O Olivia0001 skrev:
Kommunen har inte att göra med hur vägar skapas - det är lantmäteriets del - kommunen lär ha varit nöjd med att där redan finns en väg.
Jag tror inte det är centralt om någon eller några personer hos kommunen "känt nöjdhet" i någon stund, över att min väg finns. Eller att spekulera om det.

Jag tror bättre att se till vad deras granskning gav som resultat (vilket byggranne informerades om):

Kommunens alternativ till dem var:
A - Bygg tillfartsväg över egen mark
B - Kom till ett avtal om bruk av min (TS) väg

Att bygga en "provisorisk väg" och sedan olovligen fortsätta göra systematiskt bruk av den väg man saknar avtal för var inget alternativ kommunen lade fram.

Enligt TS själv - så har hen inte alls erbjudit någon att köpa in sig - utan kräver en högre årlig avgift för användande av väg och grannars mark - och verkar heller inte särskilt intresserad av att förhandla något rimligt avtal baserat på t.ex. andelar eller att bilda någon vägförening.
Det är den personen bygger som är ansvarig för att undersöka rådande förhållanden, ta nödvändiga kontakter, ställa frågor och söka avtal.

Men under de två år den här processen har pågått har de inte vid ett enda tillfälle tagit något sådant initiativ, i någon enda fråga, mot mig.

Jag har varit öppen för tanken på förättning, vägsamfällighet tidigare. Men det är inte mitt ansvar att springa efter personer som tyvärr inte intresserat sig för saklig dialog (mina försök har mötts av samlingar av halvsanningar och direkt falska påståenden - ungefär "klurigheter som verkar passa i stunden").

Så nej, jag har känt mig gradvis mindre sugen på att sätta mig ned för närmare samarbete som historian utvecklats.

Även markägarna är sakägare och får inte hindras av vägen som är byggd ovan en tidigare befintlig väg - vilket TS verkar ha glömt bort.
Nej, det stämmer ej. Vägen är till allra största del ej byggd på någon annan befintlig väg. (Några meter i början kan nuvarande väg ev. sammanfalla med det som kallats "gräsvägen" i tidigare tråd. Men även där gjordes sträckningen om).

O Olivia0001 skrev:
-Vid lantmäteriförrättning så räknar lantmäteriet ut andelstal efter vilka kostnaden för väg brukar fördelas - efter nytta för fastigheten.

-Lantmäteriet tar inte hänsyn till om TS anser att byggrannen varit otrevlig när andelstalen beräknas.
Nej, men de tar hänsyn till om det finns några verkligt starka grunder till att driva genom ett "tvångs servitut". Och det finns ej i detta fall.
 
  • Gilla
  • Älska
Porsvant och 12 till
  • Laddar…
Markförstöringen av att ha dubbla vägar kan vara ett skäl. Men vill grannen gå den vägen får han vända sig till lantmäteriet. Det blir sannolikt dyrare än att gå till TS. Om om det ens går att tvinga fram.
 
O Olivia0001 skrev:
Finns inget servitut för den extra vägen så finns sannolikt inte heller något tillstånd för utfart till den större vägen.
Jag vill klargöra något om utfarter här. Vägen som alla delar häromkring är en samfällighet, dvs varken någon länsväg eller kommunal. Att den vägföreningen skulle ställa sig på tvären för att deras fastighet vill ha en egen utfart kan jag över huvud taget ej tänka mig.

Byggranne har i nuläget två utfarter, en en kort infartsväg som markägaren äger (servitut "rätt att begagna och underhålla"). Och längre bort på deras (nu expanderade) tomt finns en annan utfart mot samma väg, låt gå just nu mest använd för traktor, men ändå anlagd med vägtrumma och grus. Så utfarterna finns ju (sedan diverse år) - och ingen i vägföreningen har sett något problem med endera utfart.

