N
G golfgreen skrev:
Det skulle jag tro. Är det mer eller mindre en enda stor fyrkant?
Gardena R100Li Sileno ska jag satsa på denna eller sileno life?
 
N Nybergzzz skrev:
Gardena R100Li Sileno ska jag satsa på denna eller sileno life?
Klippmässigt är det nog ingen skillnad. Ska du ha en smart så verkar motsvarade life (1000-modellen) vara billigare, annars tvärtom.
 
N Nybergzzz skrev:
Ja de kan man säga. Barnen har en lekhörna vid garage där de är gräsmatta. Funderar på att klippa de lilla området med trimmer då slipper jag att ta bort leksaker varje dag i de hörnet.
Den är specad för 750 +20% så då bör det inte vara några problem så länge du har räknat rätt.
 
G golfgreen skrev:
Jag har ett företag som utvecklar och säljer olika "smarthem"-prylar och jag håller faktiskt på med en produkt just för att lägga till extra guidekablar, specifika klippområden osv som är plug-and-play mer eller mindre, bortsett från programmeringen av vilka tider olika delar ska klippas. Programmeringen kommer att bli ganska fri, så att man kan välja att klippa vissa områden under specifika tider (säg kl 12-15 på måndagar och fredagar) och andra områden övriga tider.
Man kommer även att kunna se en simpel logg över när klipparen har varit ute och klippt (*host host* @Bod74 ;)).

Jag kan säga redan nu att det kommer att ta "ett tag" innan produkten är så pass färdig att den kan säljas öppet och att den inte blir så där väldigt billig pga av den förmodat låga volymen, men om nån skulle vara intresserad av att testa den under utvecklingens gång så är det bara att skicka ett PM. Jag skulle nog vilja ha en person som har en Gardena sileno city eller life (smart eller inte spelar ingen roll) och en person som har en annan klippare än just dom, för tester. Dom som testar kommer att få köpa den till självkostnadspris (och som ett extra tack så kommer dom troligtvis att få testa olika funktioner på begäran av mig :crysmile:).
Det har har funnits en kommersiell produkt som gjorde ungefär det du beskriver (tidstyrning av olika guidekablar), kanske med enklare utrustning. Har ej sett att den slog igenom på marknaden. Kommer nu inte ihåg vad den hette, ska se om jag hittar mer info om den.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
N
G golfgreen skrev:
Klippmässigt är det nog ingen skillnad. Ska du ha en smart så verkar motsvarade life (1000-modellen) vara billigare, annars tvärtom.
Är det värt att betala 1000kr extra för smart funktionen?
 
G golfgreen skrev:
Den är specad för 750 +20% så då bör det inte vara några problem så länge du har räknat rätt.
Nästan, den är specad för 750m2 +/-20%
Lite motsägelsefullt skriver sedan Gardena "upp till 750m2" på samma sida....
Här vet jag att det finns olika åsikter. Men även fast det bara är mjukvara som är annorlunda så hade jag gått upp till 1000m2.
 
N Nybergzzz skrev:
Är det värt att betala 1000kr extra för smart funktionen?
ABSOLUT säger jag :D(y)
Du får appen i mobil, larm, kan starta och stoppa på distans, se grundläggande status utan att mecka med pinkoder etc.
Du får dessutom en möjlighet att integrera med smart hem såsom IFTT eller Hass, även fast det inte är enkelt för gemene man finns möjligheten.
Smart. Inget snack. :crysmile:
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
N
Bod74 Bod74 skrev:
ABSOLUT säger jag :D(y)
Du får appen i mobil, larm, kan starta och stoppa på distans, se grundläggande status utan att mecka med pinkoder etc.
Du får dessutom en möjlighet att integrera med smart hem såsom IFTT eller Hass, även fast det inte är enkelt för gemene man finns möjligheten.
Smart. Inget snack. :crysmile:
Okej låter bra. Hur är den med barn?

Går de att köra den varje dag ifrån kl 8 t 14?
 
