Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade ju sparat gräsmattan fram till infarten, nu får en bil och släp plast innan det är fullt.

Du kanske inte har besök, men nu dödade du möjligheten att kunna köra ut på gräsmattan för fler parkeringar iaf. Men du kanske har fler infarter till fastigheten?
Nej, då, jag har en bra liten traktorväg precis bredvid tomten där man kan stå ett gäng till :) och förresten så var det inte gräsmatta hela vägen utan grusgång... bara lite dåligt underhållen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror Tokslut menade möjligheten att köra från grusgången och ut på gräsmattan!
Fantastiskt fina rabatter och vad kul att du gör dem i 20-talsstil. Det är sånt jag går och drömmer om också, men aldrig får tummen ur. Har på sin höjd petat ner några påskliljelökar...
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Ja, det blir spännande att få på färgen, Jag lyckades stryka första strykningen med snickerifärgen, alltså färdigfärgen istället för slipstrykningsfärgen som är grundfärg... så jag måste stryka en gång till med slipstrykning innan jag kan gå loss med det gröna.

Jo punchveranda är nog tanken ungefär, jag har tyvärr ett ganska smalt hål för dörren, en knapp meter så pardörr kan bli svårt även om det vore ruskigt snyggt. Det finns ju dörrar som ser ut som pardörrar, men samtidigt så tycker jag det snyggaste är om dörren och fönstren har samma utseende. Vi får se, just nu lutar det åt punchveranda men utan dörr.
Behöver du fönsterbågar till din punschveranda? Förra ägaren bytte ut fönstren på mitt hus men sparade bågarna en del har fortfarande det handblåsta glaset kvar. Dock bara standard fönster med två spröjs
 
Anjo06 Anjo06 skrev:
Behöver du fönsterbågar till din punschveranda? Förra ägaren bytte ut fönstren på mitt hus men sparade bågarna en del har fortfarande det handblåsta glaset kvar. Dock bara standard fönster med två spröjs
Åh, det säger du nu! Jag har åkt land och rike runt för att hitta fönster som passar men nu har jag faktiskt fått ihop det jag behöver, det kommer i ett senare inlägg :) tackar för omtanken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag tror Tokslut menade möjligheten att köra från grusgången och ut på gräsmattan!
Precis så menade jag
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att fler borde våga att ha gräs på uppfarten. Har man från början grus där och låter man gräset växa, då nöter bilens däck bort gräset i körspåren. Resten blir grön (eller gul) Och då räcker det plötsligt att klippa gräset en gång per vecka under sommaren.

Vill du ha sten på uppfarten, då kan man lägga några centimeter grus (8-11 eller 11-16) på uppfarten. Stenarna gnuggar mot varandra och sliter ner ogräset.
Gräs är "fuktigt", och fukt vill man inte ha stigande upp i bilen. Jag har inte doktorerat i ämnet, killgissar väl mer :oops:
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Åh, det säger du nu! Jag har åkt land och rike runt för att hitta fönster som passar men nu har jag faktiskt fått ihop det jag behöver, det kommer i ett senare inlägg :) tackar för omtanken.
Sorry :rolleyes::oops:
 
Jag gör ett inlägg för att följa tråden.
 
bax bax skrev:
Jag gör ett inlägg för att följa tråden.
Annars går det lika bra att trycka på ”bevaka” knappen efter sista inlägget. :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Alla vägar leder till Rom ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bättre att göra som bax om man samtidigt vill ge TS en påminnelse att uppdatera :D
 
  • Haha
  • Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Bättre att göra som bax om man samtidigt vill ge TS en påminnelse att uppdatera :D
Det var ju ett sanningens ord!

Jag känner mig påmind och ska se vad jag har gjort sedan sist :D återkommer inom kort!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Gräs är "fuktigt", och fukt vill man inte ha stigande upp i bilen. Jag har inte doktorerat i ämnet, killgissar väl mer :oops:
Du har helt rätt. Vi har gräs på vår "uppfart" och vår bil som var helt rostfri, är nu jätterostig under... :surprised: Så fast det är fint, ska man nog inte ha det så, iaf inte om man är rädd om bilen... :(
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Oj, vilket intresse! Jag blir så glad och uppskattar alla fina ord och glada tillrop.

