27 913 läst · 263 svar
28k läst
263 svar
Elbilar borde förbjudas
Hehe, det står spark-ignited....S Squall Leonhart skrev:
Volvo ligger inte så långt efter, man har en diesel som iaf i några punkter kommer över 50%. Och den finns i vägfordon.
Diesel är dock en återvändsgränd.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank".
Självbyggare
· Stockholm
· 9 848 inlägg
Vätgas för bilar, tillverkad med solceller verkar vara spräng-hett just nu.S Squall Leonhart skrev:Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank".
https://www.nyteknik.se/fordon/nel-stanger-tio-vatgasstationer-efter-explosion-6961518
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Tjernobyl gick också åt skogen men det hindrade inte resten av världen från att bygga upp kärnkraftverk överallt. Allt går ju att förbättra bevisligen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hur räknar du då? Elnätet säger man tappar ca 2-3%, med överföring mm, och elbilen är väldigt effektiv, bensinbilen är det däremot inte..och räknar du från oljeborrning till drivhjul än värre..K karlmb skrev:Räknar man hela kedjan från kraftverk till hjul så ligger elbilen på mellan 55 och 60 % i verkningsgrad.
Titta efter hur tex kylsystemet på en elbil ser ut .
Vi har samtidigt förbränningsmotorbilar som närmar sig 45-50% idag.
Vintertid är det i princip dött lopp mellan en bra konventionell bil och en elbil eftersom den förstnämnda har gratisvärme som behöver tas från batteri eller annan värmekälla i elbilen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Bättre att ladda bilen direkt dåS Squall Leonhart skrev:Ska man använda solcellerna i huvudsak till att producera energi till en bil så kanske man skulle kunna nyttja dem till vätgasproduktion. Om alla kunde ha en "farmartank" på gården med vätgas som ständigt fylls på så fort solen skiner så skulle vi ha rätt så miljövänliga bilar. Plus då att vätgas tankas på samma sätt som vanlig soppa så det handlar inte om 30-45 minuter för en "fulltank".
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 311 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 311 inlägg
Eh... Det var väl snarare så att utbyggnaden (tyvärr) stannade upp på grund av denna olycka. De flesta av världens (särskilt västvärldens) kärnkraftverk började byggas före 1986 och de flesta (t ex samtliga svenska) var även färdigställda innan det året.S Squall Leonhart skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Det spelar inte så stor roll vad som var orsaken till Tjernobyl. Min poäng var bara att bara för att det gick dåligt för Uno X i Norge så betyder det inte att man måste lägga tekniken på hyllan och starta om från början. Vätgas är ju ändå ett alternativ till lagring av energi och snabb tankning av det, vilket verkar vara en av de stora anledning till att folk spyr galla över elbilar då alla inte vill gå på Ikea i 45 minuter medans bilen "tankas". Det fanns ju vätgastankar före Uno X byggde sina i Norge också så...Magnus E K skrev:
Ja, att ladda elbil direkt från vindkraft verkar också bra,H Husqvarna220Ac skrev:
https://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2017/dec/25/how-green-are-electric-cars
Självbyggare
· Stockholm
· 9 848 inlägg
Problemet med att gå från el till el via vätgas är att det blir en lite halvt kass total verkningsgrad på hela processen. Från sol till vätgas är ca 60% och från vätgas till el ytterligare några %. Då är inte ev tryckstegring för lagring medräknade. Så totalt skulle jag gissa att man landar på ca -50% när laddar elbilar via vätgas.S Squall Leonhart skrev:Det spelar inte så stor roll vad som var orsaken till Tjernobyl. Min poäng var bara att bara för att det gick dåligt för Uno X i Norge så betyder det inte att man måste lägga tekniken på hyllan och starta om från början. Vätgas är ju ändå ett alternativ till lagring av energi och snabb tankning av det, vilket verkar vara en av de stora anledning till att folk spyr galla över elbilar då alla inte vill gå på Ikea i 45 minuter medans bilen "tankas". Det fanns ju vätgastankar före Uno X byggde sina i Norge också så...
Så även det ger en möjlighet att mellanlagra energin är det lite ineffektivt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 848 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Även om jag kan hålla med om att det sabbar lite av verkningsgraden så vill jag inbilla mig att det är bättre med 50% verkningsgrad av något som utvinns av solstrålar eller vind till skillnad mot 50% verkningsgrad av något som utvinns av olja som grävs upp ur marken.R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Elbilen i sig ligger på ca 60% om jag inte minns fel.H Husqvarna220Ac skrev:
Det är förluster vid laddning o urladdning, spänningsomvandling, inverter´och slutligen elmotor, samt ännu mer vintertid när kupen måste värmas med stora luftmängder.
De flesta tror att en elbil ligger på 95% verkningsgrad...