Fulkemisten
Jag tycker lådor blir bökigt i överskåp. Bänkskåpen blir faktiskt småländska.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ja, överskåp är en annan sak, men det är vanligtvis en mindre del av köket.
 
Snailman
Har för nåt år sen byggt ett Metod kök, och förbereder nästa.

Valde det första i fanerade luckor och det andra med trä/träram med fyllning, så tror inte dessa är lika känsliga som lackerad mdf typ..

Har inte kört med ikeas vitvaror, men kan tänkas att det blir deras mikrovågsugn i nästa kök. Har skaffat neffs ugnar med infälld lucka, och siemens häll i första köket och neff:s i andra.

Till båda valdes hel diskbänk från annan leverantör.

Bänkskiva i ask till båda köken som jag köper från Bauhaus och bearbetar och vitoljar själv, har även underlimmat en liten ho bredvid hällen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/underlimma-vask-i-baenkskiva-av-ask.313162/

Vill ha lite högre höjd på bänkskivan så underskåpen sitter några cm högre upp än ikea tänkt sig.
Diskmaskinen kommer även högre upp i andra köket.(får en 40 låda under sig)

I kök nummer två, blir det inga sidohängda luckor alls, utan bara lådor och några luckor som öppnas uppåt.

I kök nr två kommer jag att höja bänkskivan något från skåpens översida, så att jag kan ha lådor direkt under hällen.

I första köket blev det en frihängande fläkt från Simens, taket går upp i nock där så jag köpte en förlängningssvep och snedkapade själv vid taket, i andra köket har jag monterat en Witt takintegrerad fläkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Vad är dåligt med den?
För egen del är jag lite trött på all touch överallt, känns bara opraktiskt. Var hittar man en bra vanlig häll utan touch?
(har inget behov av induktionshäll heller, särskilt inte efter kommentarerna här om missljud)
Måste det vara en häll då? Känns som att alla vill ha häll och sedan en ugn eller två inbyggda på ett helt annat ställe i köket. En redig spis behöver inte vara en av de där tråkiga fula vita "hyreslägenhetsspisarna". Man behöver förstås inte heller ta i från tårna som vi gjorde. Men nu har vi induktionsspis utan någon jäkla touch! För övrigt gillar jag också METOD skåpen. Har byggt en liten extra skänk med tre vita skåp vid vårt matbord som en avlastningsyta och sedan målat med samma färg som resten av vårt kök har (från Kvänum). Med det sagt så gillar jag skåpen, inte upphängningsskenan. Vete tusan om jag hade orkat med ett helt kök eftersom jag svor över tre små skåp. Å andra sidan lär man sig väl till slut om det är många skåp som ska upp. Sen behöver man egentligen inte skenorna om man inte vill.

Modernt kök med rostfri induktionsspis och ugn, utan touch-kontroll, under en svart fläktkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karincam och 3 till
  • Laddar…
Det IKEA ännu inte har är rostfria bänkskivor i valbara längder och olika utförande utifrån vilka hoar, uppvik bak, etc. Men det är inga problem att få sådana gjorda, här valde vi Landskrona Rostfritt som gör dem exakt som du önskar och av bästa kvalité.
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack
D DGP skrev:
Har precis satt upp ett Ikeakök. Helt nöjd med enkelheten och kvalitén. Vi köpte oxstenskivor och de är verkligen snygga och välgjorda. Har bara haft dem några veckor så kan inte säga nåt om hur de åldras. Blev ett missförstånd med en bakkantslist, men de kom hem ett par dagar efter vi påtalade det och sågade den rätt. Så ska det vara, inget snack.
När har man behov av bakkantslisten?
(mjukfog?)
 
