Hej alla!

Då var det äntligen dags för en ordentlig uppdatering. Jag har medvetet hållit mig ifrån alla forum eftersom jag har medvetet hållit mig sysselsatt dygnets alla timmar för att inte höra eller känna. Har försökt avskärma mig så mycket det bara gått från allt som har med oljudet att göra.

Ljudmätningen blev tillslut av. Mellan 14 och 15 maj. Rapporten skulle komma efter 1, 2, kanske 3 veckor eller mer. Igår den 18/6 fick jag den via mejl (efter 5 veckor). Den var daterad och granskad den 5/6 så vart det fastnade efter det kan man undra.

Resultat:
Alla redovisade ekvivalenta enminutersperioder inomhus uppfyller riktvärdena enigt FoHMFS 2014:13 för ekvivalent ljudnivå samt ljudnivåer i tersband mellan 31,5 Hz-200 Hz.
Uppmätta vibrationer uppfyller riktvärden för komfortvibrationer i SS 460 48 61.

Ja, det här var inte helt oväntat. Ljudnivåerna sjönk efter påsken. Två dagar i påskas var det om inte helt tyst så väldigt lugnt och inte hörbart. Jag sov som en gris för första gången på månader. Men ljudet kom tillbaka, gick upp och ned, lite olika varje dag.

Jag höll mig utomhus under den här perioden så mycket det gick och undvek sovrummet, satt inte i soffan i tv-rummet osv. Från det att jag "flyttade hem" bodde jag enbart i köket. De sista 4 veckorna kastade vi ut köksmöblerna och flyttade in hela kontinentalsängen i det pyttelilla köket. Det var rätt kaotiskt i detta lilla hus. Att vaggas till sömns med öronproppar och ljudet till kyl och frys samt en luftvärmepump gick rätt bra till slut även om det inte var en hållbar lösning. Jag hade både bra och dåliga nätter men sov väldigt mycket mer än jag gjort tidigare och jag undvek att lyssna och analysera vad jag hörde och när.

Toleransen för oljudet de stunder jag inte kunde undvika det blev lite bättre. Det i kombination med att ljudnivån långsamt blev lägre gjorde att livet ändå flöt på. Vädret, vindarna eller något som förändrats, har ingen aning om vad det beror på. Ljudnivån var nu inte jämförbar med hur det var i februari, mars och en bit in i April. Då gick det inte distrahera sig eller fly undan då. Kunde varken lyssna på ljudbok eller koncentrera mig på Tvn, nu gick det betydligt bättre.

Dagen för mätningen kom med kort varsel, var ett jäkla bök att lösa hur vi skulle kunna lämna hemmet i 24 timmar men vi löste det. Har mer att berätta om det, riggningen, hur man gjorde osv men tar det en annan gång.

Vad jag upptäckte när jag lämnade hemmet denna gång var att jag hade fått ett nytt ljud i ena örat som följde med mig och dök upp när det var tystare omkring mig. Det var en riktigt låg frekvens men till skillnad från oljudet var den inte var flukturerande och på konstant samma styrka hela tiden. Jag hade vid denna tidpunkt bott hemma länge och inte fått någon riktig vila från oljudet. Blev livrädd för att jag skulle få leva med detta resten av livet. Återkommer till det.

När vi återvände hem efter mätningen höll jag mig i trädgården hela dagen, som de flesta andra dagar. På kvällen uppmärksammade sambon mig på att det var märkvärdigt tyst ute. Jag höll med. Han gick in och kom ut, bad mig komma och lyssna i sovrummet. Ljudet var borta! Dom måste ha gjort något sa han! Det finns inte en möjlighet sa jag, materialet tar veckor att analysera. Men det var tyst, ja förutom min nya följeslagare i ena örat då som jag inte uppmärksammat tidigare. Vi tyckte båda att det kändes väldigt annorlunda där inne. Dagen efter var oljudet tillbaka igen men det blev allt lägre och vissa kvällar knappt hörbart alls. Trycket för öronen blev allt mindre och jag minns inte exakt när men det var några veckor sedan jag fick lock för öronen konstant inomhus.

