Så är det.
Men det är väl som vanligt man får vad man betalar för .

Och med tanke på vad färg kostar så är det ju är det ju inte så mycket om man räknar vad hela målningen kostar
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Vad rekommenderas för spruta till fasaden? Snöat in lite på Bosch PFS 5000E men finns det nåt kompressordrivet som är bättre lämpat i liknande prisklass?
För det priset den kostar är det nog svårt att hitta något annat som är bättre i samma prisklass. Om du inte kan tänka dig att hyra en lämplig airless spruta för ett sånt stort projekt som fasadmålning ändå är.

Hittade inte så mycket på fasad med PFS 5000E förutom nedan. Ser ut att ta en stund och ser ut att täcka lite dåligt. Han skulle nog behöva måla minst två ggr med den sprutan. Dålig fasad att börja med förstås

 
Fel forum, men kan lika gärna skriva här då någon ev intresserad förmodligen läser här först. Har en äldre Graco 395st första versionen till salu, finns i Sthlm eller Gnesta, skickar inte. Pm vid intresse
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Vad rekommenderas för spruta till fasaden? Snöat in lite på Bosch PFS 5000E men finns det nåt kompressordrivet som är bättre lämpat i liknande prisklass?
Jag köpte lägenhet tillsammans med sambon för ett tag sedan och vi målade om i princip allt. Vi köpte en graco a20, hur nöjd som helst!! Bästa köpet jag gjort någonsin tror jag.

Finns bara en liten sak att anmärka på och det är insugningsmunstycket som färgen sugs in genom. Jag körde med 15L färgburkar och kommer det in lite luft i systemet behöver man pumpa runt färgen i prime läget för att kunna måla igen. Vilket betyder att man får ha hinken på sne så färgen rinner ner. Det går säker att byta munstycke till ett annat. Jag tog en mindre behållare på slutet bara.

Det är det enda som är negativt skulle jag säga efter vad jag har använt den. Resultatet blev hur bra som helst.

En sak att tänka på är att vara sjukt noggrann med förarbetet.
 
Jag köpte en wagner control pro 250 m för ca 5k förra året i samband med husköp.

Jag har målat alla innertak, dörrar, panel, väggar ja allt. Superenkel att använda och mycket fint resultat med mycket lite sprutdimma.

Nu i år har vi börjat måla altanräcke, garage och 1 sida på fasaden och den fungerar lika bra till det. Framförallt altanräcken kan vara jobbiga med pensel men det går löjligt lätt med spruta.

Det medföljde 2 sprutmunstycken 1 bredare och 1 smalare och de fungerar fint för det jag målat.

Det jobbigaste med att sprutmåla är täckningsarbetet. Sedan rengöring som tar ca 15-20min. Vid större projekt är det med råge värt det. Lätt de bästa pengarna jag lagt ut på ett verktyg.

/nochl
 
  • Gilla
eliroo
  • Laddar…
N nochl skrev:
Jag köpte en wagner control pro 250 m för ca 5k förra året i samband med husköp.

Jag har målat alla innertak, dörrar, panel, väggar ja allt. Superenkel att använda och mycket fint resultat med mycket lite sprutdimma.

Nu i år har vi börjat måla altanräcke, garage och 1 sida på fasaden och den fungerar lika bra till det. Framförallt altanräcken kan vara jobbiga med pensel men det går löjligt lätt med spruta.

Det medföljde 2 sprutmunstycken 1 bredare och 1 smalare och de fungerar fint för det jag målat.

Det jobbigaste med att sprutmåla är täckningsarbetet. Sedan rengöring som tar ca 15-20min. Vid större projekt är det med råge värt det. Lätt de bästa pengarna jag lagt ut på ett verktyg.

/nochl
Hur ofta behöver man byta munstycket och det lilla filtret?
 
A Atom skrev:
Hur ofta behöver man byta munstycket och det lilla filtret?
Jag har då inte behövt byta munstycken än. Jag trodde ett var dåligt vid ett tillfälle men det var dålig rengöring som var boven, nu fungerar båda super igen. Jag tror att dålig rengöring har förbrukat 1 av de 2 filtrena som följde med också men det andra filtret är fortfarande still going strong.

