"viktat elpris (egen konsumtion och försäljning) på 1,23 kr/kWh."

I slutändan kommer man endast att få spotpris + nätnytta för sin elproduktion. Då gäller det att se till att egenkonsumtionen maximeras. Att endast sälja el från paneler monterade på tak kommer nog aldrig att löna sig.
 
Ingen som vet, löst antagande..
 
Jag har mindre bra erfarenheter av installation av solceller. Säljaren lovade 10 års återbetalningstid. Säljaren besökte mitt hus för att ta fram offerten. Säljaren slutade på företaget. Företaget ville därefter inte ta på sig ansvaret för utlovade 10 års återbetalningstid. Man hänvisade i mitt fall till att omkring stående träd skuggar solpaneler vilket därmed ökade återbetalningstiden till ungefär den dubbla tiden. Säljaren påtalade inte detta problem utan sa till och med att återbetalningstiden inte berodde på hur många soltimmar man har per år.
Dvs. i mitt fall skulle min grannar inkl. kommunen behöva avverka all skog i en omkrets på nästan 100 meter från min tomtgräns för att återbetalningstiden på 10 år skulle hålla..

Jag skulle rekommendera att den som enbart ser till det ekonomiska att satsa pengarna på t.ex. aktier eller räntefonder. Det ger om inte bättre i alla fall likvärdig avkastning. Tänk på att efter 10 år är dina solceller i princip "värdelösa" - livslängden på elektronik är i princip 10 år, det går inte att sälja dem till någon annan. Du kan däremot sälja dina aktier!

I många kalkyler för solceller räknar man inte med kostnad för service eller behov av byte av utrustning. Det skall finnas styrsystem som ökar effektiveten på panelerna om de är i skugga del av dygnet. Denna kostnad saknas i de flesta kalkyler jag har sett.

Slutligen har jag inte ännu sett någon miljökalkyl som visar den miljövinst som solcellerna ger efter att man räknat den påverkan produktion och frakt av solceller, styrutrustning ger.
 
  • Gilla
EFahl
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen som vet, löst antagande..
Med en prognos på ca 700MW installerad effekt 2020 i Sverige samt ökningar i resten av det elhandelsområde som vi är anslutna till så kommer det finnas väldigt mycket tillgänglig kapacitet mitt på dagen. Det verkar finnas ca 5000MW reglerkapacitet (vattenkraft) i Sverige, 10år till med byggande av solceller och vindkraft så lär det inte vara så mycket kvar av den. När det inte går att reglera marknaden så sjunker priset.

Dvs jag antar löst att priset kommer att gå ner i takt med att mer och mer kapacitet tillkommer på marknaden. Staten kan ju skattesubventionera men det kommer man nog trappa ner (återigen löst antagande). I slutändan blir det bara spotpriset kvar och som kommer att gå mot noll om inte mer reglerkraft tillkommer.
 
M merbanan skrev:
Med en prognos på ca 700MW installerad effekt 2020 i Sverige samt ökningar i resten av det elhandelsområde som vi är anslutna till så kommer det finnas väldigt mycket tillgänglig kapacitet mitt på dagen. Det verkar finnas ca 5000MW reglerkapacitet (vattenkraft) i Sverige, 10år till med byggande av solceller och vindkraft så lär det inte vara så mycket kvar av den. När det inte går att reglera marknaden så sjunker priset.

Dvs jag antar löst att priset kommer att gå ner i takt med att mer och mer kapacitet tillkommer på marknaden. Staten kan ju skattesubventionera men det kommer man nog trappa ner (återigen löst antagande). I slutändan blir det bara spotpriset kvar och som kommer att gå mot noll om inte mer reglerkraft tillkommer.
Samtidigt som andra sidan skriker att vi måste bygga ut kärnkraften för att företag ska få el, elbilarna ska laddas, att det aldrig går elektrifiera fordonsparken för elen räcker inte till.
 