Den 12 Juni vågade jag för första gången sova i sovrummet med en opraktisk men ny placering av sängen. I det berömda hörnet sätter jag inte en fot och än mindre sover i.

Det var en natt full av mardrömmar och svett. Jag drömde om ljud. Jag visste inte om jag hade drömt eller hört oljudet så jag testade en natt till och jag sover där än. Med öronproppar, fönstret öppet och likaså dörren till rummet för säkerhets skull. Jag vet inte exakt vilken natt ljudet upphörde finnas där eftersom jag varken lyssnade efter i sovrummet eller vågade försöka. Jag hade ägnat mig åt renovering intensivt och stupat i säng (i köket) i en veckas tid, så kanske var det under den veckan.

Jag har inte hört oljudet en enda kväll nu och dagtid vet jag inte, bygget låter mer än någonsin så det är omöjligt att veta vad som är vad. Jag störs visst av ljudet från bilpassager från de stora vägarna beroende på vind om nätterna. Jag envisas att tro att ljudbilden har förändrats med den stora byggnaden som uppförts väldigt nära oss, men det kan jag inte styrka, jag bara tror. Jag har i alla fall aldrig tidigare reagerat på att vi hör trafiken på det sättet. Det är dock en piss i havet i jämförelse med det där andra som jag helst av allt vill glömma bort.

Det "nya ljudet" i ena örat minskar för varje dag som går, jag hör det väldigt sällan så jag har förhoppningar om att det försvinner helt bara det här lugnet får bestå. Det måste vara helt knäpptyst för att jag ska störa mig och det är det i princip aldrig och jag hör det ändå inte om jag sätter i en öronpropp. Tänker spända muskler som orsak (jag hoppas det åtminstone) och till skillnad från min vanliga tinnitus (i det andra örat) hjälper öronproppen. Att jag kan höra min vanliga tinnitus igen är som ljuv musik i jämförelse med att få det överröstat av oljudet.

Den sista tiden jag fortfarande kunde höra oljudet var det bara på ena örat, inte båda som tidigare. Jag hör bättre på just det örat så finns en naturlig förklaring till det. Jag misstänker även att jag har fått en vaxpropp men tänker inte göra något åt det först jag känner mig säker på att oljudet håller sig borta. Hör gärna lite sämre även om det är irriterande.

Så, ljudet som inte finns, som mättes när det hade lugnat ner sig, på en enda punkt i huset (analysen gjordes bara på 12 ist för 24 timmar), är borta.... just nu. Officiellt så existerar det inte ens och den misstänka industrin går fri från misstankar. Tror knappast länsstyrelsen kommer ha någon annan åsikt.

Att mäta när ljudet är som värst och kanske vid flera mätpunkter i huset, det kan jag se mig om i stjärnorna efter. Likaså ett lägre frekvensband. Jag hoppas dock att jag kan få en del av inspelningen skickat till mig. Jag bad om och det och det kunde nog ordnas sa ljudkonsulten men jag har inte fått det. Ser fram emot att med egna öron få höra att det ljud jag spelat in tidigare inte finns där.

Ingen har frågat mig/oss något om huruvida ljudet har förändrats, inte ens under påsken då vissa delar av industrins verksamhet stängdes ner helt. Det fick vi veta på omvägar på fredagen men tyst blev det först på söndagen. Man propsade på att det skulle mätas i bara sovrummet efter som det var värst där. Jag har hela tiden sagt att jag UPPLEVER det som värst där eftersom det är husets tystaste rum annars och man normalt sett sover där. Jag hade inte sovit där på månader då mätningen gjordes. Jag har ingen aning om vart i huset ljudet är högst i dB men vek mig för expertisen såklart. Mikrofonen placerades inte exakt där jag brukar ha mitt huvud i sängen men det gick inte göra på annat sätt. Vi visste rätt säkert att gränsvärdena inte skulle överstigas vid tidpunkten för mätningen. Ljudet hade blivit så mycket lägre men vad hade vi att välja på? Neka mätningen som vi väntat på i 3 månader?

