Vi håller på att bygga garage/sidobyggnad och eftersom byggnaden är närmare grannens tomt än 4,5m så behövde vi skaffa medgivande. Då vi var goda vänner med grannen fick vi det utan problem och vi fick bygglov.

Spola fram ett par månader och vi har precis fått upp takstolarna och hälften av råsponten varpå vår granne kommer fram och meddelar att hon är mycket ledsen eftersom byggnaden blir så hög. Klagomålet från hennes sida beror i stort sätt på att på ritningen så finns huvudbyggnaden med (eftersom vi i samma bygglov ansökte om att sätta in ett takfönster där) och nocken ser ut att gå ungefär i linje med undre spröjs på de fönster som finns på sidan av huset. Jag försöker framföra att det förstås ser högre ut om man står på hennes tomt och jämför garaget med huset nedifrån men hon är övertygad att det är mycket högre.

Den bör väl vara byggd efter ritning tänker jag men går med på att pausa bygget medan jag går igenom allt med byggaren samt kommunen för att kolla att allt går rätt till.

Byggaren intygar att allt är byggt enligt ritning och pratar med kommunen som ger honom fritt fram att fortsätta över telefon (enligt honom).

I samband med detta kollar jag upp närmare huruvida nocken ligger i linje med spröjsen och upptäcker att nocken ligger ca 20cm högre än spröjsen. Efter ett tag inser jag problemet; på bygglovet står färdig golvhöjd på sidobyggnaden som samma som huset men på ritningen där huset är med så ligger sidobyggnaden 20cm lägre än huset. Dvs. måtten på byggnaden stämmer, men delar av ritningarna visar sidobyggnaden fel i relation till huset.

Då jag är osäker på vad detta innebär så ringer jag kommunen och förklarar problematiken. Personen jag pratar med ger mig svaret att han har svårt att se att det skall vara något problem så länge som måtten som står stämmer och håller med när jag framför intentionen att bygga vidare.

Jag meddelar grannen som inte tar detta väl, men jag känner att jag gjort allt jag kunnat och fått klartecken från kommunen.

Vi fortsätter med bygget tills jag en dag får mejl från kommunen; ett klagomål har kommit in angående sidobyggnadens höjd och kommunen vill att vår KA kommer ut och mäter. Jag utgår från att detta är något de helt enkelt måste genomföra för att följa sina regler och tänker att det nog löser sig, jag har ju fått klartecken.

Så lätt visar det sig inte vara och efter att vår KA var här så meddelar kommunen att de själva vill komma och kolla. Detta gör dom och på plats verkar dom uppriktigt ganska velande tills de till sist ger går på linjen att sidobyggnaden är för hög i jämförelse med den förbannade spröjsen.

Skillnaden är dock inte stor nog att dom har något problem med den (23cm) men dom vill ändå att jag försöker komma överens med grannen, annars riskerar vi att behöva riva åtminstone delvis och sänka taket.

Vi har försökt komma överens med grannen (som från början var väldigt tydlig med att hon minsann inte ville sätta oss i skiten osv...suck) och trodde att vi skulle ha en hyfsad chans när vi markerade med tejp på sidobyggnaden hur lite faktiskt skillnad det skulle göra men det hela slutade med att hon skrek på oss i 20 minuter så det känns mindre troligt att vi får något medgivande där.

Där står vi i nuläget.

Jag skulle vara mycket intresserad av att få tips på hur vi bäst hanterar situationen. Det är ingen tvekan om att det skett ett misstag på en del av ritningen (i relation till huset) men måtten som är angivna är korrekta och kommunen har som sagt gett lovet utan att påpeka detta. Både grundentreprenören och snickaren har gått efter ritningen som finns i lovet som kommunen har givit. Utöver det så har kommunen som sagt gett mig klartecken via telefon vilket innebär att vi gjort extra jobb som måste rivas om taket ska sänkas.

Har något varit med om något liknande där det funnits motsägande information på ritningarna? Vad går man efter?

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
Byter till ett fönster med spröjset 23 cm längre upp?
Ber om ursäkt på förhand...
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 10 till
  • Laddar…
Be att få beskedet skriftligen (om du redan inte fått det) och sedan kan du överklaga beslutet. Om måtten på ritningen stämmer med verkligen så bör det vara ddet som gäller.

