N Nils82 skrev:
Utdraget från wikipedia stämmer, tycker jag. Inga konstigheter. Men vart ifrån får du uppfattningen att konkurensen inom hantverk inte fungerar? Än så länge har du ju bara pekat på lång väntetid och höga priser. Vem fan har någonsin påstått att hantverkarn ska vara tillgänglig 7-24 och dessutom till billig penning?
Inte jag.
 
H
N Nils82 skrev:
Utdraget från wikipedia stämmer, tycker jag. Inga konstigheter. Men vart ifrån får du uppfattningen att konkurensen inom hantverk inte fungerar? Än så länge har du ju bara pekat på lång väntetid och höga priser. Vem fan har någonsin påstått att hantverkarn ska vara tillgänglig 7-24 och dessutom till billig penning?
Uppenbart dålig konkurrens där jag bor i alla fall. Uppdrivna priser, få som hör av sig och visar intresse vid projekt, lägre intresse av nöja kunder (allt fler uppger sig missnöjda vid köp av hantverkstjänster), fler skambud när offerter lämnas. Detta är tecken på dålig konkurrens för mig. Sedan driver byggnads på detta genom jobba för regleringar och mot importerad arbetskraft men det är en orsak till och inte ett tecken på dålig konkurrens.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H
Jag återvänder till trådens ursprung med en dåres envishet, det är så svårt att förstå hur man kan försvara ahlsells prismodell.

Därför kommer nu trådens typ tjugonde liknelse:

(Obs, att firman som utför tjänsten liknas vid ett barn och att privatpersonen som köper tjänsten liknas vid en förälder är helt oavsiktlig )

Here goes:

Conny får i uppdrag av sin mor att baka en kaka. Conny och hans mor kommer överens om att han skall få 50kr per timme istället för betalt per kaka eftersom det är svårt att veta hur lång tid det kommer ta. Tyvärr har modern inte alla ingredienser hemma men man kommer överens om att Conny också skall få betalt för tiden det tar att åka och handla det. Connys mamma ber honom dock skynda sig på och att gå raka vägen till affären.

Conny drar iväg på sin nya cykel men bestämmer sig för att cykla förbi Ica Nära och istället åka till en kompis som har en mataffär en liten bit bort. Han gillar sin kompis affär, här får inte mammor komma in så det är ingen som stör eller lägger sig i. Dessutom brukar hans kompisar hänga här. Om någon skulle undra finns här alltid ägg, mjöl och socker av den absolut bästa sorten. Mycket bättre ingredienser än på Ica säger hans kompis som äger affären. Dessutom är det aldrig slut på varken ägg mjöl eller socker så han kommer aldrig hem tomhänt. Förutom någon gång då han glömmer att köpa någon ingrediens, men då åker han tillbaka nästa dag. Oftast gör det inte så mycket om kakan tar någon extra dag att laga. Mamma har förståelse. Eller i alla fall inget val tänker Conny.
När Conny är i butiken brukar han passa på att prata lite med sina kompisar äta frukost som det bjuds på. Ibland glömmer han bort att dra av tiden från den tid hans mamma får betala. Ganska ofta faktiskt. Han är ju ändå på jobb kan man säga.

Väl hemma bakar Conny ihop kakan som mamma bett om. Sedan är det dags att räkna ihop hur mycket mamma skall betala. Fem timmar tog det, 250 kronor tänker Conny. Första halvtimmen gick åt att gå från rummet till köket. Sedan tog det ju lite tid att åka till kompisens butik och tillbaka. Själva baket tog nog inte jättelång tid egentligen men vad ska han göra åt det. Det borde ju mamma förstått. Allt som allt fem timmar räknar Conny. Fast nu sitter han ju här och räknar timmarna, det är ju också arbetstid tänker Conny och avrundar till fem och en halv timme.