Ursäkta att det här blev så långt (som vanligt). Jag använder det här som lite minnesanteckningar och tänker att någon i framtiden kanske har nytta av mina upplevelser och erfarenheter. Vill inte ladda upp hela rapporten pga namn, adress osv men svarar gärna på frågor när jag har tid. Själva analysen och utrustningen verkar ha gå till precis som det ska.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 8 till
  • Laddar…
Fruktsallad
URL URL skrev:
Hej alla!

Då var det äntligen dags för en ordentlig uppdatering.
Tack för uppdateringen! Jag tänkte på dig för nån vecka sen faktiskt och undrade hur det hade gått, men nu håller vi tummarna för att det tysta fortsätter att hålla i sig. Det måste kännas underbart att det gav med sig själv när mätningarna visade inom normalnivå. Kanske har de gjort något för att fixa till ljudet fast de aldrig någonsin skulle erkänna det.

Vi hade själv ett oljud här i vår/vintras och det blev värre när vinden låg på. Vi märkte bara av det om fönstret var öppet eller om man var i trädgården men nu så är det borta igen. Min egen teori är att grönskan och löven mufflat oljudet och ju mer grönt det blev på träden runt omkring, ju mer dämpat blev det. Just 12-17 juni är ju en peak när alla löv slagit ut maximalt där jag bor och det är som vackrast i naturen. Det ska bli intressant att höra sent i höst/vinter när löven fallit om oljudet kommer tillbaks för min del.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Tack för uppdateringen! Jag tänkte på dig för nån vecka sen faktiskt och undrade hur det hade gått, men nu håller vi tummarna för att det tysta fortsätter att hålla i sig. Det måste kännas underbart att det gav med sig själv när mätningarna visade inom normalnivå. Kanske har de gjort något för att fixa till ljudet fast de aldrig någonsin skulle erkänna det.

Vi hade själv ett oljud här i vår/vintras och det blev värre när vinden låg på. Vi märkte bara av det om fönstret var öppet eller om man var i trädgården men nu så är det borta igen. Min egen teori är att grönskan och löven mufflat oljudet och ju mer grönt det blev på träden runt omkring, ju mer dämpat blev det. Just 12-17 juni är ju en peak när alla löv slagit ut maximalt där jag bor och det är som vackrast i naturen. Det ska bli intressant att höra sent i höst/vinter när löven fallit om oljudet kommer tillbaks för min del.
Fint att inte ha blivit bortglömd :love:
Jag har svårt för att ta ut glädjen och hoppas på för mycket. Jag har fortfarande en obehagskänsla när jag går in i sovrummet, det är som en reflex, jag förbereder mig på obehag första sekunderna. Hoppas det försvinner snart men det är så skönt att ha fått tillbaka mitt hem och liv. Måste bara tapetsera om för att jag förknippar mönstret i tapeterna med oljudet. Låter säkert jättelöjligt men sambon säger samma sak, vi måste göra en förändring för att "sudda ut" allt. Synd på så nya tapeter bara.

Förutom grönskan vet vi bara en sak som har förändrats utomhus. Uppe vid bygget, kanske 80 m från oss har det legat rejäla högar med jättelånga rör i olika dimensioner som pekat mot vårt hus. Har tänkt på det tidigare att de kanske kunde skapa ljudfenomen men det har ju låtit jätteilla när det varit helt vindstilla. Nu är högarna borta, vet inte exakt när de försvann, jag upptäckte det för några få dagarsedan. Tror det är rätt långsökt oavsett.

Jag hoppas oljuden inte kommer tillbaka för någon av oss men berätta gärna hur det går för dig.

