M mabr006 skrev:
TS: Mycket snyggt jobb! Klart snyggast att behålla som det är!
Håller med men vågar inte riktigt på grund av småbarn!
 
Z Zkee skrev:
Hej lite bilder på räcke jag håller på med.
Vill du ha steg för steg med mätning, borr, plugg, lim å allt så kan jag göra en när jag gör nästa sektion. Sen ska det på en överliggare till också som ligger på stolparna.

[bild]
[bild] [bild]
Tack, blir ungefär samma men köpte monteringsklart från en snickare. Väldigt fint!
 
A andhak2802 skrev:
Tack, blir ungefär samma men köpte monteringsklart från en snickare. Väldigt fint!
Bra val, svårt för små att klättra på stående spjälor. Jag råkade välja en cm för stort avstånd från golv till första underliggare, råkade ta fel distansbitar när jag satte första två sektionerna, håll det under 10cm. Och inga spjälor med mer än 10 cm mellan så ingen liten kan trycka sig mellan och fastna. Mitt råd bara, hoppas snickaren är bra
 
Z Zkee skrev:
Bra val, svårt för små att klättra på stående spjälor. Jag råkade välja en cm för stort avstånd från golv till första underliggare, råkade ta fel distansbitar när jag satte första två sektionerna, håll det under 10cm. Och inga spjälor med mer än 10 cm mellan så ingen liten kan trycka sig mellan och fastna. Mitt råd bara, hoppas snickaren är bra
Tack för tips! Själva tillverkningen av räcket görs separat sen kommer allt i delar som svärfar monterar. Bra att ha kunskap i släkten när man själv är helt grön på byggande men har fullt med idéer!
 
C C_willy skrev:
[bild]
Räcke på mitt förra hus, rostfria rör och tryckt.
Snyggt1, Vart har du köpt rören?
 
Balkonggolv i trä med en soppkvast, utsikt över vatten i bakgrunden, grå himmel ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkong med utsikt över vatten med nyinstallerade glasräcken och metallstolpar, trägolv och en markis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte 40*40 radie profil till min balkong, inköptes på en järnhandel för ca 2800kr/ink kapning. Köpte glasfästen ca 60kr/st, gängade hålen för beslagen och lämnade in på galvning och efter till pulverlackering (med lite kontakter blir det ingen större kostnad) ca 1200kr för båda behandlingarna 17 stolpar. Glas kan du hitta för 500-700kr/m2


A andhak2802 skrev:
[bild] [bild] [bild]

Hej,

Precis klar med trallen men osäker på hur man snyggast får till ett räcke. Hur har ni andra gjort? Tänker att räcket inte ska gå på den övre delen av altanen mot toppen av berget utan endast på sidorna samt trappen.

Tack!

Mvh Andreas
 
  • Gilla
  • Älska
Albinachos och 11 till
  • Laddar…
T Tolundb skrev:
[bild] [bild]
Köpte 40*40 radie profil till min balkong, inköptes på en järnhandel för ca 2800kr/ink kapning. Köpte glasfästen ca 60kr/st, gängade hålen för beslagen och lämnade in på galvning och efter till pulverlackering (med lite kontakter blir det ingen större kostnad) ca 1200kr för båda behandlingarna 17 stolpar. Glas kan du hitta för 500-700kr/m2
Väldigt fint, trevlig utsikt!
 
A andhak2802 skrev:
Väldigt fint, trevlig utsikt!
Tack
Vättern är det du ser
 
pacman42 pacman42 skrev:
Trästomme med grå vindduk. Extremt praktiskt och bra. Flera olika exempel finns i trådar här på BH. Här finns ett exempel på en leverantör:
- [länk]
Här är en bild också. Då duken innehåller något kevlarliknande så rivs den inte ens sönder om man skär hål i den. Altan med träram och slitstark genomskinlig duk som vetter mot en grön landsväg och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
[bild] [bild] [bild]

Hej,

Precis klar med trallen men osäker på hur man snyggast får till ett räcke. Hur har ni andra gjort? Tänker att räcket inte ska gå på den övre delen av altanen mot toppen av berget utan endast på sidorna samt trappen.

Tack!

Mvh Andreas
Jag är allergisk mot alla räcken som får det att se ut som lådor eller dansbanor. Du har byggt en mycket fin altan. Jag tycker du skall ha ett enkelt räcke till trappens ena sida (mot huset), samt ett horisontellt insynsskydd med tunna bräder bakåt (från huset ut mot berget). Inget mer.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
K KjellP skrev:
Snyggt1, Vart har du köpt rören?
Tack.
Det var via en stålgrossist, kallades tydligen pulpettrör. 22 eller 25mm om jag inte minns fel.
 
Budgetlösning med 6 mm lina från Biltemas båtavdelning och väldigt många skruvöglor. Tanken var att skymma utsikten så lite som möjligt.
Räcke med kryssmönster av tunna linor och skruvöglor framför en veranda med minimerad utsiktsskymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Inget bra svar, tänkte inte på det bara!
Om du har skruvat trallen är det ju enkelt att skruva bort den tillfälligt på den plats där du vill ha räcket, för att sedan fästa stolparna på insida av stommen. Du kommer förmodligen behöva sätta några bärlister på stolparna så att du kan skruva tillbaka trallen på en ny fästpunkt.
 
nikasp
Nu kanske du redan gjort det men tänk barnsäkert! Man blir helt förvånad av vilka knipor små barn lyckas försätta sig i när de kryper och klättrar. Lilltjejen blev hängande i luften upp och ner i galonbyxorna när hon fastnade i en gren i skogen en gång. Omöjligt att ta sig loss själv. Skulle absolut inte ha rep eller liknande saker som medför risk för strypning om de tar sig halvvägs igenom och ramlar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vårt nymålade räcke

Nymålat, vitt trätrallräcke runt en altan med ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.