Vad gäller första utfarten, så har byggranne anslutit hela sin ursprungliga tomt till den, utan att markägare haft problem med det. Vill han ansluta ytterligare en väg till den (tekniskt sett är den nya vägen till huset redan ansluten) - så gör det ingen skillnad.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Olivia0001 misstolkar TS ”väg” som en allmän väg med trafikverksstandard när det egentligen är infarten till TS fastighet
Grannen har fortfarande egen infart och egen väg på egen fastighet men använder TS infart då den håller bättre standard än det grannen ville kosta på......
Nej - det jag hänvisade till var Trafikverkets standard för enskilda vägar - inte allmänna vägar - där finns andra standarder.
-Byggrannen har såklart inte egen väg på egen fastighet - har du någonsin sett en avstyckad tomt som är drygt 200m lång?
 
O Olivia0001 skrev:
Finns inget servitut för den extra vägen så finns sannolikt inte heller något tillstånd för utfart till den större vägen.
Det är även så att byggranne skulle behöva mitt tillstånd för att ansluta till min väg. Och det är identiskt med det du lagt fram som "problematiskt" att få till stånd 200 meter bort, med vägföreningen (på delad samfällighetsväg).

Så detta att inte överhuvudtaget reflektera på att det som faktiskt behövs från min sida - faktiskt är exakt det samma som behövs från vägföreningens sida - tycker jag belyser något ensidigt.

Bägge är privata vägar, och i bägge fall finns ägarskap, regler och relationer att ta hänsyn till. Problemet som skulle behöva lösas är precis det samma, vad gäller anslutning till min privata väg, eller till samfällighetens väg.

Att ta för givet att bygggranne "ska få detta av mig" (utan dialog, utan kostnad, med den mycket jobbiga förhistoria som varit) belyser grundproblemet: "ta utan respekt eller tillstånd från en granne" och snällt respektera samma sak", då andra (och fler) personer är inblandade för precis samma situation.

Nu råkar jag tro att det blir mycket svårt för byggranne att få mitt tillstånd till utfart på min väg.

Och samtidigt tror jag inte den större vägföreningen ser något problem med att utfarter byggranne faktiskt redan har, att de används.
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Markförstöringen av att ha dubbla vägar kan vara ett skäl. Men vill grannen gå den vägen får han vända sig till lantmäteriet. Det blir sannolikt dyrare än att gå till TS. Om om det ens går att tvinga fram.
Att bygga vägar ordentligt är dyrt - förutom markförstöringen och trafikfaran med många infarter - så det är högst sannolikt att lantmäteriet skulle göra en förrättning via officialservitut.

Det är vardagsmat för dem och kostar c:a 30 000kr. -De räknar också ut vad de anser tillgång till väg o.s.v. är värt, men då som engångsbelopp och andel av vägunderhåll o.s.v. framöver.
 
O Olivia0001 skrev:
Du har nog missuppfattat
Kommuner brukar oftast vilja gruppera hus tillsammans - så sannolikt är placeringen av byggrannens tomt efter kommunens önskemål.
Då byggranne presenterade liknande åsikt för runt två år sen tog jag kontakt med samhällsbyggnadskontoret och frågade om detta. De svarade att placeringen av huset inte alls var deras förslag och de hade inget speciellt intresse av att "placera husen ihop" (inga andra hus häromkring byggda under sista hundra år är placerade så heller).
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
A arst skrev:
Då byggranne presenterade liknande åsikt för runt två år sen tog jag kontakt med samhällsbyggnadskontoret och frågade om detta. De svarade att placeringen av huset inte alls var deras förslag och de hade inget speciellt intresse av att "placera husen ihop" (inga andra hus häromkring byggda under sista hundra år är placerade så heller).
De samhällsbyggnadskontor jag känner till vill samla bebyggelse - så det verkar udda att din kommun är av annan åsikt. -Kanske hade grannen pratat med någon annan på kontoret?
 
O Olivia0001 skrev:
TS har knappast själv upplåtit motsvarande yta av sin egen tomt som hen kräver att andra skall upplåta för hens nycker och nyttjande.
Det är byggranne som har lagt ett hus på denna plats, utan att veta vilka förhållanden som gäller.

Man kan inte kräva att andra ska ställa upp med sin egendom, bara för att någon ej tänkt igenom saker och ting.