Det går att beställa billiga kina-munstycken, fölängare etc för en billig peng också. Stor skillnad i pris vill jag minnas.
 
N nochl skrev:
Jag har då inte behövt byta munstycken än. Jag trodde ett var dåligt vid ett tillfälle men det var dålig rengöring som var boven, nu fungerar båda super igen. Jag tror att dålig rengöring har förbrukat 1 av de 2 filtrena som följde med också men det andra filtret är fortfarande still going strong.

Det går att beställa billiga kina-munstycken, fölängare etc för en billig peng också. Stor skillnad i pris vill jag minnas.
Dessa filter då?
Det följde 2 styck med. Är det bara ett typ? Samma till alla färger?

Var det svårt att lära sig måla?

Jag har köpt ett agregat just för att måla huset utvändigt. Får vänta tills det blir varmare dock.
 
Redigerat:
A Atom skrev:
Dessa filter då?
Det följde 2 styck med. Är det bara ett typ? Samma till alla färger?

Var det svårt att lära sig måla?

Jag har köpt ett agregat just för att måla huset utvändigt. Får vänta tills det blir varmare dock.
Tror tanken var olika filter till olika munstycken. Men det filter jag har nu fungerar bra till de färger jag kört som är inomhus snickeri grund/täck, takfärg, utomhus grundolja grundfärg...

Man får späda ut färgen lite med i mitt fall vatten så att det blir som filmjölk ungefär. Inte så jättenoga, klumpar det sig så är det för tjockt och blir det för tunnt rinner det.

Lätt som en plätt att måla. På gips och tapet mm utan struktur blir finishen perfekt med enbart spruta. På träpanel rekomenderar jag att efterdra ett drag med pensel för att få träkänslan. Annars det det för dött/fabriksmålat ut i mitt tycke.
 
  • Älska
Atom
  • Laddar…
N nochl skrev:
Tror tanken var olika filter till olika munstycken. Men det filter jag har nu fungerar bra till de färger jag kört som är inomhus snickeri grund/täck, takfärg, utomhus grundolja grundfärg...

Man får späda ut färgen lite med i mitt fall vatten så att det blir som filmjölk ungefär. Inte så jättenoga, klumpar det sig så är det för tjockt och blir det för tunnt rinner det.

Lätt som en plätt att måla. På gips och tapet mm utan struktur blir finishen perfekt med enbart spruta. På träpanel rekomenderar jag att efterdra ett drag med pensel för att få träkänslan. Annars det det för dött/fabriksmålat ut i mitt tycke.

Vilken takfärg kör du?
 
Martin321 Martin321 skrev:
Vilken takfärg kör du?
Nordsjö och nåt billigare från byggmax som heter nåt liknande Sandolin(?) Var ju ett drygt år sen innertaken nu...
 
N nochl skrev:
Nordsjö och nåt billigare från byggmax som heter nåt liknande Sandolin(?) Var ju ett drygt år sen innertaken nu...
Frågar för att vissa mindre sprutor brukar få jobba hårt med dom lite tjockare takfärgerna. Verkar vara bra sprutor!
 
nikasp
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Vad rekommenderas för spruta till fasaden? Snöat in lite på Bosch PFS 5000E men finns det nåt kompressordrivet som är bättre lämpat i liknande prisklass?
Vad ska du måla? Jag köpte Boschen för att måla torp och lada med Faluröd och mindre projekt hemma. Villan kommer jag inte att spruta då jag har högre krav och det är annan typ av färg,
 
nikasp nikasp skrev:
Vad ska du måla? Jag köpte Boschen för att måla torp och lada med Faluröd och mindre projekt hemma. Villan kommer jag inte att spruta då jag har högre krav och det är annan typ av färg,
Akrylat på villan.
 
nikasp
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Akrylat på villan.
Jag är bara amatör men allt jag googlat och kollat så verkar inte proffsen sprutmåla varken sånt eller inomhus. Och målar de inne är det rekommenderat att gå efter med roller. Jag testar med faluröd på torpet för att spara tid bara, hade gärna penselmålat men hinner inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.