L LJN1954 skrev:
Min app/applikation krånglar, gjorde en schemaändring igår och därefter så snurrar" Spara ändringar" hela tiden" i appen. Har startat om telefon (Iphone) , klipparen och gateway? Någon som har idé vad man ska göra som nästa steg, vill helst inte göra en fabriksåterställning på klipparen.

/Lennart
Låter definitivt som att den inte har en bra uppkoppling till gatewayen, som @etompau skriver. Min erfarenhet säger att det ganska snabbt blir en dålig uppkoppling. Dock fungerar min i hela trädgården, så jag kan inte säga exakt när det blir "för dåligt".
 
G golfgreen skrev:
Manuell klippning gör att den fortsätter klippa tills den har uppnått dygnets maximala klipptid, efter det så går den tillbaka till laddstationen och väntar tills nästa schema.
Eventuellt klipper den bara så länge att den kan stå tillräckligt lång tid i laddstationen för att påbörja nästa schema normalt.
Den kommer i alla fall att klippa vid nästa schema och den kommer inte att klippa längre än vad den aktuella modellen är specad för.
så länge klippte inte min. jag skickade ut den vid 13-tiden och när vi kokm hem vid 18-tiden stod den i stationen och sa att den skulle klippa nästa gång måndag 10:00 enligt schema. Då hade den inte klippt sen fredag 10-14 (ledig på lördagar) och den hade klippt <2 min när den fattade att den skulle gå hem då det regnade. Det är en Smart Life 750 och den ska ju tugga 62m2/h. 750m2 / 62m2/h = 12h, men den klippte uppenbarligen max 5h inkl laddtider när jag skickade ut den manuellt....
 
G golfgreen skrev:
Låter definitivt som att den inte har en bra uppkoppling till gatewayen, som @etompau skriver. Min erfarenhet säger att det ganska snabbt blir en dålig uppkoppling. Dock fungerar min i hela trädgården, så jag kan inte säga exakt när det blir "för dåligt".
Min snurrade bra länge igår för varje ändring. Jag har Gatewayen ca 7m från klipparen och det är gips-gullfiber-gips-träpanel emellan (garaget/förrådet är byggt som oisolerat med gips och träpanel utanpå reglarna och så isolerade föregående ägare och satte gips på insidan). Signalstyrkan är "god".
Kan det varit sega servrar igår tro? Trafiken via appen lär väl vända på nån server antar jag...?
 
J johfo skrev:
Min snurrade bra länge igår för varje ändring. Jag har Gatewayen ca 7m från klipparen och det är gips-gullfiber-gips-träpanel emellan (garaget/förrådet är byggt som oisolerat med gips och träpanel utanpå reglarna och så isolerade föregående ägare och satte gips på insidan). Signalstyrkan är "god".
Kan det varit sega servrar igår tro? Trafiken via appen lär väl vända på nån server antar jag...?
OK, då låter det inte som dålig mottagning mellan gateway och klippare.
Förresten, nu när du säger det så hade jag lite strul att få iväg min att börja klippa i lördags. Det var dock bara problem med en av mina två så jag reflekterade inte över att det kunde vara något strul med deras server. Det kan ju helt enkelt vara så att dom har flera servrar.
 
Ang. servrarna så har jag för mig att jag läste att Gardena använder AWS,alltså grejor från Amazon. Skulle tro att det är lätt att skala upp efter behov. Sedan är det ju knappast en strömningstjänst det handlar om.
 
Jag kan starta och stoppa klipparen, sätt den på 24 timmars klippning mm. så Gatewayen är nog OK. Men är det serverfel i molntjänsten då är det ju kört. Trodde att när jag var hemma att kommunikation skedde via husets Wifi?

Hälsningar, Lennart
 
L LJN1954 skrev:
Jag kan starta och stoppa klipparen, sätt den på 24 timmars klippning mm. så Gatewayen är nog OK. Men är det serverfel i molntjänsten då är det ju kört. Trodde att när jag var hemma att kommunikation skedde via husets Wifi?

Hälsningar, Lennart
Det är rätt vanligt att man skickar trafiken via en server för att förenkla allt. Men då får det med sig nackdelen att servern kan sluta fungera.
Men nu är det väl ingen här som verkligen vet hur det är. Är man intresserad och tekniskt insatt så kan man ju ganska enkelt avlyssna trafiken från appen och se var den går.
 
G golfgreen skrev:
Det är rätt vanligt att man skickar trafiken via en server för att förenkla allt. Men då får det med sig nackdelen att servern kan sluta fungera.
Men nu är det väl ingen här som verkligen vet hur det är. Är man intresserad och tekniskt insatt så kan man ju ganska enkelt avlyssna trafiken från appen och se var den går.
Jag är rätt övertygad om att det går via en server. Annars skulle man ju behöva vara inom intranätet för att kunna titta med en annan enhet. Skulle hemmets bredband vara offline skulle man då kunna göra ändringar som inte syns från en enhet off-site.
 
J johfo skrev:
Jag är rätt övertygad om att det går via en server. Annars skulle man ju behöva vara inom intranätet för att kunna titta med en annan enhet. Skulle hemmets bredband vara offline skulle man då kunna göra ändringar som inte syns från en enhet off-site.
Det kan ju gå via servern enbart när man är utanför intranätet. Det är ju för övrigt ännu lättare att testa. Rycka ur sin internet-kabel och se om man kan kommunicera med klipparen fortfarande. Jag gissar på att man inte kan det.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
N
Jag har ett staket i mellan framsida å baksida på gräsmattan på grund av att barnen ej ska smitta t framsidan:)

Höjden på roboten är 26 cm. Kan jag sätta staketet 35 cm över marken utan att den tar i?
 
N Nybergzzz skrev:
Jag har ett staket i mellan framsida å baksida på gräsmattan på grund av att barnen ej ska smitta t framsidan:)

Höjden på roboten är 26 cm. Kan jag sätta staketet 35 cm över marken utan att den tar i?
I teorin kan du väl sätta staketet 27 cm ovanför, den har ingen form av radar så det är enbart om den fysiskt tar i som den kommer att vända.
Men ok, lite marginal skadar ju inte, så 35 cm blir nog bra :)
 
Tog bort parkoppling i klipparen, reset på gatewayen, installerade om appen och sedan en ny installation + parkoppling. Så nu är jag på banan igen :)
 
N
G golfgreen skrev:
I teorin kan du väl sätta staketet 27 cm ovanför, den har ingen form av radar så det är enbart om den fysiskt tar i som den kommer att vända.
Men ok, lite marginal skadar ju inte, så 35 cm blir nog bra :)
Tack för svar.
Läste att Laddstation helst ska stå i skugga men om den står i sydväst läge är de ngt problem?
 
N Nybergzzz skrev:
Tack för svar.
Läste att Laddstation helst ska stå i skugga men om den står i sydväst läge är de ngt problem?
Du fick väl med ett tak? Det tror jag skyddar bra. Jag har min i skugga men det var mest där att det var bästa stället att ha den på.
 
Av olika anledningar blev jag plötsligt med Smart Sileno city 500 idag. Kunde inte motstå för 6500kr.

Hur är det med avancerade inställningar/servicemeny på dessa?
Är det också möjligt att uppgradera firmware själv enl rykte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.