Så här blev vårt staket som skall hålla 1.5 åringen säker. I öppningen till trappen har vi en babyDan grind när vi är ute. Inom ett par år kanske det målas vitt.
 
  • Nybyggt trästaket kring altan på ett enfamiljshus för barnsäkerhet, med öppning för trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Stilero bygg Stilero bygg skrev:
Så här blev vårt staket som skall hålla 1.5 åringen säker. I öppningen till trappen har vi en babyDan grind när vi är ute. Inom ett par år kanske det målas vitt.
Mycket snyggt, blir nog väldigt likt ditt fast vårt blir vitt på en gång!
 
A andhak2802 skrev:
Mycket snyggt, blir nog väldigt likt ditt fast vårt blir vitt på en gång!
Tackar! Jag har fått rekommenderat att vänta tills salter trängt ur träet innan jag målar, så det kan vara värt att tänka på.
 
Stilero bygg Stilero bygg skrev:
Tackar! Jag har fått rekommenderat att vänta tills salter trängt ur träet innan jag målar, så det kan vara värt att tänka på.
Vi körde obehandlat för att kunna måla direkt.
 
  • Gilla
Stilero bygg
  • Laddar…
B
Snyggt. Planerar att bygga något liknande. Vad har du använt för dimension på spjälor, överliggare och underliggare, stolpar osv?

Mvh Carl

Stilero bygg Stilero bygg skrev:
Så här blev vårt staket som skall hålla 1.5 åringen säker. I öppningen till trappen har vi en babyDan grind när vi är ute. Inom ett par år kanske det målas vitt.
 
B Baskavoda skrev:
Snyggt. Planerar att bygga något liknande. Vad har du använt för dimension på spjälor, överliggare och underliggare, stolpar osv?

Mvh Carl
Tackar tackar!
Stolpar 2st 45x95 ihopskruvade
Överliggare 45x170
Skruv reglar 45x45
Spjälor 28x45
Försökt hålla mig strax under 10cm mellanrum mellan spjälor för att få det luftigt men ändå barnsäkert.
 
T Tolundb skrev:
[bild] [bild]
Köpte 40*40 radie profil till min balkong, inköptes på en järnhandel för ca 2800kr/ink kapning. Köpte glasfästen ca 60kr/st, gängade hålen för beslagen och lämnade in på galvning och efter till pulverlackering (med lite kontakter blir det ingen större kostnad) ca 1200kr för båda behandlingarna 17 stolpar. Glas kan du hitta för 500-700kr/m2
Snyggt! Till ett riktigt bra pris. Vart hittar du glas för de priserna? Är det laminerat då?

Vi ska ha en likadan lösning och har fått offerter på ca 3000kr/m inkl stolpar och fästen... För dyrt för oss. :(
 
J
Så här blev mitt räcke

Matchar typ staketet då vi har 120 - 60 -120 -60mm varvat där. Här är det ist 95 - 45 - 95 - 45 osv. Inga metallvinklar utan bara skruv

95 längst ner och 45 högst upp. Tillsammans med 45x170 som överliggare blir både övdr och underdel ca 90mm.

Träaltan med räcke med mönstrad design, skruvade utan metallvinklar, och en soffa med filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jotsat skrev:
Så här blev mitt räcke

Matchar typ staketet då vi har 120 - 60 -120 -60mm varvat där. Här är det ist 95 - 45 - 95 - 45 osv. Inga metallvinklar utan bara skruv

95 längst ner och 45 högst upp. Tillsammans med 45x170 som överliggare blir både övdr och underdel ca 90mm.

[bild]
Snyggt!
 
Så här blev vårat som vi färdigställt nu på kvällen.
 
  • Nyfärdigställd vit altanräcke i förgrunden med utsikt över en trädgård och hus i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat träveranda med vit räcke och brun topp i anslutning till ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Så här gjorde vi i stugan, blev snyggt och var enkelt. Gjorde efter byggmax tips på hemsidan Nybyggd träaltan med vita staket vid en stuga, en del byggmaterial syns oanvända, en bil parkerad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Idag blev vårt räcke klart. Byggt med impreg. 95x95 och 8,76mm lamellglas.

Genom att fräsa spår i stolparna slapp vi köpa massor av klämfästen. Rent tidsmässigt vet jag inte om vi tjänade på fräsningen, då det tog en del tid att fräsa i det tryckade virket men vi är nöjda med slutresultatet.
 
  • Nyligen färdigställt träträck med insatta glaspaneler på en solig altan med skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett nyligen installerat räcke med impregnerade trästolpar och lamellglas utan klämfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Albinachos och 3 till
  • Laddar…
Snyggare utan fäste till glaset! (y)
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
B
Stilero bygg Stilero bygg skrev:
Tackar tackar!
Stolpar 2st 45x95 ihopskruvade
Överliggare 45x170
Skruv reglar 45x45
Spjälor 28x45
Försökt hålla mig strax under 10cm mellanrum mellan spjälor för att få det luftigt men ändå barnsäkert.
Blev en variant på ditt förslag. Jag gillar när det känns lätt och då man ser genom så mycket som möjligt.
 
  • Nybyggd träaltan med öppen räcke-design som maximerar genomskinlighet mot naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
48:an och 1 till
  • Laddar…
Fint räcke! tyckte först att det såg ut som vatten under men nu såg jag att det va väg bra höjd i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.