G golfgreen skrev:
Ja, det där är en äldre. Det är dom som heter life eller city som inte klarar lika brant lutning.
Yes, känns ju lite tråkigt att köpa en gammal modell. Kom dom 2016 men kanske är bra ändå. Vet du om hur de funkar med uppdateringar, nåt man kan göra själv?
 
A ante_ante skrev:
Yes, känns ju lite tråkigt att köpa en gammal modell. Kom dom 2016 men kanske är bra ändå. Vet du om hur de funkar med uppdateringar, nåt man kan göra själv?
Köper du en smart så kan du uppdatera själv. Osäker på om man kan det på en icke smart, eventuellt via kabel.
Jag var i samma dilemma själv och valde den nya life primärt för att få uppdateringar och att det helt enkelt kändes bra "med det senaste". Men dom äldre modellerna har ju inte blivit sämre bara för att en ny säljs och dom har troligtvis redan blivit av med alla buggar och liknande. Det är så pass få konkreta finesser på en robotgräsklippare, så det räcker med att den bara klipper bra. Däremot kan ju smart vara vettigt ändå eftersom man får kopplingen mot mobilen.

Eftersom du är begränsad av lutningen så tycker jag inte att det är något att fundera på. Köp en Sileno av "äldre" modell och tänkt inte mer på det. Fundera bara på om du ska ha den smart eller inte (jag säger "ja"!).
 
  • Gilla
ante_ante
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Köper du en smart så kan du uppdatera själv. Osäker på om man kan det på en icke smart, eventuellt via kabel.
Jag var i samma dilemma själv och valde den nya life primärt för att få uppdateringar och att det helt enkelt kändes bra "med det senaste". Men dom äldre modellerna har ju inte blivit sämre bara för att en ny säljs och dom har troligtvis redan blivit av med alla buggar och liknande. Det är så pass få konkreta finesser på en robotgräsklippare, så det räcker med att den bara klipper bra. Däremot kan ju smart vara vettigt ändå eftersom man får kopplingen mot mobilen.

Eftersom du är begränsad av lutningen så tycker jag inte att det är något att fundera på. Köp en Sileno av "äldre" modell och tänkt inte mer på det. Fundera bara på om du ska ha den smart eller inte (jag säger "ja"!).

Du uppdaterar den osmarta via kabel. Vi har lutning som är på gränsen och det klarar den utan problem om inte gräset är för högt
 
Funderar lite på det här med områden.
Vet någon om avståndet är räknat längs med guidekabeln?

Jag hade ett område 2 som fanns där från start på 99m och med 20% klippfrekvens.
Är det något standard eller något klippare mätt upp vid kalibrering?
När jag stegar längsmed guidekabel får jag det till max 60m...
 
G golfgreen skrev:
Köper du en smart så kan du uppdatera själv. Osäker på om man kan det på en icke smart, eventuellt via kabel.
Jag var i samma dilemma själv och valde den nya life primärt för att få uppdateringar och att det helt enkelt kändes bra "med det senaste". Men dom äldre modellerna har ju inte blivit sämre bara för att en ny säljs och dom har troligtvis redan blivit av med alla buggar och liknande. Det är så pass få konkreta finesser på en robotgräsklippare, så det räcker med att den bara klipper bra. Däremot kan ju smart vara vettigt ändå eftersom man får kopplingen mot mobilen.

Eftersom du är begränsad av lutningen så tycker jag inte att det är något att fundera på. Köp en Sileno av "äldre" modell och tänkt inte mer på det. Fundera bara på om du ska ha den smart eller inte (jag säger "ja"!).
Sileno Life Smart 750 verkar trevlig också, men då bara 30% lutning, grannen kör med en city 500 som bara klarar 25% och dom har nog lite mer lutning än mig. Riktig djungel detta, trodde de inte skulle vara så svårt
 
Bod74 Bod74 skrev:
Funderar lite på det här med områden.
Vet någon om avståndet är räknat längs med guidekabeln?

Jag hade ett område 2 som fanns där från start på 99m och med 20% klippfrekvens.
Är det något standard eller något klippare mätt upp vid kalibrering?
När jag stegar längsmed guidekabel får jag det till max 60m...
Jag tror inte att jag hade något inlagt på min, varken från början eller efter kalibreringen.
Men jag kommer kanske inte ihåg rätt.
 
G golfgreen skrev:
Jag tror inte att jag hade något inlagt på min, varken från början eller efter kalibreringen.
Men jag kommer kanske inte ihåg rätt.
Jag måste ha lagt in det och glömt bort bara. Men för att återknyta till appen:
Ja, jag saknar definitivt funktionen att stoppa och tex kunna mäta avstånd från den!
Nu måste man stoppa, mata in pinkod...
 
Bod74 Bod74 skrev:
Jag måste ha lagt in det och glömt bort bara. Men för att återknyta till appen:
Ja, jag saknar definitivt funktionen att stoppa och tex kunna mäta avstånd från den!
Nu måste man stoppa, mata in pinkod...
Det finns som sagt några saker att önska. Vet inte om det är värt jobbet att föreslå allt man saknar till Gardena. Min erfarenhet är att stora företag är väldigt svåra att påverka. Kan ju också hända att det är Husqvarna som ska få fler finesser om något, eftersom det är deras premium-märke.
 
Skulle tro att Husqvarna får en jämn ström med förslag/synpunkter/önskemål via sitt ÅF-nät.
Som vanligt gör man en avvägning mellan kundnyttan, ökad försäljning och kostnad för att införa en ny funktion.
 
E etompau skrev:
Skulle tro att Husqvarna får en jämn ström med förslag/synpunkter/önskemål via sitt ÅF-nät.
Som vanligt gör man en avvägning mellan kundnyttan, ökad försäljning och kostnad för att införa en ny funktion.
Jag förstår att det är en avvägning. Men jag som jobbar med programmering känner ju hur enkelt det hade varit att lägga in allt som vi önskar "för ingen kostnad alls" :p
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag förstår att det är en avvägning. Men jag som jobbar med programmering känner ju hur enkelt det hade varit att lägga in allt som vi önskar "för ingen kostnad alls" :p
Bortsett från att mäta upp körsträcka via app, så har du ju med Smart-systemet möjlighet att använda IFTTT. Det öppnar ju för dig som programmerare en massa funktioner och kanske själv skriva applets.
 
E etompau skrev:
Bortsett från att mäta upp körsträcka via app, så har du ju med Smart-systemet möjlighet att använda IFTTT. Det öppnar ju för dig som programmerare en massa funktioner och kanske själv skriva applets.
Absolut. Jag har redan kopplat klipparen till Home assistant via IFTTT (y)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Och där sprack helgens eventuella installation av ny robot. Vart en Gardena Sileno från maskinklippet för 9995 inkl åskskydd. Surt bara att ordrar lagda före kl 12:00 skickas samma dag. La ordern 06:00 men sen dess bara fått en orderbekräftelse
 
Bod74 Bod74 skrev:
Jag måste ha lagt in det och glömt bort bara. Men för att återknyta till appen:
Ja, jag saknar definitivt funktionen att stoppa och tex kunna mäta avstånd från den!
Nu måste man stoppa, mata in pinkod...
Medans du grejar kan du ställa säkerheten på låg, då slipper du koden.

Du kan ställa en fjärrpunkt på 500m och köra test, sedan kan du stoppa den efter vägen och få antal meter.

Fattade först nu att du ville göra detta från appen.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
En annan fråga om appen, i ”min trädgård” står väder i form av en ikon och en temp. Någon som vet om klipparen har termometer eller om detta hämtas från någon vädertjänst online?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.