N
Ngn som har haft problem med appen?
Schemat säger att den ej ska klippa men står på appen att den klipper men går ej att parkera den?

Är på jobbet så kan ej se om den faktiskt klipper..
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Hej, jag har en Smart Sileno 1000.
Jag har haft problem med att klipparen stoppat och vänt mitt på gräsmattan som om den kört på ett hinder eller kommit till begränsningstråden.
Jag har läst här bland annat och misstänkt dålig krocksensor eller glapp i något styrkort pga den info jag kunnat hitta.
Jag hade en tekniker ute från Grannhjälpen då jag köpt installation för något år sedan av dem.
Han ryckte loss karossen och demonterade de bakre pinnarna för att borsta bort gräs där.
Jag vet att de är en tänkbar källa till problem men ville inte börja skruva då jag hade garanti kvar samt att jag var rädd att skada någon elektronik.
Döm om min förvåning när jag inser att det bara är en fjädrad pinne som är skruvad utanpå innerkarossen så att säga.
Teknikern sade även att man bör demontera dessa ca en gång per år för att rensa bort gräs som lagt sig där.
Gräset gör att karossen hamnar fel och triggar krocksensorn i tid och otid.
 
E exxy19 skrev:
Hej, jag har en Smart Sileno 1000.
Jag har haft problem med att klipparen stoppat och vänt mitt på gräsmattan som om den kört på ett hinder eller kommit till begränsningstråden.
Jag har läst här bland annat och misstänkt dålig krocksensor eller glapp i något styrkort pga den info jag kunnat hitta.
Jag hade en tekniker ute från Grannhjälpen då jag köpt installation för något år sedan av dem.
Han ryckte loss karossen och demonterade de bakre pinnarna för att borsta bort gräs där.
Jag vet att de är en tänkbar källa till problem men ville inte börja skruva då jag hade garanti kvar samt att jag var rädd att skada någon elektronik.
Döm om min förvåning när jag inser att det bara är en fjädrad pinne som är skruvad utanpå innerkarossen så att säga.
Teknikern sade även att man bör demontera dessa ca en gång per år för att rensa bort gräs som lagt sig där.
Gräset gör att karossen hamnar fel och triggar krocksensorn i tid och otid.
Ta för vana att vända på maskinen ca en gång i månaden och borsta/blås rent för gräs.
Vi använder en liten portabel kompressor som enkelt blåser bort gammal gräs under karossen.
Krocksensorn bygger på en magnet och en magnetfältsavkännade halvledare.
 
Min poäng var att det är väldigt enkelt att demontera de bakre pinnarna och att det inte finns någon elektronik kopplat till dem vilket gör att man i princip inte kan misslyckas. Efter att det blev rengjort så fungerar klipparen precis som den ska igen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Äntligen efter 3 veckor är nu maskinen tillbaka från reparation. Det va mjukvaran som skapat problemet med min krocksensorn fram. Dom har uppdaterat den och nu rullar den på igen .
 
Låter lite skumt att det skulle vara ett mjukvarufel. Fel på krocksensor brukar vara kopplat till något med mekaniken.
Skönt i alla fall att den nu rullar som tänkt.
 
:thinking: Ja mjukvarufel tror inte jag.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter lite skumt att det skulle vara ett mjukvarufel. Fel på krocksensor brukar vara kopplat till något med mekaniken.
Skönt i alla fall att den nu rullar som tänkt.
Ja kanske är så, vad dom sa till mig. Garanti iallafall
 
Har sedan ett par månader en Sileno City 250 och en Sileno Life 750. Köpte dessa i ett erbjudande då man fick med hus till dockningsstationenen på köpet. Båda har i stort sett fungerat bra men båda har problemet att anslutningarna ("kabelskonrna") till begränsning- och guidekabel lossnar efter någon vecka. Detekteras av laddningsstationen som visar blått alt. gult blink. Finns det något trick att få anslutningarna att sitta bättre? Har sett att frågan ställts förrut men hittar inget svar.
 
Intressant problem, har aldrig varit med om något liknande på vare sig min egen Husqvarna eller andras Gardenamaskiner som jag känner till. Det låter som ett handhavandefel i mina öron. Kopplingarna utsätts ju normalt för väldigt lite belastning, så sannolikheten att de ska släppa känns väldigt låg.

Tips för att motverka det skulle väl kunna vara att se till att man inte har för korta kablar som spänner i kopplingen utan att det finns någon dm extra kabel samt att laddstationen står stadigt och inte rör sig när klipparen dockar, men, som sagt, är du helt säker på att du satt fast donen rätt?
 
Tack för svar! Ja antagligen har jag missat något men reagerade redan från början på att kontakteringen var "lös". Hade förväntat mig att det skulle greppa som ett flatstift i en kabelsko men så känns det inte. Maskinerna är ju nya, inget som Gardena ändrat på i år/fjol? Får se över det en gång till, inte skall man väl behöva bända lite på hanstiftet för att det skall greppa bättre?
 
Nej, inte ska du behöva böja stiften. Är det sådana här don du har?
Rosa anslutningsdon fäst på en grön kabel med oskarpt grått och grönt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då ska det bara vara att klämma ihop dem runt kabeln och sen trycka på nedanstående hona på stiftet.
En hand håller en grön kabel med en lila kopplingsdon fäst på asfaltbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis sådana har jag och tror inte att det är "ihopklämningen" med kabeln som problemet utan dålig kontakt med hanstiftet i dockan. Men kanske jag har för korta kablar in mot dockningsstationen som gör att det glappar.....
 
Installerade en Smart Sileno Life tidigare i veckan och jag reagerade på att man fick trycka i dem ganska hårt innan det "klickade" till och dem fastnade. Det är inte helt enkelt så att du inte tryckt i dem ordentligt?
 
  • Gilla
steholle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.