27 968 läst · 263 svar
28k läst
263 svar
Elbilar borde förbjudas
Självbyggare
· Stockholm
· 9 858 inlägg
Det finns lagkrav på att rutor måste hållas rena från imma och is. I praktiken betyder det rätt kraftigt luftutbyte och uppvärmning sålänge någon är i bilen, och extra mkt när man ska börja köra, defrost.
Sedan är det ju en komfortfråga, skulle vilja se någon sitta med värmen på ens hälften av vad man brukar ha i mer än någon mil.
Tesla har insett att detta är ett stort problem och leder in maximalt av kylvärme från batterier o elektronik i kupen vintertid, kylsystemet är väldigt avancerat.
Man jobbar även mkt med stolsvärmen för att kunna sänka tempen på luften så mkt som möjligt utan komfortförlust.
Värmepumpar förekommer i kombo med AC, men de är dyra och komplicerade.
Sedan är det ju en komfortfråga, skulle vilja se någon sitta med värmen på ens hälften av vad man brukar ha i mer än någon mil.
Tesla har insett att detta är ett stort problem och leder in maximalt av kylvärme från batterier o elektronik i kupen vintertid, kylsystemet är väldigt avancerat.
Man jobbar även mkt med stolsvärmen för att kunna sänka tempen på luften så mkt som möjligt utan komfortförlust.
Värmepumpar förekommer i kombo med AC, men de är dyra och komplicerade.
Vad grundar du detta på?M merbanan skrev:
Följande rapporter har jag tittat på, med prognoser på elanvändning till 2045:
EM Delrapport 2 sid 12 (2019) 160 TWh
Energiföretagen Sverige/NEPP (2019) 190 TWh
EM scenarier över Sveriges energisystem (2019)
Högre elektrifiering (industri o transporter) 190 TWh
Övriga ca 150 TWh
IVA Vägval el (2016) "bortom 2030" 141-178 TWh
Sweco 100 % förnybart (2017) sid 16, 148 TWh
Sweco scenario 2, 148 TWh
Svenskt Näringsliv/Sweco - summering färdplaner Industri och Transport 166 TWh
Dagens förbrukning ligger på 140 TWh/år, och enligt ovanstående prognoser så tror dom flesta på ökad elanvändning.
Några faktorer som ökar elanvändingen:
Befolkningsökning
Elektrifiering industri (om Hybrit i Luleå blir verklighet kommer det kräva 15 TWh/år)
Serverhallar
Batterifabrik Skellefteå, ca 1-2 TWh/år
Elektrifiering fordon
Faktorer som minskar elanvändning:
Effektivisering.
Jag har dock svårt att se att effektiviseringen ska kunna hålla jämna steg med ökningen.
Inget är ju så klart skrivet i sten, vi får se om 10 år var vi står.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Det är inte så konstigt. En elmotor i sig har väldigt hög verkningsgrad om man bara mäter hur mycket man får ut av energin som matas in i den. Exempelvis stora trefas asynkrona elmotorer ligger i många fall runt dessa 95% som minimiverkningsgrad.K karlmb skrev:
Men börjar man räkna med förluster hela vägen från dammluckan till rotation på hjulen under en elbil med liten motor så blir det självklart inga 95%.
Å andra sidan så är det ju precis samma typ av information som får dieselägare att på riktigt tro att deras 1,7 ton tunga familjebil drar 2-3 dl per mil. Man har mätt under optimala former och utelämnar stora delar av kedjan.
Ärliga siffror säljer inte.
(Nu ska jag undvika att dra vidare på detta ämne om bilar)
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Men inga 60% heller! Elnätet har 2-3% svinn med nätförluster och omtransformering, samt att elmotorer effektiv och mycket litet blir värme, skulle säga verkningsgrad på över 90%.S Squall Leonhart skrev:Det är inte så konstigt. En elmotor i sig har väldigt hög verkningsgrad om man bara mäter hur mycket man får ut av energin som matas in i den. Exempelvis stora trefas asynkrona elmotorer ligger i många fall runt dessa 95% som minimiverkningsgrad.
Men börjar man räkna med förluster hela vägen från dammluckan till rotation på hjulen under en elbil med liten motor så blir det självklart inga 95%.
Å andra sidan så är det ju precis samma typ av information som får dieselägare att på riktigt tro att deras 1,7 ton tunga familjebil drar 2-3 dl per mil. Man har mätt under optimala former och utelämnar stora delar av kedjan.
Ärliga siffror säljer inte.
(Nu ska jag undvika att dra vidare på detta ämne om bilar)
I en bensinbil från pumphålet i havet till avgasröret så pratar vi om 15% verkningsgrad, max! med borrning, raffinaderi, frakt, pumpning, frakt, macken mm.
