gammalt damm kanske.

Nationaldagshelg. Pingst. Flagga, grillmiddagar, röka kött, sitta utomhus första långa kvällen för året (med en massa mygg) och allt sånt man ska göra en skön helg i juni. Det vill säga riva hus.


Först ut var plåttaket. Spikat på plats, så kofoten fick göra nytta. Upp med byggställningen (vi säger varje gång att det är den bästa investeringen vi gjort!) och sen en stege som hängde över taknocken och bands fast med rep i träden på andra sidan.

5D3AC6BD-F8EF-4D84-9DB1-B285AC28E4E6.jpeg

Det gick förvånansvärt fort att få bort plåtarna på ena sidan!

Isoleringen av vass och halm dammade något enormt men fördelen är att det lär förmultna snabbt när väder och vind får göra sitt.

Delar av panelen försvann den med.
F58B9248-08CD-4A76-80BE-0CCA3CE9C871.jpeg
Det blev ljust i den gamla festlokalen när taket försvann!

FB128816-B69E-4EDD-917D-31A1AA8670B8.jpeg
Byggställningen flyttades och andra sidan gick lika lätt att få ner. Lätt, säger jag som står på marken... ja, fort i alla fall! Jag går ju inte upp på stegen!

48621B2F-A47D-4947-A095-AE690C9BC8C5.jpeg
Delar av ladan är i förvånansvärt gott skick, den är ju ändå ca 100 år. Dymlingarna i timmerstockarna ser ut som nya.

Närbild av nedre delen av en timmerstomme med synliga dymlingar och en grund av sten.
Golvplankorna och de nedre varven i timmerstommen är inte lika fina, en del var helt sönderruttnade liksom några av dem som håller takstolarna.

D946E19B-2692-44BB-8F4E-203BD01D34C3.jpeg
Golvisolering var näver, vilket även används på tak, dock inte på den här ladan. Vi hade näver på vår stuga och det är även näver på taket till källarboden. Med åren blir det bara smulor kvar och otroligt smutsigt!

Till slut står den där, naken. Det är bara stommen kvar när tak och panel försvunnit. Nu får den vara naken till midsommar när vi tar nästa tag!

AA7A70D2-8023-4BA6-B5D3-E39266694F2F.jpeg


E8A6E743-59F3-4D8B-A5F1-2E0724CDB4BB.jpeg

Helgens skörd blev en full container med bara trämaterial: panel, takvirke, gamla lådor mm. En och annan boddörr gick den vägen liksom en pall och ett hylla. I morgon beställs hämtning och en ny tom container.
FDF953E4-3E99-4B76-B38E-D75FD0E8F3CA.jpeg
 
Några veckor senare är hela ladan borta. Det ser lite tomt ut med bara verkstadsdelen kvar!

Tomt där en lada har rivits med kvarvarande verkstadsdel täckt av restvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var öppet mellan logen och ladan så vi fick täcka öppningen temporärt med restvirke. Inte så vackert men vädertätt, så det får duga så länge.

Som vi har tjatat för att få in anbud på grävningen! Det har varit rent ut hopplöst...

Jag har börjat kalla tjatandet för ”Jag ringer mina bröder!”
Det är så det funkar även utanför storstan, utanför ”orten”. I byn arbetar alla tillsammans och på var sitt håll. Släkten är stor, familjerna håller ihop.

Vi har försökt få in anbud sen i maj. Vi ringer och tjatar, skickar ut underlag, fångar dem när de åker förbi på vägen. Har du räknat? Har du tid?
-Jag har räknat, inte fått ner på papper.
-Jag hör av mig!
-Jag kommer förbi.
-Jag ringer brorsan, han gräver!

Vi söker bror B- inget svar. Träffar bror A, jodå det fixar jag.
Bror A kommer förbi, får underlag, tittar, pratar. Ska lämna allt till bror B som ska räkna. Bror C gräver och kör lastbilen.
Vi ringer bror C, nä, han har inget hört! Ringer bror B - nä, han har inget fått! Vi ringer bror A: Jag kommer förbi! (Igen).
Nja, kanske brorson b, kan gräva, men nej han har inte tid. Om ett halvår kanske? Eventuellt...

