G golfgreen skrev:
Går guiden för nära begränsningskabeln? Kommer den för nära så avbryts guiden och så påbörjas klippning direkt.
Du bör kunna gå in på varje guideinställning och sen välja test för att den ska börja följa guiden. Jag har dock inte sett menyerna i en McCulloch, men det är så på Gardena.
Guidekabeln går ju väldigt nära begränsningskabeln i den trånga passagen som samanbinder fram- och baksida, men den ligger efter 50 meter av guidekabeln. Är det rimligt att klipparen protesterar direkt mot det redan när den lämnar laddstationen, borde den inte följa guidekabeln fram till området där den i så fall är för tätt mellan kablarna?

Och det märkliga är väl att den hittar hem via guidekabeln när den skall hitta hem.
 
N Nilfons skrev:
Guidekabeln går ju väldigt nära begränsningskabeln i den trånga passagen som samanbinder fram- och baksida, men den ligger efter 50 meter av guidekabeln. Är det rimligt att klipparen protesterar direkt mot det redan när den lämnar laddstationen, borde den inte följa guidekabeln fram till området där den i så fall är för tätt mellan kablarna?

Och det märkliga är väl att den hittar hem via guidekabeln när den skall hitta hem.
Det blir inte att strula av den anledningen förrän klipparen kommer till det trånga stället. Så det måste vara något annat fel.
 
A Aina112 skrev:
Nej, vid garaget är som en nästan lodrät brant med stora stenar högst upp. Ser ut lite som en överväxt stenmur så den vägen är omöjlig.
Det finns ju kreativa lösningar för att möjliggöra det för klippare att ta sig mellan skilda ytor. Har sett ett klipp på Youtube där de byggt en ramp i flera nivåer - oerhört imponerande- men hittar inte den nu direkt... Hittade denna dock:

Kanske kan funka som inspiration! :)
 
N Nilfons skrev:
Fjärrstyrningen funkar inte. Jag har ställt in den på Medel och 15 meter på ettan och Medel och 75 meter på tvåan, för att klippa framsidan av huset hälften av gångerna och baksidan andra hälften. Funkar inte. Startar alltid klippningen framför laddstationen. Har testat att bara använbda "ettan" på Alltid och 75 meter för att få den att välja baksidan varje gång. Samma sak, funkar inte, startar alltid framför laddstationen.
Hmm, undrar om inte vår robot lider av samma problem? Jag ställde in att den ska hoppa av guidekabeln direkt 20 % av gångerna, mitt på guidekabeln 50 % av gångerna och längst bort på guidekabeln resten av gångerna men än så länge har den bara börjat precis i början, den hoppar alltså av guidekabeln efter en meter.

Jag står inte precis i givakt och kollar varje morgon men ska nog hålla lite koll för det känns som att något är knasigt.
 
daddydj daddydj skrev:
Hmm, undrar om inte vår robot lider av samma problem? Jag ställde in att den ska hoppa av guidekabeln direkt 20 % av gångerna, mitt på guidekabeln 50 % av gångerna och längst bort på guidekabeln resten av gångerna men än så länge har den bara börjat precis i början, den hoppar alltså av guidekabeln efter en meter.

Jag står inte precis i givakt och kollar varje morgon men ska nog hålla lite koll för det känns som att något är knasigt.

Jag noterar att jag inte följt rekomendationen på utplacering av laddstation slaviskt heller, då det skall vara 1,5 meter åt varje sida. Min är 1,10 m åt varje håll, men det känns ju osannolikt att det är därför det inte funkar som det skall.
 
N Nilfons skrev:
Jag noterar att jag inte följt rekomendationen på utplacering av laddstation slaviskt heller, då det skall vara 1,5 meter åt varje sida. Min är 1,10 m åt varje håll, men det känns ju osannolikt att det är därför det inte funkar som det skall.
Intressant, jag har inte heller placerat laddstationen optimalt men det känns långsökt att det skulle vara upphov till problemet. Att roboten hoppar av guidekabeln direkt när den lämnar laddstationen är skumt, den har inga problem att åka hem längs kabeln.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Intressant, jag har inte heller placerat laddstationen optimalt men det känns långsökt att det skulle vara upphov till problemet. Att roboten hoppar av guidekabeln direkt när den lämnar laddstationen är skumt, den har inga problem att åka hem längs kabeln.
Har du kört "Test IN" någon gång? Den funkar inte för mig. Men som sagt, i skarpt läge hittar den hem via guidekabeln när den skall laddas.
 