Att känna att man har rätt till något som tillhör en annan är (trots en massa felsteg och en jobbig extremt jobbig förhistoria)... är måhända "nyckfullt".

Huruvida man vill låna ut något eller dela något man har med någon - det har med att göra om man känner förtroende för personen ifråga. Det i sin tur beror ju på förhistorian. Om man känt respekt för (och från) personen. Om de till största del haft en ärlig konstruktiv attityd (små felsteg gör alla, men jag tänker på den övervägande känslan i det hela).

I den här situationen har det inte utvecklats så. Att försöka tvinga sig till någons egendom, att aldrig pröva direkt dialog med mig, och att inför tredje part använda sig av vinklade halvsanningar (och en del helt falska påståenden) går tyvärr åt motsatt håll.

Jag tror det är mycket bättre att söka "framkomlig väg" i allt detta, med de relationer man vårdat, hellre än med de man inte alls värderat (eller respekterat).

Att kalla mitt försvar av min egendom och varje sakligt argument jag lagt fram för "tjafs" leder inte i någon bättre riktning vad gäller allt detta.
 
  • Gilla
MiTi och 10 till
  • Laddar…
O Olivia0001 skrev:
Nej - den avstyckade fastigheten verkar ha en provisorisk väg över huvudfastigheten - d.v.s. inte alls på egen mark
Det verkar märkligt att TS väg skulle ha någon särskild standard mer än för moppe eftersom den endast får bruka mark upp till 4 m bredd inklusive diken
Den avstyckade fastigheten - det är min fastighet. Vi vet alla vad som gäller. Ingen ide vrida vända så mycket här.

Byggranne har ej styckat av. Därför bra få förhållanden ordentligt utredda nu, så historian kan gå vidare på bättre sätt.

Om det nu är så att min väg är så dålig ("bara för moppe"), tja, då kanske det ej är värt att kämpa med näbbar och klor för den?

Lantmäteri jobbar ju dagligen med vägar och bredder på dem, Någon gång bedömde de att man kan få till en tillfart på 4 meters bredd (och nej, ingen behöver 1.5 meters dike över denna hagmark).

Lantmäteriet stakade ut vägen då den byggdes. Gjorde de den gången ett misstag får den som känner sig berörd väcka saken med dem. Eller med företaget som anlade vägen, som anlade enligt lantmäteriets markeringar.
 
  • Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
harry73
Jag tog mig friheten att rita en liten karta med hur det ser ut. Verkligheten är inte så rektangulärt , men i övrigt stämmer det hyfsat (TS får bekräfta). Skissen visar TS hus, grannens hus, servitut och vägar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grannens tomt ÄR nästan 200 m djup och TS väg går hela tiden längs grannens tomt. Ibland med några meter mellanrum och ibland kant i kant.
Om jag uppfattade TS rätt håller grannen på att bygga ett nytt hus, men det finns inte med på flygbilderna jag hittade.

På vissa ställen verkar vägen ligga så nära grannens tomt att TS inte kan ha ett dike där, utan att den inkräktar på grannens tomt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
TS har väl inga bekymmer med att markägaren vid nått enstaka tillfälle vill åka på TS väg
Stämmer, har ej känt problem med det under åren som gått.

Såväl TS som markägaren är ok med att TS väg är som den är utan det är grannen som tar sig friheten att nyttja TS väg utan lov
Ja, det är grundproblemet. Använda för lantbruk/skogsvruk/fritid är en sak. Att använda med samma motivation som krävdes för attbygga vägen (permanent tillfart till bostadshus) - en annan sak.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
O Olivia0001 skrev:
Tråden verkar vara mer eller mindre obegriplig för många läsare redan från början.
Ts och många andra säger ofta emot sig själva - och det verkar finnas gott om missuppfattningar om begreppen i tråden.
Det är bra om man kan att konkretisera ordentligt - att underbygga - om man vill komma med breda, svepande påståenden.

Ts har inte återkommit med resultatet av sin ”lösning” - så den fungerade sannolikt inte så bra....
Eller så tar det tid att jobba grundligt med sådana här frågor, eller så har olika myndigheter långa svarstider, eller så kan varken jag (eller andra berörda) lägga all sin tid på det.

