Det kanske redan är skrivet, men både ritning och mått i bygglovet ska vara korrekta. Här har TS gjort ett misstag i ritningen som gjort att den nya byggnaden förefaller vara mindre än vad den egentligen är. Grannen har accepterat denna byggnad. För mig är det då inte rimligt att kräva att grannen borde insett att TS gjort en felaktig ritning. Därför bör TS försöka kompromissa med sin granne eller anpassa den nya byggnaden till den mindre av de båda alternativ som angetts, alltså till ritningen
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men ritningen är ju fel. Jag har definitivt inget problem att visualisera den typen av information. Men jag är inte helt säker på att jag skulle kontrollera ritningen mot måtten. Ritningen ska stämma.
Den är inte fel. Juridiskt sett så är ett mått bindande.
Mindre felaktiga ritfel av konturer etc är ok.
Kunde man man säga med säkerhet att detta inte är att betrakta som ett mindre fel på konturen av taket så vore bygglovet fattat på felaktiga grunder.
Men jag är tveksam. Det borde finnas liknande exempel att jämföra med.
 
K karlmb skrev:
Den är inte fel. Juridiskt sett så är ett mått bindande.
Mindre felaktiga ritfel av konturer etc är ok.
Kunde man man säga med säkerhet att detta inte är att betrakta som ett mindre fel på konturen av taket så vore bygglovet fattat på felaktiga grunder.
Men jag är tveksam. Det borde finnas liknande exempel att jämföra med.
Vi får kanske se hur bedömningen blir. Det avgörande i detta fall var godkännande från granne, annars hade TS knappast fått bygglov. Grannen fattade sitt beslut bedömt på ritningen. Vi vet att ritningen tyvärr var felaktig. Då finns det nog skäl för grannen att anmäla att bygget inte följt den ritning i bygglovet som grannen baserat sitt godkännande på. Om detta sker så får vi se hur kommun och eventuella högre instanser bedömer detta. Men det bästa för inblandade parter vore att försöka hitta en kompromiss.
 
K klimt skrev:
Vi får kanske se hur bedömningen blir. Det avgörande i detta fall var godkännande från granne, annars hade TS knappast fått bygglov. Grannen fattade sitt beslut bedömt på ritningen. Vi vet att ritningen tyvärr var felaktig. Då finns det nog skäl för grannen att anmäla att bygget inte följt den ritning i bygglovet som grannen baserat sitt godkännande på. Om detta sker så får vi se hur kommun och eventuella högre instanser bedömer detta. Men det bästa för inblandade parter vore att försöka hitta en kompromiss.
Det är just frågan om ifall ritningen var fel eller ej som är avgörande.
Visst skulle jag också bli lite störd över en sådan diskrepans mellan ritad kontur och mått, men som god granne hade jag stått mitt kast eftersom det jag egentligen missbedömt var själva uppenbarelsen av tillbyggnaden. Den ser säkert lika dominerande ut nu som om den varit 23 cm lägre.
Men många tänker inte till när de tar sina beslut i livet, utan försöker ångra dem, även vid svårändrade fall som detta, där man dessutom har en vän på andra sidan gränsen.
 
TS skriver ju i första inlägget att det är fel på ritningen. Det är inte en fråga.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS skriver ju i första inlägget att det är fel på ritningen. Det är inte en fråga.
Det är vad TS tror och inte ett faktum.
Byggnadskontoret verkar ju göra en annan bedömning tex.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är vad TS tror och inte ett faktum.
Byggnadskontoret verkar ju göra en annan bedömning tex.
TS har både i inlägg 1 och 20 bekräftat att TS gjort en felaktig ritning. Vi vet väl inte vad kommunen säger, de försökte få TS och grannen att kompromissa och komma överens. Grannen baserade sitt godkännande på en felaktig ritning. Den bästa lösningen är nog om TS och granne kan komma överens. Om inte kan grannen anmäla TS för att bygget inte stämmer överens med bygglovet. TS kan hävda att avvikelsen inte är så stor. Utgången av en sådan process vet vi inte, men troligen är det tidskrävande och tråkigt för båda parter.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jo det är fel. Var hittar du någon tvekan om det? Frågan är om felet är så stort att det kräver åtgärd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo det är fel. Var hittar du någon tvekan om det? Frågan är om felet är så stort att det kräver åtgärd.
Jag som har gjort många ritningar berättade just vad som är ett fel på en ritning.
Det handlar om ifall man ska läsa mått eller titta på konturer.
Det är mått med toletans som gäller i första hand.
Man får egentligen inte mäta sig fram på en ritning om mått saknas.
Vad jag förstått här så är det byggt enligt mått och således stämmer ritningen och bygglovet med den nya byggnadsdelen.
Man kan aldrig räkna med att ej måttsatta delarna på en ritning sitter rätt i förhållande till annat.
Det enda som är en fråga här är hur pass mkt tex en fönsterlinje på befintlig byggnad får skilja på ett bygglov där en lekman ska ge sitt godkännande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS skriver ju i första inlägget att det är fel på ritningen. Det är inte en fråga.
Det är alltid fel på ritningar, frågan är bara hur stort. Det är här frågan ligger i detta fallet också: Är det för stort?