Tror du att borrning, transporter och raff står för typ 20% av energiåtgången för fossilbränsle? Har du någon fakta bakom det?H Husqvarna220Ac skrev:Men inga 60% heller! Elnätet har 2-3% svinn med nätförluster och omtransformering, samt att elmotorer effektiv och mycket litet blir värme, skulle säga verkningsgrad på över 90%.
I en bensinbil från pumphålet i havet till avgasröret så pratar vi om 15% verkningsgrad, max! med borrning, raffinaderi, frakt, pumpning, frakt, macken mm.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vet bara att Raffet som finns i Swe förbrukade kriminellt med energi, samt skitigt som få..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Återvändsgränd? Bensin möjligtvis! Diesel går att tanka med Hvo100, och matolja(RME) mm.K karlmb skrev:
Elbilens verkingsgrad, hur räknar ni om ni får det till 50%??? Elmotorn sitter direkt på drivhjulet, ingen förlust i växellåda, samt att man slipper kyla bort 60-70% av bensinen! Elnätets förluster är 2-3% från producent till slutkund, om du inte laddar med egen solel..
Så Ottomotorer kan inte drivas med alternativa bränslen. ...?H Husqvarna220Ac skrev:Återvändsgränd? Bensin möjligtvis! Diesel går att tanka med Hvo100, och matolja(RME) mm.
Elbilens verkingsgrad, hur räknar ni om ni får det till 50%??? Elmotorn sitter direkt på drivhjulet, ingen förlust i växellåda, samt att man slipper kyla bort 60-70% av bensinen! Elnätets förluster är 2-3% från producent till slutkund, om du inte laddar med egen solel..
Det är oftast en växellåda även elbilar.
Jag visade hur jag räknar på verkningsgrad på elbilar.
Jo, men enda alternativet verkar vara etanol. Tyvärr har det ju visat sig att det inte går att producera etanol någorlunda lokalt på ett konkurrenskraftigt sätt.
Syntetisk diesel görs av restprodukter från skogs- och jordbruk och är betydligt enklare att tillverka lokalt utan att konkurrera med livsmedelsproduktionen. Dessutom går det åt mindre energi att göra syntetisk diesel jämfört med etanol.
Sen är ju en stor del av problemet den tunga trafiken och där är det diesel som gäller.
Syntetisk diesel görs av restprodukter från skogs- och jordbruk och är betydligt enklare att tillverka lokalt utan att konkurrera med livsmedelsproduktionen. Dessutom går det åt mindre energi att göra syntetisk diesel jämfört med etanol.
Sen är ju en stor del av problemet den tunga trafiken och där är det diesel som gäller.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Dieselmotorn är väl också Otto, tycker ”försöken” med Ford lobbing inte tog så väl ut, hela Swe byggde ut E85, och endast kommuner tankar nån bil där idag, dieselmotorn är effektivare samt bra rening, och går att köra på 100% fossilfritt.K karlmb skrev:
Skulle vilja ha en modern dieselbil med snål 1liters diesel och eldrift på 10mil, men blandar helst inte, törstiga bensinare med batterier lockar inte..
Inte enligt gängse definition:H Husqvarna220Ac skrev:
En ottomotor är en ”förbränningsmotor av kolvtyp i vilken bränslet, vanligen bensin eller alkohol, blandat med luft, tillförs cylindrarna, komprimeras och antänds av tändstift” (TNC 81 Energiordlista). En dieselmotor är också en förbränningsmotor av kolvtyp, men det är ingen ottomotor. De båda motorerna är uppkallade efter sina uppfinnare Nikolaus Otto respektive Rudolf Diesel.
http://www.tnc.se/termfraga/ottomotor/
Nej. Diesel är inte samma som Otto. ..H Husqvarna220Ac skrev:Dieselmotorn är väl också Otto, tycker ”försöken” med Ford lobbing inte tog så väl ut, hela Swe byggde ut E85, och endast kommuner tankar nån bil där idag, dieselmotorn är effektivare samt bra rening, och går att köra på 100% fossilfritt.
Skulle vilja ha en modern dieselbil med snål 1liters diesel och eldrift på 10mil, men blandar helst inte, törstiga bensinare med batterier lockar inte..
Och skillnaden är att Otto går att köra med full (99,5%) rening av de 3 farligaste avgaserna, samtidigt som man kan få ut maximal effekt.
Vid lägre last kan man, med rätt bränsle och utnyttjande av magertålighet relativt bensin , få upp effektiviteten till förbi dieseln, samtidigt som emissioner är mkt lägre än motsvarande dieselprocess ( vilket aldrig gjorts i någon flexifuel bil, de är bara snabbkonverterade bensinmotorer), så du är helt enkelt okunnig.
Att E85 floppat i Sverige beror på att skatterna höjts, tvärtemot vad man gjort i Frankrike tex. När vi började med E85 i Sverige var priset ca 6 kr/l.
Nu är det över 12 kr, inte konstigt att folk tvekar att köpa etanol bil.
Redigerat: