• Gilla
RiffBoX och 1 till
  • Laddar…
Är återbetalningstiden med lånade pengar eller sparade?
 
I de två sista styckena står det att låneränta inte är inräknad, så jag drar slutsatsen att det rör sig om sparade/befintliga pengar. Vad sedan "förlusten" på det minskade sparkapital blir får ju var och en räkna ut efter sina placeringar. I vissa fall blir det ju en vinst att spendera besparingarna ;)
 
  • Gilla
martintiden och 1 till
  • Laddar…
Om man vill förbereda för en installation vid nybyggnation vad bör man då göra?
Räcker det med omrör 20mm från takfot vid takkupa till elcentral och att resten av inst är utanpåliggande på taket?
 
F
Eller så projekterar och bygger det man kan själv, tar in en behörig elektriker och gör det för runt 9kr/W (innan eventuellt bidrag) med monokristallina paneler från stor och etablerad tillverkare och riktigt växelriktare. Det blir 7,25-7,30kr/W efter bidrag. Det är väl ungefär vad som behövs för en acceptabel återbetalningstid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panelmannen och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Eller så projekterar och bygger det man kan själv, tar in en behörig elektriker och gör det för runt 9kr/W (innan eventuellt bidrag) med monokristallina paneler från stor och etablerad tillverkare och riktigt växelriktare. Det blir 7,25-7,30kr/W efter bidrag. Det är väl ungefär vad som behövs för en acceptabel återbetalningstid.
Du får gärna ge mig uppgifterna på det i PM om du vill? Jag tittar på 9500w via 30 paneler på marken. Mvh Abbe
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jag bor i ett radhusområde byggt 76 där husen, som brukligt är för byggåret, värms med direktverkande el. Nu har jag sett att två grannar installerat solpaneler. Är det bara för att sälja el och finns det ekonomi i det?
 
S Stevie Deville skrev:
Jag bor i ett radhusområde byggt 76 där husen, som brukligt är för byggåret, värms med direktverkande el. Nu har jag sett att två grannar installerat solpaneler. Är det bara för att sälja el och finns det ekonomi i det?
Elöverskottet (om det finns) från solcellerna matas ut på elnätet och säljs.
 
sunnis
C chrille-gäddan skrev:
Om man vill förbereda för en installation vid nybyggnation vad bör man då göra?
Räcker det med omrör 20mm från takfot vid takkupa till elcentral och att resten av inst är utanpåliggande på taket?
Du behöver 5st 20mm slang/rör. 4st för två slingor och 1 för jord. Sen behöver du slang mellan el-central och där växelriktaren ska sitta genom en apparatdosa för strömbrytare.
 
  • Gilla
chrille-gäddan och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Du behöver 5st 20mm slang/rör. 4st för två slingor och 1 för jord. Sen behöver du slang mellan el-central och där växelriktaren ska sitta genom en apparatdosa för strömbrytare.
Varför 5 st slang och så grov som 20 mm för DC sidan?

Antar att du tänkt att det skulle kopplas med dubbelisolerad kabel på plus och minus?
 
  • Gilla
Biobygget
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Varför 5 st slang och så grov som 20 mm för DC sidan?

Antar att du tänkt att det skulle kopplas med dubbelisolerad kabel på plus och minus?
Gjorde så till min anläggning.

Två slingor blir 4st kablar. De är ganska grova och mina var rätt styva också. Det hade antagligt funkat med 16slang också men betydligt trögare att dra hela vägen upp till vinden från bottenvåningen. Sen kan man troligen dra två i dubbelisolerade samma slang men skulle man få isolationsfel så blir det inte bra. Jorden kan ju givetvis gå i en 16 slang om man vill spara plats.

Edit: Det är väl inte heller jord i den bemärkelsen utan potentialutjämning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Gjorde så till min anläggning.

Två slingor blir 4st kablar. De är ganska grova och mina var rätt styva också. Det hade antagligt funkat med 16slang också men betydligt trögare att dra hela vägen upp till vinden från bottenvåningen. Sen kan man troligen dra två i dubbelisolerade samma slang men skulle man få isolationsfel så blir det inte bra. Jorden kan ju givetvis gå i en 16 slang om man vill spara plats.

Edit: Det är väl inte heller jord i den bemärkelsen utan potentialutjämning.
Du glömde det viktigaste i ditt råd...

Att fråga ansvarig elektriker vad han vill att det skall vara och om han godkänner att du gör kanalisationen.

Sedan är de flesta ramade paneler funktions och skyddsjordade. Pus är för profilsystemet.
 
S Stevie Deville skrev:
Jag bor i ett radhusområde byggt 76 där husen, som brukligt är för byggåret, värms med direktverkande el. Nu har jag sett att två grannar installerat solpaneler. Är det bara för att sälja el och finns det ekonomi i det?
Bättre att börja i andra änden, först sänka förbrukningen, sedan solceller..

Känns hutlösa priser att leja för hela installationen! Köper man på rätt ställe i Europa/Kina, samt pratar med ”rätt” elektriker, då kan man göra snudd på hela arbetet själv, förutom att koppla in växelriktaren..
 
Varför tar ni inte upp vilket monteringsystem det är?
Det spelar en stor roll vilket det är och hur det är uppsatt.
Ingår det en energy meter för att mäta hushållets förbrukning?
 
Redigerat:
Många växelriktare är uppkopplade, men kag löste det med att sätta en elmätare vid växelriktarna, som jag läser av blinkögat med Ikeas energiskärm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.