Jag tänkte berätta om min ytterdörr som varit ett kul projekt. Det började med att jag tyckte hallen var väldigt mörk, inga fönster någonstans. I vintras gjorde det väl inte så mycket men när ljuset kom tillbaks och det ändå var becksvart i hallen så kändes det tråkigt. Att dörren dessutom var en vansinnigt tråkig 70-talsdörr i teakfaner gjorde inte saken bättre. Hallen på bottenvåningen har nästan blivit färdig och när golvet blivit mörkgrått och innerdörrarna ljusgrå (tack till tidigare tipsare i tråden) så kändes det extra relevant att få in lite ljus.
[bild]
Jag valde att spärrmåla den eländiga fernissan på hallgolvet eftersom jag efter min tidigare erfarenhet av att slipa fernissade trägolv bestämt mig för "aldrig mer" så ett lager oljefärg och sedan en golvfärg och det blev riktigt snyggt.
[bild]
Även trappan fick samma behandling, och om ni undrar varför jag målat varannat trappsteg så är det för att toaletten är på övervåningen :D Nåväl, det var ju ytterdörren detta skulle handla om. Efter många veckors letande efter någon form av gammal spegeldörr med glas upptill dök en märklig dörr upp på blocket, på självaste påskafton satte jag mig i bilen och kajkade iväg de 20 milen till Falkenberg och lassade in en väldigt speciell dörr. Nej det är ingen spegeldörr men den fungerade ändå tidsmässigt då den är från tidigt 1900-tal.
[bild]

Visst den är smal som tusan också men jag tänker att man kan bära in möbler genom bakdörren om man nu skulle vilja ha fler så småningom.

Innan dörrbytet såg ytterdörren och förstukvisten ut såhär:
[bild]

Och eftersom panelen kändes väldigt ful och jag fick en idé om att sätta ett vitt staket med lite tjusigare spjälor istället så fick panelen smaka på kofoten.
[bild]
När väl panelen var borta så kom jag på hur mycket jag skulle vilja ha en glasveranda där istället... men det kommer i ett senare inlägg.

Jag hade ju sedan mitt takbyte fått ganska bra kontakt med en lokal snickare som med glädje dök upp en helg och vi hjälptes åt att sätta in dörren. "Ska du ha en innerdörr som ytterdörr" kommentaren gick mig ganska obemärkt förbi. Jag tänker att den är ju riktigt snygg och att den kommer att stå under tak, och får jag dessutom till en glasveranda så är den ju väl skyddad mot väder och vind. Snickarn protesterade inte nämnvärt och efter en stund var den fula gamla dörren borta och utlagd till försäljning.
[bild]
Vi fick regla upp lite eftersom den nya dörren var smalare men som tur var hade jag lite panel i rätt mått som hade suttit som takfot innan mitt takbyte.
[bild]
Så småningom var den nya dörren på plats och det ger ju en väldig massa fint ljus in i hallen. Dessvärre hade jag ingen nyckel till dörren och skulle åka en vecka till Grekland dagen efter dörrbytet. Men i samband med min golvmålning av hallen hade jag fått använda bakdörren och upptäckt att den stått olåst sedan i oktober så jag tänker att en vecka mer eller mindre kanske kvittar. (Nej, jag hade tänkt lösa det med någon form av hasp på insidan) Men efter någon timma kom min glade snickare tillbaks och hade med sig ett lås, han var bra mycket mer exalterad än jag över att han hittat ett lås som han trodde skulle passa och efter lite hackande i dörren hade vi faktiskt fått till en låsbar dörr med två nycklar. Ibland ska man ha lite flyt också. Så nu har jag en märklig innerdörr som ytterdörr och får in mycket ljus till min hall.

