Tänk på att dessa helt integrerade system har sämre kylning och sämre produktion. Så man bör ta beräknad produktion och återbetalningstid som en indikation.
 
F
Snigla Snigla skrev:
Var intresserad av deras "shingelliknande" tak.. för det kan rent estetiskt passa ett 1800-talshus.. men det är som sagt lite svårt att hitta bra prisuppgifter på saken (om man inte vill förhandsbetala lite och ställa sig i kö hos dem..)

Hur många kvadrat kommer ditt tak bli (solcellerna alltså) :)
Erik_Hansson skrev:
Kanske borde vänta på Ikeas solceller från Svea Solar? [länk]
Panelerna bygger 91kvm men totalt tar det ca 95kvm pga lite avstånd mellan raderna
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
F
Erik_Hansson skrev:
Kanske borde vänta på Ikeas solceller från Svea Solar? [länk]
Varför då? På vilket sätt skulle den solcellen skilja sig från vilken annan prispressad standardpanel? Artikeln är fö låst så det går inte att läsa.
 
J jaanabobo skrev:
Jag har mindre bra erfarenheter av installation av solceller. Säljaren lovade 10 års återbetalningstid. Säljaren besökte mitt hus för att ta fram offerten. Säljaren slutade på företaget. Företaget ville därefter inte ta på sig ansvaret för utlovade 10 års återbetalningstid. Man hänvisade i mitt fall till att omkring stående träd skuggar solpaneler vilket därmed ökade återbetalningstiden till ungefär den dubbla tiden. Säljaren påtalade inte detta problem utan sa till och med att återbetalningstiden inte berodde på hur många soltimmar man har per år.
Dvs. i mitt fall skulle min grannar inkl. kommunen behöva avverka all skog i en omkrets på nästan 100 meter från min tomtgräns för att återbetalningstiden på 10 år skulle hålla..

Jag skulle rekommendera att den som enbart ser till det ekonomiska att satsa pengarna på t.ex. aktier eller räntefonder. Det ger om inte bättre i alla fall likvärdig avkastning. Tänk på att efter 10 år är dina solceller i princip "värdelösa" - livslängden på elektronik är i princip 10 år, det går inte att sälja dem till någon annan. Du kan däremot sälja dina aktier!

I många kalkyler för solceller räknar man inte med kostnad för service eller behov av byte av utrustning. Det skall finnas styrsystem som ökar effektiveten på panelerna om de är i skugga del av dygnet. Denna kostnad saknas i de flesta kalkyler jag har sett.

Slutligen har jag inte ännu sett någon miljökalkyl som visar den miljövinst som solcellerna ger efter att man räknat den påverkan produktion och frakt av solceller, styrutrustning ger.
Knappast solcellernas fel att du har skugga, och låter som otroligt mycket skugga om tiden skulle halveras, vi har inte heller optimalt läge, men återbetalt på 5-6år, bland det bästa investering vi gjort, till små pengar, vi ska bygga ut med 7kw i sommar..

Jo aktier/fonder är nog värre än skugga! Som börsen går, solen känns betydlig säkrare att den lyser.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F fsn skrev:
Panelerna bygger 91kvm men totalt tar det ca 95kvm pga lite avstånd mellan raderna
Vi gjorde ”solkollen” typ på vårt tak och vi har ganska optimalt läge för ena långsidan av taket plus en del av ett annat tak/annat hus (idag har vi hm solfångare ? Där.. golvvärme/varmvatten till lgh)

Vårt hus verkar kanske ha plats för närmare 100 m2 och det andra taket 45 m2 kanske. Därför jag var lite nyfiken på hur mycket plats din utrustning tog :)
 
Grovt räknat så är en 280-330w panel 1640 x 992mm, så egentligen bredden på taket, räknade varje panel som 1000mm, vi har 11m tak, och 11st paneler på varje sida vart precis kant i kant.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Grovt räknat så är en 280-330w panel 1640 x 992mm, så egentligen bredden på taket, räknade varje panel som 1000mm, vi har 11m tak, och 11st paneler på varje sida vart precis kant i kant.
Det finns en generell rekommendation att hålla 30 cm innanför takkant runt om. Kan väl vara lämpligt att räkna på det. Panelerna är 992 breda generellt men mina var 1002 vilket låter som noll och ingenting men mina skenor blev plötsligt 6cm för korta. Man få lägga till för panelklämma med, 12-15mm mellan varje panel.
 
Varför då? Vi har panelerna precis kant med taket på bägge sidor, såklart!
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför då? Vi har panelerna precis kant med taket på bägge sidor, såklart!
Vind, det är ganska tydligt beskrivet hos varje tillverkare av montagesystem.
 
Oj, sitter nog fast lika bra ändå, vi bor vid kusten där det blåser hårt..självklart vill man ha panelerna som täcker hela taket om möjligt, och så vart det för oss, exakt kant i kant på taket, jäkligt snyggt.
 
Magnus E K
Blir det inte svårare att utföra rengöring/service när inget av taket finns kvar att gå på?
 
Vad ska man upp dit och göra?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska man upp dit och göra?
Termografering, fågelbo osv... finns lite man bör kolla även på något som är underhållfritt.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Oj, sitter nog fast lika bra ändå, vi bor vid kusten där det blåser hårt..självklart vill man ha panelerna som täcker hela taket om möjligt, och så vart det för oss, exakt kant i kant på taket, jäkligt snyggt.
Nä, det sitter klart lika bra. Det är ju tillverkarna av takfäste som bara visar på fullkomligt oduglig kompetens. Och nån skillnad i lyftkrafter på panelerna närmast kant blir det nog inte heller..... söte jesus...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.