Fixade kök förra sommaren i stuga, enkelt monterat och inga synpunkter där.
Efter vintern är det dags att vistas i stugan igen och upptäcker rinningar på luckorna som inte försvinner, trots att jag inte sätt något när vi stängde och städade inför vintern.
Kontaktade ikea kundtjänst och undrade om jag missat att behandla eller likande, fick veta att luckorna (voxtorp) INTE TÅL VATTEN. Jag har alltså köpt ett kök som inte tål vatten och som efter 1år har rinningar. Kul
 
  • Gilla
Lindberg75 och 1 till
  • Laddar…
M Morgano skrev:
[bild] [bild] [bild]

Hej!
Bytte kök för två år sedan, till IKEA metod. Sjukt nöjd! Lätt att installera och kvalitetsmässigt så långt är jag jättenöjd.
Vi köpte Ikeas kyl och frys fullhöjd och diskmaskin (Hygienisk) deras bästa. Funkar jättebra! Om man ska ha diskmaskin med samma front som skåpsluckorna så är min erfarenhet att det är absolut enklast och bästa att välja diskmaskin också från Ikea. Allt passar!
Spishäll ugn och mikro valde vi från Husqvarna. Ugn och mikro för skåpsmontage, inga som helst problem att få det att funka med övriga skåpsluckor och lådor. Jättenöjda med dem!
Köksfläkt satsade vi på Thermex. Också nöjda med.
Trix med köksbyggnation ligger i noggrannhet med förarbete och lite tålamod och noggranhet med passbitar osv. Men kul projekt!
Hur har ni löst ventilationen till kyl/frys ?
De ovanskåpen går väl ända bak till vägg utan genomsläpp ?
Bara så ni tänker på det så gäller inte garantier om inte maskinerna ventileras enligt tillverkarens krav.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P Puttrix_73 skrev:
Tror tyvärr inte det har så mycket med vilken leverantör du väljer.
En kollega till mig fick problem med sitt Ballingslöv kök, vid just diskmaskinen (inbyggd).
Dom godtog ingen reklamation, och gick inte på någon garanti pga att han öppnat luckan direkt efter disken var klar.
Har hört att man kan minimera risken OM man låter luckan vara stängd tills disken torkat och den varma fuktiga luften svalnat.
Visst...det tar ju längre tid innan man kan tömma maskinen, men det är väl upp till var och en att välja själv
Man ska ALDRIG öppna en lucka och ställa den på glänt för ALLA leverantörers luckor eller bänkskivor tar stryk av ångan och inte någons garantier gäller då.

Vänta tills maskinen svalnat innan man öppnar eller öppna hela luckan och dra ut korgarna så ångan sprids ut i köket och inte bara mot fronter och bänkskiva.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
P pappafar skrev:
Har precis rivit ut ett kök jag själv byggt på Ikea Faktum-stommar för 15 år sedan och ska nu bygga nytt på Ikea Metod-stommar med fronter, handtag, diskbänk, bänkskivor och vitvaror från andra leverantörer/snickerier.

Efter att ha läst att många haft problem med Ikeas bänkskivor vill jag varna för att limma fast skivor och diskbänk på stommarna, eftersom de då kommer sitta brutalt hårt och vara väldigt svåra att få loss om de skulle behöva bytas ut vid t.ex reklamation. Jag har själv inte behövt lossa något förrän nu när det skulle rivas, men helvete vad hårt det satt! Tror jag limmade med PL400 när jag byggde. Hade hoppats på att kunna sälja mina begagnade stommar, men det var bara att bryta sönder dem för att överhuvudtaget kunna få ut dem ur köket.

I övrigt har jag varit mycket nöjd med Faktums funktion/kvalitet och har höga förväntningar på Metod som nu står i garaget och väntar på montering.

Jag förstår dock inte varför man vill bygga in alla vitvaror och gömma dem bakom täckskivor. Personligen vill jag se tydligt var respektive vitvara finns i ett kök. När allt är inbyggt/infällt blir det för homogent och dessutom osmidigt enligt min erfarenhet.
Man ska ALDRIG limma fast bänkskivor men det har du ju lärt dig nu den hårda vägen. ;)

Bara skruva och laminatskivor behöver bara fästas på ett fåtal ställe.
Massiva skivor är däremot väldigt noga med avstånd mellan skruvarna och att man använder större hål och så för att dessa skivor måste kunna röra sig för att inte spricka eller dra sönder stommarna.
Stenskivor läggs lösa.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P perl skrev:
Hej

Precis som jag såg någon annan här har jag monterat 3st IKEA kök.

Enkel montering: allt hänger på skenor så ett vattenpass räcker gott.

Gör en grov skiss hur ni funderar. Gå sedan till köksavdelningen för en konsultation. De är grymt duktiga och ger tips och ideer som man kan ta eller förkasta. I de flesta fall har de rätt :)

jätteprisvärt.