Såg att classe har 20% på rob r1000 nu (8495:)
 
N Nilfons skrev:
Har du kört "Test IN" någon gång? Den funkar inte för mig. Men som sagt, i skarpt läge hittar den hem via guidekabeln när den skall laddas.
Måste hem och testa lite. Min robot hittar till alla skrymslen på tomten ändå men man vill ju att fjärrstarten ska fungera. Finns det någon uppdatering på mjukvaran man kan köra måhända? Köpte roboten förra våren men installerade den inte förrän för någon månad sedan så den har kanske inte senaste mjukvaran inlagd?
 
Nu har jag testat ordentligt och roboten lämnar tyvärr alltid guidekabeln direkt efter att den lämnat laddstationen.

Man kan testa både in och ut. På hemvägen följer den guidekabeln perfekt så något är knas med fjärrstartpunterna. Har 50 m guidekabel och har ställt fjärrstartpunkt 1 på 15 m och fjärrstartpunkt 2 på 30 meter så förstår inte vad som är fel.
 
Där är inga ojämnheter i närheten av laddaren som gör att roboten blir störd? Då avslutar den normalt körningen på guiden och påbörjar klippningen.
En bild eller skiss över din installation kan kanske också ge någon indikering på vad som är del.
 
Jag tror inte det är några problem med installationen eller marken, det är jämnt och fint. Lutar nog mest åt mjukvaran just nu, kan man uppdatera den själv?
 
daddydj daddydj skrev:
Jag tror inte det är några problem med installationen eller marken, det är jämnt och fint. Lutar nog mest åt mjukvaran just nu, kan man uppdatera den själv?
Skulle säga nej. Det är enbart Gardenas maskiner som erbjuder detta.
Exakt vilken maskin är det du har? Enl. manual så verkar det enbart som det är R600 som erbjuder fjärrstart via guidekabel.
 
daddydj daddydj skrev:
Nu har jag testat ordentligt och roboten lämnar tyvärr alltid guidekabeln direkt efter att den lämnat laddstationen.

Man kan testa både in och ut. På hemvägen följer den guidekabeln perfekt så något är knas med fjärrstartpunterna. Har 50 m guidekabel och har ställt fjärrstartpunkt 1 på 15 m och fjärrstartpunkt 2 på 30 meter så förstår inte vad som är fel.

Har du möjligtvis en lite smalare passage direkt efter laddstationen? Jag har en lång korridor. Roboten har ju aldrig några problem att hitta hem via guidekabeln så jag undrar varför den egentligen skulle ha svårt att hitta ut, men vad jag kan testa är att bredda korridoren. Jag skall flytta ut begränsningskabeln till att även innefatta den stenlagda gången, vilket kommer att göra "korridoren" en dryg meter bredare och därmed uppfylla rekomendationen för utplacering av laddstationen. Men, jag erkänner, det känns som ett långskott...

Enkel skiss av trädgård med en robotgräsklippares laddstation och guidekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Skulle säga nej. Det är enbart Gardenas maskiner som erbjuder detta.
Exakt vilken maskin är det du har? Enl. manual så verkar det enbart som det är R600 som erbjuder fjärrstart via guidekabel.
R600 erbjuder en fjärrstartpunkt och R800 och R1000 erbjuder två punkter. Jag har läst manualen noga och det enda som jag inte uppfyller vad gäller installationen är att jag på den ena sidan om roboten inte drar kantkabeln 1,5 meter rakt ut åt sidan. Roboten står nära husknuten så efter en halvmeter svänger jag kabeln bakåt runt hörnet. Det är oändligt med fri yta fram roboten så jag tycker att det borde funka men i värsta fall får jag flytta roboten en meter så att det verkligen blir 1,5 meter kabel rakt åt sidan. (Har just nu ett förråd med 100 stenplattor liggande där)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.