H Husqvarna220Ac skrev:
Många bra tips! Ska kolla Webhallen, han har 40” skärm och tangentbord..verkar vara grafikkortet som är ”de hele”

Ja ”lådan” känns lite viktig, och är väl ingen jättepeng, ”pappa betalar” gäller..;)
Den som @Axbard_89 länkade till däruppe hos komplett, var bättre än vad jag lyckades hitta hos Webhallen..
 
Jag hade köpt en begagnad. Bli medlem på sweclockers.se, där finns en marknad. Priserna där är lägre än exempelvis blocket.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Sweclockers är rätt mycket bättre prismässigt än blocket och tradera om man inte har tur vill säga.
En liten fråga gällande 40" skärmen. Vad är det för upplösning och uppdateringsfrekvens på den?
Men jo, att ladda ner win10 från internet på ett usb3 minne och köra oaktiverat tills man köper en nyckel på internet är inte en helt oekonomisk lösning för att spara in lite stålar till bling eller annan hårdvara.
Sedan hoppas jag att du kollar på byggprojekten på sweclockers och sätter ihop en egen dator-i-möbel... ;)
 
  • Gilla
S-foot
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den som @Axbard_89 länkade till däruppe hos komplett, var bättre än vad jag lyckades hitta hos Webhallen..
...men hade inte ssd så den går bort. Man köper inte en ny dator idag utan ssd, kostar så lite extra.
 
S sulfobus skrev:
...men hade inte ssd så den går bort. Man köper inte en ny dator idag utan ssd, kostar så lite extra.
Tja, går bort är väl att ta i... Hittar du något motsvarande för samma pengar med en ssd så varför inte?

Problemet med att ta fram billiga saker på prisjakt är att ingen butik är billigast på allt.... Och när man kommer uppemot en tre-fyra ställen så äter fraktkostnaderna upp det man sparar...
 
Mikael_L
Jag hakar på i denna tråd nu.

Dottern ska få sig en "speldator" ihopkastad av lite gammalt junk (ändå bättre än vad jag hankar mig fram på :)).
Datorn är iaf en HP elitedesk 800SFF, med I5 3,2 GHz och 8GB RAM.

Men då är det alltså lite klent 240W nätagg samt krav på lågprofilgrafik-kort, så här funderar jag på vad som blir bästa lämpliga grafikkort åt dottern.
Det behöver ju inte alls bli någon supervärsting speldator, hon kör ju fortfarande ganska snälla spel i prestandakrav.
Just nu körs det på en dator med processorns inbyggda grafik, Intel HD 4200 eller 4400, men det är lite på gränsen nu. Och graderar vi upp så vill jag ju att det håller något år framåt.

Jag funderar lite på detta kort från netonnet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidia/asus-geforce-gtx1030-2gb/244967.8989/
Nvidia GT1030, för blygsamma 900 kronor.
Lågprofil, passiv kylning, ynka 30W strömförbrukning, och priset, är ju ganska schyssta bananer, men prestanda är ju dock inte något värst. Men som jag förstått det så är det dock vida överlägset Intel HD 4400 inbyggd grafik.

Vad kan jag annars kika på.
Nvidia GTX1050 har jag fått för mig betyder betydligt mer spelprestanda, men då har jag inte funnit något i lågprofil.

Om någon har några tips så hjälp mig! :geek:
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hakar på i denna tråd nu.

Dottern ska få sig en "speldator" ihopkastad av lite gammalt junk (ändå bättre än vad jag hankar mig fram på :)).
Datorn är iaf en HP elitedesk 800SFF, med I5 3,2 GHz och 8GB RAM.

Men då är det alltså lite klent 240W nätagg samt krav på lågprofilgrafik-kort, så här funderar jag på vad som blir bästa lämpliga grafikkort åt dottern.
Det behöver ju inte alls bli någon supervärsting speldator, hon kör ju fortfarande ganska snälla spel i prestandakrav.
Just nu körs det på en dator med processorns inbyggda grafik, Intel HD 4200 eller 4400, men det är lite på gränsen nu. Och graderar vi upp så vill jag ju att det håller något år framåt.

Jag funderar lite på detta kort från netonnet:
[länk]
Nvidia GT1030, för blygsamma 900 kronor.
Lågprofil, passiv kylning, ynka 30W strömförbrukning, och priset, är ju ganska schyssta bananer, men prestanda är ju dock inte något värst. Men som jag förstått det så är det dock vida överlägset Intel HD 4400 inbyggd grafik.

Vad kan jag annars kika på.
Nvidia GTX1050 har jag fått för mig betyder betydligt mer spelprestanda, men då har jag inte funnit något i lågprofil.

Om någon har några tips så hjälp mig! :geek:
Hej, det borde kunna finnas ganska bra priser på gtx1000serien snart då geforce har släppt en ny serie (2000). Jag har ett gtx760 på yngsta grabbens dator och ett gtx670 på äldsta pojkens, dessa klarar alla spel, men inte med högsta grafikinställningarna. Brukar vara trångt att uppgradera färdigbyggda datorer med tanke på filter och vindtunnlar mm.

lågprofilskort gtx1050 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4058960

Men om du lägger 2000-3000kr på blocket så hittar du mkt bättre dator än den du har, som är mer lämpad för spel. Håll utkik dagligen, inom en vecka bör du hittat något.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns 1050ti i lågprofil till och med...

Vad spelas det?
 
Mikael_L
Roblox och starstable idag.
Båda är lite på gränsen till laggiga tydligen.

Men frågan är väl vad hon behöver om ett och två år, lägger jag tid nu på att sätta ihop en burk så vill jag nog att den ska funka ett par år framåt.
Jag tror inte det kommer bli aktuellt med några värsta first person shot em up-spel, åtminstone inte de närmaste åren.

Så ett budgetgrafik-kort i mellansegment kommer nog stå sig bra ett tag.
 
Mikael_L
U Ursidae skrev:
Man kan visst filtrera på lågprofil på Prisjakt. Där finns några gtx1050-kort att välja på tex.

Funkar denna länk:
[länk]
Bra hittat där, fina sökfilter.

Ett MSI GeForce GTX 1050 2GB i lågprofil för trevliga 1600 spänn på webhallen är kanske inte så dumt.
Men det drar 75W och 300W nätagg rekommenderas såvitt jag förstår, så det kanske är för effektkrävande för denna dator ...
 
Jag kör 1050 på 240w nätaggregat. Det funkar för mig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har svårt att se att de skulle sätta i ett nätagg som inte klarar att lämna de 75w som pcie-sloten ska kunna ge...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Roblox och starstable idag.
Båda är lite på gränsen till laggiga tydligen.

Men frågan är väl vad hon behöver om ett och två år, lägger jag tid nu på att sätta ihop en burk så vill jag nog att den ska funka ett par år framåt.
Jag tror inte det kommer bli aktuellt med några värsta first person shot em up-spel, åtminstone inte de närmaste åren.

Så ett budgetgrafik-kort i mellansegment kommer nog stå sig bra ett tag.
Du kanske skulle kolla lite på (sänka?) inställningarna? Min 11-åring spelar både Roblox och Starstable på en SFF med i3 2300 med 4 gb ram, och det inbyggda grafikkortet, utan problem .. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.