Magnus E K
Undrar när man kommer kunna se på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ vad som är solel. Den sidan är i och för sig rätt buggig i nuläget. I Finland har tydligen förbrukning och vattenkraftsproduktion varit helt konstant i flera månader.
 
  • Gilla
ekim
  • Laddar…
T twoody skrev:
Blir återbetalningen bättre ju större anläggning?
Den obestrideliga förtjänsten infinner sig när man kan egenkonsumera genererad el. Genom att dimensionera sitt system för att minimera såld el kan man få bättre återbetalningsperiod.

Detta går dock stick i stäv med min filosofi gällande solceller, jag anser att har man ett tak som man ska sätta solceller på, så fyller man detta även om det ger en för "stor" anläggning. En stor del av kostnaden är jobbet och så länge fler paneler ryms inom samma arbets/dimensioneringsenhet så bör kostnaden i princip bli materialkostnad.

Även om man bygger allt själv så om anläggningen producerar mer än man har i egenkonsumtion så ska anläggningen delvis betalas av såld el.

När det gäller långtidsprognoser för spotpriset på solel så ska det vägas mot kostnadsutvecklingen för hemmabatterier. Om/när dessa blir kostnadseffektiva så kan en högre andel solel egenkonsumeras och även användas för att reglera effektuttaget mot elnätet.

Så om man inte har någon annan nytta/köpare för sin överproduktion av solel så bör man nog hålla sig till 10 års återbetalningstid.
 
Excel Excel skrev:
Håller med dig i det mesta mer reservation för elektrifieringen av fordon mm. Behovet av el kommer öka över tid.
Jo, men totalt så finns den kapaciteten som behövs för en helt elektrifierad fordonsflotta redan idag, det som saknas är transmissionskapacitet. Men större förändringar i vårat elhandelsområde kommer nog påverka eltillgången mer än solceller de närmaste 10 åren. Finland kör igång en kärnreaktor till, Norge bygger transmissionskapacitet till Holland och England.

Dock så håller jag inte med om att elbehovet kommer att öka på nationell nivå. Enligt nuvarande statistik sjunker den (eller håller sig stabil) och med lite fria fantasier så tror jag att energibesparingsåtgärder kommer att täcka upp för eventuella ökningar av elkonsumtionen.
 
M merbanan skrev:
Den obestrideliga förtjänsten infinner sig när man kan egenkonsumera genererad el. Genom att dimensionera sitt system för att minimera såld el kan man få bättre återbetalningsperiod.

Detta går dock stick i stäv med min filosofi gällande solceller, jag anser att har man ett tak som man ska sätta solceller på, så fyller man detta även om det ger en för "stor" anläggning. En stor del av kostnaden är jobbet och så länge fler paneler ryms inom samma arbets/dimensioneringsenhet så bör kostnaden i princip bli materialkostnad.

Även om man bygger allt själv så om anläggningen producerar mer än man har i egenkonsumtion så ska anläggningen delvis betalas av såld el.

När det gäller långtidsprognoser för spotpriset på solel så ska det vägas mot kostnadsutvecklingen för hemmabatterier. Om/när dessa blir kostnadseffektiva så kan en högre andel solel egenkonsumeras och även användas för att reglera effektuttaget mot elnätet.

Så om man inte har någon annan nytta/köpare för sin överproduktion av solel så bör man nog hålla sig till 10 års återbetalningstid.
Hur menar du då? Då ska man alltså bygga en 0.5kw anläggning för att kunna hålla huset med el på dagen.

Största vinsten är att använda så lite el som möjligt av det jag producerar!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur menar du då? Då ska man alltså bygga en 0.5kw anläggning för att kunna hålla huset med el på dagen.

Största vinsten är att använda så lite el som möjligt av det jag producerar!
Om man antar att alla subventioner försvinner så är det bara nätnytta och spotpriset kvar på produktion. Medans på egenkonsumtion har man fortfarande skatt, elleverans och elnät (som förmodligen kommer att försvinna/minska i värde iom övergång till effektabonnemang på privatkundsmarknaden).

Som systemet är uppbyggt nu tvivlar jag inte på att man kan lyckas sälja solelen till bättre pris än att konsumera den själv. Man får hoppas att de flesta hinner få tillbaka sin investering innan ersättningsmodellen ändras. Men om man kan räkna hem investeringen på enbart egenkonsumtionen så spelar det ingen roll hur mycket man sedan kan sälja elen för.

Så med det sagt så nej man ska inte bygga en 0,5kWp anläggning. Men man kanske ska fundera på att sätta paneler mot väst så att elproduktionstoppen flyttas mer mot kvällen då man använder mer el på kvällen än på dagen. Man får försöka styra alla större elförbrukare till då man producerar mest solel. Detta låter bra i teorin men oftast så har man bara ett tak och då fyller man det fullt eller så mycket som en passande inverter samt husets avsäkring klarar av (min privata åsikt).
 
