Stickan56
C corre skrev:
Skippa ståltråden och kör med en diamantslipskiva. Dra skåror med den över hela ytan, minst 25-40% av ytan ska vara ren/skårad.
Det går fort, dammar en hel del men tar nolltid jämnfört med andra metoder (förutom blästring).

[länk]
Bra idé, men då behövs en maskin för det också.

Stickan
 
Stickan56
harry73 harry73 skrev:
Det måste vara mycket bättre att ha väggen tät på utsidan och öppet på insidan
Det är nya tider nu. Förr stängde man in fukten numera försöker man bli av med den.

Stickan
 
  • Gilla
Poyman och 5 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Skippa ståltråden och kör med en diamantslipskiva. Dra skåror med den över hela ytan, minst 25-40% av ytan ska vara ren/skårad.
Det går fort, dammar en hel del men tar nolltid jämnfört med andra metoder (förutom blästring).

[länk]
På detta sätt gjorde jag.. Dock var det som att jobba i lütsendimman och grannarna var måttligt nöjda med ett lager damm överallt :D

Stålborsten kasserade jag direkt efter en minut :p
 
  • Husgrund där putsarbetet pågår, med omgivande grävd mark och damm. Stålborsten nämns ej.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en flexslip (diamantslip) från Cramo, Lb, Ramirent eller liknande. Vill du minska dammet hyr du till en damsugare som kopplas på slipen. Lite mer jobb men betydligt billigare än att blästra.
 
  • Gilla
larssonson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Vi blästrar husgrunderna innan vi sätter isodrän/pordrän, och mins 90% av tjäran ska bort så att väggen kan andas.
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Hyr en flexslip (diamantslip) från Cramo, Lb, Ramirent eller liknande. Vill du minska dammet hyr du till en damsugare som kopplas på slipen. Lite mer jobb men betydligt billigare än att blästra.
Tack för tipset. Så du menar att resultaten på ursprungsbilderna ej är tillfredsställande?
 
  • Gilla
larssonson
  • Laddar…
Johan1982 Johan1982 skrev:
På detta sätt gjorde jag.. Dock var det som att jobba i lütsendimman och grannarna var måttligt nöjda med ett lager damm överallt :D

Stålborsten kasserade jag direkt efter en minut :p
Denna typ diamantskiva och en vinkelslip kostar ju ingenting heller.. rätt mycket kvar av skivan efter jobbet också.
 
Jag körde med en vanlig vinkelslip med diamantklinga, svart i fejset blir man men går hyfsat snabbt (y)
 
Diamantklinga är rätt mycket dyrare än stålborsten dock!
 
Vi hade hård asfalt på väggarna så hade aldrig funkat med borste...
 
T TE-Rex skrev:
Vi hade hård asfalt på väggarna så hade aldrig funkat med borste...
OK verkar som jag har ett tunnare lager än dig då. Som du ser på bilderna i ursprungsposten försvinner tjäran hyfsat bra med borsten. Frågan är om det är tillräckligt bra!
 
Personligen hade jag velat ha det betongrent, när man ändå håller på. Testa och se vilken metod som är snabbast?
 
Den typ av borste jag länkade till är brutal och har väldigt svårt att tro att den inte skulle funka för TS när han fåt resultat med den nätta stålborsten.
 
Stickan56
T TorparSten skrev:
Diamantklinga är rätt mycket dyrare än stålborsten dock!
Skall man köra med diamantklinga så hyr man en maskin som går med rätt varvtal och där det går att koppla till en dammsugare.

Stickan
 
Körde min grund med slipskiva i vinkelslipen. Vill minnas att iso/por-drän föreskriver typ 70% rent vilket var enkelt uppnått.
Slipskivan gick fortare än att spåra på de flesta ställen utom där tjäran var väldigt tjockt pålagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.