Magnus E K
Det finns ingen motsägelse i att det kommer bli både överskott och brist på el. Inte vid samma tidpunkt på samma plats (förstås), men många tycks ständigt glömma att bidraget från solceller kommer vara exakt noll de timmar med den högsta förbrukningen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
F
J jaanabobo skrev:
Jag har mindre bra erfarenheter av installation av solceller. Säljaren lovade 10 års återbetalningstid. Säljaren besökte mitt hus för att ta fram offerten. Säljaren slutade på företaget. Företaget ville därefter inte ta på sig ansvaret för utlovade 10 års återbetalningstid. Man hänvisade i mitt fall till att omkring stående träd skuggar solpaneler vilket därmed ökade återbetalningstiden till ungefär den dubbla tiden. Säljaren påtalade inte detta problem utan sa till och med att återbetalningstiden inte berodde på hur många soltimmar man har per år.
Dvs. i mitt fall skulle min grannar inkl. kommunen behöva avverka all skog i en omkrets på nästan 100 meter från min tomtgräns för att återbetalningstiden på 10 år skulle hålla..

Jag skulle rekommendera att den som enbart ser till det ekonomiska att satsa pengarna på t.ex. aktier eller räntefonder. Det ger om inte bättre i alla fall likvärdig avkastning. Tänk på att efter 10 år är dina solceller i princip "värdelösa" - livslängden på elektronik är i princip 10 år, det går inte att sälja dem till någon annan. Du kan däremot sälja dina aktier!

I många kalkyler för solceller räknar man inte med kostnad för service eller behov av byte av utrustning. Det skall finnas styrsystem som ökar effektiveten på panelerna om de är i skugga del av dygnet. Denna kostnad saknas i de flesta kalkyler jag har sett.

Slutligen har jag inte ännu sett någon miljökalkyl som visar den miljövinst som solcellerna ger efter att man räknat den påverkan produktion och frakt av solceller, styrutrustning ger.
För det första så ör det inte olagligt att tänka lite själv, kanske framförallt om man pratar med en säljare och för det andra så kan man läsa på bara lite innan man tycker nåt. Det är så få rätt i det du skriver.
 
  • Gilla
Kagis66
  • Laddar…
Vi kikade lite.. vi har bra möjligheter (perfekt solläge, både på hus och lador). Vi har också en lite större elförbrukning (30 000 kWh). Visst, man behöver ju inte täcka hela behovet.. men det var det vi kollade på - det var dyrt ;)

Vi kommer troligen skaffa det så småningom (inte nödvändigtvis för hela förbrukningen).. men det ska vara ett system som fungerar bra och passar estetiskt på en gammal gård :)

Väntar spänt på att teslas solceller kryper in på marknaden här..
 
Jag ska lägga om taket på huset och var/är väldigt intresserad av lösningarna med inbyggda celler i pannor/plåtar. Då många utlovar att det inte är "så mycket dyrare än ett vanligt tak" så försökte jag hitta siffror per kvadratmeter för enbart pannorna/plåtarna. Gav upp med internet då den informationen verkar vara hemligstämplad (eller anges som en flyktigt summa som gärna bakas ihop med en medföljande montör/elektriker eller liknande). Så jag chansade på att XL Bygg kunde gräva upp något då de ändå är återförsäljare för St. Eriks, men icke. Deras säljare gjorde ett tappert försök.
Men rätt som det är när vi står där så dyker St. Eriks säljare upp så jag fick en lång givande föreläsning av denne och faktiskt lite siffror att gå på.
Under denna föreläsning så slänger säljaren ur sig något jag aldrig varit med om (clickbait!). Denne hänvisar mig till Lindab istället då deras grejer skulle vara billigare. Jag hade förstås ingen aning om att det fanns plåttak med integrerade solceller, men tydligen har Lindab kläckt fram ett sådant relativt nyligt. Så detta ämne ska undersökas mer vid tillfälle, men jag är mer skeptisk än entusiastisk efter St. Eriks föreläsning.

Hursomhaver, siffrorna för St. Eriks "Nibra" med solceller lyder:
Pris per panna: 280:- (med moms)
Återbetalningstid: 23 år (med dagens förutsättningar)

Om detta räknas som "ett vanligt tak" rent prismässigt vet jag inte. Exempelvis Benders tvåkupiga betongpanna kostar 11,90:- per styck hos XL.

Sen har jag googlat lite löst på Teslas varianter och de siffror jag hittat landade på 200 dollar per kvadratmeter. Vilket med en svensk moms blir några kronor billigare än St. Eriks variant. Dessa siffror får man dock ta med en skvätt salt då de kommer från olika bloggar och energisidor i USA, inte några återförsäljare, och att jag googlade efter detta för något år sedan eller så.

Så sakta men säkert så kyls min entusiasm över att bli en mer miljövänlig och energiproducerande medborgare.
 
