Etikett på en hushållsmaskin med teknisk information och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonteerade delar av en diskmaskin inklusive en mörkröd sensor på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart, mörkröd sensor med etikett, synlig slitage, mot en bakgrund av oklart rum med person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den mörkröda sensorliknande grejen(bild 2 nere till höger) sitter i bottendelen. Är den delen känslig? Tappade den i golvet under rengöringen. Verkar funka för häller man vatten i maskinen när den är igång(utan något program) så tömmer den ut till ”rätt” nivå direkt.
 
A
Den mörkröda är tempsensor och grumlighetsensor som är rätt okänslig för misshandel

Har du gjort rent luft kammaren riktigt i brunnen så är det bara att byta den analoga pressostaten.
Kan vara så att den kommer med ett ombyggnadskit.
 
electroluxaren skrev:
Den mörkröda är tempsensor och grumlighetsensor som är rätt okänslig för misshandel

Har du gjort rent luft kammaren riktigt i brunnen så är det bara att byta den analoga pressostaten.
Kan vara så att den kommer med ett ombyggnadskit.

Tack för snabbt svar!

Det verkar stämma att den mörkröda inte har någon mer funktion än så då maskinen beter sig likadant om man kör utan att ha kontakten i till den.

Luftkammaren är ordentligt rengjort. Den var helt igensatt! Förstår att den inte har fungerat.

Har du tips på var jag köper ny reservdel? Jag har hittat på en sida för 539:- men enligt bild ser den precis likadan ut..
 
Hittade på Electrolux egna webshop för 382:- plus frakt så nu är den beställd. Bara att hålla tummarna nu då!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Skitsnabb frakt från Electrolux webshop. Grymt bra, kom dagen efter jag beställt.

Tyvärr beter maskinen sig likadant med den nya tryckvakten:

Maskinen går igång, brummar på ett tag, blir tyst några sek, brummar på igen, blir tyst några sek, brummar på och börjar pipa o lägger felkod 20.


En reflektion:

Innan jag tog isär maskinen provade jag hälla vatten i botten på maskinen(luckan öppen, maskinen igång utan program valt) och när det kom upp en bit över brunnen så tömde den automatiskt ut vatten tills nivån var nere i brunnen igen. Provade detta flera gången och gjorde likadant varje gång.

Gör man så nu händer det ingenting. Den sk grumlighetssensorn sitter på typ samma höjd i brunnen som vattnet lägger sig på.
Skulle den kunna ha en nivåfunktion i sig?
 
A
Märkligt
Har du fått ihop allt rätt?
Nä grumlighets sensorn/temgivaren påverkar inte detta om den inte är helkass och typ kortsluten vilket kan ge mystiska fenomen
 
A
å andra sidan brukar inte pumpen gå i omgångar om det är den du hör
du har inte vikt, klämpt, täppt i tömningsslangen
 
Grumlighetssensorn var väldigt ”sunkig” innan jag rengjorde den och den har diskat ganska dåligt sista tiden innan den slutade funka helt.
Så det ihop med att jag tappade den kanske gav detta fenomen. Dock borde den i mitt tycke reagera på att man drar ut kontakten till grumlighetssensorn.

Ska kolla avloppslangen men den tömmer ut vatten hur fint som helst...
 
Närbild på en smutsig sensor som hålls i handen, behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sensor före rengöring.
 
electroluxaren skrev:
å andra sidan brukar inte pumpen gå i omgångar om det är den du hör
du har inte vikt, klämpt, täppt i tömningsslangen
Det är ”tömningspumpen” som går tills den lägger i20
 
A
då är det något fel rörande denna
 
Fler idéer?
Tömningspumpen bytt(mkt tystare än gamla). Grumlighetssensorn bytt samt den analoga tryckvakten.
Beter sig likadant med de gamle delarna så det tyder på att jag missat något.
Den kör tömningspumpen i tre omgångar(en dryg minut per gång) innan den lägger felkod i20....
 
A
slangen till pressostaten klämd eller full med vatten?
har du provat att ha vatten i brunnen innan du startar maskinen så att den verkligen känner att den tömmer?
 
Nej det är fritt i den. Lossat i änden vid pressostaten och blåst och det är fritt flöde...

Haft kollat anslutningar mm och kan inte finna något konstigt, allt ser bra ut.

Häller man vatten i brunnen tömmer den ut det men tömningspumpen bara fortsätter gå.

Börjar luta åt en ny maskin även om det tar emot...
 
A
Det kan inte vara så att frigolitbiten i bott3n av maskinen 8nte ligger rätt?
Eller stiften på mikrobrytaren är felkopplade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.