tommib
Jag syftade mer på byggkvalitet, inte specifika mått.
 
HomeboY HomeboY skrev:
Jag har samma erfarenheter som vissa skriver, måttbeställda bänkskivor är katastrof. Du tjänar nästan på att beställa egna skivor från någon annan leverantör om du kan kapa till dom själv, annars kan du ju anlita en snickare som gör det åt dig. Tar max nån timme skulle jag tro.

I övrigt så är jag helnöjd med deras stommar alla gånger jag byggt IKEA-kök, så smidigt att hänga upp alla stommar på en skena också, blir garanterat rakt. Vitvaror, inga konstigheter där heller tycker jag. Hoarna är bra. Blandare skulle jag nog välja något annat dock. Vi hade en blandare från IKEA en gång som fick sprickor efter ett halvår och började läcka vatten. Sedan dess har jag köpt Tapwell alla gånger, bra kvalitet och framförallt snygga. IKEAs blandare känns billiga.

Du tjänar ingenting på att köpa Marbodal eller liknande, allt blir bara dyrare och inget kommer se skillnad. Ett tips är att köpa handtag/beslag från annat håll, så ser det inte så mycket IKEA ut ;)
Köpte Ikeakök 06 med furaluckor. Ser fortfarande mycket bra ut. Köpte Ikeablandare med utdragbar slang,den funkade inte så bra,slangen kärvade och fastnade,så vi använde inte den. Vid ett besök på Ikea såg jag att slangen i blandaren var utbytt från en i metall till tyg. Jag letade upp mitt gamla kvitto,dom har ju 10Års garanti på blandare! Och talade om att slangen kärvade,och jag fick en ny blandare med tygslang.
Denna har funkat felfritt i många år nu och är mycket praktisk! Att en VVS gubbe inte rekomenderar Ikea är nog att han vil sälja en dubbelt så dyr blandare själv! Har köpt en billig "skitblandare"till en toalett. "Den håller inte ett år" sa VVS gubben! Den har hållit i 25år!! Under den tiden har jag fått byta ut min "märkes"blandare på andra toan, totalt utsliten och skitful.
 
Fulkemisten
A Annika Eriksson skrev:
Deras stommar är 20 mm tjocka jmf med andra som är 16 mm.
Fast nä. Ikeas är i nuläget sommaren 2019 i 18 mm tjocklek.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fast nä. Ikeas är i nuläget sommaren 2019 i 18 mm tjocklek.
Vilket jag även tror att många andra är? :)
Iaf Kvänum som är det enda icke-Ikea-köket som jag har erfarenhet utav.
 
Fulkemisten
D Daaaaaniel skrev:
Vilket jag även tror att många andra är? :)
Ja. Typ samtliga fabrikat har den tjockleken. Har kollat kök i många år innan jag fick tummen ur. Förr kunde det vara 16 mm också.
 
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Lutar åt att renovera köket och vi har kikat en del på IKEA-kök. Någon här med erfarenheter att dela med sig av?

Något som man bör undvika och köpa på annan plats? Hur är exempelvis vitvarorna?

För vår del lutar det åt Askersund:
[länk]
Vi skulle köpa en spishäll på IKEA och skulle beställa i infodisken en täckskiva också, maken frågade
på skoj om hurdan stickpropp var det på hällen, svaret var förbluffande, det finns INGEN SLADD med!!!
Vi lämnade hällen tillbaka till hyllan. Vi köpte en diskbänk också och kom hem och det fanns inga avloppsrör
i paketet, sen läste jag på IKEAs sida och det skulle vara med men i en SEPARAT PAKET t!!!! Ingenstans
fanns den infon, bara på nätsidan, dåligt dåligt IKEA, aldrig mer såna saker från IKEA för våran del räcker det nu.
Bänkskiva Oxsten:
[länk]

Tack på förhand!
 
När man beställer hon, kommer den med avloppskit. Brukar annars stå en skylt notis på hyllan i varuhuset men det är klart att det kanske inte alltid sitter en skylt där och är lätt att missa.

