T Toddep skrev:
Japp samma bruk som jag har invändigt. Jo det är stor skillnad på bruken. Weber kunde man bygga med och den ger mer struktur. Antar att du också hade en startlist längst mer på 7mm som gör att man måste putsa 7mm tjockt
Nä, vi har en positiv grundmur som bygger ut 70mm.
Så de putsade ner mot den, sen är den vinklad så vattnet rinner längs med grundmuren.
De la på cirka 9-10mm totalt.
 
T Toddep skrev:
Idag började jag måla huset utvändigt. Ett lager grund primer som jag sprutade dit med tryckspruta vilket va smidigt då den va som vatten.
Sen ska alla väggar målas 2 gånger. Blev några väggar idag. Jag kommer fortsätta imorgon. :)
Vad målar du med för färg och brytning?
 
X xLnT skrev:
Vad målar du med för färg och brytning?
Fanns ju lite att välja på men gick in till colorama och bad om råd så dom sa Jotun. Så blev en färg som andas.
Den heter Jotun Dry tech. Den täcker fint efter första lagret så ska nog bli fint när andra kommer på.
Är den vanliga 0502Y brytningen som även kallas stockholms vit.
Jag hade denna på förra huset och jag vågade inte prova något annat :rofl:
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Kör samma kulör på mitt fast det är träpanel.. hoppas det blir bra
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör samma kulör på mitt fast det är träpanel.. hoppas det blir bra
Stilrent blir det iaf. Snart har jag målat hela huset själv en strykning på 2 dagar. Fördel med puts fasad;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Kanske fel läge att tipsa dig Toddep när du har kommit så långt i ditt bygge, men många kollar här och du har inspirerat mig till att bygga i lättbetong och säkert många andra.(y)

Men ett tips för er som ska bygga med lättbetong är att använda er av en alligatorsåg/elektronisk fogsvans när ni sågar era block.
Jag har använt mig av en fogsvans för lättbetong när jag har murat upp garaget och det har funkat bra men det var lite jobbigare och tog lång tid ovanför fönsterna så jag hade planer på att hyra en bandsåg till huset när det var dags för blocken ovanför fönsterna. Men fick ett tips om att testa en alligatorsåg.

Så en sådan köptes in. Och den funkade riktigt bra. :D(y)Att man inte tänkte på det tidigare. Det blir en fröjd att använda till huset.

Hittade den videon på Youtube som övertygade mig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
K Klumpen46 skrev:
Kanske fel läge att tipsa dig Toddep när du har kommit så långt i ditt bygge, men många kollar här och du har inspirerat mig till att bygga i lättbetong och säkert många andra.(y)

Men ett tips för er som ska bygga med lättbetong är att använda er av en alligatorsåg/elektronisk fogsvans när ni sågar era block.
Jag har använt mig av en fogsvans för lättbetong när jag har murat upp garaget och det har funkat bra men det var lite jobbigare och tog lång tid ovanför fönsterna så jag hade planer på att hyra en bandsåg till huset när det var dags för blocken ovanför fönsterna. Men fick ett tips om att testa en alligatorsåg.

Så en sådan köptes in. Och den funkade riktigt bra. :D(y)Att man inte tänkte på det tidigare. Det blir en fröjd att använda till huset.

Hittade den videon på Youtube som övertygade mig. [media]
Jag kan nog hålla med. Det är jobbigt att såga förhand men bara så alla vet så har jag sågat precis alla block helt förhand så det går men är väldigt jobbigt och då speciellt vid dörrar och fönster där många block måste klyvas.

Så en aligator såg kan nog rekomenderas om man inte lyckas hitta en pris värd bandsåg.
 
  • Gilla
Klumpen46
  • Laddar…
Äntligen dax att montera stuprör. Blev lite mer jobb då böjen tog emot fotbrädan så fick börja med att förlänga med en 10cm bit rör som jag fick krympa för att få till det.
För er som undrar så finns det en tång till detta.
 
  • Stuprör och böjar ligger på ett bord utomhus med verktyg för montering av stupröret synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av stuprör med förlängd böjd sektion nära fotbrädan på en husgavel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterat stuprör vid hushörn med förlängd bit rör och anpassad böj mot takrännan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med nymonterat stuprör nedanför takets hörnböj som möter en fotbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10cm bit rör förlängning med krympt ände för montering av stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pette och 5 till
  • Laddar…
Vad du är flitig;)(y)
 
R RoffeN skrev:
Vad du är flitig;)(y)
Aumen tack:D
 
T Toddep skrev:
Stilrent blir det iaf. Snart har jag målat hela huset själv en strykning på 2 dagar. Fördel med puts fasad;)
Själv använde jag infärgad puts. Klart på en gång och diffusionsöppet(y)
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Själv använde jag infärgad puts. Klart på en gång och diffusionsöppet(y)
Va det krats puts du avslutade med?
Fanns ett alternativ jag tänkte köra på och det va 2 lager weber puts och sen måla en gång och sist färgad krats puts med lite struktur men det blev måla 2 gånger istället.
 
Använde Capatec Solid system från Caparol.
 
R RoffeN skrev:
Använde Capatec Solid system från Caparol.
Har själv tänkt att använda den. Har du några synpunkter på deras putssystem?
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
K Klumpen46 skrev:
Har själv tänkt att använda den. Har du några synpunkter på deras putssystem?
Mycket bra! Jag har både putsgrund 610 och Amphisilian K15 över om du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.