Conny och hans mamma hade kommit överens om att Conny skulle betala för ingredienserna men att han skulle få ersättning av mamma efteråt. Conny fingrar på kvittot, det står det att äggen, mjölet och socker kostade 250 kronor. Det känns lite dyrt tänker Conny och lägger på en rabatt på 20 procent. Nu ser det bättre ut tänker Conny. Det var egentligen hans kompis idé, han är rätt klurig tänker Conny, man förstår varför han är så populär. Efter rabatten så behöver Connys mamma bara betala 200 kronor. Conny vet att han egentligen bara betalat 50 kronor till sin kompis för ingredienserna men kompisen säger att Conny får en specialrabatt eftersom han är där så ofta och eftersom de är så goda kompisar. Det är ju min kompis, inte min mammas så det är ju inte mer än rätt att rabatten tillfaller mig resonerar Conny. Dessutom får hon ju faktiskt 20procent tänker Conny och känner sig storsint.
Sedan kommer han på han behöver ta betalt för cykeln också, det slet på den att åka till affären och då är det inte mer än rätt att hans mamma får betala för slitaget. Det blir 50 kronor till. Sedan kommer Conny på att om han inte haft cykeln så hade det tagit mycket längre tid att åka till affären. Det borde han nästan få ersättning för. Han funderar ett tag tills han kommer han på att han ju hade bakpulver liggande i cykelkorgen, bakpulver som han använde vid bakningen. Först lägger han på 10kr för det bakpulver som gick åt, det är ju inte välgörenhet han ägnar sig åt. Han spinner vidare, tack vare att han hade bakpulver liggande slapp han ju åka till affären en extra gång vilket sparade en massa tid och pengar för hans mamma. Då är det inte är mer än rätt att hon får betala lite mer för cykeln, den är ju nästan som ett rullande lager. Han kallar det för cykelserviceavgift. 50kronor känns rimligt tänker han och adderar detta till fakturan han skall ge sin mamma.

Conny räknar ihop, 275 kronor för arbete, 200 kronor för ingredienserna, 50 kronor för cykelslitage och 50 för bakpulver service och så 10 kronor för bakpulver. 585 kronor får mamma betala för sockerkakan.
Hans mamma tycker det verkar väldigt dyrt för en sockerkaka. Conny säger att det är så mycket det kostar men att han har ett speciellt kakbidrag som han kan ordna, då blir det billigare och kostar bara 290 kronor för arbetet. Hans mamma blir tacksam men undrar om det verkligen kan stämma att mjöl, ägg och socker kostar 200 kronor. Nu blir Conny arg, han känner sig ifrågasatt.
Han skriker att hans kaka kommer med garantier, skulle sockret vara ruttet så ordnar han ny kaka på en gång! Skulle han handla socker på Ica får hon ingen garanti! Sedan dundrar han iväg till sitt rum och slänger igen dörren. Väl på sitt rum lugnar han ner sig, han vet ju att mamma brukar betala till slut. Han öppnar datorn och kollar sina mail. Han har fått ett utskick från kompisen med butiken, det står att imorgon kommer äggleverantören på besök, då bjuds på grillmat och fest. Dessutom så är det dags för den årliga återbetalningen! Äntligen tänker conny. Varje år så får han nämligen ett par procent tillbaka av omsättningen på det som han handlar för. Antingen får han det utbetalt som pengar men det är inte helt optimalt för då finns risk att pappa höjer hyran hemma. Då är det är bättre att få hämta ut gratis ägg, mjöl och socker istället. Ingredienser som han kan använda när han bakar sockerkaka till grannen. Av grannen får han betalt utan att pappa behöver få reda på det och då får han behålla alla pengar själv. Och det är inte mer än rätt med tanke på allt slit tänker Conny.

Conny lutar sig tillbaka och suckar belåtet, det blev en rätt bra dag tillslut ändå. Sedan loggar han in på byggahus för att se vad folk skrivit för strunt.
 
  • Gilla
  • Haha
Trokadero och 34 till
  • Laddar…
H Hjulius skrev:
Lite lågkonjuktur hade gjort gott, då försvinner alla oärliga först från marknaden.
Fast då höjer regeringen ROT-avdraget för det är ju katastrof om byggsektorn skulle drabbas...:rolleyes:
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Vad har du och jag med grossisten att göra? Vi avtalar ju pris med entreprenören...helst innan arbete inleds.
Nej, vi gör ju i allmänhet inte det. Eftersom Svensson (som inte upphandlar hantverkartjänster oftare än vart tredje, fjärde år) inte i sin vildaste fantasi kan tänka sig att grossistledet är såhär ruttet så biter man direkt när hantverkaren säger att man får 20% rabatt på hans inköpspriser.