Kolla noga val av bänkskivor. I vissa material är säkerhetsmarginalen vid håltagning ganska stor så antingen får man göra hålet själv eller byta skiva. Men detta kan de så klart på IKEA

lycka till
Nackdelen med deras skenor är att väggen måste vara helt plan för skruvar man skenan dikt an mot väggen och denna är sned så får man inte ihop skåpen snyggt i framkanten eftersom deras system helt saknar justermöjligheter.
Man måste alltså palla bakom skenan med pallningsbrickor om väggen är skev.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fast nä. Ikeas är i nuläget sommaren 2019 i 18 mm tjocklek.
Ikeas har alltid varit 18mm tjocka mot de flesta andra på marknaden som kör med 16mm men bara för de är tjockare betyder inte detta att det är bättre vilket tyvärr många inbillar sig.
Densiteten på deras spånskivor är nämligen lägre än de som kör med 16mm så när man skruvar i en Ikeastomme är där inte samma motstånd som i övriga kök som trots allt bara är 16mm.
 
Detta med "densitet" på spånskivor kan skilja. Det som spånskivetillverkare gör för att spara material och vikt är att använda mindre material där det inte behövs och förstärka där det behövs vilket görs genom att det läggs som puckar med extra material på platserna där de behöver vara extra starka, sedan pressas/limmas skivan. Skivorna är alltså redan från början gjorda för visst ändamål och de kapas sedan exakt utifrån hur de är pressade.
Tar vi IKEA så har de egen spånskivetillverkning bl.a. här i Sverige (t.ex. Hultsfred där de även har en produktionsanläggning av PAX-stommar)
Så deras stommar är inte klenare i punkter där stommarna skruvas, kan t.o.m. vara starkare än "jämnpressad" spånskiva.
Däremot måste man vara medveten om det ifall man behöver göra egna infästningar och anpassa beslag/skruv/etc utifrån det, så generellt är den tillverkningsmetoden inget problem när kök monteras.
Så t.ex. täcksidor är inte helt lämpliga som material om man skulle vilja bygga en egen stomme.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur har ni löst ventilationen till kyl/frys ?
De ovanskåpen går väl ända bak till vägg utan genomsläpp ?
Bara så ni tänker på det så gäller inte garantier om inte maskinerna ventileras enligt tillverkarens krav.
Skåpen ovan kyl och frys har ventilatonsgaller i botten och upp genom skåpet.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Detta med "densitet" på spånskivor kan skilja. Det som spånskivetillverkare gör för att spara material och vikt är att använda mindre material där det inte behövs och förstärka där det behövs vilket görs genom att det läggs som puckar med extra material på platserna där de behöver vara extra starka, sedan pressas/limmas skivan. Skivorna är alltså redan från början gjorda för visst ändamål och de kapas sedan exakt utifrån hur de är pressade.
Tar vi IKEA så har de egen spånskivetillverkning bl.a. här i Sverige (t.ex. Hultsfred där de även har en produktionsanläggning av PAX-stommar)
Så deras stommar är inte klenare i punkter där stommarna skruvas, kan t.o.m. vara starkare än "jämnpressad" spånskiva.
Däremot måste man vara medveten om det ifall man behöver göra egna infästningar och anpassa beslag/skruv/etc utifrån det, så generellt är den tillverkningsmetoden inget problem när kök monteras.
Så t.ex. täcksidor är inte helt lämpliga som material om man skulle vilja bygga en egen stomme.
De flesta inklusive mig själv som monterar kök yrkesmässigt använder inte kopplingsskruvar att sätta samman skåpen med utan träskruv som man skruvar ihop skåpen med och oftast sätter man dessa så de blir dolda.
T.ex framför gångjärnsplattan så den döljs av gångjärnet sedan.
Gör man det så märker man en väsentlig skillnad på att skruva ihop två Ikeastommar eller två andra stommar.
Än om de andra bara är 16mm så är där ett helt annat motstånd i dessa när man drar in skruven.

Jag tror nog Ikea är ensamma om att ha spånskivor med olika densitet på olika platser av skivorna.
De kök jag själv arbetar med har spånskivor med jämn densitet iaf och skruvar drar lika bra oavsett var man placerar dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.