En bror i en helt annan familj redan sagt nej.
Hoppet står till en tredje entreprenör, D, vi haft kontakt med och som grävt åt oss förut.
- Jag ska bara.... Jag måste... Jag hör av mig...
Inga bröder visserligen men några söner som brukar hoppa in.
Till slut, idag, kom både han och Bror A förbi. Och en liten ljusglimt: jodå, D kan gräva, kanske redan om en vecka! Halleluja!

Sent igår fick vi ett kostnadsförslag som vi sa ja till med start onsdag om en vecka. Fantastiskt!

Vi hör av oss till konstruktören. Han hade tittat på projektet och sen lagt det åt sidan. Typiskt. Men lovade att ta tag i det under veckan.
Nu räknar vi på materialåtgång för grunden för att förhoppningsvis få allt på plats när grävningen är klar.

Semestern är säkrad! Och alla helger och lov i några år framöver. För bygga själva ska vi. Och vi ringer inte våra bröder i onödan.
 
  • Gilla
  • Haha
jenhul och 2 till
  • Laddar…
Så gött att ha granne med grävmaskin, vi stod på fredagen och snacka lite skit varpå jag fråga honom om vi kunde gräva imorgon. Han stod på plats och grävde nästa morgon. Kör löpande per timme, nästa granne en bit ifrån har upplag med massor så han körde hit lie makedam och flak för massorna :crysmile:
 
  • Gilla
gordell
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
Så gött att ha granne med grävmaskin, vi stod på fredagen och snacka lite skit varpå jag fråga honom om vi kunde gräva imorgon. Han stod på plats och grävde nästa morgon. Kör löpande per timme, nästa granne en bit ifrån har upplag med massor så han körde hit lie makedam och flak för massorna :crysmile:
Himla praktiskt! Våra grannar har små maskiner, de orkar inte med alla stenar vi har i marken. Grannar ska man vara rädd om
 
Inte kom grävaren på onsdagen som han lovat men på lördagen dök han äntligen upp. Många enorma stenblock och stubbar senare har vi en grop motsvarande en 25-meters bassäng redo att fyllas med makadam. Barnbarnen tyckte förstås att en bassäng lockade mer så vi får väl se vad dagens regnande levererar.
3-åringen älskade både grävmaskin och den enorma sandlådan som uppstod och kunde inte komma ut fort nog i morse för att gräva mer.

Vi väger av, markerar ut för avlopp och vatten mm sen är det bara att ta söndag och vänta in grusleveransen i morgon. Det sandiga underlaget var väl inte vad grävaren ansåg var det bästa underlaget för ett bygge men det är ju onekligen svårt att ändra på.

När vi ser hur stort hålet är börjar vi båda fundera på om vi tagit oss vatten över huvudet denna gången. 100 kvm, det är stort. Men vi har tid på oss, inga krav på att hålla tidsplaner så det ska nog gå bra ändå. Det är ett välkommet avbrott till våra stillasittande skrivbordsarbeten och visst är det skönt att veta vad vi kommer att göra på helger och semestrar de närmaste åren?
 
  • Grävmaskin i en stor utgrävd grop vid en byggarbetsplats med sandigt underlag och gröna träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
one- och 2 till
  • Laddar…
Bärlager på, singel på det. Avlopp och vatten draget.
Nu blev det dags att mäta ut för sulblocken.
1700 kg sulblock från Leca/Weber har vi burit idag. I morgon väntar 2300 kg till. Och då har vi bara förflyttat dem från avlastningsplats till grusgropen, sen ska alla flyttas en gång till, till den plats de ska ligga på. Kommer jag ha träningsvärk i morgon? Om!

Nu ligger 21 meter sulblock på plats, avvägt och klart.
Inte jättekul med hårt arbete på sommarens hittills varmaste dag, men vi körde ”split-skift” med siesta när det var som varmast. Kvällsskiftet blir mycket svalare!
 
