Ofta parkerar folk sin bil utanför min väl märkta garageport mitt inne i staden. Ett bra sätt att påtala detta är en stor klisterlapp med bra klister och en text "Var vänlig flytta bilen. Den blockerar en garageutfart." Klistra lappen på rutan framför förarplatsen.
 
  • Gilla
  • Haha
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Ring några polare och parkera in bilen, sen sätter ni upp lappar i frontrutorna och skriver "på semester, åter 12 augusti", eller "hoppsan, soppatorsk..." :D

Skämt åsido. Har tyvärr inte råkat ut för problemet men har bekanta som bodde i ett område med boende som nyttjade gästparkeringar för ganska långvariga ärenden (läs: nattparkering). Ofta hade de dessutom en betald parkering själva. För de som stod i kö för en parkering stack det där rejält i ögonen på folk. Vissa ställde bilarna precis vid cykelparkeringarna som fanns så folk inte ifck ut sina cyklar.
Jag tror nån irriterad granne släpade fram cykeln så lacken på nån bil blev repad. Ägaren blev visst inte så glad...

Slutade med att man började skicka dit securitas för att få lite koll på bilarna. Hur det har gått törs jag inte svara på, men det kunde ju ge lite klirr i kassan för samfälligheten (var det väl som skötte området?) om de börjar yrka på p-bot på felparkerade bilar.

Och som någon eller några fler säkert nämnt, räddningstjänsten... Eller, om garaget börjar brinna. Vem blir då ansvarig när man inte får ut sina bilar eller kan komma åt å släcka (förhoppningsvis kanske blockörens bil ochså stryker med...)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Som flera är inne på: Försök anlita något parkeringsbolag. Brukar gå att få nollavtal det vill säga ni betalar inget för bevakningen mot att kontrollavgifterna tillfaller p-bolaget. Om ni bor i tätort finns det säkert något bolag som jobbar i närheten. Man kan nog ringa och tipsa dem när det står en bil i vägen. Hörde för en del år sedan talas om att en medlem i borättsföreningen fick en bunt böteslappar som hen lappade med. Men jag tror inte det lever upp till lagens krav på utbildning för parkeringsvakt.
 
S Sir Duke skrev:
Som flera är inne på: Försök anlita något parkeringsbolag. Brukar gå att få nollavtal det vill säga ni betalar inget för bevakningen mot att kontrollavgifterna tillfaller p-bolaget. Om ni bor i tätort finns det säkert något bolag som jobbar i närheten. Man kan nog ringa och tipsa dem när det står en bil i vägen. Hörde för en del år sedan talas om att en medlem i borättsföreningen fick en bunt böteslappar som hen lappade med. Men jag tror inte det lever upp till lagens krav på utbildning för parkeringsvakt.
Plus att det finns ju en viss risk att agera p-vakt. Folk brukar ju inte se så positivt på att få en bot och p-vakter får väl tyvärr ofta höra mycket verbala kränkningar och hot...
 
D diy1 skrev:
Typiskt BMW förare...
Hmm.. Ser mer ut som en Mercedes?!
 
T
B banjoatte skrev:
Hej

Vi har ett problem. Vår garageutfart blockeras ibland av bilister som ska in i ett ärende på området. Garageutfarten ligger framför infartsbommen till området. Det finns en besöksparkering 50 meter därifrån men en del bilister är drabbade av ”latmasken” typ Jag skulle ju bara. Parkering ( sköts av samfälligheten) får bara ske på avgiftsbelagd besöksparkering.

Efter tre incidenter denna månaden börjar man tröttna. I princip har vi ju inte full tillgång till garaget ( som vi betalar för) . I värsta fall måste vi betala för att stå på på besöksparkeringen.

Kan man begära speciellt skyltning typ ” blockera ej utfart” eller ska man begära att få ett garage på en icke utsatt plats?

Sedan finns det j synpunkten vad räddningstjänsten säger om bilar som kan blockera infarten till området.

Synpunkter och tips emottages tacksamt.



[bild]

Vi har haft problem med folk som ställer sig på vår parkeringsplats. Då vi tröttnat på detta så har vi parkerat vår bil bakom denna person, så dom ej kommer ut. Lagt en lapp på rutan "ring detta nummer när du vill komma ut". När dom ringt upp så har vi frågat varför i helvete dom parkerat på vår parkering, det var sista gången den bilen stod där.
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
På ett tidigare jobb så var vi granne med en lunchrestaurang, det var väldigt jobbigt för restaurangen hade väldigt få egna platser, så deras gäster ställde sig på våra platser.. jämt.. så folk som var borta och åt lunch på andra ställen kund einte parkera när dom kom tillbaka, servicetekniker och säljare som skulle in till sin arbetsplats fick inga parkeringar..

