Egenbyggt växthus på 32m2 glasat med linoljekitt, uppfört i en solig trädgård med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inte mitt men hjälpt till att glasa och kitta ett egenbyggt växthus på 32m2. Linoljekitt och +30C vart kladdigt... men hanterbart.


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Klippt ner Thujorna lite :)

Före:
Oklippta Thujor framför husentrén med stege och häcksax redo för beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Entré med nedsågade Thujor som bildar en bågbro över trädäcket till ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 9 till
  • Laddar…
Två jättestora närgångna pingviner ...? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Miss_Spyro och 4 till
  • Laddar…
Flyttat på drygt 3 ton sten. Det blir nog inget gymkort i år heller...

Före
Renoveringsprojekt med sten, tegel och en domkraft vid en grundmur under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mittemellan
Stegområde under konstruktion med skottkärra, stenblock och verktyg, stöttat med pallar och en hydraulisk domkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Hög med sten och grus under husgrund, skottkärra och verktyg synliga, stenflyttningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfekt jobb i 27 graders värme... :sweat:
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
tommib
Löst, delvis, problemet med den igensatta skorstenskanalen. Billös gräsänkling som jag är fick jag ta vad jag hade hemma och det var ett 22 mm kopparrör i lagom längd. Röret var redan kass eftersom jag använt det som en poking stick till en annan grej i höstas så det var inte kapitalförstöring den här gången.

Med ett par bestämda hugg uppåt så kom en tredjedel av bruket ner, i ansiktet på mig, och skapade ett fint dammoln i tvättstugan som är där pannan förut stod. Kul. Nu kunde jag i alla fall se ficklampan som jag hade hissat ner uppifrån och se att där är en ca 10-15 cm lång plugg av bruk. Kopparröret var en framgångsrik renspinne men jag måste nog plasta in arbetsplatsen lite för att slippa dammtorka hela tvättstugan sen. Ev stänger jag bara in mig i skrubben där pannan stod, det är ju hela 70x90 cm plats, med massa rör för värme och tappvatten. Orkar inte göra det ikväll bara.

Ja, passade på och grävde ur en halv kubik lera/grus/sten ur krypgrunden också. Pumpgropen börjar ta form nu. Blåste sen rent berget med högtryck så nu ser man verkligen var berget går och vad som är löst.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kapat upp all gammal takplåt (28 kapskivor gick åt) till grannarnas stora glädje och fyllt containern med allehanda byggskrot så nu börjar man se marken igen.

En container överfylld med byggskrot, inklusive bitar av takplåt, på en grusläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag monterat en låda i ett Ikea köksskåp (med dörr) som kommer att bli förvaring för diverse mätutrustning som drivs av batteri.
Har även hunnit en sväng till tippen med skräp från garaget.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
tommib
Vad snällt av dig TeroM att påminna grannarna om att de är lediga och att du arbetar i ditt anletes svett medan de bara slappar. Det ökar njutningen i grannarnas ledighet :)
 
  • Gilla
  • Haha
Miss_Spyro och 6 till
  • Laddar…
Äntligen fått rören flyttade i tvättstugan så nu kan jag montera skåp, ho och bänkskiva. Stommen på plats idag iallafall.
Frugan samtidigt kör hårdvaxolja på köksön, grymtar lagom.. jag fick nog rätt arbetsuppgift ändå.
Nyinstallerade vattenrör och tom vit skåpstomme i en tvättstuga, intill en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Snickrat ihop en tillfällig taklucka i väntan på att plåtisen gör den slutgiltiga.

Tillfällig träkonstruktion för taklucka med verktyg och byggmaterial i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett excenterlås i vardera ändan och tätning med bottningslist så bör den hålla tätt ett tag. Vet ngn var man kan köpa chaner gångjärn, har inte hittat på ngn webshop än, bara hos grossister.

Tillfällig träkonstruerad taklucka med excenterlås och tät bottningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte snörasskyddet på plats på ett av taken så jag kan börja riva ställningar så sakteliga med.

Hus under renovering med tillfällig taklucka, ställningar och snörasskydd på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och plockat och plockat och ...
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
S
Vad är ett ”chaner gångjärn”?
 
S sinuslinus skrev:
Vad är ett ”chaner gångjärn”?
Gångjärn för luckor, monteras parvis på sidorna och öppnar luckan mera takt upp.

Metalliskt gångjärn för takluckor visat på en webbshopssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skjutit ca 1500 spik genom denna nu för håller på att sätta ny ytterpanel. Skjuter gladeligen tusentals mer. Bästa köp jag någonsin gjort tror jag. Så skönt att slippa kompressor eller gas och med familj, jobb etc kan det ibland bara bli någon timme över. Denna är redo att lyftas upp och köra direkt!
 
  • Gult och svart batteridrivet spikpistol från DeWalt står på ett träbord, redo för panelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Gjutit några meter i diket jag grävde i går.

Nygjuten betong i ett grävt dike vid husgrund med stenar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
V Vilde skrev:
Skjutit ca 1500 spik genom denna nu för håller på att sätta ny ytterpanel. Skjuter gladeligen tusentals mer. Bästa köp jag någonsin gjort tror jag. Så skönt att slippa kompressor eller gas och med familj, jobb etc kan det ibland bara bli någon timme över. Denna är redo att lyftas upp och köra direkt!
Kör du 90mm spik i den? Jag provkörde en liknande/samma bara att den hette bostitch, var inte alls nöjd. Men är fortfarande på jakt efter ren batterimaskin till 90 mm spik. Tanken att slippa slangar och framförallt GAS lockar otroligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.