  • Grusgrop med singelbädd och utmätning för byggprojekt, grävmaskin och högar av jord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning med bärlager och just lagda sulblock vid en byggplats, med schaktmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AWS46 och 1 till
  • Laddar…
Sommaren går fort och plötslig är semestern slut. Grunden är murad, dränering nergrävd och snart är det dags för vinteruppehåll.

Arbetet har gjorts manuellt, så även att bära murblock (147 st a 24 kg), köra murbruk i skottkärran där det går, annars bära i hinkar. Passblock på det (något lättare) men underst var det några ton sulblock. Bra träning för de som bar!
Grävhjälp hade vi i alla fall som fyllde igen och lastade in makadam i den delen av grunden som ska bli garage.

Barnbarnen älskar att klättra överallt och är därför fulla av skrapsår från vassa block, blåmärken och sand, sand, sand. Perfekt sommarlov med andra ord!

Ladan kommer att stå i soutteräng så på den ena sidan lägger vi pordrän mot muren, den andra där marken är lägre kommer att putsas. Det blir krypgrund under den största delen men vi fyller upp med makadam och skumglas för garaget och ska sedan gjuta betongplatta på det.

Infästningen mot gamla verkstan är inte helt enkel. Den är byggd av hålsten med en träkonstruktion för logen. Jag är av uppfattningen att en påbyggnad ska vara en egen, fristående enhet eftersom gamla och nya byggnader rör sig olika. Men, jag vill även ha en murad vägg mellan garage och logen av brandskyddsskäl. Träbyggnaden vilar dock på befintlig mur så om vi skulle fortsätta att bygga upp den befintliga verkstadsmuren så behöver vi riva delar av logen. Nej, inte görligt. Alltså ska vi mura upp en ny vägg. En fristående mur måste dock kramlas in i den befintliga och då försvann även min idé med att påbyggnaden ska vara fristående.

Inte kunde vi heller lägga sulblocken dikt an den gamla muren, den var byggd på natursten som vi var rädda för att de skulle börja röra sig vid grävningen och skapa sättningar i befintlig byggnad.
Vi löste det genom att lägga sulblocken och mura grunden en bit ifrån den gamla, sen fylla ut med skumglas, armera väl och gjuta sulan på. Därefter bygga muren som ska kramlas ihop med den gamla.


Det är en fördel av bygga själva då kan man göra lite udda lösningar men den som nån gång river den här byggnaden kommer nog nära vad det var för knasig byggmästare. Nåja, då finns inte vi kvar så det spelar ju ingen roll.
 
  • Nybyggd grund med murblock, grus och synliga dräneringsrör framför en grävmaskin och jordhögar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrundad byggnad med murblock och pågående arbete vid fundamentet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd grund av murblock med makadam och påbörjad dränering runt en byggarbetsplats, naturlig omgivning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AWS46 och 4 till
  • Laddar…
Oj, den här tråden har stått still! Men det har inte bygget. Inte helt i alla fall. Vintervilan inträdde efter att vi fyllt grunden för garaget med hasopor och därefter gjutit golvet. Hasopor var ett intressant material och många från byn ville titta på konstigheterna som storstadsborna använde. Grusfylld grund med packningsmaskin framför nymurad betongvägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd garagegrund av hasopor med gjutet golv och grå murblocksvägg intill röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


när våren anlände väckte vi bygget igen. Nu började murningen av väggarna till garaget. Väggen mot den gamla verkstaden byggs av finjas 19 cm breda murblock med en liten vinge för ökad stabilitet. Väggen kramlas in i den gamla muren men vi lade ändå på en 60 cm vinge på båda sidorna. Hängslen och rem, vet ni.
Pågående garagebygge med en grund fylld med hasopor och nymurnade murblocksväggar intill en röd verkstadsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra väggen mot övriga bygget byggs av isolerblock, 30 cm. Salen på andra sidan ska kunna värmas upp och isolerstenen hjälper till att hålla värmen på rätsidan. Den här väggen är fristående så 120cm vingar är ett måste. Vi satsar längre än så då vi ska bygga förråd och kylrum på garagesidan så vingarna blir 180 cm långa och självklart av isolerblock.
Garagebygge i process med murblock, isolerblock och byggställningar, under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samtidigt muras en skorstenstock. Den tar vi hjälp till. Mycket klarar vi själva men skorstenar får proffsen ägna sig åt. En byggarbetsplats med ställningar, påbörjad skorsten och murade väggar av murblock och isolerblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäster är glad att få vara först på plan och slippa slåss med golv- och takbjälkar. När han är uppe vid nock kan vi börja med bjälklag, väggar och tak. Sen kommer han tillbaka och gör resten över nock.