Här är det skillnad på dig och mig. Du tycker att det är ok att ta betalt vad som helst då. Det gör inte jag. Priserna bör ligga i linje med vad jag själv kan handla för nere på Bauhaus.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 10 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Läs på lite om hur företagsekonomi fungerar så förstår du nog vad jag baserar mitt inlägg på.

Kortfattat handlar det om att ju färre leverantörer det finns för att täcka upp efterfrågan desto högre blir priserna och desto friare är leverantörerna att göra som de själva tycker är bra för egen del. Omvänt, ju färre kunder det finns för leverantörerna desto mer måste leverantörerna anpassa sig till kundens önskemål vilket leder till prispress och annat som kunderna efterfrågar, t ex total transparens i upphandlingen.

Svårare än så är det inte.
Snarare nationalekonomi med analyser av tillgång vs efterfrågan. Men i sak håller jag med, känns som kund väldigt olustigt att ifrågasätta en hantverkares prismodell med risken att få en dålig relation innan uppdraget ens är påbörjat.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, vi gör ju i allmänhet inte det. Eftersom Svensson (som inte upphandlar hantverkartjänster oftare än vart tredje, fjärde år) inte i sin vildaste fantasi kan tänka sig att grossistledet är såhär ruttet så biter man direkt när hantverkaren säger att man får 20% rabatt på hans inköpspriser.

Här är det skillnad på dig och mig. Du tycker att det är ok att ta betalt vad som helst då. Det gör inte jag. Priserna bör ligga i linje med vad jag själv kan handla för nere på Bauhaus.
Nehe...jaha. Vad ska jag tillföra utöver det jag redan skrivit? Att priserna INTE bör ligga i linje med Bauhaus?
 
H
N Nils82 skrev:
Nehe...jaha. Vad ska jag tillföra utöver det jag redan skrivit? Att priserna INTE bör ligga i linje med Bauhaus?
Men Tycker du att du bör redovisa att dina priser INTE ligger i nivå med övrig fackhandel?
 
Jag funderar på vad som skulle få Ahlsell att tänka om och kommer faktiskt inte på något troligt scenario. De har en stadigt växande omsättning med ca 10 % marginal varje år.

Ett sätt är det vi gör nu förstås, att vi klagar som konsumenter. Det verkar inte göra nämnvärd nytta.

Ett annat sätt vore att byggbranschen ansåg att det är oetiskt att vissa byggare lurar sina kunder med listpriserna och på den grunden låg på för en mer transparent prissättning. Känns tyvärr också föga troligt.

Ett tredje (kanske mest sannolikt) är att allt fler kunder vill köpa materialet själva då de inte litar på grossist/hantverkarkedjan. Då skulle Ahlsell förvandlas till en närbutik där man köper det sista man saknar, medan bulkköpen görs på nätet av transparenta handlare. Men där håller hantverkarna emot då de vill skära emellan lite på materialet – och Ahlsells siffror talar inte heller för att vi är på väg åt det hållet.

Så jag har inget svar, men man kan ju försöka göra sitt till ändå...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Men Tycker du att du bör redovisa att dina priser INTE ligger i nivå med övrig fackhandel?
Jag anser att alla kostnader ska redovisas, ja. "Boken" ska vara öppen. Why not?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här kan du kolla genom en massa regulatoriska dokument för apoteken.
[länk]
Jag skulle kanske lagt till att det som reglerar branscher och företag är ju långt ifrån alltid någon ren ekonomisk ram, det kan ju vara mycket annat. Krav på att hålla en viss bredd på sina tjänster/produkter eller att ha en tillräcklig hög geografisk täckning, och sånt.

De som fick tillstånd för mobiltelefonnät har lovat viss geografisk täckning, apoteken lovar en viss grad av läkemedelsförsörjning då det är samhällskritiskt (med det har ju visat sig vara lite si och så med hur de uppfyller detta), bankerna får inte neka någon privatperson ett konto med grundläggande betalningstjänster osv osv.


