Monterar taket på altanen!
Installation av vita takplattor på en altans takstomme med stege och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
T
Börjat med den "stora" trappan :)
 
  • Nybyggd trätrappa utomhus i anslutning till altan under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 4 till
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Det är viktigt med ångbroms, dom sa.
Den ska vara 100% tät, dom sa.
Det kommer bli roligt, dom sa.
Urk, vad har hänt? Är det ångbromsens fel? Jag ska precis till att isolera ett rum med cellulosaisolering, och där rekommenderas en ångbroms. Är det galet?

On topic: lagat taket. Hade ett brutalt läckage. Ca 10 år gammalt tegeltak. Ungefär sex pannor var krossade nedanför ränndalen, och duken precis nedanför var skarvad kant-i-kant. Det har följdaktligen öst in vatten... Lappade med ny duk och klister. Hoppas det håller.
 
  • Ledsen
Pappa1986
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Urk, vad har hänt? Är det ångbromsens fel? Jag ska precis till att isolera ett rum med cellulosaisolering, och där rekommenderas en ångbroms. Är det galet?

On topic: lagat taket. Hade ett brutalt läckage. Ca 10 år gammalt tegeltak. Ungefär sex pannor var krossade nedanför ränndalen, och duken precis nedanför var skarvad kant-i-kant. Det har följdaktligen öst in vatten... Lappade med ny duk och klister. Hoppas det håller.
Mitt inlägg syftade på det omöjliga att sätta ångbroms och få det tätt.
När det gäller frågan om man ska eller inte ska, så lutar nog svaret - av allt jag kunnat läsa och efter att ha pratat med tillverkare - att man helst ska ha någon diffusionsspärr, oavsett typ av isolering. Men att det är viktigt att den blir i stort sett helt tät.
Det är egentligen bara icell som menar att man helt kan strunta i ångbroms/ångspärr.
 
tommib
Ha! Seger!

Fick bort det sista av murbruket igår och ikväll lyckades jag med fruns hjälp putta upp rören genom kanalen.
Bjuder på lite bilder på omgivningen också.

Blåa isolerade rör ledda genom en kanal i en tegelvägg i en rörig byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med rör och en VEAB fläkt i ett rörigt pannrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av rör och värmesystemkomponenter i ett stökigt utrymme med isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör som dragits igenom en kanal i ett oorganiserat och rörigt utrymme under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörinstallation med flera blåa isolerade rör och kopplingar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå isolerade rör som går genom en trästödd väggkanal vid en värmepannans tidigare plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörigt värre i sista bilderna, där har pannan tidigare stått. Nu är det allmänt rörschackt och skräpförvaring. Morgondagens projekt blir att få ner 48 mm rör genom 40 mm hål till krypgrunden. PU-isolering är rätt kompressibel, eller hur?

Plan B blir att sätta en stump oisolerat 22 mm Cu genom just de hålen och anpassa isoleringen efter vad som går igenom. Tyvärr sitter det i hålen som ska användas just nu matning till den sista resten av gamla värmesystemet, den måste flyttas först. Eller bara kopplas bort... Det är ju varmt ute...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Äntligen fått rören flyttade i tvättstugan så nu kan jag montera skåp, ho och bänkskiva. Stommen på plats idag iallafall.[bild]
Oj, en sådan massa rör!
Till en tvättstuga har man väl kallvatten till tvättmaskin och kallt + varmt till tvätthon.
Vad är resten?
 
MrJay
-RB- -RB- skrev:
Hyrde maskinerna och borren. Får se på måndag vad de säger.
-RB- -RB- skrev:
Jag har satt upp mörkläggningsgardiner i gästrummet, solskyddsgardiner i matrum och vardagsrummet och nu fortsätter jag att gräva ner kulverten.
[bild]
Ser prydligt ut. Vad använde ni att gräva med?
 
Spade och skyffel :)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Nyinstallerade svarta skjutdörrar i en renoverad övervåning med ljusa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stoppat in nya skjutdörrarna så nu börjar de se ut som ett hem och inte en bygg arbetsplats på övervåningen (y)
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, en sådan massa rör!
Till en tvättstuga har man väl kallvatten till tvättmaskin och kallt + varmt till tvätthon.
Vad är resten?
Ja det är rören till värmepumpen som går där och vidare till golvvärmefördelarna.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja det är rören till värmepumpen som går där och vidare till golvvärmefördelarna.
Aha, golvvärme!
Ja, det lär ju vara väldigt energibesparande ;)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aha, golvvärme!
Ja, det lär ju vara väldigt energibesparande ;)
Det blir så låg framledningstemp så det är nog lugnt. Fast hade jag gjort om det själv kunde det nog sett annorlunda ut..
 
Lite småtrix. Vattenläcka, kommoden håller på att ramla ner, värmepumpen kör kyla ner i plattan... nytt hus asså :sweat::crysmile:

Rörsystem med kopplingar och flexibla slangar, tecken på vattenläcka och underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläcka vid anslutningsslangar bakom badrumskommod, med synliga vattendroppar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommod med synligt problem, håller på att lossna från väggen, en beige vas står ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men roligare jämförelse på gammal gungställning armkraft vs vinkelslip vs tigersåg.

Närbild av en rostig och skadad del av en gungställning mot en bakgrund av gräs och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad gungställningsstolpe med rostig bult och utskuren del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomrostad metallstolpe i en gungställning med halvborttagna lager och synlig korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
T
Byggt klart trappan :)
 
  • Nybyggd trätrappa som leder upp till en altan, omgivet av grus och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Slipade av bänken ner till 220. Och när det ändå är lågvatten passade jag på att plöja undan så att vatten linjen går bättre
 
  • Slipmaskin på nyslipade träbänkar vid en brygga med utsikt över sjö och en ö på avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplöjd linje längs vattenkanten vid lågvatten med brygga och båt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.