Avslutningsvis så hade jag tänkt fråga er på forumet om panelen runt dörren under taket ska vara röd eller om man ska måla den vit, jag har åkt runt och tittat på förstukvistar och glasverandor hela våren och tycker det är ungefär 50/50 men igår beslöt jag mig ändå att prova att måla det vitt och eftersom jag blivit helt frälst av linoljefärg så kommer det inte gå att göra det ogjort. Dörren ska så småningom målas med kromoxidgrön linoljefärg 100, altså den gamla traditionella färgen som finns på många dörrar och fönster i gamla hus. Än så länge är den bara grundad men det handlar bara om dagar nu innan den är grön fin och färdig.

[bild]

Så ser det ut nu, men tänk er glasveranda och en grön dörr.

Jag ska försöka ge er en uppdatering till snart om hur jag skapar en gammaldags trädgård som ska matcha den lantliga idyllen. Och också om hur jag dels hittade ett förråd som jag inte visste om och dels vad som fanns i det :)

Jag är otroligt glad och överväldigad över alla kommentarer och reaktioner tack till er alla som följer mina tokerier.
Jag målade ett uthusfönster (för de som är i västsverige , museibanan anten och ett av förnsterna på uthuset där) men jag tror färgen jag tog var Ottosons köpenhamn-gröna så den är lite mörkare än deras kromoxidgröna.

Ta i trä men fönstret har varit utsatt för väder och vind i vad är det fyra år nu och ännu inget bekymmer med färg eller kittning (mitt första lite mer långdragna fönsterjobb - 20 rutor .)
 
Hej alla glada följare och nytillkomna läsare! Skammen som infinner sig när jag inser att jag inte uppdaterat sedan tantrabatten i våras och grusgången som påbörjades.

Jag får väl inleda med att berätta hur det gick för grusgången då, det är ändå ganska nyss klart. Det var nämligen som så att det är tänkt att det ska dras in fiber i min lantliga idyll och då måste det grävas ner en slang som fibern kan komma in i. Själva fiberbolaget erbjöd grävning för 1500... dyrt tänkte jag, det fixar jag ju själv. Men efter att ha börjat smårensa i grusgången och dessutom flyttat några kantstenar för att nya robotgräsklipparen skulle få det lite lättare insåg jag att den där grävningen kanske inte var så dum ändå.

Pratade lite med grävarna och avslöjade mina planer på grusgång, varpå jag fick ett spontant och bra prisförslag. "när vi ändå har maskinerna här" Nä men precis!

-Har du stenmjöl?
- Nä men det kan jag nog få tag på.
-Annars tar vi med det också
-Ja men det är bra kör på det då, men jag kan lägga ut det själv sen.
- Nja, det är väldigt jobbigt att gräva i, bättre vi gör det när vi ändå har maskinerna här.
-Ja men kör på det då.

Sen dagen efter när jag kom hem på lunchen hade huset totalförvandlats. Detta var verkligen ett lyft:
Röd stuga med vit dörr och fönsterkarmar, grusgång och blommande röda blommor i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödfärgad stuga med vita knutar och en ofärdig grusgång som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad grusgång med packat stenmjöl framför ett rödmålat hus med vitkant och gröna fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grusgång med packat stenmjöl bredvid en röd stuga, grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jättefina kanter, packat stenmjöl jämnt och fint och huset fick ett jättelyft, tänk ändå vad mycket en sån uppfräschning kan göra.

Nu håller jag på att leta efter grus (och pengar till det) Men stenmjölet som ligger och är packat är nog egentligen tillräckligt, gruset så småningom är mer estetiskt så därför tänker jag vänta till jag hittar rätt... visste ni att det finns så många sorters grus, ärtsingel, gårdssingel, naturgrus, och sedan olika färger på det. För mig är det viktigt att det är runt så man kan gå på det och att det finns "fina stenar" som min dotter kan samla på.

