E etompau skrev:
Har du testat med att hålla nere 0 eller 7 9 några sekunder.
Detta brukar öppna en servicemeny med info om fel, söktider, batteristatus och laddström.
På Gardena Sileno Smart 1000 är det pil höger och pil vänster samtidigt. Det finns inga sifferknappar, man stegar sig fram när man skall slå in koden.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
J johfo skrev:
City och Life har ingen numpad
OK, mitt misstag.
 
G goeran skrev:
På Gardena Sileno Smart 1000 är det pil höger och pil vänster samtidigt. Det finns inga sifferknappar, man stegar sig fram när man skall slå in koden.
Jag har provat det förut utan att lyckas. När ska man hålla ner höger och vänster?
 
Bod74 Bod74 skrev:
Inte alls dumt (y)
Kollade lite på IFTTT och det finns ju en hel del som kan vara skoj.
Inte just logg, men om man kompletterar sitt system med tex Gardena Smart Strömadapter så kan man hitta på lite skojiga saker med belysning mm eller kanske att skippa klippning om det blåser eller regnar för mycket med en Netatmo.
Lite fantasin sätter gränserna.
Innan någon går i taket för att Silenon redan kan allt den måste för att klippa gräs och allt annat är obegripligt: Detta är såklart för entusiaster som har för mycket tid ;)
Jag har kopplat ihop mina till home assistant som jag hade sen tidigare och den tar även emot data från en regnsensor. Vid regn så pausas alla scheman, när det slutar regna så återupptas dom.
 
  • Älska
Bod74
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag har kopplat ihop mina till home assistant som jag hade sen tidigare och den tar även emot data från en regnsensor. Vid regn så pausas alla scheman, när det slutar regna så återupptas dom.
Berätta mer! :ok:
Vad kör du för regnsensor?
Är det Google Home?
Kör du IFTTT?
 
Bod74 Bod74 skrev:
Berätta mer! :ok:
Vad kör du för regnsensor?
Är det Google Home?
Kör du IFTTT?
Home assistant på en raspberry pi 3B som är navet i min hemautomation. Fördelen är att man kan koppla in "allt" till den och korsstyra, så att man inte behöver bry sig om vilken standard eller vilket märke olika prylar har. Jag kan tex ha en lysknapp från Philips hue och använda den för att skicka hem min gräsklippare (inte provat just det, men du förstår principen).
Sen många år tillbaka har jag en Tellstick duo som jag har kopplat till home assistant och sen har jag köpt till en billig regnsensor för 433 MHz på eBay.
Klipparen har jag kopplat till IFTTT och där gjort två applets, en för att återuppta scheman, en för att pausa alla scheman. När home assistant får en signal om att det regnar så skickar den till IFTTT att pausa alla scheman. När den får en signal om att det har slutat regna så skickar den att alla scheman ska återupptas (vilket gör att klipparen inte börjar klippa mitt i natten om det slutar regna då, till skillnad mot om man skickar "börja klippa"). Vill man så kan man lägga in X minuters fördröjning på starten för att gräsmattan ska hinna torka.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Home assistant på en raspberry pi 3B som är navet i min hemautomation. Fördelen är att man kan koppla in "allt" till den och korsstyra, så att man inte behöver bry sig om vilken standard eller vilket märke olika prylar har. Jag kan tex ha en lysknapp från Philips hue och använda den för att skicka hem min gräsklippare (inte provat just det, men du förstår principen).
Sen många år tillbaka har jag en Tellstick duo som jag har kopplat till home assistant och sen har jag köpt till en billig regnsensor för 433 MHz på eBay.
Klipparen har jag kopplat till IFTTT och där gjort två applets, en för att återuppta scheman, en för att pausa alla scheman. När home assistant får en signal om att det regnar så skickar den till IFTTT att pausa alla scheman. När den får en signal om att det har slutat regna så skickar den att alla scheman ska återupptas (vilket gör att klipparen inte börjar klippa mitt i natten om det slutar regna då, till skillnad mot om man skickar "börja klippa"). Vill man så kan man lägga in X minuters fördröjning på starten för att gräsmattan ska hinna torka.
Snyggt! Nu ska jag shoppa... :crysmile:
Tror du du kan PMa länk till Ebay-mätaren? :giggle:
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag har provat det förut utan att lyckas. När ska man hålla ner höger och vänster?
Tryck stop, mata in koden, tryck meny, tryck pil höger och pil vänster SAMTIDIGT, då skall det dyka upp en ikon till som heter verktyg. Jag tar inget ansvar för om man ställer till det där inne, vet inte riktigt vad man kan hitta på där.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G goeran skrev:
Tryck stop, mata in koden, tryck meny, tryck pil höger och pil vänster SAMTIDIGT, då skall det dyka upp en ikon till som heter verktyg. Jag tar inget ansvar för om man ställer till det där inne, vet inte riktigt vad man kan hitta på där.
Ska prova det vid tillfälle!
 
