S
Hoj!
Vi har ett problem, vi håller på att bygga nytt och vi vill ha uppvärmning med ved .MEN har ingen plats för pannrum, hur gör vi på bästa sätt? Skulle vara jättetacksam för en massa tips.
 
Bygg ett separat hus som inhyser såväl panna som vedförråd. Ingen rök, inget vedskräd inomhus.
 
alternativet är väl att ha en vattenmantlad pelletskamin som man har i tex vardagsrummet. kräver en acktank men den borde inte behöva bli så mkt större än en varmvattenberedare om man använder vv-slingor.

de ger ju en begränsad värmeeffekt men borde kunna strypa elräkningen hyggligt.

lycka till / likblek
 
S
likblek skrev:
alternativet är väl att ha en vattenmantlad pelletskamin som man har i tex vardagsrummet. kräver en acktank men den borde inte behöva bli så mkt större än en varmvattenberedare om man använder vv-slingor.

de ger ju en begränsad värmeeffekt men borde kunna strypa elräkningen hyggligt.

lycka till / likblek

Sitter just nu och funderar på kakelugnspanna + ack för tappvatten.
 
Hemmakatten
Vad då begränsad värmeeffekt?? Vi har/kommer att ha en vattenmantlad pelletskamin. Den kommer att sköta hela uppvärmningen av huset ( vi har vattenburen golvvärme) året runt.

Det är inte nödvändigt att ansluta till ackumulatortank om man inte vill. Dock har vi valt att ha en sådan, den har varmvattenslingor och elpatronifall man inte vill elda i kaminen. Om man har en acktank så bör den vara mycket mindre än om man eldar med ved eftersom en pelletskamni reagerar mycket snabbare än en vedpanna.

Fördelen som sagt med en pelletskamin är att den kan placeras var som helst i huset. Inga brandkrav- eller annat finns på dessa.
 
Det där sista var en sanning med modifikation, panna under 60 kW behöver inget särskilt pannrum, men grundkraven på eldstadsplan och avstånd till brännbart material osv gäller alla eldstäder.
 
Hemmakatten
Ja självklart har du rätt 'fotografen'! Det var slarvigt uttryckt av mig. Vad jag menade var att en pelletskamin (även vattenmantlad sådan) är attjämställas med "vanlig" braskamin och kan ställas var som helst, beaktat då förstås avstånd till brännbart material och kravpå eldstadsplan.
 
S
Pellets blir det inte iallafall, då vi har tillgång till mycket ved
 
S
Det lutar åt vattenmantlad braskamin+Borö acktank på 500L/110L som kompletteras med uteluftspump senare.
 
S
jack. skrev:
Hej Steelis!

Vattenmantlad braskamin är ingen dum idée men när det gäller acktanken så skulle jag satsa på en med slingor istället och varför inte också med solslinga. En med så många in/uttag som möjligt på framsidan för att få bra skiktning och flexibilitet.

Jag är inte förtjust i deras shuntplacering, vattnet trycks ner och på ett felaktig sätt. Förstås min personliga åsikt. Angående solslingan så finns möjlighet för solfångare framöver.

Jag satsade på solfångare från början hade absolut inte tanken på en vedpanna.
Tankarna fick inte plats i huset och då byggde jag ett litet pannhus, där finns idag en mindre begagnad vedpanna och den får plats precis.

I år byggde jag färdigt en liten pool som värms med vvx från acktanken – tur att det finns många uttag på tanken.

Jack
Är det bättre med 15m slinga för varmvatten än vvb. Jag funderade på vvb för att man kan visst ha en elpatron i den så den funkar som en el-vvb när jag inte eldar, eller har jag fel där? ja man kanske skulle satsa på en solslinga med.

Steelis
 
S
Tackar
Snygga dragningar :) Vi hade också tanken med ett separat pannrum å kulvert in men budgeten råcker inte till just nu se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43177min kommer att stå synlig, i allafall tillsvidare så därför tyckte jag borös skulle passa, men det kanske finns andra som ser ungefär likadan ut?
 
S
jack. skrev:
Hej!

Jag förstår att det är svårt att bestämma sig när man har fått så många förslag.
Mitt råd är att ta kontakt med [länk] - under återförsäljare hittar du någon som bor nära dig och som kan hjälpa dig med dina funderingar, lösningar eller vem som kan hjälpa dig vidare.

Har haft kontakt med två av dom vilket har varit givande och positivt. Diskuterade bland annat om sol, vedpanneanslutningar till mina tankar beroende på årstiden och mina inköp.

Den huvudtanken som jag köpte kommer via solgruppen av märket www.effecta.se med ett par extra uttag.

Kan rekommendera en sida till [länk] - där finns lite av varje att läsa!

Lycka till
Jack

PS Skriv gärna hur det har gått…
Vi har en återförsäljare för solgruppen på orten, ska ta kontakt med dom i veckan, finns en Lesol modultank som verkar intressant
 
jack. skrev:
Jag är inte förtjust i deras shuntplacering, vattnet trycks ner och på ett felaktig sätt. Förstås min personliga åsikt. Angående solslingan så finns möjlighet för solfångare framöver.

Jack
Helt riktigt så är inte borös shuntplacering så lyckad så returren kyl toppen/förflyttar värmen ner mot botten på tanken.. :'(
 
Kökspanna är inget alternativ för dig Steelis? Nya kökspannor går bra att koppla till mindre acktankar. Nackdelar: Litet eldstadsutrymme=många ilägg, en del vedskräp i köket. fördelar: Hög trivselfaktor, vedvärmd matlagningsyta, pyssel med eldningen utan att gå till ett pannrum.

Själv använder jag en ny Wamsler K158 mot en 750l acktank med solslingor (solfångare inköpta men dessvärre inte monterade p g a försenad takomläggning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.