Jag skulle säga att så länge måttsättningen är OK, så är ritningen OK.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
De angivna golvnivåerna är ju fel enligt TS. Men ritningen ska bara skalenligt oavsett.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Som granne måste man kunna lita på att höjdmarkeringar mot befintliga strukturer stämmer. Ritar du i ”fönsterhöjd” men bygger i nock, för att siffrorna visar annat, så kan man rimligen inte hävda att grannen godkänt detta.
Men vad grannen har godkänt eller inte, spelar inte så stor roll. Här finns ett bygglov som vunnit laga kraft. Det kan inte upphävas bara för att något blivit fel i lovet.

Frågan är om TS har följt bygglovet. OM ritning och mått har lika ”värde” så har inte bygglovet följts. I så fall blir det ett tillsynsärende.

Och i värsta fall kan man då konstatera att det är omöjligt att bygga enligt bygglovet, eftersom det ör motstridigt.

I så fall kan TS troligen komma in med en ny ansökan där ritningen är korrekt, mot det nu färdiga bygget. Kommunen kommer då troligen att godkänna lovet oavsett vad grannen tycker. Grannar har inte vetorätt.

Men jag misstänker att det räcker att man följt måtten i lovet. Och att den lilla avvikelsen mot ritning går igenom som ett byggfel (vilket det ju egentligen inte är).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad grannen har godkänt eller inte, spelar inte så stor roll. Här finns ett bygglov som vunnit laga kraft. Det kan inte upphävas bara för att något blivit fel i lovet.

Frågan är om TS har följt bygglovet. OM ritning och mått har lika ”värde” så har inte bygglovet följts. I så fall blir det ett tillsynsärende.

Och i värsta fall kan man då konstatera att det är omöjligt att bygga enligt bygglovet, eftersom det ör motstridigt.

I så fall kan TS troligen komma in med en ny ansökan där ritningen är korrekt, mot det nu färdiga bygget. Kommunen kommer då troligen att godkänna lovet oavsett vad grannen tycker. Grannar har inte vetorätt.

Men jag misstänker att det räcker att man följt måtten i lovet. Och att den lilla avvikelsen mot ritning går igenom som ett byggfel (vilket det ju egentligen inte är).
Har förstått att något som är investerat mkt pengar i, är rätt svårt att få bort.
Det måste så att säga finnas en koppling mellan felets storlek och kostnaden för att återställa det.
 
Tack för alla svar. Ber om ursäkt att jag inte själv varit aktiv, men bestämde att det var bäst för min mentala hälsa att försöka ta ett litet avbrott i väntan på svar från kommunen.

Hursomhelst, ytterligare mått togs för ett tag sedan. En intressant sidonot som kom fram i samband med detta är att både vårat och grannens hus ligger 50-70cm för högt i jämförelse med vad det stod på nybyggnadskartan. Båda husen har byggs inom de senaste tre åren och har placerats ut av samma entreprenör (som vi båda haft oändligt med problem med, så varken vi eller kommunen var direkt överraskade av detta). Som tur är tänker kommunen inte göra något åt detta.

Efter någon vecka fick vi ett brev från kommunen. I brevet konstaterar handläggaren att höjdskillnaden gentemot vad som var ritat inte är 23cm som de tidigare trodde - det är 8cm. Kommunen anser att detta ligger inom toleranserna och att dom inte har för avsikt att agera mer i ärendet. Anledningen till att det bara är 8cm är att trots att sidobyggnaden var ritad för låg i relation till huset (faktiska höjden är +24cm) så ligger grunden -3cm och avståndet från golv till nock är -13cm i jämförelse med måtten, så själva byggnaden är 16cm kortare än måtten om angavs. 24-16=8cm.

Efter detta är det tyst ett tag men i helgen kontaktade grannen oss för att prata. För att sammanfatta så tror hon på något sätt att det ändå skiljer 23cm från ritningen och hon planerar att prata med en advokat om hur hon kan ta det vidare. Efter ett tags diskussion och efter att jag i ett mejl visat uträkningen på varför det faktiskt bara är 8cm så har hon iallafall gått med på att kontrollera detta själv. Där är vi nu, och kan inte göra så mycket mer än att vänta. Tyvärr har alla på kommunen gått på semester så enda chansen att vi kan köra igång igen innan augusti är om grannen ändrar sig.

Om hon nu går vidare, vet någon vad som händer då? Vad jag förstår är Länsstyrelsen nästa instans men skulle uppskatta om någon vet mer och kan dela med sig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Då är det väl bara att bygga vidare? Har ni fått något beslut från kommunen att ni måste avbryta bygget? (Jag har tolkat det som att ni redan har ett bygglov som fått laga kraft, men kan ha missförstått det.)

Är det så måste grannen i princip processa för att få bygglovet hävt med anledning av att det givits på felaktig grund. Det avråder nog en advokat från om hon kontaktar en, givet omständigheterna.
 
  • Gilla
MalinDz och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.