S Sandra Carlsson skrev:
Vad använde du för betong/cement till u-balkarna med armering och vad använde du sedan till översta raden? Inte samma typ av betong/cement?
Vanlig grovbetong och 12mm armering till u-balkarna. Finns på byggmax.

Till hålen för gängstavarna använde jag grundningsbruk A som jag blandade flytande så det rann ner lätt. Ett tips är att hälla bruket i en vatten kanna så blir det lätt att pricka rätt.
Va noga med att dammsuga alla hål innan gjutning.
Detta är alltså metoden jag använde med att borra hål till gängstavarna.
Väljer man att ha u-block hela övre raden så är det samma grovbetong som över öppningar som gäller fast detta blir en dyrare metod fast kanske mer gedigen men båda fungerar fint.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Ser att du över balkarna lagt 5cm block och sedan vanligt 20cm högt block. Går det istället att kapa block så de blir 25 om man lägger dem åt fel håll (lodrätt istället för vågrätt)?
 
S Sandra Carlsson skrev:
Ser att du över balkarna lagt 5cm block och sedan vanligt 20cm högt block. Går det istället att kapa block så de blir 25 om man lägger dem åt fel håll (lodrätt istället för vågrätt)?
Absolut. Det är bara att kapa blocken precis som man vill
 
T Toddep skrev:
Absolut. Det är bara att kapa blocken precis som man vill
De måste inte ligga vågrätt alltså?
 
S Sandra Carlsson skrev:
De måste inte ligga vågrätt alltså?
Nejdå. Man kan även ställe ett helt block upp som jag gjorde mellan fönster och dörr så man anpassade avståndet med ett helt block på högkant.
 
  • Byggblock placerat på högkant mellan fönster och dörr i en konstruktion vid solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klumpen46
  • Laddar…
Idag monterade jag dörrkarmar och putsning invändigt började. Karmarna ska putsas in så inga foder behövs.
 
  • Omonterade dörrkarmar på skyddspapper inne i en byggarbetsplats med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade dörrkarmar i en byggnad under renovering med påbörjad putsning på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En under konstruktion inomhusmiljö med nymonterade dörrkarmar och påbörjad putsning på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade dörrkarmar med början av putsarbete på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Härligt, vårt hus har snart blivit färdigputsat (1 dags arbete kvar). Verkade vara väldigt lättjobbad puts, tog dom bara 10 arbetsdagar att putsa hela huset med 3 lager och sen filta det. Tyckte det blev perfekt struktur, inte för grov och inte för fin.
Blev två storsäckar puts över, så blir det i garage och verkstad invändigt också :)

Ska du filta eller brädriva det?
 
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Härligt, vårt hus har snart blivit färdigputsat (1 dags arbete kvar). Verkade vara väldigt lättjobbad puts, tog dom bara 10 arbetsdagar att putsa hela huset med 3 lager och sen filta det. Tyckte det blev perfekt struktur, inte för grov och inte för fin.
Blev två storsäckar puts över, så blir det i garage och verkstad invändigt också :)

Ska du filta eller brädriva det?
Härligt med resultat. Det va sto du körde utvändigt? Vi körde weber där med fibrer i bruket så kanske är det lite mer jobb med det bruket och ytan blev som du beskriver det alldeles lagom :)
Blir samma yta invändigt med samma svamp filt i grov modell. Där ute blev det automatisk lite grövre då fibrerna sticker ut men det gillat jag (y)

Skönt att du även kan putsa invändigt så det känns mer klart:D
 
För en som aldrig putsat i hela sitt liv, är det inte jäkligt svårt att få det jämnt och slätt o fint? :)
 
  • Gilla
kemis
  • Laddar…
C crazytok skrev:
För en som aldrig putsat i hela sitt liv, är det inte jäkligt svårt att få det jämnt och slätt o fint? :)
Jo det är det ;)
 
T Toddep skrev:
Härligt med resultat. Det va sto du körde utvändigt? Vi körde weber där med fibrer i bruket så kanske är det lite mer jobb med det bruket och ytan blev som du beskriver det alldeles lagom :)
Blir samma yta invändigt med samma svamp filt i grov modell. Där ute blev det automatisk lite grövre då fibrerna sticker ut men det gillat jag (y)

Skönt att du även kan putsa invändigt så det känns mer klart:D
Jepp, StoLevell Cote F 0-1mm (antar det är samma som du kör invändigt).
Jag tyckte det var små fibrer i denna putsen också, men det är det kanske inte, är det stor skillnad på webers du hade utvändigt?
 
C crazytok skrev:
För en som aldrig putsat i hela sitt liv, är det inte jäkligt svårt att få det jämnt och slätt o fint? :)
Ju slätare underlaget är desto lättare blir det att putsa det jämnt. Vi var väldigt noga när vi satte våra block, så de drog på putsen med tandat brätte (10mm) satte sen på nätet och drog över med slätt brätte, sen fortsatte de dra på nästa två lager med slätt brätte och sista lagret la de på och filtade ut det.
 
X xLnT skrev:
Jepp, StoLevell Cote F 0-1mm (antar det är samma som du kör invändigt).
Jag tyckte det var små fibrer i denna putsen också, men det är det kanske inte, är det stor skillnad på webers du hade utvändigt?
Japp samma bruk som jag har invändigt. Jo det är stor skillnad på bruken. Weber kunde man bygga med och den ger mer struktur. Antar att du också hade en startlist längst mer på 7mm som gör att man måste putsa 7mm tjockt
 
X xLnT skrev:
Ju slätare underlaget är desto lättare blir det att putsa det jämnt. Vi var väldigt noga när vi satte våra block, så de drog på putsen med tandat brätte (10mm) satte sen på nätet och drog över med slätt brätte, sen fortsatte de dra på nästa två lager med slätt brätte och sista lagret la de på och filtade ut det.
Jasså 3 omgångar?
 
Idag började jag måla huset utvändigt. Ett lager grund primer som jag sprutade dit med tryckspruta vilket va smidigt då den va som vatten.
Sen ska alla väggar målas 2 gånger. Blev några väggar idag. Jag kommer fortsätta imorgon. :)
 
  • Målarutrustning med säckar av grundprimer och tryckspruta på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enfamiljshus under målning, delvis täckt av primer, med skyddad fönster och stegar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus under målning med grundprimer, täckt delvis av skyddsplast och omgivet av byggställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enfamiljshus under målning med grund primer, skyddsplast på fönster och en stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg vid start av utvändig målning, nymålad med primer vid fönster skyddat med plast och maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.