Det är ju faktisk en väldigt bra ide att bara bygga för "att ta bort" sin statiska egenförbrukning på dygns bas tycker jag.
Dvs mindre anläggning med batteri för den del som är utan sol.
Jag tänker förenklat att tex jag förbrukar ca 24kwh på ett dygn nu på sommaren av detta är ~15Kwh varmvatten.
Om jag sätter 10kw solcell borde jag kunna ladda ett 10kw batteri o göra varmvatten på egen el. När jag sen tvättar-diskar kör maskiner, datorer osv är det en direkt kostnad som kan "åtgärdas" el sparas på? Istället för att maxa storlek och därmed investering som ev är osäker enligt tråden? (Ursäkta naiviteten men jag skrev det nu ur huvudet utan att räkna eller kolla så mycket)
 
Låter som en otrolig hög förbrukning på sommaren, samt mycket Vv..

Vi låg före solcellerna på ca 5kwh/dygn på sommarmånaderna, nu ligger vi på ca 3kwh/dygn, beroende på..

Men vi försöker begränsa användning av producerad el, oxh kör tex värmepump för Vv på kväll/natt, samt försöker tvätta/diska kvällstid.
 
Att lagra el i batterier småskaligt i Sverige är ej lönsamt. Man måste in med ett komfortargument för att det skall gå att motivera kostnaden.

Sen oavsätt vad ekonomin säger så är detta ett av få sätt att göra något åt elkostnaderna så jag skulle alla dagar i veckan maximerat en privat anläggning.
 
Tänker du utan eller med det 60% stödet man kan söka?
Att sätta en inverter som stöder batteri är obetydlig dyrare i de offerter jag har.
Underförutsättning att jag väljer servicebart batteri kan en anläggning hålla 20 år med tco på säg 400:- I månaden. Det lär jag spara på de 30kwh som jag inte köper i månaden på natten.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter som en otrolig hög förbrukning på sommaren, samt mycket Vv..

Vi låg före solcellerna på ca 5kwh/dygn på sommarmånaderna, nu ligger vi på ca 3kwh/dygn, beroende på..

Men vi försöker begränsa användning av producerad el, oxh kör tex värmepump för Vv på kväll/natt, samt försöker tvätta/diska kvällstid.
Tack håller på med effekt utredning men ny anläggning, gammalt hus (renoverar) och tonåringar som duschar är det mycket troligt att vi har den förbrukningen utan att det är mycket över vad det skall.
 
Magnus E K
Jag gillar inte idén att man ska sätta in nya batterier som används stationärt. Eftersom tillgången på de råvaror som behövs för att tillverka batterierna är begränsad bör de bara användas där så måste ske (dvs i fordon och bärbara verktyg/apparater).

Om man kan använda t ex uttjänta fordonsbatterier är det en annan sak.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag gillar inte idén att man ska sätta in nya batterier som används stationärt. Eftersom tillgången på de råvaror som behövs för att tillverka batterierna är begränsad bör de bara användas där så måste ske (dvs i fordon och bärbara verktyg/apparater).

Om man kan använda t ex uttjänta fordonsbatterier är det en annan sak.
Jo jag skrev ju renoveringsbara batterier ovan. Det finns batterityper där man kan byta anoder/katoder o elektrolyt. Dessa ämnen är väldigt återvinningsbara i sin förbrukade form. Men det är ju långt från alla som har en ~150kvm krypgrund med 1.6m I "tak" som kan nyttjas till hus system.
 
Återgå till ämnet i fråga nu.

När det kommer till Benders takpannor med integrerad solcell, så har den sämre verkningsgrad och den säljs inte till konsumenter utan bara utsedda ÅF/installatörer från Benders får montera dom. Så de är inga alternativ om du tänker skära ner på kostnaderna och montera saker själv.
 
X xLnT skrev:
Återgå till ämnet i fråga nu.

När det kommer till Benders takpannor med integrerad solcell, så har den sämre verkningsgrad och den säljs inte till konsumenter utan bara utsedda ÅF/installatörer från Benders får montera dom. Så de är inga alternativ om du tänker skära ner på kostnaderna och montera saker själv.
Finns Tesla roof, snyggt! Men varför?? De nya helsvarta panelerna är snygga, om du har svart tak förståss.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Finns Tesla roof, snyggt! Men varför?? De nya helsvarta panelerna är snygga, om du har svart tak förståss.
Det är många tak som inte är svarta :)
Vi lägger tegeltak och kikade på integrerade solceller i pannor, men det var ju inget vidare. Går ju inte att få nån lönsamhet i det om man inte kan göra arbetet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.