D09 D09 skrev:
Kors i taket..

Idag har det grävts och kopplats ihop trådar verkar det som :D

Kollade dosan i hallen men det lös fortfarande bara en lampa så det dröjer nog lite till :thinking:

Undrar om dom grävde av gränsmarkeringen ha ha
Jösses vilka sopor som gjort det där ! De använde säkert den rostiga fogsvansen till att kapa PEM-slangen :p REKLAMERA OMGÅENDE är mitt råd.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
harry73
A Andy78 skrev:
På vilket sätt krånglar det?
1- Det är svårt att få dom att felanmäla hos IP-Only. Man ska såklart koppla in dator i fiberuttag och uppge mac-adress och ip-nummer. Sedan ska datorn sitta kvar och vara på under hela avbrottet (för felsökningens skull). Det blir redan problematiskt när man bara har jobbdatorer, mobila enheter, tv box, mm.
Så när de konstaterade (mha min jobbdator) att jag inte hade någon förbindning als (troligtvis kabelbrott) la de ändå ner (eller avslutade) min felanmälan och antog att jag skulle ringa tillbaka när jag ordnade annan dator som kunde vara ansluten under hela avbrottet.
Avbrottet varade i 3 veckor!!!
2- Under det långa avbrottet kom de med ingen info alls. Jag hade nog uppskattad om de kom med vilken info som helst, t ex IP Only felsöker fortfarande, vi ligger på och försöker få mer info.
Jag ringde flera gånger till kundtjänsten för att få uppdateringar och de lovade gång på gång att återkoppla med info, även om infon var att de inte visste.
3- När jag nu i alla fall hade kontakt med dom, upptäckte jag att de efter att de först höjde avgiften med 50-100 kr, hade sänkt den igen för nya kunder. Jag har alltså ett abo utan bindningstid, och förväntar mig att om priset sänks för nya kunder, att det också gör det för mig. Fick alltså byta mitt abo till samma abo för att få det nya priset.
4- Sedan var medarbetaren i chatten allmän otrevligt och avbröt chattsessionen så fort det bara gick (utan att jag var färdig). Och ja, jag blev såklart också otrevligt, men jag är kund och inte proffs som får betalt för att bemöta kunder.
 
Punkt 1, skämtar du? De måste ju kunna loopa och testa i medieomvandlare.
Det ska inte behöva finnas något annat för att felsöka. Eth.porten i den har ju också en Mac-adress. Om det stämmer är även de glada amatörer eller så saknar personalen kompetens.
 
Stickan56
harry73 harry73 skrev:
1- Det är svårt att få dom att felanmäla hos IP-Only. Man ska såklart koppla in dator i fiberuttag och uppge mac-adress och ip-nummer. Sedan ska datorn sitta kvar och vara på under hela avbrottet (för felsökningens skull). Det blir redan problematiskt när man bara har jobbdatorer, mobila enheter, tv box, mm.
Så när de konstaterade (mha min jobbdator) att jag inte hade någon förbindning als (troligtvis kabelbrott) la de ändå ner (eller avslutade) min felanmälan och antog att jag skulle ringa tillbaka när jag ordnade annan dator som kunde vara ansluten under hela avbrottet.
Avbrottet varade i 3 veckor!!!
2- Under det långa avbrottet kom de med ingen info alls. Jag hade nog uppskattad om de kom med vilken info som helst, t ex IP Only felsöker fortfarande, vi ligger på och försöker få mer info.
Jag ringde flera gånger till kundtjänsten för att få uppdateringar och de lovade gång på gång att återkoppla med info, även om infon var att de inte visste.
3- När jag nu i alla fall hade kontakt med dom, upptäckte jag att de efter att de först höjde avgiften med 50-100 kr, hade sänkt den igen för nya kunder. Jag har alltså ett abo utan bindningstid, och förväntar mig att om priset sänks för nya kunder, att det också gör det för mig. Fick alltså byta mitt abo till samma abo för att få det nya priset.
4- Sedan var medarbetaren i chatten allmän otrevligt och avbröt chattsessionen så fort det bara gick (utan att jag var färdig). Och ja, jag blev såklart också otrevligt, men jag är kund och inte proffs som får betalt för att bemöta kunder.
Jag har arbetat med IT-support i mer än 20 år och i allmänhet är det inte de vassaste knivarna som sitter i First line support.
Ofta arbetar dom efter ett standardformulär med frågor.
Men vänta bara tills supporten flyttar till Indien då blir det skojigt.

Stickan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Men vänta bara tills supporten flyttar till Indien då blir det skojigt.
Har den inte gjort det redan? Dom brukar ringa mig därifrån ibland...
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Punkt 1, skämtar du? De måste ju kunna loopa och testa i medieomvandlare.
Det ska inte behöva finnas något annat för att felsöka. Eth.porten i den har ju också en Mac-adress. Om det stämmer är även de glada amatörer eller så saknar personalen kompetens.
Det är likadant hos bredband2 vid felsökning så vill dom att man kopplar bort routern och tjänstefördelaren direkt i RJ 46uttaget i väggen det är deras leverantör som kräver det, tror set är svenska stadsnät eller telia öppen fiber minns inte.
 
Jag hade problem för några år sen med Bahnhof. Enligt deras flödesschema skulle man koppla bort routern, men jag lät min Linksys med OpenWRT sitta kvar eftersom det var den jag kunde logga in på och köra nödvändiga verktyg för felsökning. Då kom dom på att mac-adressen tillhörde en router, så dom vägrade att felsöka från sin sida förr än jag hade kopplat in en dator istället.
Det slutade med att jag tillfälligt bytte mac-adressen på Linksys'en...
 
  • Haha
matsuhlen
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det är likadant hos bredband2 vid felsökning så vill dom att man kopplar bort routern och tjänstefördelaren direkt i RJ 46uttaget i väggen det är deras leverantör som kräver det, tror set är svenska stadsnät eller telia öppen fiber minns inte.
Telia testar i de flesta fall mot medieomvandlare och kan loopa, kolla macadress, etc, och behöver inte ha något anslutet på Eth.porten.
 
harry73
A Andy78 skrev:
Det är likadant hos bredband2
Det är inte så konstig eftersom mina dåliga erfarenheter också var med bredband2 (på ip onlys nät)
 
harry73 harry73 skrev:
Det är inte så konstig eftersom mina dåliga erfarenheter också var med bredband2 (på ip onlys nät)
Så ditt internet fungerar nu?
 
harry73
Ja, men jag vet inte vad problemet var. Jag förmodar dock att det var kabelbrott någonstans. Det grävdes provgropar överallt och sen kom det några som blåste nytt fiber i någon ledning. Men när jag frågade dom vad de gjorde, då visste de ingenting om ip only och avbrott men på skåpet bredvid gropen stod bynet by iponly
 
G ekaa88 skrev:
O där kom första höjningen från Bahnhof pga "höjda priser" av IP-only. Från 275 till 339kr i månaden
Vilket paket har du?
Jag har haft Bahnhof 100x100 inkl tele tidigare och även jag har fått brev om 339 kr/månaden framöver men jag låg på 299 innan.
(IP-Only strax utanför Kristinehamn)
 
Bjurran Bjurran skrev:
Vilket paket har du?
Jag har haft Bahnhof 100x100 inkl tele tidigare och även jag har fått brev om 339 kr/månaden framöver men jag låg på 299 innan.
(IP-Only strax utanför Kristinehamn)
Också 100/100, Södermanland, strax utanför Flen
 
harry73 harry73 skrev:
Ja, men jag vet inte vad problemet var. Jag förmodar dock att det var kabelbrott någonstans. Det grävdes provgropar överallt och sen kom det några som blåste nytt fiber i någon ledning. Men när jag frågade dom vad de gjorde, då visste de ingenting om ip only och avbrott men på skåpet bredvid gropen stod bynet by iponly
Groparna kan också vara utifrån att varit svårt att blåsa men även svårt att dra ut befintlig fiber. Är det svårblåst när första installationen görs så att redan då kanske man fick ta gropar för att komma fram och man sedan måste blåsa om så kanske man inte får ur fibern, speciellt med vanlig blåsfiber, och man får ta gropar för att få ur fibern.
 
D09
F fusion skrev:
Jösses vilka sopor som gjort det där ! De använde säkert den rostiga fogsvansen till att kapa PEM-slangen :p REKLAMERA OMGÅENDE är mitt råd.
Fixat :) :)

Det är rätt brant slänt så det har nog varit lite problematiskt för dom där grävmaskinen inte räckt till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.