E etompau skrev:
Det har har funnits en kommersiell produkt som gjorde ungefär det du beskriver (tidstyrning av olika guidekablar), kanske med enklare utrustning. Har ej sett att den slog igenom på marknaden. Kommer nu inte ihåg vad den hette, ska se om jag hittar mer info om den.
Det var nog denna.

http://www.billingeide.com/

Webshopen funkar inte och telefonnumret funkar inte.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
P pergihint skrev:
Uppdatera


Håll oss gärna uppdaterade! Jag rapporterar om jag gör ett försök innan dess. Tusen tack!
Har nu inhandlat alla delar, så skall bara ta mig tid att pilla ihop det.

Sedan är det viktigt att veta några saker om min lösning.
  • Man leker med 230v så är man inte bekväm med det, låt bli.
  • För att det skall fungera måste ju inställningarna för båda guiderna vara likvärdiga, d.v.s. startpunkterna måste kunna ha samma avstånd från laddstationen.
 
  • Gilla
pergihint
  • Laddar…
G goeran skrev:
Det var nog denna.

[länk]

Webshopen funkar inte och telefonnumret funkar inte.
Är nog i grunden samma idé även om den inte verkar vara lika avancerad. Men svårt att säga utan att ha testat den.
Hemsidan gav dock inget seriöst intryck :crysmile:
 
G goeran skrev:
Har nu inhandlat alla delar, så skall bara ta mig tid att pilla ihop det.

Sedan är det viktigt att veta några saker om min lösning.
  • Man leker med 230v så är man inte bekväm med det, låt bli.
  • För att det skall fungera måste ju inställningarna för båda guiderna vara likvärdiga, d.v.s. startpunkterna måste kunna ha samma avstånd från laddstationen.
Ser med spänning fram emot resultatet. Har en god vän som är elektriker, så ordar med honom sen. Syftet med att ha två guideslingor är att komma åt två lika stora områden i trädgården (med separata bibytor på samma avstånd), så detta kommer passa perfekt!
 
N
Vad är smalast passage på gardena?
 
N
N Nybergzzz skrev:
Vad är smalast passage på gardena?
Läste på gardena.
 
N Nybergzzz skrev:
Läste på gardena.
På min smart 1000 har jag en kort (ca 1m) där det inte är bredare än ca 60-70cm. Kablarna ligger riktigt tätt, men det fungerar utmärkt. Den klipper dock inte där.
 
G goeran skrev:
På min smart 1000 har jag en kort (ca 1m) där det inte är bredare än ca 60-70cm. Kablarna ligger riktigt tätt, men det fungerar utmärkt. Den klipper dock inte där.
Liknande här. Har en passage med stenplattor som är ganska smal. Kablarna ligger ungefär som jag ritat in nedan.
Funkar bra! (y)

PS: med en Smart Life 1000
 
  • Trädgårdspassage med grå stenplattor och digitalt inritade orange och rosa linjer som representerar kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Bod74 Bod74 skrev:
Liknande här. Har en passage med stenplattor som är ganska smal. Kablarna ligger ungefär som jag ritat in nedan.
Funkar bra! (y)

PS: med en Smart Life 1000
Tack för att du tog dig tid att ladda upp en bild:)
 
N
G golfgreen skrev:
Ja, jag vet att det är "+/-" vilket är lite konstigt. Minus om man har en komplicerad gräsmatta? Plus om man har en enkel?
1000 klipper ju fler timmar per dag så det är absolut ett alternativ om man är osäker på begränsningen. Men, skulle 750 ha klarat av det så tjänar man ingenting på att ha köpt en 1000. Det kan ju dock vara svårt att veta i förväg om gräsmattan är på gränsen för stor.
Enligt manualen är ju 1000 till och med lite, lite långsammare jämfört med 750 även om det är mycket marginellt.
Jag har mätt och kollat upp exakta mått på lantmäteriet.

Min trädgård är ungefär 650.

Har skrivit en del i rob tråden med och anser att valet är mellan en sileno life 750 eller rob1000.

Priset skiljer 1500kr och med gardena får man med ett hus.
 
N Nybergzzz skrev:
Jag har mätt och kollat upp exakta mått på lantmäteriet.

Min trädgård är ungefär 650.

Har skrivit en del i rob tråden med och anser att valet är mellan en sileno life 750 eller rob1000.

Priset skiljer 1500kr och med gardena får man med ett hus.
Ta Gardena då. Huset är värt ca 2000 och life är helt vattentäta så man kan skölja av dom med slang underifrån.
 
A ante_ante skrev:
Är en Sileno 1000 nåt att satsa på? Har ca 400kvm yta som ska klippas. Värsta lutningen är väl 35-40% annars under. Har förstått att guidekabel är att föredra.
Jag tänker beställa en sådan. Har närmare 600 kvm gräsyta och en ganska brant slänt till en platå. Bestämde mig efter att ha tittat på denna youtubefilm
Tror det blir jättebra.
 
A Aina112 skrev:
Jag tänker beställa en sådan. Har närmare 600 kvm gräsyta och en ganska brant slänt till en platå. Bestämde mig efter att ha tittat på denna youtubefilm [media] Tror det blir jättebra.
Vart en likadan, kommer till veckan :)
 
N
A ante_ante skrev:
Vart en likadan, kommer till veckan :)
Hur kmr det sig att ni väljer en äldre modell?
Ställer av ren nyfikenhet då jag går i köp tankar.
 
N Nybergzzz skrev:
Hur kmr det sig att ni väljer en äldre modell?
Ställer av ren nyfikenhet då jag går i köp tankar.
Silen Life är inte en uppföljare till "gamla" Sileno, det är ett komplement. Den gamla klarar t.ex. brantare lutning och finns även för större ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.