Hur fick ni tag i boxer? Jag mailade syngenta o de sa att de ej säljer till privatpersoner. Jag bor nära Alnarp i Skåne där de har lantbruksgymnasium.
 
mg765 mg765 skrev:
Jag blandade ca 10 ml i 50 liter vatten till 200m2 gräsmatta under två tillfällen på hösten med två veckors mellanrum, mitten och slutet av september. Vattnade ut det med vattenkanna med spridarramp. Vattnade när marken var fuktig och utlovat regn framöver.

Vattnade även ut en runda på våren i slutet av april, då en något starkare koncentration, 20 ml i 50 liter vatten. Jag har också en färdigblandad liten duschspruta man kan lägga på lite extra under sommaren om det dyker upp någon svårare fläck.

Jag använder gummistövlar och engångshandskar.
Tack för info. Men boxer verkar väl mot fröbanken? Eller har det en effekt mot vitgröe-stråna också? Med tanke på det du nämnde med duschsprutan. Men lämnar då oavsett vanligt gräs oskadat?
 
N noupe skrev:
Tack för info. Men boxer verkar väl mot fröbanken? Eller har det en effekt mot vitgröe-stråna också? Med tanke på det du nämnde med duschsprutan. Men lämnar då oavsett vanligt gräs oskadat?
Helt riktigt, den verkar bara mot fröbanken. Jag kör bara sprayflaskan om det är någon liten fläck, under en kvadratmeter. Några välriktade duschar räcker för att fukta marken.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Någon som har boxer som man kan köpa lite ifrån? Jag bor i Skåne.
 
Samma här! Hur får jag tag i Boxer? Min gräsmatta har med största sannolikhet drabbats av vitgröe
 
  • Gräsmatta med ojämn färg och ett trägunga på sidan, möjligt tecken på vitgröeangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön gräsmatta med tecken på möjlig vitgröesjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med möjliga symptom av vitgröe, ojämn grön färg och skadad gräsytter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marchr skrev:
Samma här! Hur får jag tag i Boxer? Min gräsmatta har med största sannolikhet drabbats av vitgröe
Svårt att se, men jag tycker inte det ser ut som vitgröe.

Här är en typiskt bild på vitgröe. De bästa kännetecknet är de skrynkliga bladskivorna (1). Andra kännetecken är den ljusgröna färgen, täta tuvor med mycket frön samt hög tydlig snärp (2).
 
  • Ljusgrön växt som kallas vitgröe med skrynkliga bladskivor och tät tuva markerad för kännetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mossmasaker och 1 till
  • Laddar…
Jag har en hel del av dessa i min gräsmatta. Enligt expert ska det vara gräset Luddlosta. Det är ettårigt gräs.
Jag försöker att dra bort lite, så i frö och köra med ferrogent.
 
  • Grästuv med det ettåriga gräset Luddlosta i en blandad gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mg765 mg765 skrev:
Svårt att se, men jag tycker inte det ser ut som vitgröe.

Här är en typiskt bild på vitgröe. De bästa kännetecknet är de skrynkliga bladskivorna (1). Andra kännetecken är den ljusgröna färgen, täta tuvor med mycket frön samt hög tydlig snärp (2).
Efter närmare undersökning och eftertanke har du nog rätt i att det inte är Vitgröe. Jag har i år vertikalskurit, eftersått med Weibulls extra green samt dressat. Troligtvis är det så att de ljusa fläckarna är Ängsgröe (Kentucky bluegrass) vilket är positivt (?).

Bilden visar "Ängsgröe" (Kentucky bluegrass) Passar detta bättre överens med bilderna jag bifogade på min trädgård?
 
  • Närbild på tät grönlätt gräsmatta som representerar Ängsgröe (Kentucky bluegrass).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marchr skrev:
Efter närmare undersökning och eftertanke har du nog rätt i att det inte är Vitgröe. Jag har i år vertikalskurit, eftersått med Weibulls extra green samt dressat. Troligtvis är det så att de ljusa fläckarna är Ängsgröe (Kentucky bluegrass) vilket är positivt (?).

