D djac skrev:
Ett tips för oss som har avbrott på begränsningskabeln, det är rea på en kabelsökare här, kan vara väl värt pengarna när man behöver den: [länk]
Behöver man inte frilägga kabeln och koppla in sig pp den för att denna skall fungera? Bökigt när man har grävt ner kabeln.... jag har haft tre kabelbrott och med lite tålamod har de gått att finna med am-radio...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C CAH skrev:
Behöver man inte frilägga kabeln och koppla in sig pp den för att denna skall fungera? Bökigt när man har grävt ner kabeln.... jag har haft tre kabelbrott och med lite tålamod har de gått att finna med am-radio...
Jag har klarat mig från kabelbrott i 5 år, peppar peppar :cool:
Men jag blir lite nyfiken ändå, för förr eller senare kommer det ju att hända. Hur söker man upp kabelbrottet med en AM-radio?
 
När man använder kabelsökaren så kopplar man ur trådarna från laddplattan och kopplar in sändaren på en av trådarna och jord.
 
A A Haddock skrev:
Jag tycker att jag brukar vara skaplig på att googla, men jag har inte lyckats hitta några vettiga alternativ till letmerepair som säljer delar till Worx. Batterier och knivblad finns det massor av överallt. Men googlar jag på boundary sensor eller artikelnumret på den så får jag inte många vettiga träffar mer än från just letmerepair och Clas Ohlson. Det känns lite märkligt, så jag kanske gör något fel?

Hur som helst så beställde jag sensorn från letmerepair nu. De tog 449 kr för den vilket jag tycker var överkomligt (plus hutlösa 135 kr i frakt!) så det är bara att hålla tummarna för att bytet går bra nu och att klipparen tuffar på i några år till.
Söker du med Google?
Byt då till en annan sökmotor tex duckduck, altavista etc då Google vill bara visa de som betalar för att visas
 
N nissenhj skrev:
Söker du med Google?
Byt då till en annan sökmotor tex duckduck, altavista etc då Google vill bara visa de som betalar för att visas
Märkligt, men inte blockar Google ej betalande....?
Bäst är antagligen att söka på art nummer då det eliminerar språkbarriärer.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
D
C CAH skrev:
Behöver man inte frilägga kabeln och koppla in sig pp den för att denna skall fungera? Bökigt när man har grävt ner kabeln.... jag har haft tre kabelbrott och med lite tålamod har de gått att finna med am-radio...
Jag har beställt en och återkommer så snart jag testat den om hur pass användbar jag tycker den är!
 
D djac skrev:
Det har du såklart rätt i men det känns som om de andra klipparna sprungit förbi i pris/prestanda.bataljen och med all rätta så kan man inte be kunder nya kunder "vänta och se". Näst efter funktion så kommer ju de mjuka värdena och tappar man på bägge så är man akterseglad.

Nu håller jag liv i min och det känns bäst just nu men skulle jag köpt nytt idag hade jag inte chansat på en Worx.
Blir inte risken då att du chansar på något annat märke? Med okänd service och priser?
 
E Edgarsven skrev:
Blir inte risken då att du chansar på något annat märke? Med okänd service och priser?
Köper man tex Husqvarna, Gardena eller McCulloch så kan man väl inte se det som någon större chansning vare sig av service eller priser?
 
A A Haddock skrev:
Jag har klarat mig från kabelbrott i 5 år, peppar peppar :cool:
Men jag blir lite nyfiken ändå, för förr eller senare kommer det ju att hända. Hur söker man upp kabelbrottet med en AM-radio?
Du ställer in stationsratten så det sprakar när du är nära laddningsplatsen. Tar bort ena begränsningskabeln och följer med antennen mot marken tills spraket avtar. Däromkring skall du finna kabelbrottet.
Nu kan det vara lite knepigt att få en mer exakt punkt med denna metod, men i brist på en riktig kabelsökare, går det ändå att hitta rätt.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Köper man tex Husqvarna, Gardena eller McCulloch så kan man väl inte se det som någon större chansning vare sig av service eller priser?
HQ mot Works blir lite som att säga att Mercedes service är bättre än Skodas. De spelar inte alls i samma prisklass. Samma med Gardena.
McCulloch vet vi ju inte alls vad det blir för service och vad delar kostar.
 
