V vozie skrev:
Har precis köpt en Graco Ultra med sladd och några munstycken. Vad har du använt för färg och munstycken till möbler och innerdörrar. Hur blev resulatet och hur håller sig färgen efter ett tag?

Jag har bara använt mig av vattenbaserade färger, till innerdörrarna använde jag Rustas Lackfärg Pro.
Späder ut färgen med vatten lite efter känsla.
Största anledningen till vattenbaserade färger är för enklare rengöring.

Målat innerdörrar, någon sängram till dottern och lite garderobsdörrar.
Är nöjd över resultatet, några innerdörrar med spegel så rör sig trät lite så det kan synas en kant ibland men inget jag stör mig på.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag är bara amatör men allt jag googlat och kollat så verkar inte proffsen sprutmåla varken sånt eller inomhus. Och målar de inne är det rekommenderat att gå efter med roller. Jag testar med faluröd på torpet för att spara tid bara, hade gärna penselmålat men hinner inte.
Den som provat en bra spruta målar inte större projekt enbart för hand igen. Så tillvida man inte önskar att tiden går. Roller behövs inte om man vill ha slät/lackad yta. På panel utomhus behöver man efterdra med pensel, inomhus också om man önskar penselytan.

På vilket sätt det blir bättre målat genom att lyfta upp färgen med penseln övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
elbas och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag är med på det men vad jag kan se så verkar proffsen ändå måla tex villor och även större hus med pensel. Jag kan ha fel men kanske någon målare kan hoppa in i tråden?

Här ute på landet, Sörmland, målas åtminstone lador med spruta men inte boningshus av allt jag hört (rykten/myter om lurendrejare av typen irländska asfaltläggare som blåser på färg och drar så får man göra om i förtid).
 
V vozie skrev:
Har precis köpt en Graco Ultra med nätsladd och några munstycken LPFF110, 210 och 310. Tänker måla köksskåp och garderober i vitt och vill ha så bra och hållbar finish som möjligt. Vilken färg skulle ni rekommendera? Man hittar ju mest amerikansk info på nätet, men funderar på någon uretan/alkyd färg som är vattenbaserad/går att tvätta sprutan med. Ex. denna (amerikanska) [länk] Har dock inte hittat någon motsvarande i Sverige. Annars kan jag tänka mig ej vattenbaserad färg också, dock klarar sprutan inte 2k, men t.ex. olja och laknafta är ok om jag fattat det rätt.

Var i landet finns du?
 
Proffsen lägger ut med pump och stryker ut/in med pensel. Finns även tillfällen när man förvärmer färgen för bättre inträngning.
 
Kan tilläggas att riktig slamfärg går inte att köra med pump. Då sabbar man både pump och munstycken då det är som att köra sand genom systemet.

Edit: köra skulle det naturligtvis vara...
 
Redigerat:
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
nikasp
R Robert-san01 skrev:
Kan tilläggas att riktig slamfärg går inte att köra med pump. Då sabbar man både pump och munstycken då det är som att köra sand genom systemet.

Edit: köra skulle det naturligtvis vara...
Hmmm, jag har nyligen ringt Bosch själva som kollade med en produktexpert som säger att riktig original Faluröd slamfärg går bra i PFS 5000e (Clas Ohlson skrev nämligen tvärtom vilket jag påpekade). Har också läst flera som sprutat med den sprutan men fått späda färgen mellan 10-20%.

Edit: Den här sprutan är ju en HVLP så färgen passerar inte någon pump utan den här blåser järnet hela tiden och skickar på/suger färg när man trycker på avtryckaren.
 
Exakt. Boschen är väl en turbin och inte en pump.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Målade ena sidan på huset igår med min nyinköpta Wagner 250r är det gick precis så fort och smidigt jag hade hoppats på! Sjukt nöjd.
Körde färg i vattenbad och ca 40gr men hade nog funkat lika bra utan uppvärmd färg.
 
  • Gilla
eliroo och 2 till
  • Laddar…
S Stins skrev:
Målade ena sidan på huset igår med min nyinköpta Wagner 250r är det gick precis så fort och smidigt jag hade hoppats på! Sjukt nöjd.
Körde färg i vattenbad och ca 40gr men hade nog funkat lika bra utan uppvärmd färg.
Hur stor yta? Hur långt tid har det tagit?
 
A Atom skrev:
Hur stor yta? Hur långt tid har det tagit?
Grundade undervåningen och målade överdelen 2 ggr.
Blev väl en halvtimma per operation :).
En spruta och en efterstrykte. Men det är ju mycket tid runt omkring innan och efter själva målningen men såå mycket roligare och sjukt bra på snickerier och under takutstick där det är svårt att komma åt.
 