Man skulle t.ex. kunna tänka sig att ifall ett företag arbetar mot ROT så förbinder det sig samtidigt att ställa upp på vissa villkor som har med samhällsnytta att göra.
Dvs, man får något gratis från staten annars, så det borde kunna vara möjligt att knyta möjligheten till ROT med någon slags samhällsnytta.


edit:
Nu var detta kanske något OT i tråden, men på marginalen var det OnTopic. Ty det tråden handlar om är ju trots allt i princip endast förhållandet mellan hantverkare och privatkund, och hur vi skulle kunna stävja att kunderna blir lurade (eller känner sig lurade) pga grossistens och hantverkarens prisupplägg.
 
  • Gilla
LEH och 4 till
  • Laddar…
H
N Nils82 skrev:
Jag anser att alla kostnader ska redovisas, ja. "Boken" ska vara öppen. Why not?
Då har jag i princip inga invändningar. Så länge man är öppen med materialpåslaget så borde det vara ok. Enligt konsumentköplagen sträcker sig dock ansvaret ytterligare lite längre. Säljaren av tjänsten , hantverkaren i det här fallet, skall se till köparens intressen. Egentligen räcker det alltså inte med att lägga 200 procent på materialet och redovisa det öppet. Det som borde sägas är typ: du kan handla själv för halva priset men risken är att det tar lite längre tid om jag får fel grejer. Men nu är det ju inte det vi diskuterar utan bedrägerierna Ahlsell ägnar sig åt
 
  • Skärmdump av lagtext om konsumenttjänster från lagen.nu med kommentarer och lagparagrafer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett tredje (kanske mest sannolikt) är att allt fler kunder vill köpa materialet själva då de inte litar på grossist/hantverkarkedjan. Då skulle Ahlsell förvandlas till en närbutik där man köper det sista man saknar, medan bulkköpen görs på nätet av transparenta handlare. Men där håller hantverkarna emot då de vill skära emellan lite på materialet – och Ahlsells siffror talar inte heller för att vi är på väg åt det hållet.
Det är ju inte helt orimligt på det sättet att många grossister och importörer redan idag levererar postorder direkt till privatkund där försäljningen sker via lagerlösa 3:e-parts Internetbutiker. Förvisso ingen försäljningskanal som just Ahlsell ägnar sig åt så vitt jag vet. Men att de skulle släppa in privatkunder i butikerna är nog inte aktuellt.
 
Nu är detta inte Ahlsell men en VVS-butik i stan. För ett tag sedan behövde jag hjälp med att hitta rätt koppling, en koppling som kostade över 200% mer än nätpris. Jag fick 30 % rabatt utan att ochena fråga och det var första gången jag handlade där. Jag fick ju veta vad det kostade när jag skulle betala och hade möjligheten att tacka nej. I detta fall var det kompetensen jag (gladeligen) betalade för men borde inte det vara inprisat i stället för brutto priser uppenbarligen ingen betalar? Företaget utför även tjänster vilket skulle förklara upptrissade priser.

Samtidigt vill jag ha kvar den enda riktiga VVS-butik vi har i stan och stödjer gärna lokala företagare men de gör det inte lätt för mig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag funderar på vad som skulle få Ahlsell att tänka om och kommer faktiskt inte på något troligt scenario. De har en stadigt växande omsättning med ca 10 % marginal varje år.
.

Det är ju inte
grossisternas kunder som klagar och så länge de är nöjda behöver de ju inte ändra nåt. Hörde dock redan förra året att bla Ahlsell jobbar på att göra om sin prislista, vet dock inte hur det går med det.

Det bästa vore väl att det skulle bildas en branschorganisation typ "pålitlig hantverkare" var alla som var anslutna hade ett maxpris på varje artikel de får debitera kunden och dessa priser skulle finnas på deras hemsida. Tex ett 2350007 markrör får maximalt kosta 390kr och en 45x145 C24 regel kostar max 35 kr/m. Då är det upp till hantverkaren att förhandla till sig rabatter och bonusar från sin leverantör och vill han kan han ge konsumenten 10% på allt material enligt bruttoprislistan för branschen.
Jag skulle alltid välja en hantverkare/installatör som är ansluten så behöver man bara fråga vad det har för timdebitering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.