D
E Edgarsven skrev:
Blir inte risken då att du chansar på något annat märke? Med okänd service och priser?
Ingen exakt vetenskap men för mig så är det som sagt dels produkten och dels service/support och det sista är ju en chansning medans produktegenskaperna känner man. Idag finns det bättre klippare, inte konstigt med tanke på tiden som gått, i detta lägre prissegment. Servicebiten blir väl minst som Worx, nog viktigare var man köper så att man kan reklamera ordentligt.
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
HQ mot Works blir lite som att säga att Mercedes service är bättre än Skodas. De spelar inte alls i samma prisklass. Samma med Gardena.
McCulloch vet vi ju inte alls vad det blir för service och vad delar kostar.
Enligt McCullochs hemsida så servar en Husqvarna-verkstad i närheten av mig deras klippare. För övrigt samma ställe som servar Gardena också.
Eftersom McCulloch till 99% har samma delar som Husqvarna så lär det inte vara svårt att få tag i nått heller.
Menar du även att det inte är nån här på forumet som har servat sin McCulloch?

Angående priset så är ju Worx närmast identisk med Gardena. Nån modell är billigare, nån modell är dyrare.
 
G golfgreen skrev:
Enligt McCullochs hemsida så servar en Husqvarna-verkstad i närheten av mig deras klippare. För övrigt samma ställe som servar Gardena också.
Eftersom McCulloch till 99% har samma delar som Husqvarna så lär det inte vara svårt att få tag i nått heller.
Menar du även att det inte är nån här på forumet som har servat sin McCulloch?

Angående priset så är ju Worx närmast identisk med Gardena. Nån modell är billigare, nån modell är dyrare.
Jag är väldigt tveksam till att det är 99% samma delar. Elektroniken verkar inte vara samma, vad man kan se. Är det samma motorer till hjulen? Hur är det med kniven och motorn till den? Om det bara är skalet som skiljer så är det ju idiotiskt att köpa en HQ för dubbla priset.
Om nu de kommer serva på samma ställe så är det ju bra. Om det nu blir normala priser på delarna och jobbet dvs. Bara hoppas.
Jag tror att ni dömer ut Worx lite för tidigt. De har säkert möjlighet att både sänka priser, höja servicen osv om de behöver.
Det är dock klart att de nu börjar bli många fler märken och modeller. Det är ju bara av godo.
 
E Edgarsven skrev:
Jag är väldigt tveksam till att det är 99% samma delar. Elektroniken verkar inte vara samma, vad man kan se. Är det samma motorer till hjulen? Hur är det med kniven och motorn till den? Om det bara är skalet som skiljer så är det ju idiotiskt att köpa en HQ för dubbla priset.
Om nu de kommer serva på samma ställe så är det ju bra. Om det nu blir normala priser på delarna och jobbet dvs. Bara hoppas.
Jag tror att ni dömer ut Worx lite för tidigt. De har säkert möjlighet att både sänka priser, höja servicen osv om de behöver.
Det är dock klart att de nu börjar bli många fler märken och modeller. Det är ju bara av godo.
Det är ju inte helt ovanligt att samma saker säljs till olika priser under olika märken. Det är dock inte en identisk klippare eftersom mjukvaran skiljer sig. Man har färre möjligheter till detaljinställningar med en McCulloch jämfört med Gardena som i sin tur har färre än Husqvarna. Det är dock inget som märks av för dom flesta.
McCulloch saknar uppkoppling, Gardena har uppkoppling via wifi och Husqvarna har uppkoppling via mobilnätet. Husqvarna har GPS i vissa av sina modeller vilket dom andra saknar helt.
McCulloch har modeller upp till 1000 m2, Gardena har upp till 1600 m2 och Husqvarna har mycket större än så (3500 m2?).
Så alla märken har existensberättigande, men klarar man sig med Gardena eller McCulloch så finns det ingen anledning att betala mer för en Husqvarna.
I min Gardena-app så kan jag till och med lägga till Husqvarna-klippare.
 
Nåt silikonliknande gegg sitter på batteriet på kretskortet (antagligen för att förhindra att det trillar loss om klipparen t.ex. skulle välta). Min totala nybörjarföljdfråga blir då om jag kan trycka dit precis vilken sorts silikon som helst som jag har hemma när jag byter batteriet?

Är det förresten någon mer som fått byta detta batteri? Det är andra gången på fem år jag gör det nu, vilket får mig att tro att nåt inte riktigt är ok och att den tjuvdrar ström från det på nåt sätt.
 
  • Kretskort i apparat med kablar och vit silikonliknande massa på batteriet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.