Jag blev förresten kontaktad av en person som bor i närheten som hade börjat känna vibrationer i sitt hus, tydligast på kvällarna. Personen hade haft dit någon bekant en kväll för att kontrollera att det inte var inbillning men den andra personen kände det också. Jag var där en sväng dagtid men det väsnades så utifrån så jag kunde inte höra och känna om det var samma som hemma. Personen i fråga ville inte dra till sig uppmärksamhet av rädsla för värdesänkning av bostaden. Jag respekterar det såklart, vet man med sig att man ska sälja är det riskabelt men det är synd om det nu var samma som hos mig.

Jag ringde personen när rapporten kom för att höra hur det gick. Fick svaret att denne inte känt något på ett tag och att det var konstigt. Jag sa att det var samma hos oss. Ett intressant sammanträffande.

Håller en tumme för dig!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
URL URL skrev:
Vad jag upptäckte när jag lämnade hemmet denna gång var att jag hade fått ett nytt ljud i ena örat som följde med mig och dök upp när det var tystare omkring mig.
Det låter som att du har tinnitus,, plus kanske det yttre ljudet i huset.
Vad har du pysslat med? Musiker, arbetat i bullriga miljöer, skytte...?
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter som att du har tinnitus,, plus kanske det yttre ljudet i huset.
Vad har du pysslat med? Musiker, arbetat i bullriga miljöer, skytte...?
Ja det kvalificerar väl sig som en form av tinnitus det nya ljudet. Det dämpas av en öronpropp men följer med mig, varierar inte beroende på vart jag befinner mig. Fast det blir allt lägre nu när allt annat ljud lugnat ner sig och jag slappnar av. Och jag har inte haft det särskilt länge för det fanns inte där då jag var hemifrån en längre tid. Jag tror/hoppas stressen är orsaken till det och det ska gudarna veta att jag aldrig varit mer stressad och i botten än den här tiden. Nu mår jag väldigt mycket bättre.

Jag har inte vistats i särskilt bullriga miljöer alls i mitt liv. Jag har en medfödd diagnos som tyvärr lett till att jag tvingats bort från arbetsmarknaden. Den tinnitus jag haft i många år på det andra örat är av sorten pulserande tinnitus. Med största sannolikhet är det ett kärl som läcker över ljud till örat, det swishar i takt med min puls helt enkelt. MR av skalle är gjord så det är konstaterat ofarligt och inte särskilt ovanligt.

Jag har läst om folk som har lågfrekvent tinnitus och hur svårt det kan vara att skilja på det och externa ljud. Du kan tro att jag grundligt undersökte hela huset och andra platser jag befann mig på lyssnandes med ett öra i taget. För sjuttioelfte gången kom jag fram till att oljudet hemma bara finns hemma, det förföljer mig tack och lov inte. Tänk så hemskt om man togs ifrån möjligheten att flytta och fly. Vore jag inte galen sedan innan skulle jag bli det med den vetskapen.
 
Min erfarenhet av svag tinnitus, eller för den delen svagt bakgrundsbuller, är att en radio som står på med låg volym med musik eller prat/pladder minskar upplevelsen av störningen av bakgrundsljudet/tinnitus.
Även på natten när man sover.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min erfarenhet av svag tinnitus, eller för den delen svagt bakgrundsbuller, är att en radio som står på med låg volym med musik eller prat/pladder minskar upplevelsen av störningen av bakgrundsljudet/tinnitus.
Även på natten när man sover.
Det håller jag med om. Det nya ljudet drunknar i andra ljud, överröstar inte som jag ibland tyckt att den pulserande tinnitusen normalt sett kan göra.

Väldigt intressant kombination om jag ska ha en sort på varje öra i framtiden. Ett som vill ha bakgrundsbrus och ett som absolut inte vill ha det.
 
Jag fick precis besked om att jag inte kan få en ljudfil från inspelningen. Inte ens en pytteliten. Vid närmare eftertanke så kan jag ha formulerat frågan så, om jag kunde få lyssna på den, inte få den, fast det var så jag menade med tanke på motiveringen till varför jag ens frågade. My bad antar jag.