/N
 
Låter ju som om kommunen är på er sida men anser att det smidigaste vore att ni kunde jämka ihop er med grannen så att det slipper bli en lång kostsam process där den ena parten fullständigt förlorar. Begripligt, men i det här sammanhanget svårlöst verkar det...

Grannen skulle nog behöva prata med någon som inte själv är part i målet. Det är förstås svårt för er att rekommendera att hon pratar med någon lite lugnare, mindre passionerad person om det hela, men kanske har ni någon gemensam bekant ni kan så ett sådant frö hos.

Annars är ju de sakliga alternativen bara tre. Att fullfölja enligt plan, förhandla om det finns något rimligt ni kan göra för att grannen ska vara nöjd respektive att ni fogar er för hennes vilja.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt hur den felaktiga ritningen kommer in i bilden?

Om den är en del av bygglovsritningarna, så har du ju brutit mot bygglovet. Men mindre avvikelser brukar kunna kallas för byggfel, och skall gå igenom utan anmärkning.
 
Förstår jag er rätt att det är så att ni i ert bygglov haft en ritning som inte stämmer med de mått som anges, och att skillnaden är drygt 20 cm? Tog ni fram ritning och underlag själva ? Det är nog rimligt att tänka sig att grannen när den försökte föreställa sig nybygget jämförde med befintlig byggnad på ritningen snarare än att försöka bedöma de mått som anges. Man kan då förstå att grannen blir besviken när det visar sig att nybygget blir högre än vad det förefaller att bli på ritningen. Nu kan men ju tycka att skillnaden är rätt liten och att grannen får leva med detta, men grannen kan ju misstänka att ni försökt dölja hur högt bygget blir i verkligheten. Finns det någon möjlighet att komma överens med grannen vore det ju bra, att gå in i en konflikt med oklar utgång vore tråkigt.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Men om ni redan fått godkänt bygglov, grannen är hörd och denne har godkänt bygget så spelar det väl ingen roll?

Att det blir avvikelser i bygget kan ju såklart hända på många olika sätt och här måste väl kommunen gå in och säga vad som är en ok avvikelse. 23cm i detta fallet känns ju inte som en orimlig avvikelse kan jag tycka...

Du borde inte behöva ta den fajten med grannen, utan kommunen borde själva säga om det är ok eller inte.

Förstår att grannen blir besviken när det inte blir riktigt som tänkt, men att förstöra er relation pga 23cm känns onödigt! :/
 
  • Gilla
MalinDz och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Men om ni redan fått godkänt bygglov, grannen är hörd och denne har godkänt bygget så spelar det väl ingen roll?

Att det blir avvikelser i bygget kan ju såklart hända på många olika sätt och här måste väl kommunen gå in och säga vad som är en ok avvikelse. 23cm i detta fallet känns ju inte som en orimlig avvikelse kan jag tycka...

Du borde inte behöva ta den fajten med grannen, utan kommunen borde själva säga om det är ok eller inte.

Förstår att grannen blir besviken när det inte blir riktigt som tänkt, men att förstöra er relation pga 23cm känns onödigt! :/
Det är kanske inte så enkelt. TS har sökt ett bygglov där ritningen inte stämmer överens med de verkliga måtten, som även dessa finns angivna. Man kan nog säga att bygget då inte stämmer överens med bygglovet. Sen kan man ju fundera över att avvikelsen är rätt liten. Samtidigt kanske grannen gjorde sin bedömningar vad som är acceptabelt utifrån höjden på ritningen och tycker att även en marginellt högre sidobyggnad har betydelse. Det känns trist att det ska bli en konflikt om detta, men TS bör inse att ritningen är felaktig och bör försöka bjuda grannen på något i en kompromiss.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Men OM det nu är så att bygglovet har följts, att ritningen är underordnad de angivna måtten. Då har du ett bygglov som vunnit laga kraft och du har följt det.

Kommunen kan inte dra tillbaka ett bygglov som vunnit laga kraft oavsett vad grannen tycker.