Då gjordes ett sådant avtal som andra nämt, ett P-bolag kom och satte upp skyltar (gratis) om att det enbart var hyrda parkeringar och att tillstånd krävdes, alla anställda fick ut varsitt P-tillstånd och sen tillföll alla P-botar P-bolaget. Dom tog inget övrigt betalt.

De första veckorna täljde dom ju guld med täljkniv, det satt säkert minst 30 lappar på bilarna dagligen, P-bolaget visste ju om problemet och var där flera gånger om dagen - speciellt vid lunch, men sen spred sej ryktet och fulparkeringen minskade,
men att några få bilar felparkerade hos oss spelade ju ingen större roll och att dom fick böter då och då var ju en sak mellan dom och P-bolaget.

Folk som fick felparkeringsavgiftrna var RIKTIGT arga.. "Men jag har ju ALLTID parkerat här!", helt ignorerandes faktumet att det alltid varit förbjudet och även skyltat om det..


Däremot, när jag bodde i stan och hyrde en parkeringsplats på innergården hände det att nån fåne parkerade på min hyrda plats, det var inte alls speciellt lätt att komma åt, fastighetsägaren som jag hyrde platsen av sa ju bara att jag skulle sätta en lapp på rutan, sen kunde dom sätta böter "när nån är i närheten".. vilket oftast inte hann hända innan bilen avlägsnat sig.. (men då hade jag ju ändå fått parkera på gatan så..) Att få bilen bortbärgad var tydligen helt omöjligt.
 
T
R RoBo skrev:
Inte förvånad att det är en BMW. ;)

Tur att du kan dina bilmärken iaf! Vilken modell av BMW är det mån tro? Måste vara en helt ny... har 2 BMW men aldrig sett denna tidigare.
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då blir den snabbt full av avställda fordon, släpkärror och annat.
Är det endast en P-skylt gäller 24 timmar.
 
F
En kompis till mig hade samma problem. Det var en garagelänga där diverse företag hyrde in sig. Vid ett möte där övriga hyresgäster klagade så tog min kompis på sig att lösa problemet genom kontrollavgifter. Han registrerade ett parkeringsbolag, såg till att det var korrekt skyltat och skrev ut böter.

Har stått brevid honom och snackat när bilar svängt upp på parkeringsförbud (det är ett attraktivt ställe att parkera på och stor omsättning på bilar). Han talar om att det är parkeringsförbud och får ”skit i det du” till svar. Bara fram med en lapp på vindrutan och 500 spänn. Mycket tillfredställande. Han sa att han ledigt kunde dra in 3-4kkr/dag på en garagelväll om han ville. Han fick själv behålla alla stålar.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mejeriet och 12 till
  • Laddar…
några buntband så är det fixat :)
920x920.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Y Yehaw skrev:
Man åker väl på ansvaret ändå?

Fixa en sån dekal dom har på framrutan i Ryssland på bilar som kör på trottoaren
Det gör man säkert.
I detta fall stod garageägaren kvar till bilägaren kom, och berättade om den lilla olyckan som hänt, bilägaren satte sig i bilen och åkte, och parkerade aldrig där mera.
Det hela fick önskad effekt.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Tur att du kan dina bilmärken iaf! Vilken modell av BMW är det mån tro? Måste vara en helt ny... har 2 BMW men aldrig sett denna tidigare.
Va ju tydligen en Merca men det är samma med dom. ;)
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En kompis till mig hade samma problem. Det var en garagelänga där diverse företag hyrde in sig. Vid ett möte där övriga hyresgäster klagade så tog min kompis på sig att lösa problemet genom kontrollavgifter. Han registrerade ett parkeringsbolag, såg till att det var korrekt skyltat och skrev ut böter.

Har stått brevid honom och snackat när bilar svängt upp på parkeringsförbud (det är ett attraktivt ställe att parkera på och stor omsättning på bilar). Han talar om att det är parkeringsförbud och får ”skit i det du” till svar. Bara fram med en lapp på vindrutan och 500 spänn. Mycket tillfredställande. Han sa att han ledigt kunde dra in 3-4kkr/dag på en garagelväll om han ville. Han fick själv behålla alla stålar.
Det är mitt förslag också. Avtala med samfälligheten, skriftligt, om tillstånd att skriva ut felparkeringsavgifter. Skylta korrekt. Börja skriva ut böter. En liten fin extrainkomst som dessutom ganska snart får bort de flesta felparkerarna.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Övertygad om att backspegeln är det som fungerar. Eller något snällare typ en flaska sirap o fjädrar.
Köp några hjulbalanseringsvikter och limma fast på ett hjul så får de sig en "resa" när de kommer ut på stora vägen.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.