Det är en maskin med vassa roterande delar. Ingen leksak som barn ska rota runt med. Sedan är där säkerhetsfunktioner som stänger av motor när klipparen blir lyft etc.
Den kan inte köra konstant mellan 8-14 utan går då så länge batteriet räcker, ca 60 minuter, sedan går den in för laddning, också ca 60 minuter, sedan ny klippning.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
N
Okej tack för svar. Många pratat om vinterförvaring. Räcker det att den står i garaget på vintern och vad ska man göra mer med den på vintern?
 
N Nybergzzz skrev:
Okej tack för svar. Många pratat om vinterförvaring. Räcker det att den står i garaget på vintern och vad ska man göra mer med den på vintern?
Ingenting. Rengör klipparen, ladda batteriet fullt, stäng av och låt den vila i förrådet.
 
Bod74 Bod74 skrev:
Nästan, den är specad för 750m2 +/-20%
Lite motsägelsefullt skriver sedan Gardena "upp till 750m2" på samma sida....
Här vet jag att det finns olika åsikter. Men även fast det bara är mjukvara som är annorlunda så hade jag gått upp till 1000m2.
Ja, jag vet att det är "+/-" vilket är lite konstigt. Minus om man har en komplicerad gräsmatta? Plus om man har en enkel?
1000 klipper ju fler timmar per dag så det är absolut ett alternativ om man är osäker på begränsningen. Men, skulle 750 ha klarat av det så tjänar man ingenting på att ha köpt en 1000. Det kan ju dock vara svårt att veta i förväg om gräsmattan är på gränsen för stor.
Enligt manualen är ju 1000 till och med lite, lite långsammare jämfört med 750 även om det är mycket marginellt.
 
N Nybergzzz skrev:
Är det värt att betala 1000kr extra för smart funktionen?
Jag tycker att det är värt 1000 för att få varningar till mobilen om något är fel. Man slipper alltså aktivt gå runt och leta efter klipparen för att säkerställa att den funkar.
Att kunna skicka hem den i oväder utan att behöva gå ut är också skönt. Visst, klipparen ska klara regn men det är ju inte säkert att man vill att den klipper då.
I övrigt är smart rätt så begränsat, det handlar mer eller mindre om start och stopp. Men som @Bod74 säger så kan man koppla ihop den med IFTTT och Home assistant och då göra den lite smartare. Men det är inget en vanlig person gör, man bör vara rätt duktig på tekniska prylar och även kunna lite lättare form av programmering (eller vilja lära sig).

Samma funktion som larmar vid fel larmar även om någon lyfter klipparen och försöker stjäla den. Det är dock väldigt pålitligt, enligt min erfarenhet så kan en tjuv vara halvvägs hemma innan det larmet har kommit. Ibland kommer det dock direkt. Men visst, du får ju reda på att något har hänt i alla fall, även om du antagligen inte hinner göra något åt saken :)
 
Redigerat:
N Nybergzzz skrev:
Okej låter bra. Hur är den med barn?

Går de att köra den varje dag ifrån kl 8 t 14?
Krocksensorn på life och city sitter i hjulmotorerna och är något okänsliga jämfört med lösningen på dom äldre Gardena, som har sensorn i karossen.
Små barn bör inte vara i närheten, heller inte husdjur. Men annars är svaret ja på din fråga. 8-14 kommer dock inte räcka för att täcka din tomt, men du kan köra ett till pass senare om du skulle vilja det.
 
E etompau skrev:
Det har har funnits en kommersiell produkt som gjorde ungefär det du beskriver (tidstyrning av olika guidekablar), kanske med enklare utrustning. Har ej sett att den slog igenom på marknaden. Kommer nu inte ihåg vad den hette, ska se om jag hittar mer info om den.
Jag har sett nån som var tillverkad av klipparens tillverkare. Det gällde dock en variant utan guidekabel, den bytte bara mellan olika områden. Kommer inte ihåg vilket märke det gällde dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.