Avloppsröret från brunnen i garaget går även den i pilens riktning, detta ser man på var renspluggen sitter.
 
Går det att ta bort den yttre delen av slangen kanske? Inga fler brunnslock på dessa tre meter mellan golvbrunnarna?
 
S
Osannolikt att spygattens utlopp rinner in i huset. Troligare att röret från garagets golvbrunn går ihop med spygattens utanför huset och vidare till kommunens ledningar i gatan.
Kanske finns en avloppsritning på kommunens arkiv för bygglovsärenden? Om du vet fastighetsbeteckningen kan dom säkert ge besked om det finns en ritning som du kan få en kopia på.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Går det att ta bort den yttre delen av slangen kanske? Inga fler brunnslock på dessa tre meter mellan golvbrunnarna?
Vad menar du?

Nej inga mer lock mellan dessa
 
S Stegatorparn skrev:
Osannolikt att spygattens utlopp rinner in i huset. Troligare att röret från garagets golvbrunn går ihop med spygattens utanför huset och vidare till kommunens ledningar i gatan.
Kanske finns en avloppsritning på kommunens arkiv för bygglovsärenden? Om du vet fastighetsbeteckningen kan dom säkert ge besked om det finns en ritning som du kan få en kopia på.
Tror du har rätt försökte spola vatten hårt ner i brunnen i garaget för att se om något kom ut utomhus men inget. Visserligen är väl röret där tätt med kanske.

Lite längre upp har jag postat en bild där du ser kommunala avloppsrörets position i blått och markerat position på utebrunnen i rött
 
Jag kan bara inte se att kröken på spygatten går i riktning mot avloppsröret det stora kommunala. Men känns ologiskt att den inte skulle gå åt det hållet känns egentligen som enda alternativet iom att det andra är in under huset.
 
Det är inte så att den där spygatten är kopplad till husets dränering i och med att den dels är så djup och det troliga utloppet är riktat in mot huset ?
Regnvatten brukar ju inte ligga så djupt, så det ör mindre troligt att det är kopplat på den ledningen. Men oavsett brukar alla dessa mynna i en brunn, regnvatten överst och dränering nederst, intill husväggen, innan det leds vidare ut på det kommunala nätet.

Jag har en liknande spygatt hemma utanför garaget hemma, men den är kopplad till avloppet i garaget. Din är mycket djupare så den är troligen inte koppad på avloppet.
 
GoC GoC skrev:
Det är inte så att den där spygatten är kopplad till husets dränering i och med att den dels är så djup och det troliga utloppet är riktat in mot huset ?
Regnvatten brukar ju inte ligga så djupt, så det ör mindre troligt att det är kopplat på den ledningen. Men oavsett brukar alla dessa mynna i en brunn, regnvatten överst och dränering nederst, intill husväggen, innan det leds vidare ut på det kommunala nätet.

Jag har en liknande spygatt hemma utanför garaget hemma, men den är kopplad till avloppet i garaget. Din är mycket djupare så den är troligen inte koppad på avloppet.
Vet faktiskt inte, tror inte det finns någon dränering under grunden. Huset är sten och från 1939.

Ska se imorgon om jag kan bli klok på vinkeln i kröken, kanske kan filma den med endoskopet med lite tur
 
M Montgomery skrev:
Vad menar du?

Nej inga mer lock mellan dessa
Oj jag var visst lite otydlig, jag menar yttersta delen av damsugarslangen. Men risken är kanske att man fastnar i det trasiga röret nere i böjen...
 
  • Gilla
Oscar Hamréus1
  • Laddar…
S
Hus från 1939 har sannolikt inte separerade system för spillvatten och dagvatten utan s.k. kombinerat där dränering och någon spygatt är kopplad till husets spillvattenavlopp. Stuprör avslutades i regel över mark.
Idag är en sådan koppling inte tillåten i nybyggnad.

Har du inte någon rens i källargolvet så du kan se var avloppet går ut från huset?
 
Troligen är det bilmaskin som krävs för att råds bot på detta. Gamla tre tums gjutjärnspelare med 80 år på nacken är nog hopplöst att försöka reparera. Butte själv ett par meter tretumsrör i källaren för ett par år sedan. Kröken var som din helt sönderrostad med hål rakt ner i marken och det fanns ingen botten kvar i det röret ledde vidare till ett fyrtums keramiskt Höganäs rör.
 
S
Så är det. Finns nog ingen genväg i detta fallet när rör och böj är helt borta.
 
GoC GoC skrev:
Troligen är det bilmaskin som krävs för att råds bot på detta. Gamla tre tums gjutjärnspelare med 80 år på nacken är nog hopplöst att försöka reparera. Butte själv ett par meter tretumsrör i källaren för ett par år sedan. Kröken var som din helt sönderrostad med hål rakt ner i marken och det fanns ingen botten kvar i det röret ledde vidare till ett fyrtums keramiskt Höganäs rör.
Fantastisk autostavning ser jag. Men det är nog begripligt oavsett.
 
Gjort en macgywer och tejpat ihop en slang med dammsugaren samt även endoskopet en sväng.. kan nu konstatera att kröken går ut mot gräsmattan och inte mot garaget. Dock är det kompakt med jord o skit så har bara kommit in kanske 1 dm totalt horisontellt. Skulle behöva ha något i stål som är flexibelt och man kan använda med kraft för att få loss.

Annars kanske högtryckstvätt med någon tillsats man kan mata ner i röret o spola med skulle ha effekt
 
  • Tejpad slang ansluten till dammsugare och endoskop vid ett avloppshål på en betongyta, med jordrester runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Troligen är det bilmaskin som krävs för att råds bot på detta. Gamla tre tums gjutjärnspelare med 80 år på nacken är nog hopplöst att försöka reparera. Butte själv ett par meter tretumsrör i källaren för ett par år sedan. Kröken var som din helt sönderrostad med hål rakt ner i marken och det fanns ingen botten kvar i det röret ledde vidare till ett fyrtums keramiskt Höganäs rör.
Om det kommer till det alternativet, kan jag då bila och koppla ihop med rör/brunn på insidan av garaget?

Känns som det skulle bli betydligt billigare än alternativet o gräva ut i gräsmattan och ta sig under muren med som är placerad där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.