Jag har demonterat min makita automatskruvdragare och använder den enbart till plåtskruv nu.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Är också intressants av en DUR187.
 
Makitas skruvautomat verkar inte speciellt populär märker jag.
Jag har en värdelös eldriven skruvautomat som jag troligtvis slår ihjäl med en slägga nästa gång och tänkte att då jag har lite Makita verktyg att fortsätta i samma serie.
Använde även en Senco skruvautomat med sladd tidigare och den fungerade och gjorde jobbet men inte mycket mer men vill ha batteridrivet.
Jag är medveten om att man bör inte vara märkestrogen om man vill ha bra makiner, någon som har ett tips på var man kan testa olika maskiner, byggmarknader och järnhandlare mm brukar ha kampanjdagar där man kan testa men där är utbudet begränsat.
Testade en Milwaukee senast som var ok men vill ha bättre balanserad då den var framtung.
B Byggmarodören skrev:
En naken 550 går köpa för dryga 1000-lappen från Tyskland (jag gav 130 euro i våras). En bättre skruvautomat av annat märke med batteri kostar minst 3ggr så mycket..
1000kr från Tyskland lät billigt och en summa jag kan offra för att testa om den inte är jätte bra.
Har du länkar till lämpliga försäljningsställen eller liknande prisjakt i Tyskland.
 
Redigerat:
När det kommer till skruvautomater har jag faktiskt fuskat och avvikt från makita batterimaskiner. Fick tag i en beggad 230V Hilti-automat SD5000 med SMD57-tillsats. Den har fungerat kanonbra trots åldern.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
När det kommer till skruvautomater har jag faktiskt fuskat och avvikt från makita batterimaskiner. Fick tag i en beggad 230V Hilti-automat SD5000 med SMD57-tillsats. Den har fungerat kanonbra trots åldern.
Snackade med min byggare om just skruvautomater och han är helt galen i festool, men just när det gäller skruvautomat så säger han att Hilti is da shit to have
 
En av de saker jag verkligen gillar med 550 automaten är att handtaget är placerat bakom motorn och inte under. Det gör det lättare att hålla i maskinen och lättare att få i maskinen rakt.

Möjligheten att kunna köra 55mm skriv gör att du kan skruva trall med den. Helt klart värt att ta den större bara för det.

Den har flera dåliga sidor varav några är följande:
  • det är trångt i nosen så om en skriv lossnar från bandet är det pilligt att få ut den
  • kanterna på nosen är lite vassa så det är lätt att repa framförallt snedtak om man kommer lite nära.
  • kräver verkligen att du trycker helt vinkelrät för att skruven ska gå i
  • grinden som håller skriven i nosen är av plast (även om "dörrarna" är av metall) och kan gå sänder om en skriv fastnar i den.
Positivt är handtagets placering och längden på maskinen. Lättare att arbeta både i golv och tak.

Jag har dragit 1000 osb 4000 gips och 3000 trall med min och det har fungerat rätt bra. Köpte min maskin beggad och har fått byta grinden en gång och har tagit bort skyddet över fjäderna som ofta fastnade. På det hela taget är jag nöjd med den och skulle köpa samma igen.
 
Angående trimmer så blev det till slut en dur189. Frun tyckte att röret var för långt på dur187 och jag ogillar 181:an så det blev en kompromiss. Än så länge så är den både tystare och effektivare än dur 181 som är jag har att jämföra med med batteri. Stor skillnad med två 2mm trådar istället för en 1,6mm tråd.

Värt att notera är att 189:an är högergängad medan 187 är vänstergängad. Tillbehören är alltså inte kompatibla.

Den slår inte min Husquvarna 244rx från 1984 med 20cm 3mm tråd men den startar varje gång och låter inte som en speedwaytävling.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
P
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
haft samma problem med min 550 automatskruvare... gick fint många lånor så börja den dra lite snett så skruven fastade insidan blev pilla mycket.... sen tog jag bort dörrarna så blev det bättre men blev mera noga då att hade den i vinkel... och en bits... men blev trött när dom lånade och slirade sönder bitsen så sparade den och när samma firma kom igen med samma "slirare" så var jag snabb att byta till den utslitna ^^ och nej gick inte hemma att säga till och vissa hur man gör infromation försvann lika snabbt som man sade den..
 
HogeN HogeN skrev:
haft samma problem med min 550 automatskruvare... gick fint många lånor så börja den dra lite snett så skruven fastade insidan blev pilla mycket.... sen tog jag bort dörrarna så blev det bättre men blev mera noga då att hade den i vinkel... och en bits... men blev trött när dom lånade och slirade sönder bitsen så sparade den och när samma firma kom igen med samma "slirare" så var jag snabb att byta till den utslitna ^^ och nej gick inte hemma att säga till och vissa hur man gör infromation försvann lika snabbt som man sade den..
Hade liknande problem med att min festool automatskruvdragare drog snett, den gick skitbra till att börja med. Sen vissa dagar så var det helt åt h-vete.
Då kom jag på varför, dagarna då de gick åt dåligt var det riktigt varmt och solen låg på. Gissar att plasten i banden blir lite för mjuk när den blir varm. Så nu förvarar jag dem svalt och i skugga innan användning och nu funkar den klockrent
 
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
P
Makita kommer med en riktigt fin Byggradio. Dom har något som heter TRUEwireless på denna.. genom att länka ihop 4 styckna så kan alla spela samma låt från samma ljudkälla. ingen laddare dock i den vilket är synd! kommer garanterat plocka hem en sådan här! :)
 
  • Makita byggradio med Bluetooth och display som visar FM-frekvens, utan inbyggd laddare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reklambild för Makitas byggradio med TRUEwireless teknologi och Bluetooth-funktioner, inga laddningsmöjligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita byggradio MR113 med TRUEwireless-teknologi, visad framifrån och i förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita byggradio med Bluetooh och True Wireless Stereo-funktion, saknar laddare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita byggradio med TRUEwireless teknologi och Bluetooth, inget laddare inkluderat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Makita kommer med en riktigt fin Byggradio. Dom har något som heter TRUEwireless på denna.. genom att länka ihop 4 styckna så kan alla spela samma låt från samma ljudkälla. ingen laddare dock i den vilket är synd! kommer garanterat plocka hem en sådan här! :)
Ser ut att vara ganska låga fötter, rätt kasst med en högtalare undertill med litet avstånd
 
Man kan väl lika gärna ha vilken bärbar högtalare som helst istället. Kan kanske även vara snygg ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kan väl lika gärna ha vilken bärbar högtalare som helst istället. Kan kanske även vara snygg ;)
Vet inte hur länge denna nya kommer klara sig men min dmr202 klarar av att spela 27ish timmar utan batteribyte med ett 4ah och det är den största fördelen jag kan se gentemot en valfri blåtandshögtalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.