Hej!

Finns det någon rekommenderad eller optimal vinkel för panelens droppnos? Tror det heter så... Jag menar alltså den snedsågade änden längst ner på panelen.

/Jonas
 
Tackar för det...

Ställer in sågen direkt imorgon... ;D
 
HA! Detta har debaterats hårt på forumet i flera år.

Jag hävdar bestämt att det är 17 grader som är den optimala vinkel. ::) :cool:
 
Jag har ingen anledning att tvivla på dina uppgifter, men blir ändå nyfiken: hur har du kommit fram till detta?
 
Genom empiriska försök får man anta..... ;)

Själv har jag en något glidande skala mellan 15-20, beroende på månfaserna ;D
 
  • Gilla
Twoflower
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag har ingen anledning att tvivla på dina uppgifter, men blir ändå nyfiken: hur har du kommit fram till detta?
Efter 5 år på KTH lärde jag mig att talet 17 är nyckeln till det mesta här i världen. Speciellt inom arkitekturen blir ofta symmetrier kring talet 17 väldigt vackra.

Man kan också läsa att:
17 is known as the Feller number, after the famous mathematician William Feller who taught at Princeton University for many years. Feller would say, when discussing an unsolved mathematical problem, that if it could be proved for the case n = 17 then it could be proved for all positive integers n. He would also say in lectures, "Let's try this for an arbitrary value of n, say n=17."

Och bara en sådan sak:
It is believed that the minimum possible number of givens for a sudoku puzzle with a unique solution is 17.

Läser man på lite förstår man att 17 är som pi ungefär. Fast 17 istället.

Är det nu någon som tvivlar på att det ska vara 17 grader istället för 15?
 
  • Gilla
  • Wow
Torkel Quort och 4 till
  • Laddar…
Jag tror jag ställer sågen på 16,33342 grader. Denna vinkel känns mer och mer rätt ju mer jag tänker på det. :cool:

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Jag tror jag ställer sågen på 16,33342 grader. Denna vinkel känns mer och mer rätt ju mer jag tänker på det. :cool:

/Jonas

Hmmm, ja, det kanske passar bättre där uppe på alptoppen. Vi är nere i dalen kör nog säkrast på 17.
 
  • Gilla
Jean Paul
  • Laddar…
Det må vara så att TALET 17 är vackert, men det betyder inte för den skull att VINKELN 17 är vaker! Att det ska vara 360° på ett varv är ju en godtyckligt vald siffra. Vi kunde lika gärna ange vinkeln i radianer (2[ch960]), goner (400) eller streck (6300).
 
Byggaren skrev:
Jaja, på tekniska högskolor och universitet kan man lära sig en hel del. Även rena...

Men nu gällde det funktionen och inte estetiken. Så upp till bevis på att vatten droppar av lättare från en droppnos på 17[sup]o[/sup] än 15[sup]o[/sup], eller rättar sagt: att vatten inte lika lätt sugs upp i ändträet om snedsågningen är 17 i.s.f. 15[sup]o[/sup].



:cool:
Jag tror att jag avstår från att trötta ut forumet med besvärliga beräkningar och svåra slutsatser denna gång. Men kom gärna och kolla på mina 17 graders kap. Inte en planka har ruttnat. :cool:
 
Det var som 17! :D
----------------------------
Slänger in en, nej, TVÅ brandfacklor:

- De gamla (ärrade) snickarna jag använde till husbygget och framför allt panelmonteringen, hävdade med bestämdhet att det inte spelar någon roll om man kapar vinklat eller rakt. Moderna hus har fasaden 7-10 cm från grunden och hela tanken med att droppnäsan skall hålla vattendroppet längs baksidan av panelen från grunden blir med en gång ointressant.
En plan yta i botten luftar troligtvis bort återstående vatten snabbare än en vinklad kant som hålls våt en betydligt längre tid. Vattnet koncentreras till en kant istf en yta. Skulle inte detta kunna leda till snabbare rötangrepp? Dessutom på framkanten på den snygga fasadens framsida

Nej! Dessa snickare var inga latmaskar som inte orkade kapa vinklat. ;)

- Att vinkla spikläkten är ju helt överflödigt arbete när man kan lägga en remsa oljehärdad masonit på tvären mellan asfaboard/utegips och spikläkten. På så sätt ligger inte spikläkten an mot asfaboard/utegips på mer än 3-5% av ytan. Cirka 3 cm vid den punkt som fäster spikläkten i konstruktionsvirket.
 
Johan Gunverth skrev:
- Att vinkla spikläkten är ju helt överflödigt arbete när man kan lägga en remsa oljehärdad masonit på tvären mellan asfaboard/utegips och spikläkten. På så sätt ligger inte spikläkten an mot asfaboard/utegips på mer än 3-5% av ytan. Cirka 3 cm vid den punkt som fäster spikläkten i konstruktionsvirket.
Ja, det låter som ett smartare förslag! Då fås ju en vertikalluftning bakom panelen vilket inte är helt fel precis. Å lajja med sågen blir det iaf med masoniteremsorna... ;) :)
 
Johan Gunverth skrev:
D
En plan yta i botten luftar troligtvis bort återstående vatten snabbare än en vinklad kant som hålls våt en betydligt längre tid. Vattnet koncentreras till en kant istf en yta. Skulle inte detta kunna leda till snabbare rötangrepp? Dessutom på framkanten på den snygga fasadens framsida
Jag minns att detta diskuterades när detta var på tapeten förra gången..... ;)

Vattnet koncentreras inte till en kant, det droppar av pga att ytspänningen inte håller vattnet kvar på "spetsen".

Tror fanimej det är dags för lite fältprov för att bevisa det överlägsna med just 17 grader.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Bara för info: Älvsbyhus har inte snedkapat alls!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.