Gjorde själv på ett liknade sätt. Men jag tog ledigt i en månad för att få de av marken så att säga. Jag hade gjort grunden på semestern och en månad efter jobbet innan jag tog ledigt. På den lediga månaden han jag från grunden upp till taket på med pappen och hade börjat isolera lite grann. (från september till November)

Var sedan tvungen att sluta jobba på det i 18 månader på grund av sjukdom. De enda som gjordes under denna tiden var att takpannorna lades på så pappen inte skulle bli förstörd.

När jag blev frisk igen gick de undan. Fixade resten av isoleringen. Hade rörmockare fixa hela rörinstalationen. Eftersom de inkluderade ett helt nytt värmesystem, så var de lite över mitt huvud. Plattsättare för att fixa fuktspärr och kakling av badrummet, elektriker som fixa en ny terminal och sladdarna där till. De enda folket vi hade inne. Alla 3 samma vecka. 2 månader efter att vi hade nystart var allt klart utom tapeter och målning.. vilket vi tog lite undan för undan över hösten. Totalt 80m^2 bostadsyta som byggdes till samt ett uterum på 30m^2. Vist finishing ser lite billig ut.. men huset var billigt med. Var faktiskt inte speciellt många timmar som jag faktiskt spenderade med att bygga huset.
 
  • Gilla
GomorronYxskaft och 1 till
  • Laddar…
Hehe, ja det ska vara en Rocket Scientist till att bygga hus effektivt och billigt! :-D Men absolut, jag känner fler civilingenjörer och doktorer som varit lediga för att bygga billigt. Det gör ju inget att familjen ställer upp på det hela dock... ;-)
 
Tur man är statstjänsteman så man har tid att både jobba och bygga...
 
  • Gilla
term och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
Tur man är statstjänsteman så man har tid att både jobba och bygga...
-Hur många jobbar här då?
-Ungefär hälften!
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Man får inte glömma att räkna med inkomstbortfallet. Två ingenjörer borde innebära ca 800000 efter skatt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Det vore intressant att höra vad Skatteverket tycker om detta upplägg. Uppenbarligen har de ju "tjänat" pengar på att bygga själva, alltså borde de beskattas! Dessutom har de haft mage att undanhålla skatt eftersom de inte jobbat och fått inkomster från deras normala jobb! Var är Skatteverket när dom behövs?
 
  • Haha
  • Gilla
Hidoo och 10 till
  • Laddar…
Undrar hur många timmar jag som hantverkare måste jobba för att ta in en hantverkare :thinking:
I det här fallet kanske poängen inte är den att hantverkare är dyra för att vi sen badar i sedlar hemma men andra trådar här på forumet antyder på det :rolleyes:

Bra jobbat med husbygget! Som plåtslagare kan jag notera att plåten inte är fackmannamässigt utförd men den fyller garanterat sin funktion med lite tätmassa i skarvarna:cool:
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
"De hade fått jobba ca 3 timmar för att kunna betala en hantverkare i en timma". Det är något fel med skattesystemet, detta borde inte var möjligt.
 
  • Gilla
Mach77777 och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
För att komplettera mitt tidigare inlägg, gillar bygget och har följt det hela tiden. Önskar jag kunde gjort något liknande, jag spenderar min fritid på detta istället. :)
 
Det man förlorar är tiden då det tar mycket mycket längre tid att få sitt hus.
Skulle varit intressant med en mer info om hur mycket det kostat istället för att dom ”tror” att dom tjänat pengar.
 
Hur mycket påverkar det pension och SGI att vara ledig i ett år?
 
  • Gilla
StenQL
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
Undrar hur många timmar jag som hantverkare måste jobba för att ta in en hantverkare :thinking:
Hantverkare som fakturerar 600:- timmen verkar rätt normalt, räknat på 172 timmar per månad blir det 103200:-

Slog lite snabbt i en räknesnurra online (Stockholm);

Arbetsgivaren betalar för dig 269 411 kr
Arbetsgivaravgift - 64 411 kr
Din bruttolön = 205 000 kr
Kommunalskatt - 60 923 kr
Statlig inkomstskatt - 39 914 kr
Pensionsavgift, netto - 0 kr
Jobbskatteavdrag + 0 kr
Public service-avgift - 112 kr
På ditt lönebesked = 104 051

Antar vi sen att du har 200:- i timmen så innebär det 1025 arbetstimmar per månad.
OBS!! Tar ingen hänsyn till utebliven pension, men 851:- för material per månad är inte så tilltaget heller ;)
 
En hantverkare behöver jobba ca 3,5 timmar för att betala en annan hantverkare.

Om man räknar med att de flesta hantverkare ligger runt 140kr timmen efter all skatt. Samt att de får betala den andra hantverkare ca 500kr timmen före skatt samt övriga kostnader.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Gottfrid Svartholm Varg?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.