helgerna är korta och bygget går långsamt, men snart hägrar semestrarna och då går det fortare framåt. Bråttom har vi inte, 5-årsplaner kan bli 10 utan att vi ger upp. Får vi bara vara friska blir det bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pettokar och 5 till
  • Laddar…
När sommaren gjorde sitt intåg började bygget på allvar.
Bärlinor, bjälklag, och väggreglar kom på plats.
Grundläggning för hus med bärlinor och bjälklag under uppbyggnad på en grusad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggning av ett bygge med bärlinor och bjälklag på plats, granulerad yta, och ett avloppsrör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd stomme med bärlinor och bjälklag samt avloppsrör i förberedelse för vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlopp och vatten förbereds.
Inledande steg av byggprojekt med uppresade väggreglar och bärlinor, på en grusgrund omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter midsommarens extremvärme om regnet. Och oj, vad med regn vi fått! Inte jättekul att bygga i.
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Vi bygger En version av stolplada där bärande konstruktion består av 150x150 mm sågade stolpar. De kommer även utgöra takstolar så det är ett rejält stadigt och tämligen tungt bygge.
Konstruktionsfas av stolplada med tjocka bärande trästolpar och takstolsmallar på byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fäster hammarbandet med dymlingar i stolparna.
Stadig träkonstruktion med 150x150 mm stolpar och dymlingar för takstol i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person står på byggställning vid en träkonstruktion av stolpar och bjälkar under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av stolplada med tjocka trästolpar och hammarband, halvfärdigt trästomme mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gör mallar för takkonstruktionen av 47x150 mm virket. Det skulle ju räcka I’ll takstolar i sig men har vu nu bestämt att använda stolpar så har vi.
Konstruktion av stolplada med 150x150 mm stolpar och hammarband under uppbyggnad, synlig person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det blir en himla häftig konstruktion i alla fall!
Stomkonstruktion av en stolplada under uppbyggnad med tjocka trästolpar och hammarband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bygget vill jag återanvända lite av den gamla ladan så det blir några synliga stolpar i salen.
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
När semestern börjar lida mot sitt slut har takstolarna börjat komma på plats. vi använder samma virke till takstolar som till stolpar, dvs 150x150.
Att få upp bjälkarna är inte det värsta. Vi har lagt kilar som ska vila mot hammarbandet och satt up stämpar med en nockbräda som vi kan luta bjälkarna mot. Tungt, ja visst, men överkomligt. I nock sammanfogar vi bjälkarna med gängstav, 20mm, och mutter. Det som är knöligt är att få strävorna att passa som vI vill ha dem. Bjälkarna är ofta vridna eller böjda. Även om v försöker hitta bästa sidan så är det svårt att passa in stävorna, men det går, tar bara tid.
Personer bygger en trästomme till ett hus med takstolar och stämpar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montage av träkonstruktion och takstolar på en byggarbetsplats, med personer som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av takstolar och golvbjälkar under uppbyggnad för ett loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsbild av takstolar av 150x150 virke under installation, med kilar, nockbräda och golvet till loftet synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängstavar och muttrar i en grön korg tillsammans med träbitar, material för takstolskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbjälkarna till loftet är också på plats.
 