Grannen kan möjligen hävda att det var fel på handlingarna som ingick i grannehörandet, och att därmed har inget korrekt grannehörande skett. I så fall skulle bygglovet per automatik ogiltigförklarats av länsstyrelsen vid ett överklagande. Men ett beslut måste överklagas innan det vinner laga kraft. Nu är det försent att överklaga.

Men det är ju en intressant fråga. Vad gäller om det finns motstridiga mått i ett bygglov, och detta inte upptäcks innan lovet beviljas,

Man kan ju tänka sig att du har en byggnad som fyller maximalt tillåten byggarea för en tomt. Om man håller sig till måtten på hela byggnaden. Men antag att man satt ut detaljmått för olika delar av en vägg, som tillsammans blir, ex. 11m, fast hela väggen är måttsatt till 10m. Om jag då bygger de olika delarna och sätter ihop, så har jag en vägg som är 11m, och anser mig ha följt bygglovet.
 
  • Gilla
Jesper A och 1 till
  • Laddar…
Frågan är nog inte helt enkel att bedöma, men det bör gå att komma till en kompromiss om båda parter bjuder till. Ritningen är en del av underlaget till bygglovet och ska vara korrekt och överensstämma med mått etc. Det är konstaterat i detta fall att det inte är så. Det finns en del avgöranden och praxis runt felaktiga ritningar som grund för bygglov ( en del tillgängligt om man googlar till exempel) och avgörandena kan nog variera en hel del. Men i detta fall vore det olyckligt att starta en dyr och tidskrävande process kring en så liten fråga. Det är kanske svårt att nå en kompromiss, men annars måste ena parten ge sig helt. Drt kan ge dålig eftersmak om grannen tvingas acceptera en byggnad som skiljer sig från den ritning som användes för bedömning, samma gäller om TS måste anpassa byggnaden till ritningen.
 
Fast det är ju lite svårt att se hur en kompromiss skulle se ut?

Antingen får TS riva taket, och skaffa nya lägre takstolar (eller ännu värre riva hela byggnaden, och sänka marken 23 cm, bygga upp igen...).

Eller så får grannen finna sig i att byggnaden är 23 cm högre.
 
  • Gilla
Septitanken
  • Laddar…
Det hade varit intressant att se ritning vs. foto på nuvarande bygge.
 
H hempularen skrev:
Fast det är ju lite svårt att se hur en kompromiss skulle se ut?

Antingen får TS riva taket, och skaffa nya lägre takstolar (eller ännu värre riva hela byggnaden, och sänka marken 23 cm, bygga upp igen...).

Eller så får grannen finna sig i att byggnaden är 23 cm högre.
Det du skriver stämmer säkert. Den mest rimliga lösningen är förmodligen att grannen accepterar byggnaden. Kompromissen skulle kunna vara att TS gör något helt annat för sin granne, beroende på möjligheter och önskemål.
 
  • Gilla
Per-Inge och 1 till
  • Laddar…
Tycker här är ett rätt enkelt ärende enligt min tolkning.
Bygglov finns.
Enligt TS stämmer alla mått i ansökan. Det som är fel är proportionerna mellan bod och hus i en av ritningarna. Ritningarna är förmodligen skalenliga vilket gör att det kan missförstås.

Det som då behöver avgöras är om ritningen är tillräckligt viktig i bedömningen att den kan göra att bygglovet måste tas om. Om inte, gäller bygglovet. Det skulle jag vilja ha skriftligt från kommunen.

Tänk på att om du går grannen till mötes och ändrar höjden kan det kräva nytt bygglov.

Nu har jag med avsikt inte gått in på om man ska gå grannen till mötes. Grannsämja, om byggnaden blir lika användbar, kostnader för ev nytt bogglov och ombyggnation mm spelar in då.
 
Jobbigt läge - förstår att ni vill behålla både grannsämja och bygget enligt plan.

De 23 centimetrarna låter ju spontant inte som någon väsentlig avvikelse, men på vilket sätt kommer grannen att påverkas? Är det precis där kvällssolens sista strålar kommer att passera, får de en betydande skugga över tomten eller är det bara hennes känsla av att det är högre än hon tänkt sig?
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.