Jag kunde få lyssna på den (en liten del) men då tillsammans med industrin och konsulten. Jag tänkte mig att i lugn och ro få sitta hemma och lyssna. Jag vill med egna öron få övertygas om att ljudet inte fanns där under mätningen oavsett vad som är källan. I rapporten stod inget om att de fått klippa bort något konstant pågående ljud vid analysen utan tillfälliga högre avvikande ljud som identifierats som bla fordonspassager. Det borde bara vara det som hörs och typ kyl, frys, folk som passerar osv. Jag var ju inte hemma så jag vet inte hur det lät hemma mellan kl 18-06, dvs timmarna rapporten är baserad på. Jag vet bara att det var tyst på kvällen samma dag som mätningen avslutades. Och jag hade som sagt inte tillbringat en natt där inne på väldigt lång tid.

Jag minns den sista natten jag gick in där, vi hade flyttat ut sängen tillfälligt över en helg och jag blev nyfiken på hur det lät där inne. Klockan var över midnatt.
Jag hade bara nattlinne på mig så benen var bara. Det var bland det mest obehagliga jag någonsin upplevt. Det kändes som att något strök sig mot benen på mig. Ljudet hade just då en karaktär som inte var så melodisk utan mer som ett typ av dån som bara då och då pulserade till, knappt märkbart. Jag höll till och med andan för att koncentrera mig. Har för mig att jag INTE fick lock för öronen av det ljudet.

Ljudet liksom kröp utmed väggarna och den gången kunde jag tydligt höra skillnad om jag stod i rummets mitt, utmed sidorna eller i hörnen. Utan sängen kunde jag ju röra mig fritt i hela rummet.

Jag har för mig att detta var precis efter påsken och den tillfälliga tystnaden, har det nog antecknat. Efter den upplevelsen undvek jag rummet ännu mer och oljudet gick in i en ny "fas" tills det så slutligen tystnade (eller hamnade bortom hörbarhet). Detta var ett bra tag innan mätningen.

Om jag förstått det rätt så har man inte klippt i själva ljudinspelningen så där ska alla ljud finnas med. Eftersom nivåerna för tersbandet 31,5 Hz var under gränsvärdena (åtminstone när andra ljud icke tillhörande industrin var bortklippta) så borde jag inte kunna höra oljudet. Får jag inte lyssna själv med ett par bra lurar utan minst två personer ska iaktta mig och vara i samma rum så kommer jag väl inte kunna koncentrera mig alls. Och jag kommer ändå känna mig osäker på vad jag hört, som vanligt.

Vad tänker ni kloka människor? Kommer jag få ut något av detta? Oavsett vad jag hör och inte hör, vad ska jag göra med den informationen? Jag får inget behålla, kan inte spara det för att ha att jämföra med om ljudet kommer tillbaka. Känner mig rådvill.
 
H hus520 skrev:
Tack för uppdateringen. När jag läste denna artikell för några dagar sedan tänkte jag på dig. Vad skönt att ljudet är påväg bort

[länk]
Ja gud ja, det är som att livet börjar på nytt efter en lång paus så det är skönt.

Jag läste också den artikeln och tänkte att det var synd att de väntade så länge med att spela in ljudet. Det gick ju knappast förneka det så högt som det verkade vara. Otroligt irriterande ljud.
 
jarlh jarlh skrev:
Är det Grums den här tråden handlar om?

[länk]
Svar nej. Och (just) nu är det tyst här utan att ha fått någon förklaring till vad som lät och hur det så mystiskt kom att upphöra.
 
Intressant tråd! Skulle vara mycket bra om den ursprungliga ljudfilen kunde läggas ut så det går att höra vad det talas om. Eller finns den kanske någonstans i denna 21 sidor långa tråd?
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Fruktsallad
Ja de ska finnas nånstans i början. :)
 
Skönt att det har tystnat!! :ok: Harald: Den fanns förut.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.