Dr integrerade är snyggare och dyrare. De som påstår att de kostar som ett vanligt tak räknar väldigt kreativt.
 
Men siffror som är intressanta (för mig iaf..) är just skillnaden mellan att sätta solceller på befintligt tak vs pris för att sätta nytt tak med solceller..(både integrerat i taket vs i sin tur.. om man gör bägge jobben samtidigt.. men solcellerna inte är integrerade i takmaterialet - eller vad jag ska säga).

Vi ska byta tak..men vi har ocå befintliga andra tak att anv..

:)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Om man ska byta tak och samtidigt skaffa paneler borde man åtminstone kunna välja ett billigare tak tex papp eller plåt istället för dyra pannor under panelerna?
 
F
Snigla Snigla skrev:
Men siffror som är intressanta (för mig iaf..) är just skillnaden mellan att sätta solceller på befintligt tak vs pris för att sätta nytt tak med solceller..(både integrerat i taket vs i sin tur.. om man gör bägge jobben samtidigt.. men solcellerna inte är integrerade i takmaterialet - eller vad jag ska säga).

Vi ska byta tak..men vi har ocå befintliga andra tak att anv..

:)
Man får helt enkelt göra en reset och se det estetiskt tilltalande i det faktum att man plötsligt börjar tillverka en jäkla massa el. Det är billigast att slänga upp en polykristallin blåtonad panel och det är lite dyrare att slänga upp en svart monokristallin. Jag har igentligen inget problem med nån av dom. Valde dock monokristallina svarta med svart ram själv.

Är pris en faktor så kan man ju glömma Tesla. TP plåt är billigt och det är väl vad man lägger på en gammal lada.

Du pratade tidigare om 30000kWh. Med tak i rimlig riktning och lite om sig och kring sig samt beredd på lite eget jobb så borde det vara görbart för dryga 230-240kkr innan bidrag med monopaneler. Typ 100st 315W eller nåt sånt.

Så här ser mitt tak ut under bygget, 5 rader stående paneler och totalt 55 panelar och 16775W

Solpaneler på ett plåttak med fem rader av svarta monokristallina paneler under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man får helt enkelt göra en reset och se det estetiskt tilltalande i det faktum att man plötsligt börjar tillverka en jäkla massa el. Det är billigast att slänga upp en polykristallin blåtonad panel och det är lite dyrare att slänga upp en svart monokristallin. Jag har igentligen inget problem med nån av dom. Valde dock monokristallina svarta med svart ram själv.

Är pris en faktor så kan man ju glömma Tesla. TP plåt är billigt och det är väl vad man lägger på en gammal lada.

Du pratade tidigare om 30000kWh. Med tak i rimlig riktning och lite om sig och kring sig samt beredd på lite eget jobb så borde det vara görbart för dryga 230-240kkr innan bidrag med monopaneler. Typ 100st 315W eller nåt sånt.

Så här ser mitt tak ut under bygget, 5 rader stående paneler och totalt 55 panelar och 16775W

[bild]
Var intresserad av deras "shingelliknande" tak.. för det kan rent estetiskt passa ett 1800-talshus.. men det är som sagt lite svårt att hitta bra prisuppgifter på saken (om man inte vill förhandsbetala lite och ställa sig i kö hos dem..)

Hur många kvadrat kommer ditt tak bli (solcellerna alltså) :)
 
Snigla Snigla skrev:
Men siffror som är intressanta (för mig iaf..) är just skillnaden mellan att sätta solceller på befintligt tak vs pris för att sätta nytt tak med solceller..(både integrerat i taket vs i sin tur.. om man gör bägge jobben samtidigt.. men solcellerna inte är integrerade i takmaterialet - eller vad jag ska säga).

Vi ska byta tak..men vi har ocå befintliga andra tak att anv..

:)
Är i samma sits som Snigla. Nytt shingel eller plåt/bandtäckt tak vs. med integrerade solceller. Har gett upp hoppet om Tesla efter att titta lite på Youtube hur det går med utrullningen. Gogglade lite och fanns tre företag som gör integrerade plåttak i olika utföranden, Lindab Solararoof , Midsummer solarroofs och Roofit.solar. Fick grovoffert på midsummer på en vecka (erbjuder fullentreprenad), Roofit verkar inte ha någon svensk installatör och verkar läggas på läkt som pannor, Lindabs produkt är ny sen april och demo-exet jag såg IRL tror jag kommer se estetiskt bra ut på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.