  • Gilla
arkTecko och 9 till
  • Laddar…
Sommaren är slut och vi har nästan kommit så långt som vi planerade.
Alla takstolar är uppe, råspont på plats, nästan ända upp. Förhoppningsvis kommer de sista raderna på plats i morgon.
Hus under konstruktion med takstolar och nästan färdiglagd råspont, ställningar runt bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar på en byggnad under konstruktion med råspont nästan helt på plats under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Masoniten för luftspalt mot råsponten är också på plats efter lite besvär pga det eviga regnandet.
Innertak med träbjälkar och masonitskivor för luftspalt, i byggfas med synlig råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murarna i garaget går numer ända upp i nock, lite pyssel att snedsåga och sen mura på hög höjd, men det gick.
Takstolar och råspont nästan heltuppmonterade över en murad garagelänga, skyddstäckt del syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och barnbarnen fick en basketkorg, alltId lika poppis!
Basketkorg monterad på en grå betongmur i ett garage under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regnet är det som försenat oss. Skorstenen borde ha varit klar men de sista varven, kronan, har dröjt just på grund av regn.
Byggarbetsplats med oavslutat trähus, takstolar och råspont synlig, samt byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vädret har väl inte varit särskilt byggvänligt, har det inte varit bastuvärme så har det regnat, åskat och blåst halv storm. Nåja, vädret rår vi inte på så det är bara att ta det lugnt. Vi har bygget som en 5-årsplan och räcker inte det så blir det fem år till. Att få taket på plats skulle bara vara så skönt innan vintern.

Hängrännefästen är på plats utom just där murarens ställning är i vägen. Takfotsplåten fick fel vinkel trots att vi beställt den från plåtis, ska hämta ny i kväll.
Delvis täckt tak med råspont och masonit, samt hängrännefästen längs en byggarbetsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tar en extra semesterdag för att fixa det som regnet hindrat oss från att göra de senaste helgerna och går allt som det ska så kommer takpappen på plats i helgen. Om nu bara skorstensmuraren blir färdig...
 
  • Gilla
Wirre740 och 7 till
  • Laddar…
Jo, takpappen kom på plats. Takfotsplåtarna likaså och skorstenen blev färdig! Hus under renovering med ny takpapp, färdig skorsten och påbörjad väggisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takplåten la vi på höstlovet och med hjälp av barn med respektive. Skönt att få taket tätt inför vintern!
Nyinstallerat tak med takplåt, takfotsplåtar och skorsten i ett höstlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat tak med takpapp, takfotsplåtar och en skorsten på ett bygge omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen klädde vi in hela bygget med presenning för att hålla regnet ute. En delvis byggd stuga täckt med en stor grå presenning för att skydda mot väder och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Älgjakten kräver sin tid under hösten så bygget gick lite långsamt under en period men det är nog bara nyttigt med lite återhämtning. Vi arbetar båda på distans pga pandemin och har tillbringat flera veckor i stugan men de mörka kvällarna tillåter knappast något kvällsarbete på bygget.

När regnet höll sig borta började vi med isolering, vindväv och spikläkt inför panelen. Vi har bestämt oss för Hunton nativo träfiberisolering i det här bygget. Tidigare byggen har vi kört med stenull men jag tål det inte och kan aldrig vara med i isoleringsarbetet. Det är liksom ingen som vill köra in mig till sjukan med astma, förstår inte varför i dessa coronatider. Jag är lycklig över den nya isoleringen, den funkar jättebra för mig!

Vi lägger en 45x45mm regel utanpå de stående reglarna och får därför en 45 mm skiva ytterst. Inifrån blir det 145+45 mm i tvättrummet och 145 mm i kallsalen och på loftet.
Hus under konstruktion med träfiberisolering och vindskydd monterat på väggen, obehandlat virke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utanpå isoleringen lägger vi windy och spikläkt.
Vägg med träreglar och monterad vindskyddsduk märkt "WINDY", redo för ytterligare isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under renovering klätt i vindskydd och spikläkt, redo för ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar ett par helger innan huset är inslaget men det är skönt att allt är skyddat från väder och vind.
Det regniga och fuktiga hösten har gått hårt åt virket. Vi har fått ytlig svartmögel på många ställen så jag behandlar det angripna med Boracol. När det blir torrt så avstannar tillväxten visserligen men det är supertrist att det ska bli så eländigt!

Nu börjar det bli dags för panel, det tar vi i nästa inlägg!
 
  • Gilla
9999 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.