Bod74 Bod74 skrev:
Den kantstenen blev lite för svår. Inte för framhjulen, de tar sig upp, men oftast fastnar bakhjulen.
Jag tänker nog gjuta en liten kil/ramp så den kan ta sig upp lättare

Sen måste jag bara skriva: vilken otroligt positiv överraskning den är så här långt!
På 2 dagar har den klippt ner ALLT gräs utan att lämna tovor eller spår. Jag hade inte vågat drömma om det
Håller på med huset till den, ska bara pimpa det lite mer, sen kommer en bild i hustråden
Så, nu tar den sig fram överallt :crysmile:(y)
 
  • Robotgräsklippare på stenplattor nära gräsmatta och trappsteg i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maximm och 2 till
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Så, nu tar den sig fram överallt :crysmile:(y)
Snyggt! Har du lagt begränsningskabeln så att den enbart kan gå där?
 
G golfgreen skrev:
Snyggt! Har du lagt begränsningskabeln så att den enbart kan gå där?
Ja, men det är på håret det här. Den ena gränskabeln ligger i anslutning till nedersta trappsteget (som klipparen ibland kommer upp på, men aldrig fastnat eller tagit i). Sen ligger det en guide ca 30cm ut följt av nästa gränskabel efter ytterligare 35-45.
Det har funkat över förväntan

Ps: har en del utanför området som avgränsas med en grind som är ca 150cm bred. Kommer nog att skarva på gränskabeln och dra ut där. När jag vill klippa det området så öppnar jag helt enkelt grinden och låter den stå öppen ett par dagar. Synd bara att man inte har dubbel guide...
Sen är all gräsyta omhändertagen
 
  • Gilla
goeran
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Synd bara att man inte har dubbel guide...
Sen är all gräsyta omhändertagen

Jag har planerat att bygga ett ytterligare övergångsställe till min klippare (har grusgångar med kantsten). När det är klart kommer jag att köra dubbla guider till min smart 1000. Tänker växla dem med ett simpelt relä och en veckotimer. Allt för att få klipparen att själv ta hand om en gräsmatta som är biyta idag.

Jag har start efter guide idag på 17, 25 och 45 meter (tre olika gräsytor) När övergångsstället är klart så kommer guide2 att fungera såhär:

17m = startpunkt samma matta som guide 1 och ut direkt från station

25m = den biyta jag idag får bära klipparen till.

45m = samma yta som guide 1 på 45 m.

Nu har jag ju sådan tur att min biyta idag och den som startar på 25 m på guide 1 är ungefär lika stora. Sedan har jag ju fått mäta, planera och anpassa dragningen av guiderna så att de stämmer åt båda hållen.

Svårt att förklara, men med guide 1, medsols runt huset på ett par olika ytor, med guide 2 motsols och 45 m åt båda hållen är alltså samma yta fast olika platser på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
G goeran skrev:
Jag har planerat att bygga ett ytterligare övergångsställe till min klippare (har grusgångar med kantsten). När det är klart kommer jag att köra dubbla guider till min smart 1000. Tänker växla dem med ett simpelt relä och en veckotimer. Allt för att få klipparen att själv ta hand om en gräsmatta som är biyta idag.

Jag har start efter guide idag på 17, 25 och 45 meter (tre olika gräsytor) När övergångsstället är klart så kommer guide2 att fungera såhär:

17m = startpunkt samma matta som guide 1 och ut direkt från station

25m = den biyta jag idag får bära klipparen till.

45m = samma yta som guide 1 på 45 m.

Nu har jag ju sådan tur att min biyta idag och den som startar på 25 m på guide 1 är ungefär lika stora. Sedan har jag ju fått mäta, planera och anpassa dragningen av guiderna så att de stämmer åt båda hållen.

Svårt att förklara, men med guide 1, medsols runt huset på ett par olika ytor, med guide 2 motsols och 45 m åt båda hållen är alltså samma yta fast olika platser på den.
Jag är väldigt intresserad av din lösning för två guideslingor. Ska precis installera min Sileno 1000 och har två biytor som jag vill nå med alternativ guideslinga. Vilken typ av veckotimer/relä skulle du använda?

Tack,
Per ”elnovis”
 
Jag har inte varit på landställe på tre veckor. Jag hade programmerat att den skulle gå fyra timmar tre ggr per vecka men den här inte klippt alls.

I displayen stod det "timer" när jag tittade. Någon som vet vad som kan vara fel? Elavbrott så borde det väl inte stå timer i displayen utan ett felmeddelande. Den fungerar bra i övrigt.

Sileno 1000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.