Nu blev ju detta mer ett inlägg om någonting som någon annan har gjort, här har jag ju inte gjort så mycket själv så jag tänker att ni ska få lite mer nu när jag varit så frånvarande. Nämligen trapphuset och hallen uppe.

Att tapetsera ett trapphus... Jag vet inte, Mönsterpassa 3,5m våder från en stege som bara går att ställa på två olika sätt.... jag bestämde mig nog ganska tidigt för att måla trapphuset och till mångas fasa och förtvivlan blev det vitt... Ja det är lite tråkigt, men den hysteriska tapeten (mizo från boråstapeter) i hallen nere var fullt tillräcklig för att någon annan färg skulle bli svår att välja.
Renoverat trapphus med nymålade vita väggar, en stege och eluttag på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom tänkte jag att man kan lyfta fram det fina trappräcket om man inte har för mycket färg och mönster på väggarna, så jag började med själva lyftandet fram...
Trappräcke under renovering, halvmålat i vitt, står i ett solbelyst rum med trägolv och färgfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att skrapa och måla ett trappräcke är väldigt pilligt och tidskrävande. Lite som när en maratonlöpare testar sin uthållighet testade jag mitt tålamod genom att skrapa räcket trärent och sedan måla det med linoljefärg, först två strykningar vit slipstrykning och sedan två strykningar ljusgrå snickeristrykning.

Ett nytt målat vitt trappräcke i ett hus under renovering med en öppen färgburk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är efter de första två strykningarna, man kan ändå se en klar förbättring. Till trappräcket ackompanjerades jag av sommarpratare, där Jonas Gardell, Fares Fares och Sissela Kyle blev favoriterna.

Sedan var det golvets tur, och ni som läst fler av mina inlägg vet att jag aldrig någonsin mer i mitt liv tänker slipa ett fernissat trägolv.
Ett orenoverat rum med trägolv, vita väggar och ett fönster, bredvid en burk med färg och en pensel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Här är ett fernissat trägolv)

Renoverat rum med nytt vitmålat trägolv och trappräcke, tomt förutom några målarburkar på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numera spärrmålat fernissat trägolv.

När golvet var struket med oljefärg för att hindra fernissan från att komma upp så målades golvet i samma kulör som trappan och hallgolvet nere, en grå... jag ska kolla upp NCS koden. Och slutligen trappräcket i en ljusare grå, som blir samma som dörrarna i hallen nere och uppe. När man har olika toner av färg så kan man få bra matchningar genom att använda NCS koder och bara bryta ljusare istället för att hålla på och försöka matcha två "färdigbrutna" färger med ögat i färgbutiken. Som sagt jag kan återkomma med färgkoderna så blir det lättare att förklara.

Resultatet så:
Nyrenoverat trapphus med nymålat vitt trappräcke och grått golv och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det ju väldigt märkligt ut på denna bilden men det är ljuset som ställer till det lite, golvet och trappan är altså i samma grå och trappräcket är i en ljusare grå nyans medan väggen bakom är vit.

Nu i dagarna har jag gjort om mitt trappräcke till förodlingsplats för lite sticklingar som jag har planterat i loppiskaffekoppar och satt växtlampor över så de ska få lite fart över vintern. Det blev Ernstigt men ändå lite fint:
Ett hörn av ett rum med vita väggar och grått golv, en rumsavdelare med små växter, en fåtölj med fårskinn, en stor grön golvlampa och en färgglad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fortfarande en hel del grejjer kvar att skriva om och hoppas att jag inte tagit slut på ert tålamod, jag återkommer med barnrummet, energibesparingar, kakelugnar, fönsterrenovering, solpaneler och sovrummet. Ha en fin höst.
 
  • Gräsmatta med markerad grusgång framför röd träbyggnad och trädstammar i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyanlagd grusgång med packat stenmjöl framför rött hus med vita knutar, person sveper bort löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat trappräcke och trägolv i ljusa grå nyanser i ett renoverat trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
NisseHult_473 och 73 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.