MathiasS MathiasS skrev:
Det är onekligen lite lockande att frångå Stihl-principen, men ett tag till ska jag stå emot...

Vilken princip är det? :)

Jag var rätt nollställd, har man redan något i ett ekosystem så ska det väl mycket till innan man byter märke om det inte är uppenbart skräp man råkat satsa på :). Har förvisso en del festool-maskiner men vågade inte ens titta om de hade trädsgårdsprylar med tanke på deras prisläge :)
 
Den enkla principen att alla trädgårdsmaskiner är av fabrikat Stihl.....:)
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När ni deklarerar batterikapacitet så bör ni deklarera den i Wh i ställer. Ah blir missvisande när det är olika spänning på batterierna.
Helt riktigt.
Vid test av driftstiden måste man köra maskinen med viss belastning också, man kan inte som man skriver här, tejpa fast brytaren och lägga maskinen ner och låte den köra tills den stannar... Det blir som att mäta bränsleförbrukning på bilen genom att stå stilla och torrgasa, inget som visar hur länge man kan köra med bilen eller maskinen under normalt arbete.
 
Får väl hålla dom och köra i en hink vatten eller något då för att få repeterbart motstånd
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Får väl hålla dom och köra i en hink vatten eller något då för att få repeterbart motstånd
Fullt medveten om att det inte är lätt att testa alla med samma belastning, man får väl ge sig ut på en stor äng och köra... Men att testa obelastat säger ju ingenting om den verkliga driftstiden. Ett snabbare sätt är att mäta upp ingående effekten i elmotorn vid trimning och sedan räkna på den tillgängliga energin (Wh) i batteriet. Säg att effekten i motorn är 90W och batteriet innehåller 45Wh, då blir den teoretiska drifttiden 30 min, i realiteten kanske 20-25 min.
 
Kvadratmeter ängsgräs kanske är ett bättre mått.
 
Besökte just en ÅF för Stihl (och HVA) för att klämma lite på prylarna.

Trodde att jag skulle ha en FSA 85 för gräset och en HSA 86 till häcken, båda går på det stora batteristystemet (PRO). Häcksaxen var dock på tok för tung med batteri och trimmern kändes större än vad jag behöver.

Började då fingra på maskinerna med COMPACT batterier och det kändes vikt och storleksmässigt mycket bättre

HSA 56 till häcken och FSA 56 till gräset.

Nackdelen är förstås att det går halvdant att fortsätta med lövblås och gräsklippare, man blir låst till compact-maskinerna. Häcksaxen är också gränsfall till för liten då jag har +40m häck att klippa.


Tittade också på HVA 115 för både gräs och häck. Precis som förra gången jag valde bort dessa så känns dom för klumpiga, inte alls lika nätta som motsvarande Stihlmaskiner.
 
  • Gilla
StefanP och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att undvika maskiner med böjt rör mellan motor och huvud. I de sitter det en wirelösning som inte brukar hålla med tiden.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nackdelen är förstås att det går halvdant att fortsätta med lövblås och gräsklippare, man blir låst till compact-maskinerna. Häcksaxen är också gränsfall till för liten då jag har +40m häck att klippa.
Just av denna del avskräckte mig och det fick bli HQ 115i istället för trimmen. Dock med ett BLi200 batteri istället för BLi100 som vanligen följer med.

Det kändes helt enkelt mer framtidssäkert i och med att HQ endast har en typ av batteri. Kan tycka att Stihl har gjort ett misstag där. Annars är jag ganska säker att det blivit Stihl även för mig.
 
M Mats skrev:
Ett tips är att undvika maskiner med böjt rör mellan motor och huvud. I de sitter det en wirelösning som inte brukar hålla med tiden.
Har inte alla batteridrivna motorn längst ner?
 
Jag måste nog säga att batteridrivet är för klent. Visst det är skönt att slippa oljudet från bensinaren men det tar ju tre gånger så kort tid med bensinaren plus att du måste verkligen trimma ofta för när det är lite tjockare gräs är det ju högst enerverande att behöva byta batteri var tionde minut. Jag har en Devalt dcm 571 och en Jonsered fc2245. Lite finputs åker Devalt fram annars blir den andra.
 
Det beror ju helt på vad man behöver göra.

Min slutsats efter en säsong med små batterimaskiner är att det fungerat perfekt på den lilla villatomten. Kantklippning innan gräsklippning, klippa +40m häck, blåsa rent altanter etc. Är väldigt nöjd med batterierna för detta. Sladd eller bensinmaskinerna används mer sällan.

På landstället är det dock annorlunda. Där går FS130 när det ska trimmas.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror ju helt på vad man behöver göra.

Min slutsats efter en säsong med små batterimaskiner är att det fungerat perfekt på den lilla villatomten. Kantklippning innan gräsklippning, klippa +40m häck, blåsa rent altanter etc. Är väldigt nöjd med batterierna för detta. Sladd eller bensinmaskinerna används mer sällan.

På landstället är det dock annorlunda. Där går FS130 när det ska trimmas.
Jo. Så är det ju. Hade väl lite övertro på Devalt när jag köpte den. Hade varit skönt att slippa bensinaren på landet också.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag slog till på en DeWalt DCM571 i paket med batteri och röjsågsklinga. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av prestandan och jag har väldigt svårt att tro att jag använder den bensindrivna husqvarnan mer.

Detta är alltså en 54V maskin och batterierna kan även användas till 18V maskinerna, dock kan inte 18V batterierna användas till trimmern (såklart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.