tommib
Idag har jag upptäckt att kanalen i skorstenen som jag hade tänkt att använda är igensatt ca 1,5 m upp (eller 1 m ner, beroende på hur man ser det). Vad roligt... Oklart om det har varit så sedan huset byggdes eller om det har blivit så senare men det sitter en plug av bruk där.

Idéer mottages tacksamt. Nuvarande plan är att fixa någon form av rör och knacka nerifrån (mer plats att jobba). Kanske bygga något som går att montera på borrhammaren?
 
D09
Nu brukar jag mest ha sönder saker men en vikt typ 3-4kg hantel som du fäster en lina på och släpper ner ovanifrån.. drar upp och släpper igen osv
 
  • Gilla
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Mera tak idag.

Framsidan lagd

Hus under renovering med nytt tak och ställningar, byggavfall och material synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bildbevis på baksidan

Hus med pågående takläggningsarbete, byggnadsställningar och oordning runt poolområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag fick mina takläggare åka hem så helgen blir röjning på tomten och börja fixa det som inte hanns med under veckan; vindskivor, falsa in vindskiveplåtar, resterande snörasskydd, stuprör och börja fundera på bytet av den röda panelen så anslutningen till nya taken kan göras klart.

Sommaren är räddad ...

Blir det sommar över har jag falsade plåtar till friggan med.
 
  • Gilla
Gud_ och 7 till
  • Laddar…
Uppföljning, nu är allt utlagt. Lyckades med bedriften att trampa genom på en spik halvvägs genom och fick plaska runt med kladd i skon...

Utlagt grundarbete för byggprojekt med ramverk och grus, i en trädgård med skogsbakgrund och brevlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utlagd grusyta för beredning av byggprojekt, omgiven av träd och stenläggning, med träreglar och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppföljningsbild av en trädgårdsrenovering, visar utlagd jord och stenläggning med bakgård och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanerad trädgård med jämn jord nära ett vitt hus och röd stuga, omgiven av stenmur och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen utlagd grusgång bredvid ett hus med byggnader och fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
s97danl och 11 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Idag har jag upptäckt att kanalen i skorstenen som jag hade tänkt att använda är igensatt ca 1,5 m upp (eller 1 m ner, beroende på hur man ser det). Vad roligt... Oklart om det har varit så sedan huset byggdes eller om det har blivit så senare men det sitter en plug av bruk där.

Idéer mottages tacksamt. Nuvarande plan är att fixa någon form av rör och knacka nerifrån (mer plats att jobba). Kanske bygga något som går att montera på borrhammaren?
Kan det inte bara ett gammalt spjäll som sitter igen? Det hade vi när vi tog upp vår kanal. Fick bila ut det och mura igen på nytt så gick det bra.
 
tommib
Nope, inget spjäll. Kanalen är till för ett torkskåp och stoppet är i höjd med duschen på ovanvåningens badrum så där tror jag inte att det suttit något. Jag funderar på om hantverkarna hade hål där av misstag och fyllde igen när de bytte avluftningen men jag kan inte minnas något hål när jag tittade. Troligen har det varit så från början.
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Idéer mottages tacksamt. Nuvarande plan är att fixa någon form av rör och knacka nerifrån (mer plats att jobba). Kanske bygga något som går att montera på borrhammaren?
Idogt pickande med ett spett? Borde gå uppifrån? Sedan suga upp smulorna med grovdammsugaren allt eftersom?
 
D09
Bytt elavtal där jag ville ha vattenfalls erbjudande för nya kunder men de ville inte ge det till mig så jag fick välja ett annat bolag som också hade erbjudande för nya kunder ( typ samma pris ) för att kanske kunna välja vattenfall nästa gång som ny kund :/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
tommib
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Idogt pickande med ett spett? Borde gå uppifrån? Sedan suga upp smulorna med grovdammsugaren allt eftersom?
Kanalen är i mitten av skorstenen så det går inte att komma ner med större/längre grejer uppifrån (från vinden alltså, där det finns ett sidohål in i kanalen som jag tagit upp). Från taket når jag inte stoppet tror jag och jag har ingen lust att lyfta av hela plåtbeklädnaden.

Planen är nu tre stycken 1 m gängstänger, några små vinkeljärn, några kopplingsstycken och en borr. Det borde gå att rensa med nerifrån.

Kanske ska göra en liten projekttråd om det hela.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Nu är köket färdigt! Äntligen.
Riktigt skönt.. Hunden har iaf hittat sin plats :D
Trevlig helg på er alla :D

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Mycket snyggt, men ha en huvudlös vålnad sådär skulle skrämma skiten ur mig om jag skulle råka glömma den fanns där
 
  • Haha
Pappa1986
  • Laddar…
S
Vad jag inte gjort i mitt hus idag är slängt skräp Röd bil med släpvagn full med träplank i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
elinw och 6 till
  • Laddar…
Fortsatt med staketet. Skulle handlat mer virke idag men instämmer med föregående talare!! Trots det är jag fortfarande med i svenska kyrkan :crysmile:
Hästhagsstaket under konstruktion intill en röd lada med skottkärra på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
S
P Pappa1986 skrev:
Fortsätt med staketet. Skulle handlat mer virke idag men instämmer med föregående talare!! Trots det är jag fortfarande med i svenska kyrkan :crysmile:
[bild]
P Pappa1986 skrev:
Fortsätt med staketet. Skulle handlat mer virke idag men instämmer med föregående talare!! Trots det är jag fortfarande med i svenska kyrkan :crysmile:
[bild]
Haha mitt morgonhumör visade sig på sin bästa sida imorse:crysmile:
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vägg och tak från Biltema. Ca 2000 kr klappat o klart.
Var ju inte alls svårt att renovera :)
 
  • Hus under renovering med blå presenning och byggnadsställningar bland träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Miss_Spyro och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.