Bilden visar "Ängsgröe" (Kentucky bluegrass) Passar detta bättre överens med bilderna jag bifogade på min trädgård?
Svårt att avgöra, men jag tycker det ser ut som vanligt önskat ädelgräs från din gräsfröblandning, troligen ängsgröe. Möjligen är fläckarna lite ljusare än övriga gräsmattan men det jämnar nog ut sig med tiden i samband med gödsling och stödsådd.
 
mg765 mg765 skrev:
Svårt att avgöra, men jag tycker det ser ut som vanligt önskat ädelgräs från din gräsfröblandning, troligen ängsgröe. Möjligen är fläckarna lite ljusare än övriga gräsmattan men det jämnar nog ut sig med tiden i samband med gödsling och stödsådd.
Då ska jag fortsätta med att stödså och gössla så hoppas jag på att färgen jämnar ut sig! Tack för svaret :)
 
M Marchr skrev:
Då ska jag fortsätta med att stödså och gössla så hoppas jag på att färgen jämnar ut sig! Tack för svaret :)
Du behöver inte vara orolig - du kommer nog garanterat få vitgröe så småningom :(
 
mg765 mg765 skrev:
Jag köpte den på Allegro.pl, en polsk motsvarighet till Ebay. Beställningsprocessen var väldigt stökig och kommunikationen var bristfällig, säljarna pratade bara polska så jag fick köra google translate.
Jag försökte också beställa från allegro.pl tidigare i veckan.
Betalade med kort och pengarna drogs från kontot, så jag trodde jag hade lyckats.
Men ett par dagar senare fick jag ett mail där det stod:

"Witam,
Podany cennik obowiązuje tylko na terenie Polski,jeśli Pan chcę wysyłkę do Szwecji koszt takiej wynosi 150 zł przez PayPal."

Vilket Google translate översätter till:

"Hej!
Prislistan gäller endast i Polen. Om du vill skicka till Sverige, kostar kostnaden PLN 150 via PayPal."

Fanns dock inget alternativ att betala via PayPal när jag gjorde beställningen.
Hur gjorde du? Har du något tips? Var du tvungen att maila på polska för att få igenom beställningen?
150 pln är rätt dyr frakt för en flaska som kostar 50 pln... Hur mycket betalade du?
 
R Robbalove skrev:
Jag försökte också beställa från allegro.pl tidigare i veckan.
Betalade med kort och pengarna drogs från kontot, så jag trodde jag hade lyckats.
Men ett par dagar senare fick jag ett mail där det stod:

"Witam,
Podany cennik obowiązuje tylko na terenie Polski,jeśli Pan chcę wysyłkę do Szwecji koszt takiej wynosi 150 zł przez PayPal."

Vilket Google translate översätter till:

"Hej!
Prislistan gäller endast i Polen. Om du vill skicka till Sverige, kostar kostnaden PLN 150 via PayPal."

Fanns dock inget alternativ att betala via PayPal när jag gjorde beställningen.
Hur gjorde du? Har du något tips? Var du tvungen att maila på polska för att få igenom beställningen?
150 pln är rätt dyr frakt för en flaska som kostar 50 pln... Hur mycket betalade du?
Jag minns att det var ett helt projekt att beställa hem flaskan för några somrar sedan, det blev också dyrt. Om jag minns rätt så skickade jag meddelande till alla säljare som sålde flaskan och frågade vad det skulle kosta inkl frakt till Sverige. Det var bara en säljare som erbjöd sig skicka i slutändan. Jag översatte mina meddelanden till polska via Google translate när jag kommunicerade med dem.
 
mg765 mg765 skrev:
Jag minns att det var ett helt projekt att beställa hem flaskan för några somrar sedan, det blev också dyrt. Om jag minns rätt så skickade jag meddelande till alla säljare som sålde flaskan och frågade vad det skulle kosta inkl frakt till Sverige. Det var bara en säljare som erbjöd sig skicka i slutändan. Jag översatte mina meddelanden till polska via Google translate när jag kommunicerade med dem.
Ok.

Verkar få ge mig på att maila på Polska med andra ord :thinking:

Jaja, nån gång ska ju vara den första för allt ;)

Tack!

Någon annan som hittat någon smidig sida som fungerar??
 
Jag har mailat med tillverkarna av boxer i Sverige. Han sa att det även kommer ta sådant gräs man vill ha kvar i gräsmattan, typ rajgräs o rödsvingel. Vad har ni för erfarenhet av det? Stämmer det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.