Är väl nackdelen med Ikea att man måste ha koll själv vilka paket som ingår. Jag kollar numera alltid plocklistan på artikeln online så man slipper åka fler gånger
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
tommib
Senaste gångerna jag har handlat saker på IKEA har kassasystemet varnat för att en produkt består av flera kollin och uppmanat mig att kontrollera att alla förpackningar är med, så det kan man inte riktigt klaga på.

Att det inte är någon anslutningssladd med på hällarna är inte så konstigt med tanke på alla möjliga varianter. De är avsedda för inkoppling av elektriker. Personligen tycker jag att det är dumheter och att de borde levereras med perilexställ men tyvärr skulle detta inte fungera i en stor del av landets kök. Därför är nog IKEAs lösning att inte leverera något alls med den lämpligaste. Vet man inte hur man ska göra själv får man ta hjälp av någon som kan, konstigare än så är det inte.

Med allt det sagt; välkomen till forumet Pirjo!
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte rekommendera att köpa blandare på ikea. På vår släppte vredet till diskmaskinsavstägningen med en fin vattenstråle som resultat. Som tur var vi hemma
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
har nyligen installerat ett nytt ikea kök hemma och allt funkade bra. det man kan tänka på är att det är trångt för att få plats med tex slangarna till och från diskmaskinen eftersom sockeln är så låg. jag drog in dem genom sidan på bänkskåpet istället. det är också trångt i bakkant om man ska ha en ugn i bänkskåp med induktionshäll ovanför, det är bra om elektrikern är med ganska tidigt i planeringsstadiet där.
utdragsskåpen med 20cm bredd är smidiga, men märker nu att det användbara bredden inuti inte blir särskilt mycket eftersom utdragssidorna tar så mycket plats. sen är höjden mellan lådorna i den inte helt optimal, känns inte som att utrymmet utnyttjas på bästa sätt.
 
Varför köpa en köks byggsats över huvudtaget? Det består oftast bara av spånskivor. Bygg ett eget, åk till en brädgård eller en lite mindre såg och köp lite plank och någon regel så kan du göra ett mycket finare, billigare och hållbarare kök själv. Sen mycket roligare än att bara montera upp nå färdigt kök. Och du får det exakt dom du själv vill ha det
 
  • Gilla
Byggahus2019 och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Varför köpa en köks byggsats över huvudtaget? Det består oftast bara av spånskivor. Bygg ett eget, åk till en brädgård eller en lite mindre såg och köp lite plank och någon regel så kan du göra ett mycket finare, billigare och hållbarare kök själv. Sen mycket roligare än att bara montera upp nå färdigt kök. Och du får det exakt dom du själv vill ha det
Inte för att jag på något sätt är emot att "göra själv", men om du går in och tittar på IKEAs kök, tror du själv att det är rimligt att någon glad amatör med en såg, en hammare och en skruvmejsel i verktygslådan klarar av att förvandla "lite plank och nån regel" till något som ens i närheten motsvarar det som IKEA säljer?

Hade "Svensson" velat ha kök som såg ut som de kom direkt från "The Flintstones" hem, så hade IKEA redan sålt dem.
 
  • Gilla
2005 och 8 till
  • Laddar…
tommib
Det finns absolut en charm i platsbyggda kök och även jag är mycket för GDS. Samtidigt får det vara någon rimlighet i det hela. De allra flesta klarar inte av att bygga ett kök själv inom rimlig tid och med rimlig arbetsinsats. IKEAs kök, och troligen alla andra tillverkares också, är prisvärda jämfört med att som privatperson utan större erfarenhet försöka bygga något själv.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Orimligt eller inte. Jag har nyss gjort just det. (däremot borde jag kanske precis som många andra här fundera över mitt förhållande till begränsnigar)
 
  • Obehandlade trähyllor av furu står på ett vitt golv i en halvfärdig uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror de flesta har svårt att bygga ett bra kök själva med endast det man hittar på en brädgård (plus vitvaror). Fast skåp går väl rätt bra, men när man vill ha lådor så blir det genast mer jobb. Inte omöjligt, men det tar rätt mycket mer tid. Personligen gillar jag lådor mycket mer än fast hyllplan, då saker som står längst in i skåp med fast hyllplan har en tendens att glömmas bort.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.