  • Gulmålat hus med byggnadsställningar under renovering omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Atom och 8 till
  • Laddar…
S Stins skrev:
Grundade undervåningen och målade överdelen 2 ggr.
Blev väl en halvtimma per operation :).
En spruta och en efterstrykte. Men det är ju mycket tid runt omkring innan och efter själva målningen men såå mycket roligare och sjukt bra på snickerier och under takutstick där det är svårt att komma åt.
Precis samma erfarenhet som jag fick erfara. Tog typ 3d att tvätta och maskera. Sedan 2 kvällar för att måla 300m2 fasad. Klart värt att skaffa/låna pump när man skall måla träfasad.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Bra tråd. Jag har målat om en ytterdörr 7-8 ggr vid det har laget och lästa hela tråden.
Roller+moddlare funkade icke. Färgen torkar för fort så man hinner inte klart hela dörren förrän färgen blivit seg och inte längre trollar bort penseldragen.

Kom på att jag har ju en Bosch PFS 5000 som jag aldrig (!) använt.
Den sprutar för mycket/fort och för stora droppar med standardinställning (bra till staket etc). Med 5-7% spädning, lilla munstycket och min flöde (1) funkar det! Då kommer det en fin spraydimma! Håller den ca 10-15 cm från dörren och den sprutar då ca 10-15 cm brett. Mycket lite eller ingen apelsinskalseffekt (tacka färgen för det). Riktigt smidigt också att ha flera burkar till sprutan. En med vatten i som man lägger munstycket och air cappen i, och färgen kan man ha kvar i den andra burken med ett tätt lock på. Snabb rengöring så kan allt stå några dagar tills man har tid igen.

Med facit i hand tror jag det hade gått bra med roller+moddlare också, om jag spätt färgen 5-10% för att få mer öppentid/att den flyter ut mer. Har penslat några ställen på kanterna där jag råkade slipa igenom och det såg ut som skit när jag strök på med penseln men helt perfekt när det torkat...

Färgen är Beckers perfekt plus fönster och snickerifärg för utomhusbruk från yrkesmålarsortimentet. Kanske därför den torkar så snabbt. Men annars är den trevlig att jobba med och ger fin yta.

Lärdomar/till nästa gång:
  • Lägg inte dörren ner. Ja du kan ösa på färg som flyter ut utan rinningar, men damm har mycket yta att landa på...
  • Prova att rolla eller pensla utspädd färg.
  • Köp en riktig lackspruta som går på tryckluft! En sån man kan byta munstycksstorlek och "air cap" på. Överliggande kopp ska det vara. Funkar att spruta vertikalt utan problem.
    Ett system för engångsbehållare ska man ha, det kan man även spara färgen i.
    Börja med 1,4 mm munstycke och testa både HVLP air cap samt "High-efficiency" eller "trans-tech" air cap (mindre luftflöde, högre tryck, ger finare finish). 5-10% utspädd färg i sprutan. En air cap med lägre luftflöde (alltså ej hvlp) virvlar dessutom runt luften mindre för den som inte bor i en lackbox. Bonus också med en kompressorspruta att det inte blåser hela tiden och luften blir inte varm som med Bosch-sprutan/alla turbinsprutor.

Frågor:
  1. Kan en airless-spruta verkligen ge den där superfina spraydimman som är så fin att den knappt syns? Som man får med en kompressorspruta och tunn färg. I så fall är ju en airless med 1l behållare högintressant.
  2. Vad 19 heter "air cap" på en sprutpistol på svenska??
  3. Kan man polera en snickerifärg?
Mellan de olika experimenten har jag mattat dörren med excenterslip och 240-papper. Varje gång slås jag av hur fin ytan blir! Färgen dammar så vackert också, som om den ber om att bli polerad. Med 240 blir ytan matt förstås. Borde väl gå att våtslipa (få bort dammkorn) med t.ex. Mirka Abralon P1000?
Kan tänka mig att P3000 och liknande som man använder på billacker bara smälter färgen.

Sen när allt är klart ska jag vaxa dörren och om femton år ska jag inte slipa den trären utan måla om den på två dagar ist för två månader och sen hänga upp den igen...
Nymålad ytterdörr liggandes på ett stöd täckt med blå skyddsplast i ett garageverkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 5 till
  • Laddar…
Tidigare tipsade jag om en Biltema produkt för maskering. Fick chansen att använda den idag och blev positivt överraskad. Tejpen är smal men satte sig bra i taken och plasten täckte bra! :)

Maskeringstejp och plast applicerad på vägg och tak för renoveringsarbete, med synlig täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle av Biltemas skyddsfolie för målning med instruktioner och specifikationer på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
S Stins skrev:
Så en Wagner 250r spruta ramla ner i brevlådan och färgvärmaren färdig byggd :).
Vattenbad för två färghinkar med ”sous vide”-värmare. 1300w med cirkulation.
Ska bli spännande att testa!
Uppdatering
Min cirkulatorvärmare funkar sjukt bra och och wagnersprutan va ett av dom bättre verktyg jag köpt!
Hade jag inte fått iden att köpa den hade jag nog legat på psyket nu. Så tråkigt att måla med pensel!! Så till er som funderar på att köpa: köp! (Om du inte bor för nära grannarna)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.