Eller så tar det lite tid komma till rätta (på ett OK sätt) med situation som gått snett länge.

Att Ts byggt ”sin” ovan befintlig väg gör det mer komplicerat.
Nej, stämmer inte. (Se post #301).

-Kanske kan äldre kartor bringa klarhet?
Behövs ej. Byggranne försökte ett tag det här... men gav sig då jag hört mig för med andra som bott/varit här innan min väg byggdes. Under första åren jag hade tomten syntes oxå konturen av "gräsvägen" i en helt annan ströckning över fältet (hjulspår som nu vuxit igen).

Ts vinner knappast så mycket på att bråka - i synnerhet som hen själv använt för mycket mark för ”sin” väg och såklart är skadeståndsskyldig för det.
Jag vet inte vad du vill åstakomma. Har du starka argument, eller bevisande dokument för att någon annan äger vägen får du gärna ta fram dem. (Jag har sådana dokuement i "min riktning").

I inlägg #310 tog jag upp hur vägen byggdes (enligt lantmäteriets utstakning). Är det grovt felaktigt gjort, får man söka skadestånd och korrigering från parterna som gjorde felet (lantmäteri eller entreprenör).
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att TS är lite snål med info i tråden, troligtvis för att inte röja sin identitet, och på något sätt kan man förstå honom. Men jag tror att byggrannen och markägaren i alla fall känner igen fallet när de läser om det.

Jag tog mig friheten att rita en liten karta med hur det ser ut (ja, jag hittade TS tomt på hitta). Verkligheten är inte så rektangulärt , men i övrigt stämmer det hyfsat (TS får bekräfta).[bild]
Grannens tomt ÄR nästan 200 m djup och TS väg går hela tiden längs grannens tomt. Ibland med några meter mellanrum och ibland kant i kant.
Om jag uppfattade TS rätt håller grannen på att bygga ett nytt hus, men det finns inte med på flygbilderna jag hittade. Jag ser inte heller att det är något byggärende på gång på grannens tomt (har grannen bygglov?)

På vissa ställen verkar vägen ligga så nära grannens tomt att TS inte kan ha ett dike där, utan att den inkräktar på grannens tomt.
Byggrannen bygger alltså nytt hus på ofri grund?
-Det verkar vara märkligt upplägg, men eftersom det är samma fastighet som vägen går över - så går ju respekten för annans egendom mark och väg åt bägge håll.
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
A arst skrev:
Det är bra om man kan att konkretisera ordentligt - att underbygga - om man vill komma med breda, svepande påståenden.



Eller så tar det tid att jobba grundligt med sådana här frågor, eller så har olika myndigheter långa svarstider, eller så kan varken jag (eller andra berörda) lägga all sin tid på det.

Eller så tar det lite tid komma till rätta (på ett OK sätt) med situation som gått snett länge.


Nej, stämmer inte. (Se post #301).


Behövs ej. Byggranne försökte ett tag det här... men gav sig då jag hört mig för med andra som bott/varit här innan min väg byggdes. Under första åren jag hade tomten syntes oxå konturen av "gräsvägen" i en helt annan ströckning över fältet (hjulspår som nu vuxit igen).


Jag vet inte vad du vill åstakomma. Har du starka argument, eller bevisande dokument för att någon annan äger vägen får du gärna ta fram dem. (Jag har sådana dokuement i "min riktning").

I inlägg #310 tog jag upp hur vägen byggdes (enligt lantmäteriets utstakning). Är det grovt felaktigt gjort, får man söka skadestånd och korrigering från parterna som gjorde felet (lantmäteri eller entreprenör).
Att vägar ändrar sträckning över tid är inget konstigt och du kan enkelt få den nya sträckningen fastställd hos lantmäteriet.
Åkermark är värdefull - att belasta sådan med onödiga vägar borde knappast ligga i vare sig kommunens eller lantmäteriets riktlinjer och intresse.
-Ett servitut är en rätt att använda något - i detta fallet anlägga väg. markägaren äger fortfarande marken under vägområdet och dennes tillgång till sin mark får inte inskränkas mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.